"هرگونه انتظار از رژیم ایران یک توهم ویرانگر است/ خلق‌های ایران دیگر بردگی و فرودستی را نمی‌پذیرند"

سیامند معینی تنها راه حلی که حکومت مرکزی ایران می‌داند را سرکوب، استبداد و دیکتاتوری بیان کرد و گفت اروپایی‌ها نیز نسبت به ظلم و بی عدالتی دولت مرکزی کور و کر هستند.

سیامند معینی، رئیس مشترک پژاک در گفتگویی با مجله آلترناتیو ارگان رسمی این حزب، به سئوالات درباره اجلاس سه‌جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران پاسخ داد. سیامند معینی می‌گوید ایران سیاست تضعیف روژاوا برای فراهم کردن زمینه بازگرداندن سلطه حکومت مرکزی سوریه را دنبال می‌کند.

سیامند معینی درباره نتیجه دیدار سه جانبه چندی پیش پوتین، اردوغان و رئیسی در تهران، به نقاط نزدیکی و اختلاف طرفین اشاره کرد و گفت طرح ترکیه برای حمله زمینی به روژاوا به نفع روسیه و ایران که نیروهایشان در نواحی شهبا و منبج سوریه حضور دارند نبود و آنها نارضایتی آشکار خود را به اردوغان بیان کردند.

رئیس مشترک پژاک با این وجود تضعیف روژاوای کوردستان و مانع‌‌سازی برای آن را نقطه توافق طرفین عنوان کرد تا زمینه برای بازگرداندن سلطه حکومت مرکزی سوریه و به تسلیم وادشتن روژاوا را فراهم کنند.

وی افزود: طرفین در مورد پیمان آدانا مبنی بر همکاری میان دمشق و ترکیه که سال ۱۹۹۸ منعقد شده بود گفتگو کردند اما تا چه اندازه در جزئیات به توافق رسیدند معلوم نیست. در عین حال می‌خواهند آمریکا را ناچار به خروج از کرانه شرقی رود فرات کرده و سپس با ادعای مبارزه با تروریسم این مناطق را به حکومت سوریه واگذار کنند.

سیامند معینی در ادامه به حملات پهپادی ترکیه به کرانه غربی رود فرات که آمریکا در آن حضور نظامی ندارد جلب توجه کرد و گفت: نیروهای آمریکایی هیچ واکنش جدی از خود نشان نمی‌دهند. گرچه حمله زمینی ترکیه به روژاوا توسط ابرقدرت‌ها تأئید نشد، اما ترکیه تاکنون برای تضعیف و نابودی این بخش کوردستان هرگونه اقدام تروریستی را انجام داده و با هجوم روزمره به مردم منطقه به ترور ادامه می‌دهد.

رئیس مشترک پژاک درباره نقش تهران در این بین گفت ایران صد سال است که بدون توجه به دولت‌ها نگاهی راهبردی به مسئله کورد داشته و همواره از دریچه امنیتی به مسئله نگاه کرده و از این منظر به مسئله کوردستان پرداخته است.

وی سیاست اصلی حکومت مرکزی ایران را همسان‌سازی و یکپارچه ساختن دولت و ملت با سرکوب جوامع متفاوت بیان کرد و گفت این بیماری قدرت، شوونیسم را در دایره قدرت و حتی در میان برخی از توده های مرکزی ایجاد کرده است، بنابراین وحدت سرزمینی که هیچ ربطی به مقامات مرکزی ندارد برای آنان مقدس است و آماده اند خون هزاران انسان را برای آن بریزند.

سیامند معینی تنها راه حلی که حکومت مرکزی ایران می‌داند را سرکوب، استبداد و دیکتاتوری بیان کرد و گفت اروپایی‌ها نیز نسبت به ظلم و بی عدالتی دولت مرکزی کور و کر هستند.

با این توضیحات، رئیس مشترک پژاک، ایران را یکی از مجریان همگون سازی و نسل‌کشی خلق‌ها خواند و هرگونه انتظار از این رژیم را یک توهم ویرانگر دانست که راه حلی به همراه نمی‌آورد. او تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران همان ابتدا با فتوای خمینی برای کشتار کوردها دیدگاه خود را آشکار کرد.

سیامند معینی در ادامه این گفتگو تأکید کرد شهادت رزان جاوید رئیس مشترک سابق کودار طی همکاری اطلاعاتی دول ایران و ترکیه صورت گرفته است. وی در عین حال درباره مسائل داخلی ایران صحبت کرد و گفت می‌دانیم که ایران اکنون توسط گروههای مافیایی و آدمکش اداره می‌شود که در میانه فقر و گرسنگی مردم، میلیاردها دلار را از کشور خارج کرده‌اند.

سیامند معینی تنها نقطه توافق دول ایران و ترکیه که رقبای تاریخی یکدیگرند را مسأله کورد عنوان کرد و درباره ارتباط اجلاس تهران با واقعه شهادت رزان جاوید رئیس مشترک سابق کودار در یک حمله هوایی ترکیه به قامشلو، گفت: "این دو نظام فاشیست و دیکتاتور بر سر هر موضوعی اختلاف داشته باشند، در زمینه ضربه زدن به پیکره کوردها و پیشگامان مبارزه آزادیخواهی کورد هم‌نظرند. هر وقت فرصتی پیدا کرده‌اند ضربه‌ خود را زده‌اند."

وی در عین حال به وجود نام سوریه و عراق در پیمان‌های متعددی که ایران و ترکیه علیه جنبش کوردها منعقد کرده‌اند اشاره کرد و گفت آنها به دنبال عقد پیمان لوزان صدها هزار نفر را کشتند و با همکاری هم کوردستان را ویران کردند.

رئیس مشترک پژاک گفت: "به شهادت رساندن رفیق رزان که یکی از برجسته‌ترین مبارزان جنبش آزادیخواه خلقمان بود در چارچوب طرح مشترک ایران و ترکیه باید بررسی شود. ایران و ترکیه در اثر شکست طرحشان برای پاکسازی و به زانو درآوردن خلق کورد، طرح مشترک ترور پیشاهنگان خلق کورد را ریختند و ترور رفیق رزان در نتیجه همکاری اطلاعاتی طرفین بود."

سیامند معینی در ادامه، اعتراضات خیابانی معلمان، بازنشستگان، مالباختگان، کارگران و کارمندان و سایر اقشار اجتماعی در ایران را نشانه به اوج رسیدن نارضایتی مردم این کشور از حکومتی خودکامه و فاسد دانست که دست به سرکوب خشونت‌بار معترضان می‌زند.

وی توسل به سرکوب و کشتار و زندان را ناشی از علم حاکمان جمهوری اسلامی ایران به این واقعیت دانست که در صورت کوچکترین گشایشی در زمینه آزادی دیگر نخواهند توانست همچون سابق به حکمرانی مستبدانه خود ادامه دهند.

رئیس مشترک پژاک همچنین تصریح کرد حاکمان ایران با افکار شوونیستی و دگم‌اندیشی ائدئولوژی اسلام سیاسی هیچ ظرفیتی برای قبول مطالبات مردمی و راهکارهای دمکراتیك ندارند. وی گفت می‌دانیم که ایران اکنون توسط گروههای مافیایی و آدمکش اداره می‌شود که در میانه فقر و گرسنگی مردم، میلیاردها دلار را از کشور خارج کرده‌اند.

سیامند معینی به فرصتی که تحول چینش جدید خاورمیانه پیش روی خلق‌های تحت ستم قرار خواهد داد پرداخت و گفت ایران همان ایران قرن بیستم نیست و خلق‌های ایران نیز دیگر بردگی و فرودستی را نمی‌پذیرند. نظام دولت- ملت که بدست استعمار اروپا طرح‌ریزی شد در حال رسیدن به نقطه پایان است و نیاز به یک گزینه جایگزین داریم. بنابراین مهم است اجتماعات منطقه بویژه خلق‌های جغرافیای ایران با سازماندهی و انسجام‌یافتگی در جنگ نهایی مقابل شوونیسم و حکومت مرکزی با یکدیگر همکاری کنند.