جمال شریک: جامعه در لبه پرتگاه قرار گرفته است

جمال شریک، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک در اظهاراتی با اشاره به اینکه لازم است درک صحیحی از گفته «انسانیت از پا افتاده است» داشته باشیم افزود:"از پا افتادن به معنی قرار گرفتن در آستانه مرگ است."

جمال شریک عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک در مورد شهیدان ماه ژوئن با خبرگزاری فرات مصاحبه کرد.

جمال شریک اظهار کرد که ماه ژوئن از نخستین تا آخرین روز آن متعلق به شهیدان است و این ماه جایگاه ویژه‌ای در مبارزه آزادیخواهی ترکیه و انقلاب کوردستان دارد.

جمال شریک  گفت:"روز اول ژوئن سالروز شهادت فرزند قهرمان خلق کوردستان و پیشاهنگ جنبش انقلابی ترکیه «حسین جواهر» است. سال ١٩٧١ در آخرین روزهای مه همراه با ماهر چایان در یک خانه در منطقه مالتپه به محاصره درآمدند. پس از محاصره ٣ روز با سوءقصد عناصر کُنترگریلا به شهادت رسید. حسین جواهر برای جنبش انقلابی ترکیه واجد نقشی بزرگ بود."

جمال شریک افزود:"حسین جواهر اهل درسیم میراث انقلابیگری مشترک خلق‌های کوردستان و ترکیه از حقایق انقلاب است که باید در این مرحله از وی صیانت به عمل آید.

عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک افزود که ماه ژوئن با این شهادت آغاز گشته و با دربرداشتن مقاومت بزرگ جایگاه ویژه‌ای دارد. شریک افزود:"مقاومت بزرگ کارگران در ١۵- ١۶ ژوئن ١٩٧٠ نیز این واقعیت را بوضوح نشان می‌دهد."

مقاومت بزرگ گزی

جمال شریک در ادامه به مقاومت گزی اشاره کرده و گفت:"به واقع باید مقاومت گزی را روزهای شکل‌گیری کمون استانبول نامید، روزهای پایانی ماه می ٢٠١۴ در چهارچوب تصمیمات حکومت فاشیست آ.ک.پ دست به حمله زدند."

جمال شریک خاطرنشان کرد که علیه این حمله، تمامی مخالفان نظام سرمایه‌داری بهمقاومت پیوستند و افزود:"همه آنانی که خواستار دمکراسی بودند به این مقاومت پیوستند. افراد سوسیالیست، انقلابی، دمکرات در آن شرکت کردند. باورمندان هم به آن پیوستند. انسان‌هایی که خواستار دمکراسی بودند. آنانیکه دارای دیدگاه انقلابی، سوسیالیست و دمکرات نیز نبودند بازهم در این مقاومت جای گرفتند. هوداران محیط زیست، کمونیست‌ها هم مشارکت کردند. حتی هواداران باشگاه‌های فوتبال شرکت کردند. تمامی آنانیکه خواستار دمکراسی بودند در مقابل رژیم فاشیست آ.ک.پ در این مقاومت سهیم شدند. هر کسی به نقض حقوق بشر، فشار، استعمارگری معترض بود در این مقاومت جای گرفت.

معترضین در جریان این مقاومت خود به مدیریت اعتراضات پرداختند. مقاومتگران خود کمون‌هایی را تأسیس کردند. مجالس خود را تشکیل دادند. امنیت خود را تأمین کردند، به همین دلیل می‌توان مقاومت گزی را کمون خواند. در تاریخ استانبول مقاومتی تاریخی است که از کمون کمون‌ها شکل گرفته است.

وضعیت و شرایط آنروزها و امروز چنان تفاوتی با هم ندارند. فشار و زورگویی به همان شکل باقیست. حتی افزایش هم یافته است، شهروندان می‌گویند؛ ما از پا افتاده‌ایم. باید درک صحیحی از این وضعیت داشت. از پا افتادن یعنی قرار گرفتن در جوار مرگ. جامعه ترکیه، جامعه کوردستان را به این روز انداختند. در آن مرحله مقاومت گزی در ژوئن ٢٠١٣ شکل گرفت، امروز نیاز مبرمی به آن وجود دارد. جوامع کوردستان و ترکیه بیش از هر زمان دیگری به مقاومتی اینگونه نیاز دارند."

شهادت سما یوجه

جمال شریک خاطرنشان کرد که در ماه ژوئن یکی از ملیتان‌های زن پیشاهنگ انقلاب کوردستان به نام سما یوجه به شهادت رسیده است و افزود:" سما یوجه در ١٧ ژوئن ١٩٩٨ به شهادت رسید. وی در ماه مارس گفته بود، «دو خورشید نمی‌توانند وجود داشته باشند» و به رهبر آپو اشاره کرده بود. در نتیجه فعالیت روز ١٧ ژوئن به شهادت رسید. شهادت رفیق سما یوجه برای خلق ما بسیار آموزنده بود. اکنون باید بیش از همیشه از این الگو صیانت به عمل آید.

در آن مرحله رهبر آپو از سوی دشمن هدف قرار گرفت. توطئه آغاز شده بود. امروز نیز حصر بر رهبر آپو تشدید شده و توطئه‌‌ای که آنزمان آغاز شده بود اکنون به شکلی سنگین‌تر ادامه دارد. آنچه باید صورت گیرد این است که در مقابل آن لازم است با روحیه سما یوجه پیرامون رهبر آپو حلقه شویم."

روز پایانی ماه ژوئن؛ زیلان

جمال شریک عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک اظهار کرد که در واپسین روز ماه ژوئن رفیق زیلان (زینب کناجی) به شهادت رسید و افزود:"زیلان با این عملیات تاریخ نوینی را به رشته تحریر درآورد. از آنروز تا به امروز نتایج نیرومند آنرا می‌بینیم. رفیق زیلان در ٣٠ ژوئن ١٩٩۶ به شهادت رسید. وضعیت کنونی و آن زمان تفاوت چندانی با هم ندارند. همچنانکه در مورد مافیایی بودن و تبهکار بودن دولت ترک سخن گفته می‌شود سال ١٩٩۶ نیز در مورد تبهکاری و مافیایی بودن این رژیم سخن گفته می‌شد. در آن سال‌‌ها کشتار از سوی کنتراها افزایش یافته بود. خلق تحت فشار سنگینی قرار داشت. در مقابل آن مبارزه فعالانه نیروهای گریلا ادامه داشت. رفیق زیلان در چنین شرایطی به آن عملیات بزرگ دست زد.

سال ١٩٩۶ درصدد بودند تا توطئه علیه رهبری را به سطح تازه‌ای برسانند. در ۶ ژوئن در مکانی که فاصله چندانی با محل زندگی رهبری نداشت انفجار بزرگی صورت گرفت و اینگونه علیه شخص رهبر آپو به حمله دست زدند. رفیق زیلان برای پاسخ دادن به این حمله به عملیات بزرگ دست زد. امروز نیز فشار زیادی بر رهبر آپو وجود دارد. در آن مرحله همچنانکه رفیق زیلان با عملیات خود پاسخ درخوری به توطئه‌گران داده بود، امروز نیز لازم است بر مبنای خط رفیق زیلان علیه نظامی که حصر را بر رهبر آپو تحمیل می‌کند مبارزه را به پیش برد."

جمال شریک در پایان یکبار دیگر به شهیدان ماه ژوئن ادای احترام کرده و یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.