جمال شریک: گورگوم 44 سال پیش بەعنوان منطقەی آزمایشی انتخاب شد

عضو کمیتەی مرکزی پ.ک.ک جمال شریک اظهار داشت: گورگوم 44 سال پیش بەعنوان منطقەی آزمایشی انتخاب شد و افزود: "قتل عام گورگوم علیه تصمیم اعلام موجودیت جنبش آپویی انجام شد."

عضو کمیته مرکزی حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) جمال شریک به مناسبت 44مین سالگرد قتل عام گورگوم  بە پرسشهای آژانس خبری فرات جواب داد.

جمال شریک در آغاز این گفتگو به مسئلەی انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پرداختە و گفت: "انزوا علیه رهبر آپو تشدید شدەاست، گمانە زنیهایی دربارەی سلامت و وضعیت سلامتی او ایجاد کردەاند تا خشم ملت کورد را برانگیزند.

در چنین شرایطی ما وارد 45مین سالگرد قتل عام گورگوم می شویم. من به رهبر آپو درود می فرستم  که با وجود انواع فشارها در امرالی مقاومت می کند و همچنین یاد و خاطرە خلق علوی مان، انقلابیون، دموکراتها و میهن پرستانی  را که در گورگوم قتل عام شدند گرامی میدارم.

شریک در این گفتگو بیان کرد که قتل عام گورگوم علیه تصمیم اعلام حزبیت جنبش آپویی انجام گرفت و چنین ادامه داد: "جنبش آپویی بە پیش می رود. دشمن خودش را آماده می کند تا بەشیوەی گستردەای حمله کند. تا حدودی مانند تدارک حملەی زمان قتل عام گورگوم دیده می شود. اما اگر هنوز به هدف خود نرسیدەاست چه اتفاقی می افتد؟ جنبش آپویی تدابیر و اقدامات خود را انجام می دهد."

٭ 19 دسامبر و 16 دسامبر 1978 کوردها در گورگوم قتل عام شدند، از این شرایط 44 ساله باید چە برداشتی داشت؟

در 45مین سالگرد قتل عام گورگوم، تحلیل آن برای درک و آنالیز  شرایط امروز خیلی مهم است. زیرا اتفاقاتی که امروز می افتد در مراحلی روشن بود و با قتل عام گورگوم علنی و روشن شد و تا به امروز نیز ادامه پیدا کردە است. آنکه 44سال پیش بەدرستی قتل عام گورگوم را تحلیل کرد و نشان داد که انسان چکار باید بکند، رهبر آپو بود. حالا هم که وارد سالگرد این قتل عام می شویم، کسی که به ما می گوید چکار باید کرد، رهبر آپو است.

چگونه مبارزه با قتل عام گورگوم بە امروز رسیده است، در روندی که ما در آن هستیم، برای تعیین آینده، انسان باید در مسیری که رهبر آپو تعریف کرده گام بردارد. مردم در انقلاب پیروز خواهند شد. با ورود به 45مین سال، هدف از قتل عام گورگوم چیست و چرا رهبری در انزوای تمام قرار گرفته است، می گویم که باید انسان رابطەی درستی از آن پیدا کند.

زمانی که قتل عام گورگوم اتفاق افتاد، دولت در ترکیه نمی توانست مدیریت کند و جامعه نمی خواست توسط آن رژیم مدیریت شود. انقلابیون نقش برجستەای در آن داشتند. همین گروههای ضدانقلاب هم علیه رشد انقلاب عمل کردند. انقلاب و ضد انقلاب در قتل عام گورگوم علیه هم بودند. قتل عام در چنان شرایط و فرآیندی روی داد. هدف اصلی سرکوب جوش و خروش جنبش انقلابی بود. اگر گفته شود که گورگوم؟مبدأ و محل تحریک برای سرکوب خشم انقلاب است، در پاسخی که برای این امر دادە شدەاست، تحلیل درستی از این واقعیت وجود دارد.

گورگوم روی نوار مرزی ترکیه و کردستان قرار گرفته و در غرب رودخانەی فرات است. در جمهوری ترکیه برای توسعەی غرب فرات سیاستهای ویژەای مقرر شدە است. با این باور که اگر در غرب فرات موفق باشیم، در نهایت پیروز خواهیم شد! بەهمین دلیل سیاستهای غرب فرات مطرح شد. تصمیم گرفتند گورگوم را ترک نشین کنند. خواستند ترکیب جمعیتی گورگوم را تغییر بدهند. آوارەکردن کوردهای علوی را در برنامه قرار دادند تا اکثریت ساکنین را سنی ها تشکیل بدهند. درهمین راستا در گورگوم ترکها و کوردها، علویان و سنی ها را روبروی هم قرار دادند تا باهم درگیر شوند.

درچنین جغرافیایی کشتار، تحریک و نقشەهای فراوانی عملی شدەاست. درنتیجه می خواستند به رژیم سیاسی ترکیه شکل جدیدی ببخشند. بەهمین منظور در ده شهر از گورگوم و درکل در سیزده شهر کردستان، مدیریت بحران و شرایط بحرانی اعلام شد. حرکت بەطرف 12 سپتامبر اینگونه شروع شدەاست. کشتار گورگوم از این نظر نقطه عطفی است. اما قبل از کشتار گورگوم شروع شدە بود.

کشتار تاکسیم که در 1 می 1977 در استانبول رخ داد، ترور هاکی کارر توسط یک باند جاسوسی تحریک گر، توطئەها علیه رهبر آپو بەراە افتاد، مقدمات کودتا توسط MHP برای بەقدرت رساندن نامیق کمال ارسون در ارتش فراهم شد. پس از آن یکی پس از دیگری دست بە کشتار معلمان، روشنفکران، روزنامەنگاران و سیاست مداران زدند و در شهرهای بزرگ ترکیه کشتار صورت گرفت. در این دوره افراد زیادی کشته شدند. قبل از قتل عام گورگوم در مالاتیه سناریوی مشابهی انجام گرفت.

سپس بستەای حاوی بمب از آنکارا برای شهردار حمید فندوی اغلو اصالتا کورد فرستاده شد. او بەهمراه عروس و نوەهایش کشته شد. حمید فندی اوغلو کورد بود. گویا از ایل ایزولان بود کە به راستگرایی و محافظەکاری معروف بود. دولت عمدا او را هدف قرار داد. قتل او این مسئلە را بە ذهن متبادر میکرد  کە قتل او توسط انقلابیون، چپ ها و علویان صورت گرفتە است.

پس از قتل او در مالاتیا MHP با نام آن زمان، احزابی مانند MSP بودند که بەسمت مذهب گرایش داشتند، همچنین انجمن های مبارزه با تروریسم و کانون های ملی گرا نیز حضور داشتند. آنها گروههای راستگرا، ملی و مذهبی را گرد هم آوردند و به علویان، چپها، انقلابیون و دموکراتها حمله کردند. دهها نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند. اما با کشتار بەهدف خود نرسیدند. سپس قتل عام گورگوم در دستور کار قرار گرفت. کسانی که آنها را در مالاتیا تحریک و کشتار کردند، در گورگوم نیز کشتار مشابهی انجام دادند. آنها از کشتار مالاتیا بە نتایجی رسیده بودند. قبل از کشتار تدارکات زیادی کردند: به روستاهای کوهستانی گورگوم رفتند، جاییکه ترکمن های فقیر در آن زندگی میکردند، به دامداری مشغول بودند، علویان را با تبلیغ دین و نژادپرستی آزردند، تحریک کردند و ناراضی کردند که اموالتان را به آنها خواهیم داد. نیروهای فاشیست از ترکیه و کردستان گردهم آمدند و در گورگوم تجمع کردند. وقتی مقدمات تکمیل شد عملیات تحریک کنندە سینما چیچک صورت گرفت و مردم به محلەی کوردهای علوی، منازل و کارخانەهای آنها، چپها و انقلابیون حمله کردند. به زنان و دختران تجاوز کردند و خانەها و مغازەها را غارت کردند. مانند یک فاجعەی تراژدی بود. اما برخی مردم در برابر این کشتار مقاومت کردند. در آن اوضاع کسی که تحلیل کاملا درست و واقع بینانه از کشتار گورگوم ارائە داد رهبر آپو بود. از آنجایی که هنوز تاسیس پ.ک.ک اعلام نشده بود، اطلاعیەهایی دربارەی کشتار گورگوم با امضای انقلابیون کوردستان منتشر شد. درآن اعلامیەها روشن گردید که هدف از کشتار گورگوم چیست، چرا گورگوم به مکان کشتار انتخاب شد. خوانش آنها بەدرستی ارائه گردید. قبلا رهبر آپو تحلیل گستردەای دربارەی آن ارائه داد. این نقد تبدیل به کتاب شد. آنجا مشکل علویان مطرح شد. مشخص شد که نگرش انقلابی علیه دین چگونه باید باشد. او با این اندیشەها شالودەی رویکرد انقلابی پ.ک.ک را براساس مذهب پایەگذاری کرد. تحلیل ساختار اجتماعی ترکها و کوردها را ارائه داد. آنالیز وضعیت جمهوری ترکیه که در آن بەسر می برد را انجام داد. درمقابل، دیدگاه انقلابیون باید آن چیزی باشد که باید باشند و باید انجام دهند. وقتی کشتار گورگوم روی داد، جنبش آپویی تصمیم گرفت به یک حزب تبدیل شود. در جلساتی بەتاریخ 25 تا 27 نوامبر 1978 در روستای فیس در ناحیەی لیچەی دیاربکر تصمیم به پیوستن به جنبش آپویی گرفته شد.

حتی قبل از قتل عام گورگوم، تصمیم حزبی گرفته شدە بود، حضور دشمن قابل مشاهدە بود، تا آنزمان در برابر آن برای تبدیل شدن به یک تشکیلات قوی با مبارزه و کار و به سطح قابل توجهی رسیده و تصمیم به حزب شدن گرفته شده است. این دلیل اصلی کشتار بود، دلیل دیگر انتخاب گورگوم به عنوان مکان این  طرح این بود که کورد را از گورگوم بیرون برانند. برای رسیدن به این هدف او تصمیم گرفت کوردها را بە ترک تبدیل کردە یا آنها را از منطقه بیرون کند. علویان را سنی کردە یا ناچار به مهاجرت نماید. درعین حال دولت ترکیه در تلاش برای ممانعت از شکلگیری سازماندهی و مبارزه علیه خود بود. زیرا اگر  دولت ترک میتوانست در کوردستان در ترکی کردن و سنی کردن بە موفقیت دست پیدا کند، بە نتیجە دست می یافت. زیرا یکی از بزرگترین موانع در برابر سیاست ترکی شدن کوردستان، خود دولت ترکیه بود. با نظرداشت چنین هدفی  از سوی دولت ترکیه، گورگوم نیز به یکی از مکانهایی تبدیل شد که انقلابیون کوردستان خود را در آنجا سازماندهی و تقویت کردند.

کودتای 12 سپتامبر پس از کشتار گورگوم رخ داد

 گفته میشود که این کشتار بەدلیل اعلام تاسیس پ.ک.ک انجام شدە است. این نظر را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا ارتباطی بین قتل عام و تاسیس پ.ک.ک وجود دارد؟

جنبش آپویی با قتل حقی کارر تصمیم گرفت به حزب تبدیل شود. اما تشکیل حزب کار آسانی نبود. آنها باید مبارزه می کردند و به نتیجه می رسیدند.

جنبش آپویی پس از قتل حقی کارر چه نیازی داشت بە یک حزب تبدیل شود؟

ژنرال های فاشیست ناتو در 12 مارس 1971 دستور دادند و ادارەی امور را بەدست گرفتند. در آن زمان ضربات سنگینی بر جریانات انقلابی وارد شد. اما پس از شدت گرفتن و شکوفایی انقلاب، کسانی که کودتای 22 اسفند را انجام دادند، دریافتند که به هدف خود نرسیدەاند. کسانی که با کشتار 11 اردیبهشت 1977 و 22 اسفند به هدف خود نرسیدند، برای نیل به هدف اصلی خود گامهایی دیگری برداشتند.

این بدان معنا بود که ترکیه به سرعت در حال ورود به روند یک کودتای نظامی فاشیستی بود. در مقابل این گفته شد که «تنها با سازماندهی و مبارزه قوی» مردم می توانند پاسخ دهند. پس از آن جریان، جنبش آپویی در کوردستان پیشرفت زیادی کرد. سازمان گروه به سازمانی تبدیل شد که نظم داخلی خود را ایجاد کرد. جنبش آپویی خودش را به هواداران و توده ها رسانید. اقدامات جدی در زمینە تربیت و آموزش کادر صورت گرفت. جنبش آپویی به مؤثرترین جنبش در بسیاری از مناطق کوردستان تبدیل شد.

در هیلوان حرکت روستاییان فقیر علیه اربابان آغاز شد. این سیستم مالکیت را نابود کرد. حتی برای مدتی یک اداره مردمی تأسیس شد. در سرکانیه، رحا و دیلوک، جنبش های توده ای قوی پدید آمد. جنبش های کارگری و جوانان از هم پاشیدند.

از رحا تا قارص، از درسیم تا خارپت در همه شهرهای بزرگ ترکیه خود را سازماندهی کرد. تصمیم به حزب شدن جنبش آپویی به معنای اوج گیری تحولات بود. دشمن پیشروی های نهضت آپویی را دنبال می کرد. خودشان (کنعان اورن) گفتند ما پس از بررسی کوردستان تصمیم کودتا را گرفتیم، این تصمیم را گرفتند و بعد شروع به اجرای آن کردند. به این ترتیب، علیه مبارزه انقلابی، همانطور که ضدانقلاب خود را سازماندهی کرده است. انقلابی که خود را سازماندهی کرده است دیگر از آماده سازی عقب نیست. . به همین دلیل است که قتل عام گورگم اولین گام در برابر تصمیم حزبی جنبش آپویی است.