هنرمندان کورد: پیروزی با اتحاد ملی میسر می‌شود

هنرمندان کورد به زیان‌های جنگ داخلی در کوردستان اشاره کرده و می‌گویند:"پیروزی نه در جنگ داخلی بلکه با اتحاد ملی میسر می‌گردد."

واکنش‌های اعتراضی به اقدامات فتنه‌جویانه و ضد میهنی خانواده بارزانی و پارت دمکرات کوردستان برای تحمیل جنگ داخلی بر کوردها ادامه دارد. پافشاری پ.د.ک بر لزوم جنگ کوردکشی بر دامنه نگرانی‌ها در طیف‌های مختلف افزوده است. هنرمندان کورد نارضایتی خود را نسبت به تنش‌آفرینی پ.د.ک اعلام کردند.

'رژیم ترک درصدد تحمیل جنگ داخلی بر کوردهاست'

هنرمند آزاد بدران اظهار کرد که در شمال و روژاوای کوردستان فعالیتی مهم و ارزشمند در مورد اتحاد ملی به پیش برده شد و افزود:"همچون هنرمندان کورد ما نیز در این فعالیت جای گرفتیم و آنرا گسترش دادیم. اما دست‌های پلیدی آنرا بهم زدند و وارد بازی بزرگی شدند. دولت ترک می‌خواهد میان کوردها جنگ داخلی ایجاد کند. کورد هیچگاه همچون امروز به آزادی نزدیک نشده است. ما در شرف دستیابی به آزادی و پیروزی هستیم. اما متأسفانه تنها برای منافع و خواسته‌های اشغالگران کوردستان درصدد ایجاد یک جنگ داخلی هستند."

'پ.د.ک نباید به بازی گرفته شود'

بدران به دوری گزیدن از اقدامات اخلالگرانه تأکید کرده و افزود:"هنوز هم دیر نیست، به عنوان هنرمندان، شهروندان و جامعه کورد ما می‌توانیم از یک جنگ داخلی جلوگیری کنیم. جنوب کوردستان نباید از سوی اشغالگرانه به بازی گرفته شود. اگر هدف اتحاد است، باید رفتارهای اخلالگرانه متوقف شوند. بدیهی است که میهن ما را تجزیه کرده‌اند و ما نیز خود آنرا به صدها بخش تقسیم کرده‌ایم. آنانکه خود را سیاستمدار، هنرمند و نویسنده می‌دانند مدعی می‌شوند که فلان حزب حق ندارد اینجا بماند و باید از اینجا برود. هیچ احدی حق ندارد به یک حزب کوردستان بگوید که از کوردستان بیرون رود. چنین ذهنیتی بزرگترین بی‌اخلاقیست و خلق کورد به هیچ عنوان چنین چیزی را نمی‌پذیرد. همچنانکه شاعر بزرگ جگرخوین می‌گوید: 'اگر متحد نشوید یکی پس از دیگری از میان خواهید رفت'، به این مناسبت از تمامی احزاب، مسئولین، سازمان‌ها و بویژه گردانندگان پ.د.ک می‌خواهم که وارد بازی اشغالگران نشوند و بجای آن برای اتحاد ملی تلاش کنند. زمان زمان جنگ داخلی نیست، زمان پیرویز و آزادیست."

' اگر کرم درخت از خود درخت نباشد'

بدران با اشاره به زبان اخلالگرانه پ.د.ک و رسانه‌های آن گفت:"رفتار پ.د.ک و نهج رسانه‌های آن اصلاحگرایانه نیست. نهج آنان تخریبکارانه است. لحن رسانه‌ای باید در چهارچوب اتحاد و همبستگی کورد باشد. پیشینیان ما کوردها گفته‌اند 'اگر کرم درخت از خود درخت نباشد، درخت نمی‌افتد'. باید به تاریخ خود بنگرند و حواسشان را جمع کنند. کسانی که در پ.د.ک سیاست‌ورزی می‌کنند از سوی اشغالگران به بازی گرفته می‌شوند. دشمنان ما کوردها متحد شده‌اند اما ما متحد نشده‌ایم. اگر ما از سوی دشمن بکار گرفته شویم هزار نوع نفاق میانمان ایجاد می‌شود. من همچون یک خواننده و یک هنرمند کورد، سیاست‌های پ.د.ک را به شدت محکوم می‌كنم و باید این حزب از رویه سیاسی کنونی دست بردارد. کوردها به اتحاد، اتحاد و اتحاد نیازمندند. برای این خاک مقدس هزاران شهید داده شده است، گریلا و پیشمرگ هم ارزش‌های والای کوردها هستند. ما کورد هستیم و هیچ تفاوتی با همدیگر نداریم."

'آلام جنگ برادرکشی همچنان تازه است'

پریناز دلازی بازیگر تأتر با اشاره به اینکه جنگ برادرکشی هیچگاه به اتحاد، آزادی و پیروزی خلق کورد منجر نشده است افزود:"آلام جنگ داخلی سال‌های ١٩٩٠ که خون کوردها را بر زمین ریخت همچنان تازه است. با اینکه این درد التیام نیافته است نباید زخم تازه‌ای را ایجاد کرد. در جنوب کوردستان با دولت اشغالگر ترکیه همکاری می‌شود، این وضعیت نه تنها برای خود جنوب بلکه بای تمامی کوردها در هر چهاربخش کوردستان زیانبخش است. همچنین این وضعیت تنها دستاوردهای کوردها را با خطر مواجه نمی‌کند بلکه کوردها وارد مرحله نابودی خواهند شد. تمامی نیروهای جهانی علیه ما عمل می‌کنند و تنها این مانده است که ما هم علیه خودمان عمل کنیم. کوردها بجای آنکه برای اتحاد ملی تلاش کنند به دنبال منافع شخصی افتاده‌اند و با اشغالگرانه شریک شده‌اند. کوردستانی‌ها قطعا برای پایان دادن به این وضعیت لازم است علیه سیاسی‌های پ.د.ک در جنوب کوردستان موضع خود را نشان دهند، تاریخ همکاری پ.د.ک با ترکیه را عفو نخواهد کرد. تا زمانی که به اتحاد دست نیابیم دستاوردهایمان یکی یکی از میان خواهند رفت. باید بدون اتلاف زمان به اتحاد ملی دست یابیم."

'سیاست فرومایه و تحمیل جنگ داخلی'

سونگور فرهات آسلان نیز در واکنش به سیاست‌های ضدکوردی پ.د.ک گفت:"رفتارهای اخلالگرانه و سیاست‌های پ.د.ک چیز تازه‌ای نیستند و تداوم سیاست‌های دهه ١٩٩٠ هستند. اشغالگران وارد جامعه کورد شد‌ه و می‌خواهند با دست کورد ملت کورد را درهم بشکنند. باید احزاب وسازماهای کوردها وارد این بازی نشوند. چندین روز پیش تعدادی از روشنفکران و سیاستمداران کورد بیانیه‌ای در راستای جنگ‌افروزی میان کوردها صادر کرده و احزاب کورد را متهم کردند. اما باید گفت که امضاکنندگان این بیانیه هیچ رابطه‌ای با روشنفکری و فعالیت‌های روشنگرانه ندارند. آنها همان افرادی هستند که با پول خریده شده‌اند. این‌ها کارمند، فروشنده، نانوا و چند آشپز هستند. این افراد را با قیمت کمی خریده‌اند و هیچ رابطه‌ای هم با کوردایتی ندارند. رسانه‌های پ.د.ک آنان را روشنفکر معرفی کرد. این رسوایی بزرگی برای آنان است. رسانه‌های پ.د.ک باید از این سیاست فرومایه و جنگ‌افروزانه دست بردارند. باید بجای آن برای اتحاد و همبستگی ملی کورد کار کند."

'این مرحله نیاز به اتحاد ملی کوردها دارد'

سونگور اسلان آلاگوز هم یادآور شد که ریختن خون کورد از سوی کورد زجرآورترین درد است و افزود:"اگر میان نیروهای کورد جنگی روی دهد زیان بزرگی را به همراه خواهد داشت. لازم است که در این مورد با حساسیت رفتار شود. باید به نقشه‌های نیروهای هژمون در سرزمینمان آگاه باشیم. ترکیه هم در داخل مرزها و هم در خارج از مرزها درصدد خفه‌کردن کوردها و نابودی این خلق است. نمی‌خواهد یک کورد در دنیا باقی بماند تا در مورد آینده خود تصمیم بگیرد. در هر منطقه‌ای که دستاورد کوچکی از کوردها فراهم شده ترکیه برای نابودی آن اقدام کرده است. ترکیه تمامی توان خود را برای دشمنی با کوردها بکار می‌گیرد. باید در این رابطه احزاب و نیروهای کورد مبارزه مشترکی را در پیش گیرد و آینده آزاد، زندگی آزاد کوردها، منافع مشترک، تعیین سرنوشت ملت کورد را مبنا قرار دهند. از اینرو احزاب جنوب کوردستان باید هشیارانه عمل کنند. در این مقطع اتحاد ملی کوردها لازم است و باید همه احزاب، سازمان‌ها و هر فرد کورد برای همبستگی ملی کار کند و در این چارچوب از هر اقدام اخلالگرانه‌ای جلوگیری شود. پیروزی و آزادی نه با جنگ داخلی بلکه تنها با اتحاد و همبستگی ملی میسر می‌شود."