جمیل باییک: باید خلقمان در همه جا مراسم نوروز را برگزار کند

جمیل باییک: در این دوره که آ.ک.پ/م.ه.پ ضحاکان زمان هستند باید مانند کاوه آهنگر و کاوه معاصر، مظلوم دوغان که آتش نوروز را برافروختند، باید در مقابل فاشیسم بپا خاست و مبارزه برای دمکراسی و آزادی را گسترش بخشید.

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) با انتشار پیامی تلویزیونی، ضمن شادباش نوروز به تمامی آحاد خلق اظهار داشت: در همه جا لازم است خلقمان عازم میادین نوروز شده و در مقابل آ.ک.پ/م.ه.پ که ضحاکان زمان هستند، با روح مقاومت و مبارزه کاوه مبارزه را اعتلا بخشند.

پیام تلویزیونی ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان، جمیل باییک به شرح ذیل است:

"به نام ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان به همه درود می‌فرستم، جشن نوروز را به رهبر آپو، خلقمان در هر چهار بخش کوردستان، به کمپ شهید رستم جودی، شنگال، لاویرو و خارج از کشور، به مبارزان زندان، گریلاهای کوهستان که در میان صفوف نیروهای مدافع خلق جای گرفته‌اند و دوستان خلق کورد شادباش می‌گویم. با گرامیداشت یاد و خاطره مظلوم دوغان و تمامی شهدای نوروز، به شهدای گاره ادای احترام می‌کنم. پیمانی را که با شهدای دمکراسی و آزادی بسته‌ایم، مجددا تجدید می‌کنم.

همانگونه که اطلاع دارید در خاورمیانه جنگ جهانی سوم در جریان است. در این جنگ توازن قوا برهم خورده است و هنوز معادله جدید قوا برقرار نشده است. در این جنگ، که موازنه و معادله قوا بر هم خورده است، خلق کورد به نتایج فراوانی دست یافت. هم خود را سازماندهی کرد و هم ارزش‌های مختص به خود را خلق کرد. دولت فاشیست و اشغالگر ترک دریافت که اگر مانع از این روند نشود، خلق کورد در میدان دمکراسی و آزادی گام‌های بلندی را برخواهد داشت و به مدرنیته کاپیتالیستی، دولت‌های اشغالگر و قاتل خاتمه خواهد داد. دولت ترک از آنجا که نمی‌خواهد این روند تحقق پیدا کند، به حمله‌ای همه جانبه علیه خلق کورد دست زده و این حمله همچنان ادامه دارد. حملات صورت گرفته به خلق کورد، از حملات ضحاک به خلق‌های خاورمیانه مهیب‌تر و سنگین‌تر هستند. حاکمیت فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ از طریق این حملات تلاش می‌کند تا خلق کورد را نابود کند.

تمام نگاه‌ها متوجه مبارزه کورد برای دمکراسی و آزادی است

دولت فاشیست ترک دشمن خلق‌های خاورمیانه و آزادی است. اما زمان، زمان اعتلای روح نوروز است. همانگونه که اطلاع دارید، در تاریخ آمده است که ضحاک علیه کورد و خلق‌های خاورمیانه دست به ستمکاری زده است. کاوه آهنگر در مقابل ظلم ضحاک بپاخاسته و آتش نوروز را بر می‌افروزد. بعد از قیام کاوه آهنگر ظلم ضحاک پایان گرفته و برای خلق‌های خاورمیانه عصر جدیدی آغاز می‌شود. در مرحله کنونی نیز آ.ک.پ/م.ه.پ ضحاکان زمان هستند. مانند کاوه آهنگر و کاوه معاصر، مظلوم دوغان که آتش آزادی را برافروختند، باید در مقابل فاشیسم بپا خاست، مبارزه دمکراسی و آزادی را تقویت کرد. از خلقمان می‌خواهم که در هر جا که هستند، لازم است عازم میادین نوروز شده و با گردهمایی، روح نوروز را اعتلا بخشند.

خلقمان در مسیر حرکت تاریخ با دشواری‌ها و زحمات و مصائب فراوان روبرو شده است. خلق کورد با برخورداری از روح نوروز توانست در مقابل ستمکاری مقاومت کند، دشواریها را از میان برداشته و در میدان آزادی قدم بردارد. به همین دلیل رهبر آپو می‌گوید: خلق کورد، خلق نوروز است. همانگونه که اطلاع دارید که رهبر آپو نمادهای اساسی پ.ک.ک را بر اساس نوروز تاسیس کرده است و خلق کورد را به تاریخ و ریشه‌های واقعی خود را بازگرداند. نه فقط خلق کورد، بلکه زنان و جهانیان را به تاریخ و ریشه‌ها نسبت داد. براین اساس هم زنان و خلق کورد را در کل به جلو رانده و روحی تازه در آنان دمید، این مسئله بسیار معنادار است.

خلق کورد از آنجا که خلق نوروز است، از مسئولیتها و نقش‌های خاص به خود برخوردار است. باید این نقش‌ها را هم برای خود و برای خلق‌های خاورمیانه ایفا کند. این مسئله که خلق کورد در خاورمیانه پیشاهنگ آزادی است بسیار مهم است. و این چیزی است که از خلق کورد خواسته می‌شود. همانگونه که خلق کورد در طول تاریخ روح نوروز را خلق کرد، اکنون نیز باید با همان روح، وظایف و مسئولیتهای خود را تحقق بخشد. به همین دلیل است که امروز تمامی نگاه‌ها به سوی خلق کورد و مبارزه آزادیخواهانه خلق کورد متوجه شده است. این مسئله برای خلق کورد افتخاری بزرگ است، ما امروز با چنین افتخاری زندگی می‌کنیم.

خلق کورد امروز به مراتب منسجم‌تر و حساس‌تر است

چند ماه قبل کارزاری تاریخی را با عنوان «زمان زمانِ آزادی است» آغاز کردیم. هدف این کارزار تامین آزادی جسمی و فیزیکی برای رهبر آپو بود. ما آزادی رهبری، کوردستان و خاورمیانه را در نظر داریم. بر اساس این هدف است که ما مبارزه می‌کنیم. در سایه مبارزه و تلاش‌های رهبر آپو و شهدا ما واجد خلقی هستیم که خلق نوروز نام دارد. اما آنچه که در نوروز ۲۰۲۱ از ما خواسته می‌شود اینست که بر اساس آزادی رهبر آپو و کوردستان مبارزه کرده و وارد مرحله‌ای جدید شویم. زیرا ما مدیون رهبر آپو و شهدا هستیم. برای ادای این دین باید بیش از پیش خود را سازماندهی کنیم و مبارزه دمکراسی و آزادی را هر چه بیشتر گسترش دهیم.

بدون گمان موانع زیادی را در مقابل خود داریم، دشواری‌ها و حملات سنگینی علیه ما صورت می‌گیرند. به رغم این موارد، برای تحقق آزادی رهبر آپو و خلقمان، بیش از هر زمان دیگری از امکانات گسترده برخورداریم. این واقعیتی است. فرصتی اینچنین پیش از این در اختیار خلق کورد نبوده است. با بکار بردن این فرصت‌ها و امکانات، با گسترش مبارزه دمکراسی‌خواهی و آزادی می‌توانیم به نتیجه دست پیدا کنیم.

خلق کورد اکنون قدرتمندتر است و از تجربه بیشتری برخوردار است. دوستان خلق کورد نیز روز بروز افزایش پیدا کرده‌اند. دشمنان خلق کورد دیگر مانند قبل قدرتمند نیستند. همانگونه که در تاریخ با خلق‌های همسایه اتفاق کرده و متفقا ضحاک را از میان برداشتیم، همانگونه که برای خود، برای خاورمیانه و بشریت سرفصل جدیدی از آزادی را گشودیم، امروز نیز می‌توانیم که بر این مبنا مبارزه کنیم. هم سازماندهی کرده و هم با ارتباطات قدرتمند با همسایگان خود این مبارزه را علیه ضحاکان معاصر گسترش بدهیم. در این صورت است که مانند گذشته امروز نیز می‌توانیم به نتیجه‌ای بهتر دست پیدا کنیم. این وظیفه ماست و باید این نقش و این وظیفه را تحقق ببخشیم.

مبارزه زنان کورد در جهان طنین‌انداز شده است

در ۸ مارس زنان کورد به کاری شگرف دست زدند. در طول تاریخ، مبارزه زنان کورد از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در جریان نوروز نیز در عصیانها و قیامها نیز زنان کورد نقش رهبری را ایفا کرده‌اند. اگر در کوردستان نوروز و عصیان با چنین قدرتی همگام با یکدیگر به پیش رفته‌اند، این مسئله در نتیجه مبارزات زنان کورد، در نتیجه مشارکت زنان بوده است. زنان کورد با مبارزه دمکراسی‌خواهانه و آزادیخواهانه خود نه فقط برای خلق کورد، بلکه برای خلق‌های خاورمیانه و بشریت نیز رهبری کرده‌اند. مبارزه زنان کورد برای دمکراسی و آزادی که بر اساس خط مشی آزادی زن حرکت می‌کند، در تمامی جهان طنین‌انداز شده است. زنان در تمامی جهان، زنان کورد را به عنوان پیشاهنگان خود می‌بینند. زنان کورد با مبارزه خود نه فقط بر زنان جهان تاثیرگذار بوده‌اند، بلکه همزمان بر تمام خلق‌های جهان نیز تاثیر گذاشته‌اند.

اگر امروز در جهان، زنان، جوانان، سوسیالیستها علیه فاشیسم مبارزه می‌کنند، نیروهای آزادی و دمکراسی‌خواه، خلق کورد و زنان خلق کورد را مبنایی برای عمل سیاسی خود می‌دانند، در نتیجه مبارزه زنان کورد بوده است. در نتیجه مبارزه‌ای بوده است که خلق کورد و زنان خلق کورد به نمونه اعلای آن تبدیل شده‌اند. این مسئله برای زنان کورد و هم برای جامعه کوردی افتخاری بزرگ است. آشکار است که مبارزه‌ای که از سوی زنان به پیش برده شده است، تا آزادی رهبر آپو، آزادی خلق‌های کوردستان و ترکیه ادامه پیدا می‌کند. زنان کورد در این کارزار نیز نقش پر رنگ خود را با قدرت هر چه بیشتر ایفا می‌کنند.

با روح مقاومت شهدای گاره باید به سوی میادین نوروز حرکت کنیم

همانگونه که اطلاع دارید دولت اشغالگر و نابودگر ترک در میدان گاره دست به حمله‌ای وسیع زد. از طریق این حمله تلاش کرد تا ضربه‌ای سنگین را بر مرکز فرماندهی جنبش ما وارد کند. گریلاهای نیروهای مدافع خلق در مقابل این حمله افسانه‌وار مقاومت کردند و شهید دادند. شهدای گاره در مقابل حملات دولت ترک با روح نوروز به مقاومت پرداختند. با در هم شکستن حملات ضربه‌ای سنگین را بر دشمن وارد کردند. دولت ترک، از یک طرف در تحقق نیات خود شکست خورد و از طرف دیگر ضربه‌ای مهلک دریافت کرد و شکست خورد. به همین دلیل ما باید روح مقاومت شهدای گاره را به مبنای عمل خود تبدیل کنیم. این مقاومت تاثیری فراوان بر خلقمان در هر چهار بخش کوردستان و خارج از کوردستان داشت، روحیه خلقمان را بالا برد.

به نتایج مهمی دست یافته‌ایم که می‌تواند این وضعیت را دگرگون کند. اگر ما روح نوروز را به مبنایی برای خود تبدیل کنیم، بر این اساس مبارزه کنیم، ما می‌توانیم در گامهایمان برای دست‌یابی به دمکراسی و آزادی به نتایج بزرگتری دست پیدا کنیم. در طول تاریخ همانگونه که کاوه آهنگر آتش نوروز را بر افروخت، با این آتش خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه به ستمکاری ضحاکان پایان داد، شهدای گاره نیز همان روح را در گاره دمیدند. باید ما با این روح عازم میدانها شویم. اکنون ما با روح نوروز به سوی آزادی رهسپاریم. این روح، روح دمکراسی و آزادی است، اشغالگری، بردگی و ستمکاری را نمی‌پذیرد. ما براین اساس به سوی آزادی حرکت می‌کنیم و حرکت ما تا دست‌یابی به آزادی ادامه دارد. ما به پیروزی می‌رسیم. زنده‌باد روح نوروز، زنده‌باد نوروز، زنده‌باد رهبر آپو، زنده‌باد مبارزه دمکراسی و آزادیخواهانه ما. برای همه آرزوی موفقیت داشته و بار دیگر جشن نوروز را شادباش می‌گویم."