جمیل باییک: آینده از ان پارادایم ماست

باییک: بزرگترین نیرو و خط‌مشی ایدئولوژیک ما، پارادایم نوین خلق کورد است. از طریق این پارادایم مبارزه خلق کورد به ویژگیهای جدیدی دست یافته است و این خط مشی دچار نابودی نمی‌شود. آینده از آن پارادایم ماست.

خبرگزاری فرات نیوز به مناسبت چهل و دومین سالگرد تاسیس حزب کارگران کوردستان با جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان گفتگویی را انجام داده است. باییک با اشاره به تاریخ مبارزه آزدیخواهانه خلق کورد از سال ۱۹۷۳، اظهار داشت که پ.ک.ک وارد چهل و سومین سالگرد خود می‌شود، اما این مبارزه در روند تاریخی خود در چهل و هشتمین سالگرد خود قرار دارد و رهبر آپو نیز در پنجاهمین سالگرد فعالیتهای خود قرار داشته و مبارزه‌ای بدون وقفه را ادامه داده است.

آفرینش فرهنگ مقاومت اجتماعی

جمیل باییک در گفتگوی خود اظهار داشت که مبارزه و ارزشهایی که می‌توانند در طول پانصد سال خلق شوند، در ۵۰ سال ایجاد شدند و در ادامه افزود: مبارزات پیش از این نه تنها یک نسل، بلکه حداکثر توانسته‌اند یک فصل یا حداکثر چند سال ادامه داشته باشند. مبارزه‌ای که رهبر آپو رهبری آن را بر عهده داشته است، هم اکنون ۳-۴ نسل را تحت پوشش قرار داده است و جامعه با هویت خود از فرهنگ مقاومتی برخوردار شده است که واجد سنتهای خاص به خود می‌باشد. واقعیتی اجتماعی را ایجاد کرده است که همواره و بدون وقفه شخصیتها و فرهنگ مبارزه خود را خلق می‌کند. امکان ندارد که این روند معکوس گردد، امکان ندارد که این خلق از مبارزه آزادی بازداشته شود. پیش از هر چیز باید ارزش و بهای این مبارزه پنجاه ساله درک گردد.

این مبارزه به بدنه اجتماعی خلق کورد رسیده و به مبارزه خلق تبدیل شد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان خاطرنشان نمود که خط مشی، فعالیتها، سازماندهی، سیاست و ایدئولوژی پ.ک.ک در تمامی ابعاد و زمینه‌های خود تجارب گرانقمیتی را از خود بر جا گذاشته است و در این باره افزود: قیام و فعالیتهای دمکراتیک خلقمان، از تمامی خلق‌های دیگر گسترده‌تر بوده‌اند. تمامی این موارد را باید مانند نیرو و دستاوردهای بزرگ مبارزه ارزیابی کرد. حتی می‌توان گفت که هر خانواده‌ای شهید داده است، رزمنده‌ای داشته است، یک زندانی داشته است که حداقل ده سال را در زندان گذارنده است. این مبارزه به بدنه اجتماعی خلق کورد رسیده است؛ خلق کورد را به تمامی وارد عرصه مبارزه کرده است و به همین علت است که این مبارزه به شیوه‌ای عمومی، به مبارزه خلقی تبدیل شده است.

آینده از آن پارادایم ماست

باییک اعلام کرد که پ.ک.ک هم اکنون نیز رهبری مبارزه و نیرو و پارادایم جدید را بر عهده دارد. جمیل باییک در ادامه افزود: پارادایم جامعه دمکراتیک و آزادیخواهانه زن، نیروی مبارزه و کسب پیروزی را حداقل ده برابر ارتقا داده است و تاکید نمود که مهمتر از همه اینست که زمانی که رهبری درست و صحیحی اعمال شود، مبارزه این خلق از طریق این پارادایم به چنان حرکتی مبدل می‌شود که نمی‌تواند دچار شکست شود و نه فقط در کوردستان، بلکه در سطح خاورمیانه، آینده از آن این پارادایم خواهد بود. اکنون خلق کورد از این پارادایم برخوردار است که مبارزه صحیح را گسترش داده و بدون تردید به پیروزی دست پیدا کند و همراه با آن بتواند خلق‌های ترکیه و خاورمیانه را نیز به شیوه‌ای گسترده به سوی پیروزی رهبری کند. حزب کارگران کوردستان صرفا متعلق به خلق کورد نیست، بلکه حزبی است که از آن تمامی خلق‌های خاورمیانه بوده و می‌تواند آن‌ها را به نیروی آزادیخواه و اجتماع محور تبدیل کند. با مدرنیته دمکراتیک خود، آلترناتیف مدرنیته سرمایه‌داری را خلق کرده است و راه بدیلی را به جامعه بشری نشان داده است، از این طریق بوده است که خلق کورد نه فقط در خاورمیانه، بلکه در سراسر جهان به خلقی سزاوار سربلندی و مباهات تبدیل شده است.

بزرگترین نیرو، پارادایم جدید و خط ایدئولوژیک خلق کورد است

جمیل باییک در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت که پ.ک.ک اکنون بزرگترین نیرو و خط مشی ایدئولوژیک پارادایم نوین خلق کورد است. همواره ایدئولوژی‌ها و پارادایمها تاریخ آفرینان، رقم زنندگان پیروزی بوده‌اند و این امر نشان می‌دهد که اجتماع سازی آنها بر مبنایی صحیح پیش رفته است. ادیان بزرگ نیز به دلیل نیروی ایدئولوژیک خود به پیروزی دست یافته‌اند، جنبش رنسانس و رفرم نیز در همین راستا به پیروزی رسید، تفکر دمکراسی و سوسیالیسم در چند صد سال اخیر نیز از همین طریق به سیستم اجتماعی حیات مبدل شد. حیات دمکراتیک و جامعه محور با سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک به جامعه‌ای دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی محور زن متکی است که رهبر آپو بر آن دست گذاشته است، به گونه‌ای که سوسیالیسم دمکراتیک منتج از آن به پیروز قرن اخیر دست خواهد یافت. جنبشی که در کوردستان آغاز گردید، قدم به قدم در خاورمیانه و در سطح جهان گسترش خواهد یافت.

باییک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تحت نام حزب کارگران کوردستان رهبری تحقق درست این تفکر را که رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان معرفی و تدوین کرده است برعهده دارند. در این رابطه، به نام حزب، ما صاحب این دستاورد و این تجربه هستیم. ما از اراده‌ای انقلابی برخوردار هستیم که حرکت این مبارزه را بر عهده دارد. همراه با به حرکت درآوردن این مبارزه بر اساس نظریات رهبری، از جمله مسئولیتهای ماست که خط رهبری را به خلق‌های دیگر جهان و نیروهای دمکراسی معرفی کرده و به آنها انتقال دهیم. اندیشه‌های رهبر آپو اکنون در سطح جهانی شناخته شده و درک می‌شوند. در چهل و سومین سالگرد مبارزه‌امان، ما تفکر و خط‌مشی رهبری را تقویت کرده و حیات دمکراتیک و آزاد خلق کورد، خلق‌های ترکیه و خاورمیانه را بیش از پیش گسترش خواهیم داد.

اندیشه رهبری، راه دست‌یابی به حل مسائل و مشکلات در ترکیه و خاورمیانه است

برای دستیابی به راه حل مسائل و مشکلات نیز، ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان جمیل باییک اظهار داشت: باید نیروهای دمکراسی در ترکیه و خاورمیانه این مسئله را درک کنند، کلید راه حل مسائل و مشکلات در ترکیه و خاورمیانه، در اندیشه‌ها و افکار رهبری قرار دارد. تفکری که می‌تواند ذهنیت مدرنیته سرمایه‌داری، ملت‌پرستی، مذهب‌گرایی را در سطح خاورمیانه که علتی برای فشار و جنگ و استعمار است، تفکرات رهبر آپو است، تفکری که خلق‌ها، اعتقادات و ادیان و هویتهای اتنیکی را آزاد می‌کند، تفکرات ایدئولوژیک-سیاسی رهبر آپو هستند. به همین دلیل نیروهای دمکراسی باید بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه دست یافته باشند و هم درک کنند که دمکراسی تنها می‌تواند از طریق ائتلاف تحقق پیدا کند، به همین دلیل باید چنین موضعی بتواند نیروهای دمکراسی‌خواه را بدور هم جمع کند.

با مبارزه حول پارادایم رهبر آپو، خلق کورد به آزادی دست خواهد یافت

باییک خاطرنشان ساخت که خلق کورد نسبت به رهبری خود پایبند بوده و اگر خلق کورد حول پارادایم رهبر آپو به مبارزه دست بزند، بدون گمان این خلق به آزادی دست خواهد یافت و از حیاتی دمکراتیک برخوردار خواهد شد. خلق کورد باید نسبت به این موضوع باور داشته باشد، باید بداند که با گام نهادن در مسیر رهبری می‌تواند به پیروزی برسد. تا کنون خلق کورد هر دستاوردی داشته باشد، آن را از طریق مبارزه خود کسب کرده است. بدون تردید، در کوردستان این دستاوردها با هزینه سنگین به دست آمده‌اند. تا زمانیکه در کوردستان با زحمت و دشواری روبرو نشد، نه می‌تواند موجودیت خود را حفظ کند و نه می‌تواند حیاتی دمکراتیک و آزاد را برای خود رقم بزند.

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان نمود که خلق کورد در چهل و سومین سالگرد تاسیس حزب کارگران کوردستان، زمانیکه در مواجهه با مشکلات و ظلم و ستم قیام نمود، با این نحو مبارزه خود بی‌گمان می‌تواند به پیروزی دست پیدا کند.

جمیل باییک در خاتمه گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت: جوانان و زنان کورد از چنان نیرویی برخوردارند که می‌توانند رهبری پیروزی را بدست بگیرند. بر این اساس است که در چهل و سومین سالگرد تاسیس پ.ک.ک به پیروزی اعتقاد دارم، درودها و مراتب تقدیر و دوستی خود را به تمامی نیروهای مبارز ابراز داشته و برایشان آرزوی موفقیت دارم.