جمیل باییک: هر که با کوردها دشمنی کند خواهد باخت

ریاست مشترک ک.ج.ک گفت: دولتمردان مدعی شده‌اند تأثیر پ.‌ک.‌ک از بین رفته و ه.‌د‌.پ توان اعتراضات خیابانی ندارد، برای عدم افشای این ادعای کذایی، رسانەهای این کشور گردهمایی نوروزی کوردها را سانسور کردند ولی باید گفت ترس برادر مرگ است

جمیل باییک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در دومین بخش برنامه ویژه سترک‌ تی‌وی ضمن دعوت کوردها و دوستانشان به گسترش اعتراضات علیه منزوی‌سازی رهبر اوجالان تصریح کرد هر که با کوردها دشمنی کند خواهد باخت. جمیل باییک به مخالفان اردوغان گوشزد کرد با یک سفر به روبوسکی نمی‌توانند کوردها را فریب دهند وقتی که همچنان از جنگ با کوردها حمایت می‌کنند.

جمیل باییک از برگزاری مراسم یادبود روز رستاخیز ملی کوردها در اقصی نقاط جهان تقدیر کرد و همزمان با شکل‌گیری فضای انتخاباتی در ترکیه خواستار همراهی سایر گروه‌های سوسیالیستی و دمکراسی‌خواه با گردهمایی حزب دمکراتیك خلق‌ها شد.

او خاطرنشان کرد مبارزه رهبر آپو، پ‌.ک.‌ک و خلق کورد بود که با پرداخت هزینه‌های سنگین موجب فرسایش روزافزون پایگاه اجتماعی احزاب حاکم شد و آنها را به نقطه انتها رساند.

باییک از ائتلاف مخالفان اردوغان که به میز شش حزبی معروف است انتقاد کرد و گفت آنها امید چندانی برای خلق‌ها و جریانات دمکراسی‌خواه ایجاد نمی‌کنند چون راهی که در پیش گرفته‌اند بکلی به آ.ک.‌پ- م‌.ه‌.پ خدمت می‌کند.

باییک گفت میز- ۶ با اعتراضات خیابانی مردم ترکیه به ادعای وجود مخاطرات مخالفت می‌کند و به مردم وعده می‌دهد پس از انتخابات از دولت فعلی نجات پیدا می‌کنند. ممانعت از اعتراضات مردمی، همان چیزی است که دو حزب حاکم می‌خواهند.

رئیس مشترک ک‌.ج.‌ک تشابه میز ۶ با دولت کنونی را پایبندی به سیاست رسمی جمهوری ترکیه که مبانی فاشیستی دارد دانست و از کوردها، علوی‌ها و زنان به عنوان گروههایی نام برد که همچنان در مخاطره قرار دارند.

باییک گفت دولتمردان مدعی شده‌اند تأثیر پ.‌ک.‌ک از بین رفته و ه.‌د‌.پ توان اعتراضات خیابانی ندارد، برای عدم افشای این ادعای کذایی، رسانەهای این کشور گردهمایی نوروزی کوردها را سانسور کردند ولی باید گفت ترس برادر مرگ است.

او با یادآوری آنکه کوردها به بیداری رسیده و برای آزادی، فداکاری‌های بزرگ انجام می‌دهند، گفت: وضع به شکلی است که نه فقط در ترکیه، بلکه در سراسر خاورمیانه سیاست بدون کوردها ممکن نیست. کوردها در یک مرکز سیاسی قرار گرفته‌اند که سرنوشت همه را آنها را معلوم می‌کنند.

رئیس مشترک ک.‌ج.‌ک کوردها را در کانون تحولات پیش روی خاورمیانه عنوان کرد و گفت هر که با کوردها دشمنی کند خواهد باخت. شرایط مانند دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم نیست.

باییک به نقش کیلدی آرای کوردها در انتخابات ترکیه اشاره کرد و گفت طبق معمول همه به دنبال راهی برای فریب کوردها می‌گردند تا ضمن اخذ آرا به همان سیاست قتل‌عام ادامه دهند، اما کوردها به این نقشه قدیمی آگاهند.

باییک طلب حلالیت و همچنین سفر به محل قتل‌عام ٣۴ روستانشین روبوسکی توسط حزب جموری‌خواه خلق را فریبکارانه دانست و گفت حلالیت به این شکل نمی‌شود. کسی که بخواهد با کوردها دوستی کند ابتدا باید با منزوی‌سازی و جنگ مخالفت کرده و درباره چگونگی آزادی زندانیان صحبت کند. باید حقوق کوردها را بپذیرد و آشکارا بگوید سیاست قبلی آنها اشتباه بوده است. باید راهکار حل مسأله کورد را بر زبان بیاورد.

جمیل باییک در این مصاحبه همچنین درباره وضعیت عراق و سوریه صحبت کرد. رئیس مشترک ک.‌ج‌.ک از جمله در مورد احتمال عادی‌سازی روابط میان سوریه و ترکیه توضیح داد، اگر سوریه با ترکیه علیه کوردها همراهی کند، کشوری بنام سوریه باقی نخواهد ماند. او البته گفت تصور نمی‌کند سوریه درخواست ترکیه را بپذیرد.

جمیل باییک اعتراضات فراگیر در عراق به دنبال کشتار ٩ غیرنظامی در زاخو را مثمر ثمر دانست و تکرار کرد آن اقدام را ترکیه کاملا عامدانه انجام داد تا مردم منطقه و مخالفانش را بهراساند. او تأکید کرد ترکیه به سیاست احیای مرزهای میثاق ملی با دستیابی به موصل و کرکوک ادامه می‌دهد و اگر به هدفش برسد بر عراق مسلط خواهد شد.

رئیس مشترک ک.‌ج‌.ک با بیان آنکه سران بارزانی و برخی در عراق حامی ترکیه هستند و ناتو نیز به آن کمک می‌کند چون یکی از اعضای آن است گفت: ترکیه به فکر روی کار آوردن طرفداران خود در عراق است تا بتواند پ.‌ک‌.ک را نابود کند و نسل‌کشی کوردها را به انجام برساند.

او در مورد تحولات سوریه نیز از برگزاری همایش‌های علنی نظیر آنچه موجب شهادت فرمانده ژیان تولهلدان و یارانش در حمله پهبادی ترکیه به روژاوا شد انتقاد کرد و گفت تمامی تمهیدات فوق‌العاده به دنبال اعلان وضعیت اضطراری از سوی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه باید در نظر گرفته شود.

باییک خواستار درک کافی ابعاد جنگ انقلابی خلق شد؛ از لزوم ساخت پناهگاه‌های امن برای غیرنظامیان و مجروحین، حفر چاه‌ها، انبار مواد غذایی کافی و آموزش استفاده از تفنگ به همه مردم برای جنگ احتمالی گفت و از فرماندهان و مبارزین انقلاب روژاوا خواست با توجه به حمله هوایی ترکیه بکلی زیرزمینی فعالیت کنند.

رئیس مشترک ک‌.ج.‌ک بر اتکای کوردها فقط به خودشان تأکید کرد و گفت: روسیه و ایران احتمالا بخواهند رژیم سوریه را بر سراسر کشور حاکم کنند، اما سوریه همان سوریه سابق نیست. ترکیه هم می‌خواهد کوردها را از بین ببرد و به دنبال روابطی بر این اساس است.

باییک عادی‌سازت روابط ترکیه و سوریه را کاری دشوار دانست و گفت: آنها اختلافات زیادی دارند. ترکیه میلیون‌ها انسان سوریه را به کشورش کوچاند و اقدام به سازماندهی گروههای تبهکار و ارتش‌های جعلی کرد. اکنون می‌خواهد آنها را به سوریه بازگرداند و سوریه را کنترل کند. در ادلب یک دولت اسلامی ساخت و آنرا تحت الحمایه قرار داد. بسیاری مناطق سوریه را اشغال کرد و بافت جمعیتی را تغییر داد. این مسائل بزرگ به راحتی حل نمی‌شوند.

رئیس مشترک ك‌.ج.‌ك گفت: تصور نمی‌کنم سوریه با ترکیه در دشمنی با کوردها یکی شود. اگر این کار بکند سوریه خواهد باخت، سوریه باقی نمی‌ماند. اگر سوریه بخواهد جلوی تقسیم کشور را بگیرد و بخواهد کشوری بنام سوریه وجود داشته باشد، این را از طریق دوستی با کوردها می‌تواند انجام دهد. اگر مسأله کورد را حل کند، آنوقت جلوی مسائل دیگر گرفته می‌شود. ترکیه می‌خواهد کوردها و سوریه را به دشمنی باهم وادارد.