خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان خواستار لغو توافقنامه شنگال شد

حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان (PADÊ) از حکومت عراق خواست، توافق بر سر شنگال را لغو کند.

حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان پس از کنگره‌ی سوم خود در مورد رخدادهای منطقه بیانیه‌ای منتشر کرد.

PADÊ پس از برگزاری کنگره‌ی سوم گفت، باید حملات دولت ترکیه به شنگال متوقف شوند و قتل‌عام‌ها به عنوان ژنوساید شناخته شوند. PADÊ همچنین از حکومت عراق خواست توافق بر سر شنگال را لغو کنند.

در بیانیه‌ی حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان آمده است:

"باید راه‌ها برای پناهجویانی که می‌خواهند به شنگال بازگردند گشوده شوند و نیازهای آنها برطرف شود. باید بمباران‌های دولت اشغالگر ترکیه متوقف شوند چون حملات سبب می‌شوند که آوارگان بازنگردند. باید شنگال به عنوان استانی مستقل و وابسته به حکومت عراق پذیرفته شود. باید از ماده‌ی ۱۴۰ خارج شود و حقوق ایزدی‌ها محقق شود.

قتل‌عام‌هایی که علیه ایزدی‌ها صورت گرفته‌اند، به خصوص قتل‌‌عام سوم آگوست ۲۰۱۴ باید به عنوان ژنوساید شناخته شوند و زندگی مردم ایزدی تضمین شود.

باید توافق شنگال لغو شود، چون مردم ایزدی به هیچ وجه در این توافق سهیم نخواهند شد و نظر آنها پرسیده نشده است. نباید آنهایی که از شنگال حفاظت کرده‌اند، هدف قرار گیرند. نباید امنیت منطقه به نیروهای پلیس که بیشتر آنها وابسته به احزاب هستند، سپرده شود.

باید دادگاهی ویژه برای همه‌ی کسانی که سبب شدند داعش شنگال را اشغال کند، برگزار شود. برای آزادی ایزدی‌های در دست داعش باید بیشتر کار شود.

باید حق خانواده‌ی شهدا و قربانیان داعش حفظ شود، باید هیئتی از گروه‌های شنگال برای تاسیس منطقه درست شود."