حزب دمکراتیک خلق‌ها: یاد و خاطره قربانیان انقال را گرامی می‌داریم

حزب دمکراتیک خلق‌ها با صدور بیانیه‌ای یاد و خاطره قربانیان انفال را گرامی داشت.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با عملیات نسل‌کشی انفال که از سال ۱۹۸۶ در زمان صدام حسین در جنوب کوردستان آغاز شد و در نتیجه آن ۱۸۲ هزار نفر جان خود را از دست دادند، بیانیه‌ای را صادر کرد. در بیانیه آمده است که نسل‌کشی انفال یکی از بزرگترین تراژدی‌های بشری و تاریخی به شمار می‌رود. علیرغم آنکه چند دهه از آن گذشته است،  بازماندگان این عملیات و اقوام جانباختگان همچنان عزادار هستند.

مسئولان انقال مجازات نشده‌اند

در بیانیه آمده است که دادگاه عالی جرایم عراق، در اول مارس سال ۲۰۱۰ حمله شیمیایی به هلبجه را بخشی از  عملیات انفال دانسته و آن را به عنوان نسل‌کشی معرفی کرده است. علیرغم صدور این حکم از سوی دادگاه، مسئولان این واقعه به تمامی مجازات نشده‌اند. علاوه بر پارلمان عراق و پارلمان جنوب کوردستان، این عملیات از سوی کشورهای انگلستان،  سوئد، نروژ نیز به عنوان نسل‌کشی کورد پذیرفته شده است. اما نیروهالی بین‌المللی و دولت‌های منطقه‌ای که مسئول نسل‌کشی هستند، هنوز نیز بپاسخ این جرم ضد بشری را نداده‌اند.

محکومیت در مقابل دادگاه وجدان

از طریق نسل‌کشی انفال تلاش کردند تا ارتباط خلق کورد را با تاریخ، فرهنگ و موجودیت خود قطع کنند. امروز نیز برخی از نیروهایی که در حسرت روزهایی هستند که صدام در مسند قدرت بود، از طریق دست به زدن به قتل‌عام‌ها تلاش می‌کنند تا با سیاستهای مبتنی بر غنیمه و حملات اشغالگرانه خود به نتیجه‌ای دست یابند. از این طریق از همان ذهنیت انفال برخوردار هستند. خلق کورد از قتل‌عام انفال و هلبجه، از خاکستر خود برآمده و بار دیگر زنده شده و از قتل‌عام‌ها رهیده است. هم اکنون نیز به یکی از جوامع دمکراتیک و آزادیخواه خاورمیانه تبدیل شده است. از هم اکنون به بعد، هیچگونه قتل‌عام و حمله‌ای نمی‌تواند علیه خلق کورد به پیروزی برسد. آن‌ها نمی‌توانند مانع از آزادی خلق کورد شوند.

به مناسبت ۱۴ آوریل، روز یادبود قربانیان انفال، یاد و خاطره قربانیان انفال و قربانیان این  نسل‌کشی را بار دیگر گرامی داشته و این جنایت بزرگ علیه بشریت را محکوم می‌کنیم. یاد و خاطره قربانیان را به دلیل برخورداری از موضع مشروع و حق‌طلبانه‌اشان گرامی می‌داریم.