حزب کارگران کوردستان: راه رهبری و شهدای قهرمان را ادامه می‌دهیم

کمیته مرکزی پ.ک.ک به مناسبت ماه می، ماه شهیدان با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد:"اکنون نیز در می ٢٠٢١ ما راه رهبری و شهدای قهرمان را ادامه می‌دهیم و می‌جنگیم. ما همچو جنبش و خلق به این راه مفتخر و سربلندیم."

کمیته مرکزی حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در بیانیه‌ای به مناسبت ماه شهیدان اعلام کرد، برای آنکه امروز به درستی درک شده و به شیوه‌ای پیروزمندانه زندگی نمود باید شهادت‌هایی که ۴۴، ۴٨ – ۵٠ سال پیش روی داده و امروز روی می‌دهند به شیوه‌ای صحیح و کافی درک شوند.

در بیانیه کمیته مرکزی پ.ک.ک آمده است:

"۴۴ سال پیش در روز ١٨ می ١٩٧٧ در شهر دیلوک رفیق انقلابیمان حقی کارر در حمله فاشیستی و جنایتکارانه برنامه‌ریزی شده به شهادت رسید.  این رویداد در تاریخ آزادیخواهی کوردستان مرحله تازه‌ای از مقاومت را به همراه داشت. رهبر آپو با ارزیابی صحیح از این شهادت پایه‌های پ.ک.ک، جنبش آزادی نوین را بنیان نهاد. هر مقاومتی که به معنی صیانت از آرمان‌های شهیدان بود با خود شهیدان تازه‌ای به همراه آورده و در این وضعیت ارتش شهیدان وارد میدان شد. به این مناسبت ١٨ مه در تاریخ آزادی کوردستان به روز شهیدان و ماه می نیز به ماه شهدا مبدل گردید.

اکنون ما جنبش و خلق در ۴۵مین سالگرد ماه شهدا قرار داریم، قبل از هر چیز در وجود رهبر آپو و گریلاهای فداییمان این مقاومت قهرمانانه را که بر خط شهدا ادامه دارد، گرامی می‌داریم و معتقدیم ما پیروزی‌های بزرگی به دست خواهیم آورد. در ۴۴مین سالگرد شهادت انقلابی بزرگ اینترناسیونالیست حقی کارر قرار داریم و با ادای دین به وی یاد همه‌ی شهدای قهرمانمان را گرامی می‌داریم. در سال جدید شهدا ما اعلام می‌کنیم که بیشتر از یاد و خاطره و اهداف شهدا صیانت خواهیم کرد.

پ.ک.ک از همان ابتدا به حزب شهدا تبدیل شد

۱۸ می همزمان ۴۸مین سالگرد شهادت ابراهیم کایپاک‌کایا یکی از رهبران انقلابی ترکیه است. ‏۳۰ می ۱۹۷۲ قتل‌عام قزل‌دره، ۶ می ۱۹۷۲ اعدام دنیز گزمیش، یوسف اصلان و حسین اینانه و ۳۱ می ۱۹۷۲ سینان جمگیل و رفقایش شهید شدند. ۱۸ می ۱۹۷۳ ابراهیم کایپاک‌کایا در زندان آمد تحت شکنجه کشته شد.

 رهبر آپو و پ.ک.ک با چنین جرقه‌هایی راهپیمایی راه آزادی را آغاز کردند و اکنون حدود نیم سده است که ادامه دارد. بر این اساس در ۴۸مین سالگرد رهبر انقلابی ابراهیم کایپاک‌کایا و در وجود او یاد همه‌ی شهدای انقلاب ترکیه را گرامی می‌داریم.

ما می‌دانیم این اولین جرقه‌ی انقلابی بود که علیه کودتای فاشیستی نظامی ۱۲ می ۱۹۷۱ با پیشاهنگی رهبر عبدالله اوجالان و در نیمه ی اول ۱۹۷۰ در کوردستان به جنبش انقلابی تغییر کرد و با شهادت حقی کارر نیز به راه شهدا تبدیل شد. حلقه‌ی اول این زنجیر به معنی پ.ک.ک‌یی بودن است و به رفقا خلیل چاوگون که در ۱۹ می ۱۹۸۷ و عبدالقادر چوبوکچو در ۱ می ۱۹۸۲ و ۱۷ می ۱۹۸۲ در زندان آمد فرهاد کورتای و رفقایش، در ۲ می ۱۹۸۲ در قندیل، محمد قرسنگور و ابراهیم بیلگن شهید شدند.

این زنجیره‌ی شهادت که با رمضان کاپلان، محمد امین اصلان و هوزان مزگین ادامه پیدا کرد، طولانی‌تر شده تا به قاسم انگین که در ۲۷ می ۲۰۲۰ شهید شد، می‌رسد. آنچه ماه می را به ماه شهدا تبدیل کرده است، این شهیدان بزرگ هستند که امروز نیز در کوردستان در میادین جنگ شهید می‌شوند. در وجود این دوستان و رفقا یاد همه‌ی شهدای ماه می را گرامی می‌داریم.

ما خلق کوردستان و ترکیه دارای اینگونه میراثی تاریخی هستیم

بدون شک برای آنکه ما امروز حقیقت را به درستی درک کنیم و با پیروزی زندگی کنیم، باید شهدای ۴۴ سال پیش و ۴۸ و ۵۰ سال پیش را که اکنون هم زنده هستند و زندگی می‌کنند، به خوبی درک کرده و بشناسیم. باید از راه این رهبران انقلابی آگاه شویم که چگونه در تاریکی مرحله‌ای تاریخی را با هوشیاری و با آگاهی آغاز کردند. واضح است که آنها راه را باز کرده‌اند، آنها ظلم و ستم را شکست داده‌اند، موانع را از میان برداشته و تاریخی بزرگ و قدرتمند را ثبت کرده‌اند که ما می‌توانیم در آن زندگی کنیم و برای ما به عنوان یک میراث به‌جای مانده است. اکنون ما خلق‌های کوردستان و ترکیه، همه نیروهای انقلابی و دمکراتیک صاحب این میراث هستیم و با تکیه بر این میراث می‌جنگیم و پیروز خواهیم شد.

ارتش شهدا پدید آمد...

شهادت در راه آرمان و عقب‌نشینی نکردن از آن، شکست‌ناپذیری یک جنبش است. حقیقت جنبشی که به سمت سربلندی می‌رود، در روش اساسی شهدا و نماینده‌اش، رهبری را دست نشان می‌کند. به همین دلیل رهبر آپو می‌گوید؛"شهیدان ما با رنگ و روش پ.ک.ک زندگی کردند". وی همچنین گفت؛"شهید پ.ک.ک هستیم" و اعلام کرد، "پ.ک.ک و پاژک حزب شهدا هستند". بر این اساس پ.ک.ک ارتش شهداست و شکست‌ناپذیری را ایجاد کرده است. فرماندهی اینگونه ارتشی ما را اداره می‌کند. ما باید خط رهبری، شهدا و حزب را به خوبی درک کنیم و بدون نقصان و کم و کاست نمایندگی آنها را به عهده بگیریم.

ما جنبش آزادی، به نیرویی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده‌ایم

ماه می ۲۰۲۱ را نیز بر خط رهبری و شهدا سپری می‌کنیم و می‌جنگیم. جنبش ما و خلق ما به این امر افتخار می‌کند و نشان می‌دهد که ما از خط رهبری و شهدا جداً نشده‌ایم و تلاش می‌کنیم که اهداف آنها را محقق سازیم. این هم مشخص می‌کند و اثبات می‌نماید که ما جنبش آزادی، به نیروی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده‌ایم. این امر احساس نامیرایی در ما ایجاد می‌کند.

علیه خلق کورد سنگین‌ترین حملات تاریخ، حملات فاشیستی و پاکسازی کننده و جنگ ویژه در جریان است

در روزهای گذشته تلاش ذهنیت و سیاست اشغالگر و تصفیه‌کننده‌ی فاشیسم اشغالگر آ.ک.پ و م.ه.پ افزایش یافته و شدت بیشتری گرفته است و از همه‌ی توان خود استفاده کرده و در هر سطحی و در هر جایی و در هر عرصه‌ای، جنگی ویژه و روانی علیه خلق ما را انجام می‌دهند. بدون شک حملات خود علیه رهبر آپو را نیز افزایش داده‌اند و در همین چهارچوب سیستم شکنجه و حصر در امرالی روز به روز سنگین‌تر شده و افزایش می‌یابد. اخیراً و در ادامه‌ی این تلاش‌ها به حملات اشغالگرانه و تصفیه‌کننده‌ی خود علیه متینا، زاپ و آواشین در مناطق حفاظت‌شده‌ی میدیا دست زده‌اند. در هر نقطه‌ای از کوردستان مبارزان آزادی را هدف قرار داده و می‌خواهند نیروهای گریلای قهرمان را سرکوب کنند و در همین چهارچوب پیشاهنگان حزبمان را تضعیف نمایند. در هر چهار بخش کوردستان و در خارج از میهن، علیه خلق میهن‌دوستمان و دوستان دمکراتمان، حملات و جنگی ویژه و روانی به راه انداخته‌اند و می‌خواهند با تضعیف جنبش آزادی، پاکسازی کوردها را به شیوه‌ای آسان‌تر و سریع‌تر انجام دهند. برخی مزدوران نیز به غلام نیروهای خارجی تبدیل شده و از این حملات و از این سیاست پشتیبانی می‌کنند. در مناطق حفاظت شده‌ی میدیا و روژاوای کوردستان می‌خواهند، تبهکاران داعش و گروه‌های تبهکار دیگر را مستقر کرده و در آنجا مناطقی برای تبهکاران ایجاد نمایند و اینگونه علیه بشریت تهدید ایجاد نمایند.

بدون شک هدف دیکتاتوری و فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ پاکسازی کوردهاست و می‌خواهند کوردستان را از صفحه‌ی تاریخ پاک کنند. اما هرگز هیچ شکی در این امر نداریم، به همین دلیل قبل از همه رهبر آپو با حزب و گریلا و همه‌ی خلق کورد، جنبش زنان و جوانان، نیروهای انقلابی و دمکراتیک علیه این حملات فاشیستها بر اساس استراتژی جنگ انقلابی خلق مقاومت و مقابله می‌کنند. موضع‌گیری ما از لحاظ ایدئولوژیک، سیاسی و نظامی مقاومت و جنگ است. هیچ موضع‌گیری دیگری علیه حملات فاشیستی وجود ندارد و تاکنون برای آزادی خلق کورد و آزادی کوردستان ما همانگونه که مقاومت کرده‌ایم و جنگیدیم از حالا به بعد نیز مقاومت کرده و خواهیم جنگید. بدون شک قدرتمند‌تر از همیشه این کار را انجام خواهیم داد. همانطور که تاکنون پیروز شده‌ایم ما معتقدیم از این به بعد نیز پیروزی‌های بیشتری را به دست خواهیم آورد.

همراه خلق کورد از کوردستان در مقابل اشغالگری و پاکسازی محافظت خواهیم کرد

در همین چهارچوب قبل از همه از زنان و جوانان و همه‌ی کوردها، خلق‌های ترکیه، نیروهای دمکراتیک خاورمیانه و جهان درخواست می‌کنیم، این مقاومت را ببینند و از آن پشتیبانی کرده و با آن همکاری کنند. ما می‌خواهیم همه‌ی کوردها علیه حملات فاشیستی و تصفیه‌کننده مقابله کنند و در کوردستان زندگی آزاد و دمکراتیک بنیاد نهیم. ما باهم فاشیسم را نابود می‌کنیم و ترکیه‌ای دمکراتیک ایجاد می‌نماییم. قبل از همه کوردها و فلسطینی‌ها و همه‌ی خلق‌های خاورمیانه باید خاورمیانه‌ای دمکراتیک بنیاد نهند.

بدون شک درخواست ما برای همه است

به ویژه درخواست ما از خلق میهن‌دوستمان و خلق‌های ترکیه این است که علیه فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ که در حال نابودی و فروپاشی است، در همه‌ی عرصه‌ها و در همه‌ی سطوح به شیوه‌ای موثر مبارزه کنند. درخواست و پیام ما برای نیروهای گریلا این است که ابتدا به مقاومت آنها سلام و درود می‌فرستیم و از آنها می‌خواهیم علیه دشمن به شیوه‌های موثرتر، بهتر، خلاقانه‌تر، کارامد‌تر، حرفه‌ای‌تر و با مهارت بیشتر، با برنامه‌ریزی و به صورت سازمان یافته مبارزه کنند. تفکر و سیاست فاشیستی و تصفیه کننده در حال فروپاشی است. آنهایی که سبب این فروپاشی می‌شوند ما هستیم و ما این فروپاشی را سریع‌تر خواهیم کرد. درخواست ما از نیروهایی که باید با دشمن مقابله کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند، این است که از آنها می‌خواهیم تا حدی نترس و شجاع و موثر و فداکار باشند و حداقل به دشمن خدمت نکنند. درخواست ما برای نیروهایی که از دشمن پشتیبانی کرده و با آنها همکاری می‌کنند، این است که کاملا مشخص است که حکومت ترکیه سیاست پاکسازی و از بین بردن کوردها را اجرا می‌کند، اما آنها با دیکتاتوری فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ همکاری می‌کنند. حداقل در رفتار خود بازنگری کرده و به همکار دشمن تبدیل نشوند و خود را شریک جنایت‌های جمهوری ترکیه قرار ندهند.

ما بر راه درست به مبارزات خود ادامه می‌دهیم

اما هر کسی هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، ما راه خود را مشخص کرده و بر این راه ادامه خواهیم داد. ما حصر را نابود خواهیم کرد، فاشیسم را از بین می‌بریم و به اشغالگری پایان می‌دهیم. ما با کمپین خود، کمپین «روز روزِ آزادیست» که برای آزادی فیزیکی رهبر عبدالله اوجالان اعلام شده است، در همه‌ی سطوح و عرصه‌ها به شیوه‌ای قدرتمند و موثر مبارزات خود را گسترش می‌دهیم. قبل از همه زنان و جوانان و ما جنگ را گسترش می‌دهیم و پیروزی‌های بزرگتری به دست خواهیم آورد. بر این اساس ما قطعاً اهداف شهدا را محقق خواهیم کرد."