حسو ابراهیم: اجازه نمی‌دهیم شنگال را اشغال کنند

حسو ابراهیم اعلام نمود که شنگال با تهدید مواجه بوده و به عنوان جامعه ایزدی اعلام می‌‌کنیم که اگر جنوب کوردستان از دست رفته و در صورتیکه تفکر اسلامی در آن گسترش پیدا کند، چنین مسئله‌ای برای ما تهدید محسوب می‌شود. اما اجازه نمی‌دهیم که شنگال را اشغال کنند.

عملیات برون مرزی ترکیه از ۲۳ آوریل در مناطق زاپ، آواشین و متینا آغاز و در چهارمین ماه خود همچنان ادامه دارد. در نتیجه این عملیات تا کنون ده‌ها روستا بمباران و تخلیه شده‌اند. ترکیه که برای اشغال گسترده خاک جنوب کوردستان زمینه‌سازی می‌کند، همراه با مناطق زاخو، آمیدیه در مناطق هولیر و بعشیقه نیز پایگاههای خود را ایجاد کرده است. آخرین نمونه از این موارد نیز بمباران روستاهای منطقه متینا و کمپ شهید نازی در شنگال بوده‌اند. در مقابله با این اقدامات دولت ترک، نارضایتی‌های خلق نیز روز به روز گسترش پیدا می‌کنند.

حسو ابراهیم معاون روسای مشترک مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال(MXDŞ) در رابطه با عملیاتهای برون مرزی ترکیه علیه جنوب کوردستان، تهدید شنگال و اهداف این حملات با آژانس خبری مزوپوتامیا گفتگو کرد.

پ.ک.ک بهانه است، هدف اشغال کوردستان است

حسو ابراهیم معاون روسای مشترک مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال ضمن اشاره به طرح‌ها و توطئه‌هایی که ارتش اشغال ترک ضمن حمله به جنوب کوردستان به آن دست زده است اظهار داشت: دولت ترک به بهانه پ.ک.ک، خاک جنوب کوردستان را اشغال می‌کند. دولت ترک سالیان درازی است که حملات خود را به جنوب کوردستان ادامه می‌دهد و با هدف از میان برداشتن پ.ک.ک این حملات را ادامه می‌دهد. اما این موادر بهانه‌ای بیش نیستند. کسانی که می‌خواهند سرزمینهای اطراف خود را به اشغال دراوردند، لازم است بهانه‌ای برای این کار بیابند. هدف آنان پ/ک.ک نیست؛ هدف دولت اشغالگر ترک، اشغال سرزمین جنوب کوردستان است. نه فقط جنوب کوردستان، بلکه در صورت امکان خواهان اشغال تمام عراق برآمده‌اند. ترکیه می‌خواهد تا مرزهای قدیمی عثمانی را در خاورمیانه احیا کند. و برای توجیه حملات خود ناگزیر است بهانه‌ای برای آن بیاید. اگر امروز اعلام نکند که به دلیل پ.ک.ک به این جا حمله کرده است، بدون شک نمی‌تواند وارد خاک جنوب کوردستان شود. زمانیکه ما به آن نگاه می‌کنیم، در این عملیات گسترده از کرکوک، موصل و شنگال، تل عفر و مناطق دیگر سخن گفته می‌شود. از اشغال تمام جنوب کوردستان سخن گفته می‌شود در زمانیکه از اشغال جنوب کوردستان به طور کلی سخن به میان می‌آید، این به معنای جنگ با پ.ک.ک نیست. بلکه این جنگ به معنای حمله به کوردستان است. امروز دولت اشغالگر ترک پایگاههای خود را در باشیقا، آمیدی و هولیر مستقر کرده است. ما این اقدامات را به عنوان تهدیدی علیه جامعه ایزدی می‌بینیم. در همین اواخر روستاهای نزدیک به لالش نیز گلوله‌باران شده بودند. زیرا دولت ترک حامل گونه‌ای از تفکر اسلامی است به هر نحو ممکن دست به حمله می‌زند. زمانیکه به تفکر اسلامی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تفکر دیگری غیر از سلام را نمی‌پذیرند. ما از حمله‌ای همه جانبه به لالش تحت عنوان حمله به پ.ک.ک می‌ترسیم؛ همانگونه که پدران ان‌ها به لالش حمله کرده‌اند، فرزندانشان نیز می‌خواهند که همان اقدامات را علیه لالش انجام دهند.

تهدید علیه لالش

ابراهیم در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که حمله به منطقه و به جامعه ایزدی را با زمینه‌سازی برای احیای داعش انجام می‌دهند. به عنوان جامعه ایزدی ما هیچگاه پیوندمان را با جغرافیای کوردستان و عراق قطع نکرده‌ایم. با تهدید به چنین حملاتی، بدون شک این جغرافیا مورد تهدید واقع می‌شود. مشاهده می‌شود که از موصل سخن می‌گویند. شنگال در حوزه جغرافیای سیاسی موصل قرار دارد. چگونه می‌توان این خطر را مشاهده نکرد؟ خطر داعش را مشاهده می‌کنیم. زیرا بسیاری از این نیروها در ترکیه آموزش دیده‌اند. با حمایتهای ترکیه، عفرین و سریکانی به اشغال درآمده‌اند. این مناطق نیز ایزدی بوده‌اند. امروز بعشیقه و بارزان نیز در معرض همان تهدیدها هستند. لازم است که در این چارچوب ما براساس برای آینده لالش نگران باشیم و به عنوان جامعه ایزدی اعلام می‌کنیم که اگر جنوب کوردستان از دست برود و تبهکاران اسلامگرا در آن گسترش پیدا کنند، تهدیدی عظیم علیه ما صورت می‌گیرد. ما داعش را به عنوان تهدیدی بزرگ علیه خود می‌بینیم.

جامعه ایزدی از اراده خود برخوردار است

ابراهیم در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که علیه این حملات، جامعه ایزدی سکوت نکرده و در ادامه افزود: هر زمان که مردم ما از ثبات و پیشرفت در شنگال سخن گفته باشد و هر زمان که خواهان آرامی در شنگال بوده باشد، همان زمان دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان به شنگال حمله کرده‌اند.

بخشی از جامعه ایزدی اکنون به سرزمینهای خود بازگشته است. به همین دلیل حملات اخیر به «کوهستان سردشت» نیز روی داده‌اند و پیش از این شاهد بمباران کوهستان شنگال بودیم. هدف این حملات این بوده است که خلق شنگال به سرزمین خود باز نگردد. از جمله پندهای پیشینیان در میان ایزدی‌ها گفته‌ای است که می‌گوید مار از ریسمان می‌ترسد، چون در کمپ‌های آوارگان جنگ ویژه روانی براه انداخته‌اند، اجازه نمی‌دهند که خلق به شیوه دیگری فکر کنند. بدون شک این حملات در نتیجه پیمان ۹ اکتبر است. حکومت عراق چندین بار اعلام کرده است که اگر این پیمان تحقق پیدا نکند و نیروهای کنونی منحل نشوند، مجلس شنگال منحل نشود و ما در انجا حاکمیت را در دست نداشته باشیم، ترکیه دست به حمله می‌زند. از این طریق ما را تهدید می‌کنند، اما لازم است که حکومت عراق، دولت ترکیه و پارت دمکرات کوردستان به خوبی بدانند که خلقمان در شنگال از اراده خود برخوردار است. جامعه ایزدی دیگر نمی‌ترسد. جامعه ایزدی سازماندهی شده است و از نیروی دفاعی خود برخوردار است.

دولت عراق علیه ترکیه موضعی اتخاذ نکرده است

ابراهیم ضمن اشاره به موضع دولت عراق اظهار داشت که ترکیه نیز از عدم اتخاذ موضعی قدرتمند از سوی دولت عراق نیرو گرفته و در ادامه خاطرنشان ساخت: در این حملات موضع دولت عراق حاکی از اتخاذ موضعی قدرتمند نبوده است. تنها با نام دولت به موضعی شفاهی اکتفا کرده است. دولت عراق امروزه جسدی بیش نیست و این دولت با فساد و دزدی از درون ضعیف شده است. دولت عراق نمی‌تواند موضعی جدی در این باره اختیار کند. زیرا متکشل از گروه‌های بسیاری است. هر یک از بخش‌ها و گروه‌ها نیز اهداف خود را پیگیری می‌کنند. مثلا برخی از گروه‌ها در بغداد عکس کاظمی را پاره می‌کنند، طبیعی است که چنین کشوری نمی‌تواند موضعی قدرتمند در مقابل ترکیه اتخاذ کند. اگر دولت عراق از موضعی قدرتمند برخوردار بود، ترکیه نمی‌توانست جنوب کوردستان را اشغال کرده و در آن عملیات نظامی انجام دهد. دولت عراق تنها علیه ضعفا می‌تواند موضعگیری کند. قانون، پارلمان و حکومت در این کشور وجود واقعی ندارند. به همین دلیل موضعگیری قدرتمندی نمی‌تواند داشته باشد.

هدف بزرک و اصلی بازگشت به شنگال است

حسو ابراهیم با اشاره به تلاش‌های مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال اظهار داشت: بدون شک تلاش‌ها و هدف اصلی ما برای سازماندهی خلقمان بوده است. تلاش اصلی ما برای اتحاد و انسجام در میان اعضای خلقمان ادامه دارد. هدف اصلی ما بازگشت خلق به شنگال است. در مقابل این حملات، ما به طور سازماندهی شده عمل کرده و با اراده و اعتقاداتمان پاسخ داده و اجازه نمی‌دهیم که دشمن خاک ما را اشغال کند.

منبع: MA