حمله پلیس ترکیه به مراسم تشییع پیکر محمد ذکی چلبی

معزز اورهان به چماقداران رژیم ترک گفت: وجدان و انسانیت در شما وجود ندارد وگرنه به مراسم خاکسپاری کسی که شواهد نشان می‌دهد خود شما کشته‌اید حمله نمی‌کردید.

ده روز پیش محمد ذکی چلبی فعال کورد طی یک حمله مسلحانه در سلیمانیه ترور شد. خانواده، بستگان و جنبش آزادیخواه کوردستان، میت ترکیه و همکاران محلی آنها مسئول این جنایت دانستند. پلیس ترکیه به مراسم خاکسپاری در شهر وان نیز حمله کرد.

پیکر محمد ذکی چلبی چند روز پیش طی مراسمی از اقلیم کوردستان بسوی باکور بدرقه شد و به بیمارستان دولتی ترکیه در شرنخ انتقال یافت. بامداد امروز پیکر او به شهر وان رسید. پلیس ترکیه قبل از مراسم خاکسپاری آرامگاهی که قرار بود محمد ذکی چلبی در آن به خاک سپرده شود را محاصره کرده بود.

مأموران امنیتی به حاضرین در کاروان تشییع جنازه اعلام کردند فقط پانزده تن از خانواده چلبی می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. قرار بود پیکر این فعال سیاسی خوشنام طی مراسمی جمعی دفن شود.

مراد ساری‌ساچ، نماینده پارلمانی ه‌دپ در میانه درگیری‌ها با پلیس گفت: شما کوردها را می‌کشید و سپس به مردەها نیز ظلم می‌کنید.

تصاویر نشان می‌دهد پلیس برای متفرق کردن حاضرین که شعار "شهیدان زنده‌اند" می‌دادند از خشونت و ماشین‌های آب‌ فشار قوی استفاده کرد.

معزز اورهان یک نماینده دیگر ه‌د‌پ در این میان به پلیس گفت: شما راهزن هستید و نه مسئول تأمین امنیت.

او همچنین گفت وجدان و انسانیت در شما وجود ندارد وگرنه به مراسم خاکسپاری کسی که شواهد نشان می‌دهد خود شما کشته‌اید حمله نمی‌کردید.