حمله نظامیان پ.د.ک به نیروهای مدافع خلق کوردستان: ٣ گریلا بشدت زخمی شدند

نظامیان پارت دمکرات کوردستان در روستایی در نزدیکی شهر آمیدی استان دهوک به نیروهای گریلا حمله‌ کردند. در این حمله ٣ گریلا بشدت زخمی شدند.

به گفته منابع آگاه محلی شب گذشته نظامیان پ.د.ک در نزدیکی روستای سِگرکه در بخش آمیدی استان دهوک به نیروهای مدافع خلق کوردستان حمله کردند.

در این حمله ٣ گریلا بشدت زخمی شدند.

حملات پ.د.ک تا ساعت ٢٢ به وقت محلی ادامه یافت.

ه.پ.گ هنوز در این رابطه اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است.

این حمله در زمانی روی می‌دهد که پ.د.ک با همکاری رژیم ترکیه در تلاش برای محاصره نیروهای گریلا در مناطق حافظتی مدیا است و اقدامات اخلالگرانه پ.د.ک با اعتراض گسترده کوردستانی‌ها مواجه شده است.

بنگاه‌های پ.د.ک و دروغگویی تازه

رسانه‌های پ.د.ک که به مرکز جنگ روانی علیه کوردها مبدل شده‌اند شب گذشته مدعی شدند که در حمله سِگرکه یک عضو گروهک مزدور پیمشرگ روژ کشته شده است. وبسایت شارپرس به نقل از یک مقام نظامی در وزارت پیشمرگ اقلیم کوردستان که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده است که هیچ کدام از نظامیان پ.د.ک کشته و یا زخمی نشده‌اند و ادعاهای رسانه‌های پ.د.ک کذب محض است.

پس از اظهارات مسرور بارزانی ...

حمله نظامیان پ.د.ک در زمانی روی می‌دهد که گردانندگان پ.د.ک فعالیت‌های اعتراضی کارگران و کارمندان جنوب کوردستان در مورد عدم پرداخت حقوق ماهیانه را به پ.ک.ک نسبت دادند و یکبار دیگر شنگال را هدف حملات لفظی قرار دادند.

مسرور بارزانی نخست‌وزیر حکومت اقلیم روز ٩ دسامبر در مورد فعالیت‌های اعتراضی مردم جنوب کوردستان در کنفرانسی خبری یکبار دیگر شنگال را هدف قرار داد و بدون ارائه هیچگونه مدرکی مدعی شده بود که نیروهای پ.ک.ک "به شیوه‌ای گسترده به شنگال بازگشته‌اند."

بحرانی که از چمانکه گسترش یافت

پ.د.ک از آغاز ماه نوامبر تحرکات نظامی گسترده‌ای را بسوی مناطق تحت کنترل گریلا در جنوب کوردستان آغاز کرده و بارها در تلاش برای حمله و ایجاد تنش ناکام مانده است.

روز ۴ نوامبر در نزدیکی روستای بِداد در بخش چمانکه، نظامیان پ.د.ک از دو محور به کمپ نیروهای ه.پ.گ حمله کرده و درصدد آغاز عملیاتی نظامی برآمدند.

مرکز اطلاع‌رسانی ه.پ.گ متعاقب این حمله در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که علی‌رغم تلاش‌های پ.د.ک آنان از اسلحه استفاده نکرده‌اند و برای هشدار به مهاجمان یک بمب کنار جاده‌ای را در حین حمله آنان منفجر کرده‌اند. در همان اطلاعیه آمده بود:"ما نمی‌خواهیم جنگی روی دهد، به شیوه واضح این خواسته‌ خود را بیان می‌کنیم."

بیانیه مسعود بارزانی

ریاست مشترک کنفدرالسیم جوامع کوردستان روز ۴ نوامبر در بیانیه‌ای به بیانیه مسعود بارزانی رئیس پ.د.ک اشاره کرده و نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و جنگ‌افروزی پ.د.ک هشدار داده بود.

بارزانی در بیانیه‌ای که در ماه نوامبر صادر کرد مدعی شده بود که پ.ک.ک مناطق مرزی اقلیم کوردستان را اشغال کرده است و پ.ک.ک را عامل کشتار مردم منطقه از سوی رژیم ترک، عدم خدمت ‌رسانی به روستاها و تخلیه روستاها خوانده بود و خواستار خروج پ.ک.ک از جنوب کوردستان شده بود.

ایجاد پایگاه‌های نظامی ترکیه، قتل‌ها صدها شهروند جنوب کوردستان از سوی ارتش ترک و سکوت مطلق پ.د.ک!

مسعود بارزانی و گردانندگان پ.د.ک در مقابل حملات اشغالگرانه و کشتار شهروندان غیرنظامی جنوب کوردستان از سوی ارتش ترکیه، ایجاد ده‌ها پایگاه نظامی ارتش ترک سکوت کرده‌ و حتی برای یک بار نیز به حملات ترکیه اعتراض نکرده‌اند.

پایگاه‌های نظامی که رژیم ترکیه از سال ١٩٩٠ با همکاری پ.د.ک در جنوب کوردستان ایجاد کرده بود در سال‌های اخیر افزایش یافته‌اند. در سال ٢٠٢٠ احداث پایگاه‌های نظامی تازه، فعالیت‌های جاسوسی، تخلیه روستاها از سوی پ.د.ک و حملات اشغالگرانه ترکیه افزایش یافتند. اکنون در جنوب کوردستان بیش از ۴٠ پایگاه نظامی ارتش ترکیه وجود دارند. ترکیه علاوه بر اشغال نظامی این مناطق کنترل اقتصاد جنوب کوردستان را به دست گرفته و پ.د.ک همچنان به پنهان‌کاری در مورد توافق ۵٠ ساله بارزانی‌ها با طیب اردوغان ادامه می‌دهد.

بنابر گزارش سازمان غیردولتی گروه‌های مسیحی میانجی صلح (Christian Peacemaker Teams)، از سال ٢٠١۵ دست‌کم در حملات ارتش ترکیه به جنوب کوردستان (تا سال ٢٠١٩) بیش از ٩٧ شهروند کورد جانباخته‌اند و بیش از ١٠٠ شهروند دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش این موسسه در این حملات ١٢۶ روستا تخلیه شده و ۵٠٠ روستا در معرض خطر حملات ارتش ترک قرار دارند.

پاسخ ک.ج.ک به نیت جنگ‌طلبانه بارزانی

در چنین شرایطی ک.ج.ک در بیانیه‌ای به بیانیه مسعود بارزانی واکنش نشان داده و آنرا "مشروعیت بخشی به حمله" خواند و افزود:"رئیس پ.د.ک مسعود بارزانی در بیانیه خود بهانه‌هایی را برای انتقال نظامیان بسوی مناطق گریلایی و محاصره این مناطق برشمرده است. اینگونه نشان می‌دهد که قصد اعلام جنگ علیه پ.ک.ک را دارند. همچنین این تصمیم را او گرفته است و منتظر فرصت و شرایطی هستند تا به برنامه خود عمل کنند."

ک.ج.ک در بیانیه خود گفته بود:"ما هیچگونه برنامه، نیت، موضع و تصمیمی در مورد اعلام جنگ علیه پ.د.ک یا هیچ نیروی کوردی دیگری نداریم" و خواستار کاهش تنش‌ها شده بود.

کاراییلان: دستاوردهای کورد در معرض تهدید قرار خواهند گرفت

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در ٢۵ نوامبر در برنامه‌ ویژه تلویزیون سترک تی‌وی خاطرنشان کرده بود که آنان به هیچ عنوان نمی‌خواهند میان کوردها جنگ روی دهد و برای پایان دادن به مسائل از طریق مذاکره اعلام آمادگی کرده بود.

کاراییلان همچنین هشدار داده و گفته بود:"ما طرفدار این هستیم که تمامی مسائل و مشکلات را با دیالوگ حل کنیم. این فکر ما بوده و بر این نوع تفکر خود اصرار می‌کنیم. زیرا می‌دانیم که در این مرحله تاریخی، روی دادن جنگی داخلی می‌تواند به آسیب‌های استراتژیک برای کورد منتهی شود. دستاوردهای کسب شده در معرض خطر قرار می‌گیرند."

کاراییلان خاطرنشان کرده بود؛ "جنگ داخلی پروژه دولت ترکیه است" و از کوردها خواسته بود که در این مرحله هشیارانه عمل کنند.