جمیل باییک: لازم است کە جوانان کورد بتوانند در همە جا بجنگند

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان از جوانان کورد درخواست کرد مسئولیت‌های خود را برای خلقشان بجا بیاورند، جوانان کورد باید بتوانند مسئولیت‌های تاریخی خود را کە خلق بر دوششان گذاشتە است، اجرا کنند.

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان در بخش دوم گفتگوی خود در برنامە ویژە سترک تی‌وی، حملات صورت گرفتە بە حزب دمکراتیک خلق‌ها و خلق کورد از سوی دولت ترک، حملات عراق بە شنگال، طرح‌های تبهکاران اردوغان در شمال-شرق سوریە را تشریح و ارزیابی کرد.

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطە با دشمنی اردوغان علیە کورد، مخالفت اردوغان برای پیوستن فنلاند و سوید بە ناتو گفت: برخی از کشورهای ناتو می‌گویند کە ما بسرعت درخواست‌های دولت ترک را باید بپذیریم. می‌گویند کە ما باید نابودی پ.ک.ک و خلق کورد را باید بپذیریم، ما باید درخواست‌های دولت ترک را قبول کنیم. این مسئلە بسیار خطرناک است. من هشداری می‌دهم. نباید با کورد و دشمنی بورزند. با دولت ترک همکاری نکنند، در مقابل شانتاژهای دولت ترک گردن کج نکنند، درخواست‌های دولت ترک را نپذیرند و اگر چنین درخواستهایی را بپذیرند، آسیبهای فراوانی می‌بینند. کورد دیگر همان کورد گذشتە نیست. از کم و کیف بازی‌ها بە خوبی اطلاع دارد. هیچ کس نمی‌تواند سیاستهای خود را بر کوردها دیگر تحملی کند و از این طریق بە منافع خود برسد. باییک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشارە بە حملات دولت عراق بە شنگال گفت: دولت عراق دریافت کە اگر علیە ایزدیان وارد جنگ شود، خود هم آسیب می‌بیند. پ.د.ک خواست بە همە این پیام را برساند کە فقط من می‌توانم در شنگال آرامی و ثبات ایجاد کنم. از این طریق بود کە می‌خواست شنگال را اشغال کند. عراق هم این مسئلە را ملاحظە کردە است. بە همین دلیل بود کە حملات خود را متوقف کرد. آن را بخشی از طرح‌های پارت دمکرات کوردستان دید. بە همین دلیل بود کە عراق تلاش کرد مسائل و مشکلات را بە جای جنگ، از طریق دیالوگ و گفتگو حل کند.

بخش سوم و پایانی گفتگوی سترک تی‌وی با جمیل باییک:

سترک تی‌وی: در باکور کوردستان و ترکیە، فشارهای شدید فاشیستی بر خلق کورد وحزب دمکراتیک خلق‌ها همچنان در جریان است. حزب دمکراتیک خلق‌ها اخیرا بە دلیل فشارهای پلیس و نیروهای امنیتی ترک، کنفرانس خود را در آمد، خارج از سالن برگزار کرد. در مقابل فشارها، برخودان حزب دمکراتیک خلق‌ها هم ادامە دارد. شما این فشارها را چگونە تحلیل و ارازیابی می‌کنید؟

جمیل باییک: دولت ترک، حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در مقابل خلق کورد سیاست نابودی را در پیش گرفتە است و این سیاستها را هم مخفی نمی‌کنند. در سیاستهای آنان کە علیە خلقمان اعمال می‌کنند، تمام حقوق بین‌المللی و داخلی را نقض می‌کنند. ناتو، آمریکا، انگلستان و آلمان در تمام ابعاد از این سیاستهای دولت ترک حمایت می‌کنند. اگر دولت ترک نتواند حمایتهای خود را از آنها دریافت کند، قادر بە ادامە این سیاستها نبود. دولت ترک هر روز از سلاح‌های شیمیایی استفادە می‌کند اما همە سکوت کردەاند. دولت ترک باشور و روژآوا را اشغال می‌کند، شهرها و مناطقی را اشغال کردە و سرزمینهای خلق را می‌سوزاند. دموگرافی منطقە را تغییر می‌دهد. با تمام این اقدامات همە در مقابل ترکیە سکوت کردەاند. چنان رفتار می‌کنند کە عملا چیزی روی ندادە است.

در باکور کوردستان خلق را دستگیر و زندانی می‌کنند، بە قتل می‌رسانند، بە جنازەهای خلق حملە می‌کنند، زندانیانی کە مدت حبس آنان پایان یافتە است را همچنان زندانی می‌کنند و هر چیزی را کە بە کورد و کوردستان ارتباط داشتە باشد، ممنوع می‌کنند. در مقابل کوردها بە هر نوع حملە‌ای دست می‌زنند. زبان کوردی را ممنوع می‌‌کنند، کنسرت‌های کوردی را در شهرهای موش، بدلیس و کلانشهرهای ترکیە ممنوع می‌کنند، می‌گویند کە نمی‌توانید با زبان کوردی ترانە بخوانید، نمی‌توانید با این زبان تئاتری را بە صحنە ببرید، با این زبان نمی‌توانید آموزش ببینید، و باید از کوردبودن دست بکشید، باید ترک شوید و در راستای منافع ترک‌ها گام بردارید. در مقابل خلق کورد چنین سیاستهایی را بە پیش می‌برند. نمی‌خواهند کە کورد و کوردستان آنگونە کە هست زندگی خود را دامە بدهد. خلق کورد هم این مسائل را نمی‌پذیرد و در مقابل ایستادگی می‌کند.

زنان، جوانان، پیران و کودکان کورد در مقابل این سیاستها برخودان می‌کنند، می‌گویند کە تسلیم نخواهیم شد، نمی‌توانید ارادە ما را در هم بشکنید، کوردها می‌گویند کە ما همیشە بودە و خواهیم بود، و نمی‌توانید ارادە ما را درهم بشکنید، دولت ترک هم علنا می‌گوید کە جامعە کوردی را قبول نکردە و ارادە خلق کورد را بە رسمیت نمی‌شناسد. اعلام می‌کند کە تنها در یکصورت آنها را بە رسمیت می‌شناسد کە ترک شوند، در راستای منافع ترک‌ها گام بردارند. تنها در چنین صورتی است کە بە کوردها، حق حیات می‌دهند. بە همین دلیل است کە خلق را تحت محاصرە و فشار قرار دادەاند شکنجە کردەاند، بە قتل می‌رسانند، بە تاراج می‌برند، آوارە می‌کنند، و بە هر نحو ممکن دست بە حملە می‌زنند.

در مقابل این حملات چە کسانی هستند کە مبارزە دمکراتیک را بە پیش می‌برند؟ حزب دمکراتیک خلق‌هاست کە این مبارزە را بە پیش می‌برد، این حزب نە با اپوزیسیون همراە است و نە با حاکمیت. سیاستهای اپوزیسیون هم در راستای منافع حاکمیت هستند. در راستای قتل‌عام کورد هستند. سیاست دیگری را پیگیری نمی‌کنند. اما حزب دمکراتیک خلق‌ها سیاست راە سوم را درپیش گرفتە است. بە همین دلیل است کە این حزب را بە عنوان تنها مانع خود می‌بینند. اگر این حزب وجود نمی‌داشت و گریلا هم مبارزە نمی‌کرد، آنها بە راحتی می‌توانستند خود را ادامە بدهند و تمام مظاهر دمکراسی و آزادی را هم از میان بردارند و فاشیسم را در تمام حوزەها گسترش بدهند. یعنی هر کس و گروهی کە در راستای منافع آنان نباشد، نمی‌تواند در ترکیە زندگی کند. این نیت آنهاست. اما چون حزب دمکراتیک خلق‌ها در مقابل سیاستهای تسلیم آنان مقاومت می‌کند، حاکمیت تلاش می‌کند این حزب را از میان بردارد.

اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها را دستگیر می‌کنند، آنها را زندانی می‌کنند، تلاش می‌کنند این حزب را تعطیل کنند، شهرداری‌ها را قبضە می‌کنند، بە دفاتر حزب دمکراتیک خلق‌ها تیراندازی می‌کنند، عدەای را می‌اورند و در مقابل دفاتر حزب دمکراتیک خلق‌ها قرار میدهند و بە نمایندگان مجلس اهانت می‌کنند. سیاستهای لینچ و سرکوب را علیە این حزب دنبال می‌کنند. و در آخرین تلاشهایشان سعی می‌کنند این حزب را تعطیل کنند. آخرین نمونە این تلاش‌ها، اعمال ممنوعیت بر برگزاری کنفرانس این حزب در آمد بود. حزب دمکراتیک خلق‌ها این کنفرانس را در فضای باز برگزار کرد. کار درستی کردند، باید این موضع خود را ادامە بدهند. حاکمیت آ.ک.پ و م.ه.پ در آستانە شکست قرار گرفتە است. در همە جا عرصە را بروی این حزب تنگ کردە است. و بە همین دلیل است کە اینچنین وحشیانە بە حزب دمکراتیک خلق‌ها حملە می‌کنند. در زاپ ضربە خوردەاند، زیرا محاسبە کردە بودند کە در کوتاە مدت می‌توانند بە نتیجە دست پیدا کنند. اردوغان خودش گفت کە در زاپ بە نتیجە دست پیدا می‌کنیم. حزب دمکراتیک خلق‌ها باقی نخواهد ماند، چون گریلا وجود دارد این حزب پا برجا ماندە است. بە همین دلیل است کە نتوانستەایم بە هدف دست پیدا کنیم. ما گریلا را نابود می‌کنم و بە آسانی بعد از آن می‌توانیم حزب دمکراتیک خلق‌ها را نابود کنیم.

در واقع نسبت بە تعطیلی این حزب تصمیم گرفتە شدە است. برای توجیە آن هم بهانە‌های زیادی دارند، جامعە ترکیە هم می‌بیند کە فشارهای وارد شدە بر حزب دمکراتیک خلق‌ها هیچ ارتباطی با عدالت و قانون ندارد، بە همین دلیل هم زمانیکە بە جامعە ترکیە گفتە می‌شود 'این یک حزب قانونی است و سیاست دمکراتیک را به پیش می‌برد' حکومت می‌گوید که چنین نیست و ریشه تمامی مسائل ه.د.پ و کورد می‌باشند. اگر حزب دمکراتیک خلق‌ها و کورد را از میان بردارند، می‌توانند تمام مشکلات پیش روی خودشان را از میان بردارند و شونیسم را هر چە بیشتر تقویت کنند. اما این سیاستها بە این دلیل نیست کە قدرتمند هستند، بلکە نشان می‌دهد کە بسیار ضعیف هستند و بە همین دلیل است کە بە این حزب فشار وارد می‌کنند. واقعیت این است. خلقمان باید این مسئلە را درک کند، باید بیش از پیش و بیشتر در عرصە سیاست دمکراتیک قرار بگیرد و از حزب دمکراتیک خلق‌ها صیانت و دفاع کند. لازم است کە همە در مقابل سیاستهای دولت ترک کە علیە حزب دمکراتیک خلق‌ها و رهبر آپو است، مقاومت و مبارزە کند. و این سیاست درست است.

سترک تی‌وی: گریلا وظایف و مسئولیتهای خود را با قهرمانی انجام می‌دهد. در هر چهار بخش کوردستان و در خارج از کوردستان، وظایف و مسئولیتهایی بر دوش خلق کورد و نیروهای دمکراسی می‌افتند؟ در فرایند اخیر جوانان کورد و عرب دوشادوش همدیگر بە صفوف گریلا می‌پیوندند و بە عملیات علیە ارتش ترک می‌پردازند. آیا این اقدامات را شایستە و خوب ارزیابی می‌کنید یا اگر شایستە و درخور این مرحلە نیستند چە باید کرد؟

جمیل باییک: بدون شک موضعی را کە در پیش گرفتەاند خوب اما کافی نیست. باید در این مرحلە مبارزە هر چە بیشتر شعلەور شود. گریلا وظیفە تاریخی خود را در بهترین حالت خود انجام می‌دهد. در این بارە هیچگونە مشکلی وجود ندارد. زیر حملات شیمیایی، بمباران و تکنولوژی مدرن روز، وظایف تاریخی خود را با قهرمانی انجام می‌دهد. لازم است خلقمان هم وظیفە تاریخی خود را انجام دهد. اجازە ندهید کە بگویند 'گریلا با قهرمانی مبارزە می‌کند، بر دشمن ضربە وارد می‌کند، خطری وجود ندارد، ما هم بە برخودان گریلا درود می‌فرستیم و برایشان آرزوی موفقیت داریم'. چنین برخوردی درست نیست. گریلا و نیروهای مبارز در زندان همانگونە کە وظایف تاریخی خود را انجام می‌دهند، باید خلق هم وظایف خود را انجام دهد. لازم است کە هر میهن‌دوستی با مبارزان داخل زندان و گریلاها همراە بودە و بتواند وظایف و مسئولیتهای خود را انجام دهد. لازم است کە هر آنچە کە در توان دارند را انجام بدهند. در باکور، در ترکیە و بخش‌های دیگر کوردستان، خارج از میهن، اروپا، در هر جایی کە هستند، لازم است خلق کورد برای ملت شدن خود، برای موجودیت خود، میهن خود و شهدای خود وظایف تاریخی خود را انجام بدهد. لازم است کە تنها نظارەگر نبرد گریلا نباشد. این مسئلە تنها بە گریلا، پ.ک.ک. و رهبر آپو مرتبط نیست، بلکە مسئلە خلق کورد است. زیرا سیاست نابودی بر خلق کورد تحمیل شدە است. باید همە در مقابل این سیاست بپاخیزند. با این دولت، با حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ همکاری نداشتە باشند، در سربازی باشند، در ارتش باشند، در ماموریت باشند، باید هر کوردی وظایفی خود را انجام بدهد. نباید بە دولت ترک خدمت کنند. لازم است کە دست بە تخریب امورات دولت بزنند، بە آن ضربە بزنند. نباید اجازە بدهند کە در کوردستان بە راحتی در رفت و آمد باشند تا فحشا، هروئین و جاسوسی را گسترش بدهند. نباید اجازە بدهند کە درختان کوردستان را قطع کنند، جنگل‌ها را بسوزانند، باید در تمام امور در مقابل این سیاست بایستند. اگر هر شخصی بتواند وظایف خود را انجام دهد، آ.ک.پ/م.ه.پ نمی‌توانند اینگونە حکومت خود را ادامە بدهد. و زمانی کە بە پایان حکموت خود رسیدند، دولت ترک نمی‌تواند در مقابل خلق کورد سیاستهای انکار و امحا را ادامە بدهد. در آنصورت لازم است کە هویت کورد را بە رسمیت بشناسد. چون راە دیگری در پیش ندارند. لازم است خلقمان این مسئلە را درک کند. نباید تماشاگر سیاستی باشند کە بر کورد تحمیل می‌شود. باید منتظر خاتمە نباشند. در صورتیکە آ.ک.پ/م.ه.پ بە پیروزی برسند، سیاست نابودی و قتل‌عام را همچنان ادامە می‌دهند. اگر ما نخواهیم کە رنج‌ها و تلاش‌های شهدا هدر نرود، باید در مقابل سیاستهای نابودگرانە بایستند.

مانند برخودان گریلا و برخودان زندان باید همە مسئولیت و وظایف تاریخی خود را بە جا بیاورند. در آن زمان است کە حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ می‌تواند در هم شکستە شود و رهبر آپو بە آزادی برسد. سیاست نابودی خاتمە پیدا کند و در کوردستان و خاورمیانە عصر جدیدی آغاز شود. خصوصا کە باید زنان و جوانان وظایف و معیارهای پیشاهنگی خود را انجام دهند. باید بە خلق نشان بدهند کە در مقابل حملات اشغالگرانە از چە قدرت برخوردار هستند و چگونە می‌توانند خود را سازماندهی کنند. زنان گریلا و زنان زندانی با سیاستهای نابودگرانە مواجە شدەاند. و همزمان افسانە می‌آفرینند. لازم است کە همە مبارزەای را کە زنان آغاز کردەاند، مبنای عمل و مبارزە خود قرار بدهند.

لازم است کە جوانان بە صفوف گریلا بپیوندند، و در تمامی عرصەها، معیارها و وظایفی را کە بر دوش دارند انجام بدهند. دولت ترک امروز در همە عرصەها جنگ بزرگی را علیە خلق کورد بە پیش می‌برد. در سلیمانی و دهوک میهن‌دوستان ما را بە قتل می‌رساند. در روژاوا، باشور شهرها را اشغال می‌کند، دموگرافی منطقە را تغییر می‌دهد، در باکور کوردستان بە هر نوع حملە‌ای دست می‌زند، در اروپا می‌بینیم کە هوال ساکینە را بە شهادت رساندە است، تلاش می‌کردند چند هوال دیگر را ترور کنند کە مانع از آن شدند. دولت ترک در مقابل خلق کورد جنگ اعلام کردە است و در همە جا این نبرد را پیگیری می‌کند.

لازم است خلق کورد در همە جا در مقابل دولت بپاخیزد. بە همین دلیل بسیج عمومی اعلام می‌کنیم. در زمان حملە بە کوبانی، خلقمان همانگونە کە بسیج شد، اجازە نداد کە کوبانی سقوط کند و بە داعش خاتمە داد، امروز هم خلقمان باید همە جا بسیج شود. زیرا مرحلە‌ای کە ما اکنون در آن قرار داریم، مرحلەای عادی نیست. هم برای ما و هم برای دولت ترک جنگی برای بودن و نبودن است. ما بە مرحلەای رسیدەایم کە بتوانیم بە آزادی و اهدافمان برسیم. ما باید این دو مسئلە را تحقق ببخشیم. بە همین دلیل است کە باید بسیج شویم. جنگ فقط در زاپ نیست کە در جریان است. در همە جا این نبرد در جریان است. جوانان کورد باید در همە جا برزمند. یا می‌توانند بە صفوف گریلا ملحق شوند، لازم است بە صفوف گریلا بپیوندند، و کسانی هم کە نمی‌توانند ملحق شوند، در هر جا کە باشند باید وارد نبرد شوند. کسانی کە شناخت خوبی از هم دیگر دارند باید با هم همکاری کنند، زیرا خطر جاسوس‌ها وجود دارد. کسانی کە همدیگر را می‌شناسند، می‌توانند گروه‌های خود را سازماندهی کنند. می‌توانند در همە جا بە دولت ترک ضربە وارد کنند، و بە هر کاری کە دست بزنند حق مشروع آنهاست. زیرا دولت ترک می‌خواهد کە ما را نابود کند. ما می‌خواهیم کە در سرزمینمان، با زبان و فرهنگ و هویتمان، از موجودیتمان دفاع کنیم.

این حق ماست. در مقابل کسانی کە می‌خواهند ما را از ریشە برکنند، ما هم هر کاری کە بتوانیم انجام می‌دهیم. بە همین دلیل از جوانان درخواست می‌کنم وظایف و مسئولیتهای خود را برای خلقشان بجا بیاورند. زیرا جوانان مظهر ارادە این خلق هستند. جوانان لازم است کە وظایف تاریخی خود را کە خلق بر دوش آنها گذاشتە است، انجام بدهند. تا امروز بە لطف مبارزە جوانان ما بە این سطح رسیدەایم. از هم اکنون بە بعد هم باید جوانان نقش خود را ایفا کنند. دولت ترک برای بە نتیجە رساندن سیاستهای نابودگرانە خود، بیش از هر چیز بە جوانان حملە می‌کند. فحشا، خبرچینی را افزایش دادە است. از این طریق است کە می‌خواهد جوانان را از مبارزە و جامعە دور کند.

در مقابل این سیاستها جوانان لازم است کە از جامعەاشان دفاع کنند. اگر از جامعە خودشان دفاع کنند، می‌توانند در نهایت از آن هم صیانت کنند. اگر تسلیم این سیاست شوند، نمی‌توانند برای جامعە خودشان کاری بکنند. دولت ترک در چنین صورتی است کە می‌تواند سیاستهای نابودگرانە خود را بە تمامی علیە کوردها اجرا کند و بە نتیجە برسد. بە همین دلیل است کە در مقابل سیاستهای نابودگرانە باید جوانان جامعە را حفظ کنند. خلق را حفظ کنند و بە صفوف مبارزە بپیوندند. از جوانان این مهم را می‌خواهم.

سترک تی‌وی: در رابطە با چنگ بین اوکراین و روسیە هفتە قبلی تحلیلی را ارائە کردید و هم اکنون این گفتە جنبە عملی یافتە است. هم اکنون تلاش می‌شود تا خط انتقال بدیل گاز را برای اروپا احداث کنند. چند روز قبل مسئولان اروپایی اعلام کردند کە برای احداث این خط انتقال انرژی ۳۰۰ میلیارد دلار لازم است. شما این سیاستها را چگونە ارزیابی می‌کنید؟ این مسئلە چە تاثیری را برا منطقە خواهد داشت؟

جمیل باییک: در جنگ روسیە و اوکراین، اوکراین دچار آسیبهای بسیار بزرگی شدە است. روسیە هم بە اهداف خود نرسیدە است و دجار محاصرە شدە است. نیروهای مدرنیتە سرمایەداری گفتەاند کە می‌توانند در جنگ اوکراین-روسیە، بە نتایج سریعی دست پیدا کنند. اما نتوانستەاند تا کنون بە این نتایج فوری دست پیدا کنند. جنگ هم اکنون هم ادامە دارد و ادامە پیدا خواهد کرد. این وضعیت سیستم مدرنیتە سرمایەداری را دچار وضعیت دشواری می‌کند. بە همین دلیل ناگزیر بە سوی ترکیە باز می‌گردند. ترکیە تلاش می‌کند تا از این موقعیت بهرەبرداری کند. ارتباطات خود را با روسیە و اوکراین همچنان حفظ می‌کند و ارتباط با ناتو را هم ادامە می‌دهد. زیرا مشاهدە کردە است کە با پیگیری چنین سیاستهایی می‌تواند بە اهداف خود برسد. ناتو در جنگ روسیە و اوکراین تلاش کرد تا بە شیوەای فوری بە نتیجە دست پیدا کند. اما دچار وضعیت دشواری شد. از طرف دیگر ترکیە با روسیە و ناتو هم ارتباط دارد. بە همین دلیل بیشتر بە ترکیە نزدیک شدەاند. ترکیە هم بە سوی آنها قدم برداشتە است. می‌خواهند از طریق ترکیە گاز و نفت خاورمیانە را بە اروپا انتقال دهند. ترکیە هم این مسئلە را درک کردە است و برای نابودی پ.ک.ک تلاش می‌کند تا از این وضعیت بهرەبرداری کند. بە همین دلیل است کە ناتو چشم بر اقدامات ترکیە می‌بندد. بە همین دلیل است کە در مقابل استفادە ترکیە از سلاح‌های شیمیایی سکوت می‌کند. چنان رفتار می‌کند کە دولت ترک کاری انجام ندادە است. زمانیکە روسیە وارد اوکراین شد، همە با این حملە مخالفت کردند، اما دولت ترک زمانیکە باشور و روژاوای کوردستان را اشغال می‌کند، از سلاح شیمیایی استفادە می‌کند، طبیعت را نابود می‌کند، همە سکوت می‌کنند. زیرا با ترکیە از منافع مشترک برخوردارند. می‌خواهند ترکیە را برای مقاصد خود مورد استفادە قرار دهند. ترکیە از این مسئلە بە عنوان فرصتی برای سیاستهای خود استفادە می‌کند. ترکیە می‌داند کە روسیە بە این کشور نیازمند است. و در همین چارچوب است کە در مقابل خلق کورد و پ.ک.ک این سیاستها را در پیش گرفتە است و می‌خواهد بە نتیجە دست پیدا کند. اروپا و ناتو هم اکنون این مسئولیت را بر دوش دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان گذاشتەاند. پارت دمکرات کوردستان و ترکیە هم می‌خواهند گاز و نفت خاورمیانە را از مناطق خود بە اروپا منتقل کنند. اروپا بە طور کامل منافع خود را مبنا قرار می‌دهد. از اخلاق، وجدان، حقوق بشر، دمکراسی، آزادی بهرەای ندارند. برای اروپا منافع مبنای هر عملی است. برای آنکە نفت بە اروپا برسد، بە هر نحو ممکن چشم خود را بر اقدامات دولت ترک می‌بندند. از دولت ترک حمایت می‌کنند. هم اکنون علیە حزب کارگران کوردستان دست بە تبلیغات زدەاند. تلاش می‌کنند از این طریق خلق را فریب دهند.

پ.ک.ک هیچگاە در مقابل انتقال گاز و نفت بە مانعی تبدیل نشدە است. پ.ک.ک چنین سیاستی ندارد. برای آنکە جنگ نابودی علیە پ.ک.ک را براە بیاندازند، با این بهانەها بە خلق کورد و پ.ک.ک حملە می‌کنند. برای آنکە هیچ کس علیە این جنگ اقدامی نکند، با چنین بهانەهایی تلاش می‌کنند باشور کوردستان را اشغال کنند. هم بە آرمان‌های عثمانیگری خود دست پیدا کنند و هم بە مرزهای میثاق ملی دست پیدا کنند. بە همین دلیل است حقوق بشر، حقوق، اخلاق، وجدان در اقدامات آنان نمود پیدا نکردە است. بلکە بە تمامی در راستای منافع خود حرکت می‌کنند. می‌خواهند کوردها را قربانی کنند.

سترک تی‌وی: دولت سوئد و فنلاند درخواست ورود بە ناتو را کردەاند. دولت ترک با ورود اینها بە ناتو مخالفت کردە است. اما در واقع همین مسئلە هم دشمنی وی با کورد را مشخص کرد. بر اساس شرایطی کە دولت ترک تحمیل کردە است، اگر هر دو کشور دشمنی با کورد را بپذیرند، در آنصورت عضویت آنها در ناتو را قبول می‌کند، شما این وضعیت را چگونە تحلیل می‌کنید؟

جمیل باییک: سیاستی کە اردوغان و باخچلی پیگیری میهکنند بە طور کامل بر اساس دشمنی با خلق کورد و پ.ک.ک است. آنها تنها یک هدف دارند، آنهم نابودی پ.ک.ک است. از میان برداشتن خلق کورد و ادامە حاکمیتشان است. سوئد و فنلاند می‌خواهند بە عضویت ناتو درآیند، طبق قوانین ناتو، تنها بعد از پذیرش از سوی تمام کشورها، یک کشور می‌تواند بە عضویت ناتو درآید. و زمانیکە کشوری گفت نە، در آنصورت رد می‌شود. هم اکنون تنها ترکیە با پذیرش این دو کشور مخالفت کردە است. بر روی مسئلە کورد و پ.ک.ک دست بە شانتاژ می‌زند. خواست آنها این است کە فنلاند و سوئد را در مقابل پ.ک.ک قرار بدهند. اعلام کردە است کە اگر با خواست‌های ترکیە موافقت شود، با درخواست این دو کشور موافقت می‌کند. در غیر اینصورت قبول نمی‌کند. برخی از کشورهای عضو ناتو کە از جنگ با پ.ک.ک و خلق کورد حمایت می‌کنند، اعلام می‌کنند کە ما می‌توانیم درخواستهای ترکیە را ارزیابی کنیم. یعنی می‌گویند کە ما می‌پذیریم، چون دولت ترک می‌گوید مسئلە‌ای مانند مسئلە کورد دارم. پ.ک.ک و کورد ترکیە را با تهدید مواجە کردەاند. من می‌خواهیم این تهدید را از میان بردارم. شما باید این مسئلە بپذیرید.

برخی از اعضای ناتو مستقیما می‌گویند کە ما این مسئلە را قبول می‌کنیم. یعنی نابودی کورد و پ.ک.ک را می‌پذیرند و درخواست‌های ترکیە را می‌پذیرند. این مسئلە بسیار خطرناک است. بە آنها هشدار می‌دهم، با کورد و پ.ک.ک دشمنی نکنید. از دولت ترک حمایت نکنند. در مقابل شانتاژهای ترکیە تسلیم نشوند، درخواست‌های دولت ترک را نپذیرند، و اگر با این درخواست‌ها موافقت کنند، در واقع بە یک خلق آسیب رساندەاند. کورد دیگر کورد گذشتە نیست. کورد بە خوبی از این بازیها اطلاع دارد. هیچ کس نمی‌تواند علیە کوردها سیاستهای خود را پیگیری کند، منافع خود را بە هزینە کوردها بە دست بیاورد و کورد را فدای منافع خود کند. کورد این مسئلە را قبول نمی‌کند. کوردها برای آزادی خود تصمیم گرفتەاند. یا آزادی خود را تجربە می‌کند یا دیگر نخواهد زیست. کورد برای آزادی خود تصمیم گرفتە است. لازم است همە این مسئلە را بدانند و دچار اشتباە محاسباتی نشوند.

برخی از گروه‌های دمکراتیک در سوئد و فنلاند وجود دارند کە دولت ترک می‌خواهد آنها را از میان بردارد. یکی از اهداف ترکیە دستیابی بە این هدف است. زیرا مسئلە اولاف پالمە هم در جریان است. بعد از قتل اولاف پالمە، پ.ک.ک را بە عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کردند. بعدا مشخص شد کە اولاف پالمە از سوی گروه‌های دیگری بە قتل رسیدە است. یعنی این ترور هیچ ارتباطی با پ.ک.ک نداشتە است. میت با این رویداد در ارتباط بودە است. این مسئلە روشن شدە است. سال‌های بسیاری بود کە بە دلیل این مسئلە پ.ک.ک را ناعادلانە تحت فشار قرار دادە بودند. لازم است کە سوئد در رابطە با این مسئلە از کوردها عذرخواهی کند. ترکیە می‌بیند کە خصوصا در اروپا برای آزادی رهبر آپو تلاش می‌شود، همچنین برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور تلاش می‌شود و این درخواست‌ها روز بروز افزایش پیدا می‌کند. بە همین دلیل است کە دست بە چنین شانتاژهایی می‌زند.

سترک تی‌وی: ۲۰ روز قبل بە شنگال حملە شد. برخوردهای شدیدی روی دادند، دولت عراق بە مردم شنگال حملە کرد. خلق ایزدی و نیروهای دفاعی شنگال برخودان کردند. شما فرایند بعد از این رویدادها را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

جمیل باییک: عراق بعد از آنکە دولت ترک حملات خود را اغاز کرد این حملات بە شنگال را اغاز کرد. یعنی این حملات با حملە بە زاپ در ارتباط است. زمانیکە حملات اغاز شدند، جشن خلق ایزدی ما بود. جشن چارشنبا سور بود کە برای خلقمان از جملە جشن‌های بسیار مهم بە شمار می‌رود. این مسئلە هم نشان می‌دهد کە دولت عراق این حملە را با درخواست آنها آغاز کردە است. دولت ترک چرا باید در جشن چارشنبا سور کە برای ایزدیان از جملە جشن‌های بسیار مقدس محسوب می‌شود، بە ایزدیان حملە کند؟ عراق در این حملە هیچگونە منفعتی ندارد. حتی ضرر هم می‌کند. همین مسئلە نشان می‌دهد کە آمریکا در این حملە بە عراق دستور دادە است. و چە کسی بە آمریکا گرای این حملە را دادە است؟ پارت دمکرات کوردستان و دولت ترک. آمریکا، ترکیە و پارت دمکرات کوردستان از سال ۲۰۱۶ بە بعد سیاستهای مشترکی را با هم پیگیری می‌کنند. در جرابلس این سیاستها را بە پیش بردند. حملە بە شنگال بخشی از این سیاستهاست. همانگونە کە در زاپ بە حملە دست زدند، بە شنگال هم حملە کردند. و واقعیت همین است.

در شنگال برخورد روی داد، اما عراق نتوانست از این حملە هیچ نتیجەای بە دست بیاورد، دید کە اگر حملات خود را ادامە بدهد، حتی دچار آسیب هم می‌شود. تاکنون ایزدیان ده‌ها فرمان را از سر گذراندەاند. آخرین بار تبهکاران داعش بە ایزدیان حملە کردند. جهان این حملە را شاهد بود. و هم اکنون هم اگر عراق بە ایزدیان حملە می‌کند، باید این حملە را هم مانند حملە داعش مشاهدە کرد. بە همین معناست. و این مسئلە هم بە عراق آسیب بیشتری وارد می‌کند. خلق ایزدی نمی‌خواهد کە از عراق خارج شود، با عراق اعلام دشمنی نکردە است. خواهان دولت مستقلی نیست. می‌گوید کە میخواهیم در عراق با هویت، دین و ارزش‌های خودمان زندگی کنیم. تا کنون فرمان‌های بسیاری علیە ایزدیان صورت گرفتە است. هیج کس آنها را حفظ نکردە است. آنها دیگر می‌خواهند خود را حفظ کنند. عراق باید این مسئلە را بپذیرد. خواستهای خلق ایزدی سنگین و نشدنی نیستند، درخواست‌هایی هستند کە در سطح بین المللی هم در راستای منافع عراق هستند.

دولت عراق بعد از مدتی درک کرد کە جنگ با خلق ایزدی ممکن است برای این کشور آسیب‌ساز شود. زیرا هم پارت دمکرات کوردستان و هم دولت عراق تبلیغات می‌کردند کە جنگ بزرگی روی می‌دهد. برخی هم می‌گفتند کە مادام کە چنین نبرد بزرگی روی می‌دهد، ما هم لازم است کە از خودمان دفاع کنیم. پارت دمکرات کوردستان هم با افراد وابستە بە خود، با سازمان اطلاعاتی خود، آنها را بە سوی این منطقە هدایت می‌کرد. از این طریق می‌خواستند کە شنگال را خالی از سکنە بکنند. خواستند این پیام را برسانند کە تنها ما هستیم کە می‌توانیم شنگال را آرام کنیم. از این طریق تلاس داشتند تا شنگال را اشغال کنند. عراق هم در نهایت این مسئلە را درک کرد. و بە همین دلیل بە حملات پایان داد. بخشی از خلق هم توطئەهای پارت دمکرات کوردستان را درک کردند و عراق هم خواست کە مسائل را با گفتگو و نە جنگ حل کند. خواست خلق ایزدی هم اینگونە بود. فکر می‌کنم الان هم دیدارها ادامە دارند.

امیدواریم کە این دیدارها بە نتیجە مثبتی برسند. باید حساسیتهای ایزدیان و عراق، با هم در نظر گرفتە شوند. و بتوانند بە نقطە مشترک برسند. عراق هر اندازە کە ضعیف هم باشد، دولت است. خلق ایزدی، یک نیرو و آیین کوچک محسوب می‌شود. بە همین دلیل باید دولت عراق حساسیتهای خلق ایزدی را بە خوبی درک کند. اگر اینگونە بە مسئلە نزدیک شود، مسائل و مشکلات حل می‌شوند.

سترک تی‌وی: حملات بە روژاوا همچنان ادامە دارند. اردوغان پیام دادە است کە خاک کوردستان را بار دیگر اشغال می‌کند و دموگرافی آن را تغییر می‌دهد. گفتە است کە یک میلیون آوارە را بە مناطق شمال-شرق سوریە انتقال می‌دهد. همچنین اعلام کردە است کە پروژە قتل‌عام را بار دیگر ادامە می‌دهد. شما درخواست‌های اردوغان برای اشغال خاک سوریە را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

جمیل باییک: اردوغان می‌خواست دولت دمشق را سرنگون کند و اخوان الامسلمین را بە حاکمیت برساند و از این طریق سوریە را تحت حاکمیت ترکیە قرار بدهد. آشکارا هم اعلام کردند کە در دمشق نماز می‌خوانند. و زمانیکە درک کردند کە نمی‌توانند بە آن دست پیدا کنند، درهای ترکیە را بە سوی سوری‌ها باز کردند، میلیونها نفر را در ترکیە اسکان دادند، میلیونها نفر توسط میت بە ترکیە وارد شدند. و گفتند کە این میلیونها نفر ر ا بە اروپا می‌فرستیم. اروپا هم از این مسئلە ترسید. اروپا در پاسخ گفت کە فقط این پناهندەها را بە اروپا نفرستید، تمام درخواستهای ترکیە را می‌پذیریم. اروپا در مقابل اعلام کرد کە بە ترکیە کمک مالی خواهد کرد، سیاست ترکیە در قبال پ.ک.ک، کورد و خاورمیانە را می‌پذیرد. اروپا برای دستیابی بە منافع خود درخواست‌های اردوغان را قبول کرد. میلیاردها یورو بە ترکیە دادە شد و سیاست نابودی کورد نادیدە گرفتە شد، اردوغان از این طریق از این جنگ بهرەبرداری کردە است.

کسانی کە از سوریە خارج شدند، تمام کارخانجات سوریە را بە ترکیە منتقل کردند، در ترکیە هم بە نیروی کار تبدیل شدە و در قبال دستمزد کم کار کردند، اردوغان از این مسئلە هم بهرەبرداری کرد. سوری‌ها را بسیار ارزان بەکار گرفتند. در بعد اقتصادی بهرەهای بسیاری بردند. همچنین بازماندەهای تبهکاران داعش را هم مسلح کرد. این تبهکاران بە لیبی و اذربایجان فرستادە شدند، آنها را برای جنگ آمادە کردند، هم اکنون هم اگر لازم بە نظر برسد همانها را بە همینجا می‌فرستند. انها را برای جنگ تجهیز و آمادە کردەاند. آنها را هم اکنون بە هفتانین، زاپ فرستادەاند. برای نمونە هوالان گفتەاند کە در درە جهنم، یکی از نیروهای ارتش ترک بە زبان کوردی، با لهجە سورانی حرف می‌زدە است. این فرد از تبهکاران داعشی است یا از پیشمرگهای پارت دمکرات کوردستان است. مگر ممکن است نظامیان ترک با زبان کوردی، لهجە سورانی حرف بزنند؟

اردوغان هم اکنون هم بە کشورهای عربی می‌گوید کە خلق سوریە در ترکیە اوارە شدە است. ما می‌خواهیم آنها را در کشورشان اسکان دهیم. و شما هم باید با ما همکاری کنید. آنها هم همکاری می‌کنند. یعنی اردوغان می‌خواهد کە تبهکاران وابستە بە ترکیە، خانوادەهای این تبهکاران را شمال-شرق سوریە اسکان بدهد. می‌خواهد دمگرافی منطقە را تغییر دهد. کوردها را از سرزمینشان آوارە کند و تبهکاران را بە جای آنها مستقر کند. از این طریق کوردها در روژاوا را آوارە کند. تلاش می‌کند پیوند بین کوردها در باکور و روژاوا را قطع کند.

دولت ترک تلاش می‌کند مناطقی را کە اشغال کردە است بە خاک خود ملحق کند. همانگونە کە هاتای را بە ترکیە ملحق کردە است. تلاش می‌کند مناطق دیگر را هم بە ترکیە ملحق کند. نخست ترک‌ها را در هاتای اسکان دادند، سپس بە اعراب ساکن در آنجا گفتند کە رفراندوم برگزار می‌کنیم، و بعد از رفراندوم هم هاتای را بە ترکیە ملحق کردند. هم اکنون هم می‌خواهند کە عفرین، باب، جرابلس، سریکانی، گری سپی را مانند هاتای بە ترکیە ملحق کنند. در این مناطق بە هر کار ممکنی دست زدەاند. سلیمان سویلو بە همان راحتی کە بە دیلوک و رحا می‌رود، بە مناطق اشغال شدە شمال-شرق سوریە هم می‌رود.

در شهرهای اشغال شدە آموزش بە زبان ترکی است، زبان رسمی مدارس ترکی است، پرچم‌های ترک‌ها را برافراشتەاند. پلیس، بانکها در این مناطق ترکی هستند. همە چیز ترکی شدە است. بە نام سوری یا کورد چیزی باقی نماندە است. زمینەسازی می‌کنند کە تمام این مناطق را بە ترکیە ملحق کنند. بە همین دلیل لازم است کە عرب‌ها، کوردها، آسوری‌ها و ارمنیان در مقابل این سیاست بپاخیزند. اگر در مقابل این سیاست موضع نگیرند، نمی‌توانند دیگر عفرین، ادلب. سریکانی و گری سپی را بار دیگر ببینند. و ان مناطق بە طور کلی از دست خواهد رفت.

اردوغان بە گونە‌ای تظاهر می‌کند کە با این کار اقدامی بشردوستانە را انجام می‌دهد، درحالیکە این اقدام ضد بشری است. ضد خلق‌هاست. تبهکاران سازماندهی شدە را بە این مناطق فرستادە است تا خلق را تسلیم خواستەهایشان بکنند. کسانی کە تسلیم نمی‌شوند، را از سرزمینشان اخراج کردە و سپس رفراندومی را برگزار کنند و این مناطق را بە ترکیە ملحق کنند. و تهدید بزرگ همین نکتە است. خصوصا کە لازم است خلقمان در روژاوا این تهدید بزرگ را درک کردە و در مقابل آن ایستادگی کند.

اخیرا مشاهدە می‌کنیم کە گریلاهای مدافع خلق و یژاستار در زاپ با قهرمانی مبارزە می‌کنند. بار دیگر بە آنان درود می‌فرستم. برخودان آنان را می‌ستایم. قلب بشریت با گام‌های شما می‌تپد. باید بدانید کە تنها نیستید. نە فقط پ.ک.ک و خلق کورد، بلکە بشریت با شماست. شما مسئولیتی تاریخی را بر دوش دارید، روحیە شما، باور و اعتقدات شما بسیار قدرتمند است. شما با ارادەای بزرگ در حال مبارزە هستید. اگر هدف شما آزادی نبود. از ارادەای اینچنین قدرتمند برخوردار نمی‌بودید. نمی‌توانستید در مقابل پیشرفتەترین تکنولوژیهای شیمیایی دولت ترک برزمید. حتی نمی‌توانستید یک روز هم مقاومت کنید.

و اکنون بیش از یک ماە است کە شما در اینجا هستید، ضربات سنگینی را بر دشمن اشغالگر وارد کردەاید. دشمن را دچار سندروم کردەاید. قلب بشریت با شما می‌تپد. بە امیدی بزرگ بدل شدەاید. و خودتان هم از این مسئلە اطلاع دارید. بە همین دلیل است کە در مقابل این حملات وحشیانە بە شیوەای تاریخی مقاومت کردەاید. شما بە پیروزی می‌رسید و جامعە بشری را با خودتان همراە خواهید کرد. بر همین اساس بار دیگر از صمیم قلب شما را بە آغوش کشیدە و برخودانتان را تبریک گفتە و بە همە شما درود می‌فرستم.