هیئت بین‌المللی صلح و آزادی: ارتش ترکیه باید فورا از کل منطقه عقب نشینی کند

«هیئت بین‌المللی صلح و آزادی برای کوردستان» به مانع تراشی‌های پ.د.ک در مقابل آنها اعتراض کرده و اعلام کردند؛"ما اینترناسیونالیست هستیم و نمایندگی هیچ حزب کوردی را بر عهده نداریم. ارتش ترکیه باید فورا از کل منطقه خارج شود."

مسئولین پ.د.ک روز شنبه (١٢ ژوئن/ ٢٢ خرداد) در فرودگاه هولیر از ورود هیئت بین‌المللی صلح و آزادی به خاک اقلیم کوردستان جلوگیری کردند و پس از دستگیری، آنان را به آلمان دیپورت نمودند. این هیئت روز گذشته در پاسخ به اقدامات پ.د.ک بیانیه‌ای منتشر کردند.

 در بیانیه‌ی این هیئت آمده است:

به عنوان سیاستمدار، آکادمیسین، فعالان حقوق بشر، اعضای سندیکا‌ها، روزنامه‌نگار، فمنیست، مدافع حقوق بشر و مدافع محیط زیست از ۱۴ کشور برای نظارت بر وضعیت و پایان دادن به جنگ و ویرانگری خواستیم با هیئتی متشکل از ۱۵۰ نفر، طیف‌های سیاسی کورد را تشویق به مذاکره کرده و با نمایندگان همه‌ی احزاب دیدار نماییم و با همه‌ی سازمان‌های مدنی جلساتی برگزار کنیم.

اشغالگری دولت ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و بدون شک قابل قبول نمی‌باشد. جای تاسف است که جامعه‌ی بین‌المللی در این رابطه سکوت کرده و برای تحت فشار قرار دادن ترکیه برای رفتار بر اساس قوانین بین‌المللی هیچ اقدامی نمی‌کند.

 مسئولین پ.د.ک در اقلیم کوردستان مانع ما برای دیدار با طیف‌های سیاسی جنوب کوردستان شدند. سازمان‌هایی که ما می‌خواستیم با آنها دیدار کنیم، تهدید شده و خود را از دیدار با ما عقب کشیدند. تعداد زیادی از اعضای هیئت ما نتوانستند حتی به کوردستان وارد شوند. تا کنون ۲۵ عضو هیئت ما دیپورت شده و یا در حال دیپورت شدن هستند. همچنین ۲۷ تن از اعضای ما در فرودگاه دوسلدورف آلمان با موانعی روبرو شده و اجازه داده نشد تا به کوردستان بروند.

این محدودیت‌ها فاقد هرگونه مبنای قانونی می‌باشند. حتی یک دلیل مشروع و طبیعی نیز برای این اقدامات وجود ندارد. ما برای پشتیبانی از خلق کورد، گروه‌های اتنیکی و آیینی کوردستان در آنجا بودیم. ما اینترناسیونالیست هستیم و نمایندگی هیچ حزب کوردی را به عهده نداریم. ما مخالف استعمارگری  کشورهای خارجی در کوردستان هستیم. ما به دلیل مخالفت با هیچ حزب کوردی در آنجا نبودیم. این حملات علیه خلق کردستان و طبیعت کوردستان است. نگرانی آن وجود دارد که آینده‌ی کورد‌ها، صلح و آینده‌ی خاورمیانه با تهدید مواجه شده و به سوی جنگ داخلی سوق پیدا کند.

خواست فوری ما این است که همه‌ی کوردها در این رابطه هوشیار باشند و مذاکرات را پیش ببرند. باید راه‌حل سیاسی پیدا کرده و علیه حملات خارجی موضع‌گیری نمایند.

 هیئت صلح و آزادی درخواست‌های زیر را مطرح کرده است:

۱- اعضای هیئت که دستگیر شده‌اند آزاد شده و اجازه دهند تا با اعضای دیگر تماس بگیرند.

۲- طیفهای سیاسی مختلف کورد با یکدیگر مذاکره کنند.

۳- از نهادهای بشردوستانه و سازمان‌های سیاسی بینالمللی درخواست می‌کنیم تا از راه حل صلح‌آمیز پشتیبانی کنند.

۴- ارتش ترکیه باید فورا از کل منطقه عقب‌نشینی کند.