جمیل باییک: زاپ گورستان نیروهای اشغالگر ترکیه خواهد بود

رئیس مشترک ک.ج.ک در رابطه با تشدید و تداوم حصر و ایزولاسیون امرالی اظهار کرد:"منزوی‌سازی رهبر آپو در امرالی سیاست انتقام‌جویانه ترکیه است"

جمیل باییک، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در گفتگویی با شبکه تلویزیونی استرک به سئوالات مهمی پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به زبان فارسی بزودی منتشر می‌شود. چکیده‌ای از مصاحبه به شرح زیر است:

باییک از جمله به جلوگیری از هرگونه تماس با رهبر اوجالان در زندان جزیره امرالی در طول پانزده ماه گذشته واکنش نشان داد و گفت حکومت ترکیه دارد از رهبر آپو انتقام می‌گیرد اما نه خلق کورد، نه جنبش آن و نه انسانیت هرگز امرالی را فراموش نخواهند کرد.

جمیل باییک با نام بردن از سلیمان معینی، شیرین علم‌هولی، فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و مزگین روناهی گریلای روژهلاتی که اخیرا در جنگ زاپ شهید شد، به تمامی شهدای چند دهه مبارزات ادای احترام کرد و گفت پ‌.ک‌.ک حزبی متعلق به سراسر کوردستان و در عین حال یک جنبش بشری است که برای عدالت و آزادی می‌کوشد.

وی درباره منزوی‌سازی در جزیره امرالی و بی‌خبری کامل از رهبر اوجالان، آنرا سیاست انتقام خواند و گفت: "انتقام‌جویی از رهبر آپو به علت خدمات بی‌دریغی است که به خلق کورد و بشریت انجام می‌دهد. می‌خواهند انتقام آنرا بگیرند. سیاستی که علیه رهبر آپو اعمال می‌شود قبلا علیه مردم ارمنی، آسوری، سریانی، علوی و ایزدی اجرا کرده‌اند. این سیاست نسل‌کشی است. هدفشان از میان برداشتن رهبر آپو است. سابقا مدعی نقص فنی کشتی امرالی یا نامساعد بودن شرایط آب و هوا می‌شدند تا جلوی ملاقات را بگیرند. اکنون اما تنبیه انضباطی را بهانه می‌کنند تا بنوعی ممنوعیت‌ها را قانونی جلوه دهند. ولی همه واقعیت را می‌دانند."

رئیس مشترک ک.‌ج‌.ک خواست ترکیه را دائمی کردن منزوی‌سازی در امرالی دانست و تصریح کرد بدین طریق می‌خواهند رابطه رهبر آپو با جنبش و دنیای بیرون را قطع کنند تا وی را به فراموشی بسپارند.

باییک اما گفت: "این ممکن نیست. نه جنبش و نه خلق کورد و نه طرفداران معیارهای انسانی این را قبول نخواهند کرد. سیاستی که حکومت ترکیه علیه رهبر آپو اجرا می‌کند در واقع سیاست دشـمنی با کوردها و بشریت است. هم‌اکنون یک کارزار بین‌المللی برای رهبر آپو فعال است تا جلوی این اقدامات را بگیرد. وقتی که تنبیه انضباطی را بهانه ممنوعیت ملاقات‌ در امرالی می‌کنند در اثر همین فشارها است."

جمیل باییک به یک قانون مصوب شورای اروپا بنام "حق امید به زندگی" اشاره کرد که طبق آن هیچیکس نباید تا پایان زندگی خود در زندان بماند.

وی گذشت ٢٣ سال از اسارت رهبر آپو در امرالی را یادآوری کرد و با تأکید بر لزوم اجرای این قانون توسط ترکیه به عنوان یک عضو شورای اروپا گفت: "می‌دانند که این موضوع بهرحال مطرح خواهد شد، بنابراین سعی در جلوگیری از آن دارند. یا اینکه می‌گویند بله در زندان است اما از آرمان‌های خود دست بر نمی‌دارد. بنابراین مجازات انضباطی اعمال می‌کند و شخصی که جرم انضباطی دارد شرایط او بهبود نمی‌یابد و نهایتا آزاد نمی‌شود. می‌خواهند این را به اروپا بقبولانند."

باییک یک علت دیگر انتقام‌جویی از رهبر آپو را ضربات مهلکی که ارتش ترکیه در زاپ و آواشین دریافت می‌کند دانست و ضـمن تقدیر از تلاش‌ کمپین آزادی برای اوجالان از عموم مردم خواست در جامعه جهانی تلاش بیشتری در اینباره انجام دهند.

جمیل باییک در ادامه گفتگوی خود به حکومت ترکیه هشدار داد که زاپ گورستان نیروهای اشغالگر آن خواهد بود. وی به قهرمانی گریلاهای کورد در زاپ و آواشین درود فرستاد ولی گفت این جنگ فقط متعلق به کوردها نیست چون اگر خواب‌های عثمانی تعبیر شود فاشسیم بر منطقه سایه خواهد انداخت.

جمیل باییک جنگ کنونی در مناطق حفاظتی میدیا را تداوم جنگ‌های سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: "گرچه در جنگ زاپ و آواشین ترکیه جلوی چشم است اما آنکه جنگ را پیش می‌برد ترکیه نیست، بلکه ناتو است. پ‌.ک.‌ک از ابتدا تاکنون در برابر ناتو می‌جنگد. ترکیه اگر از حمایت‌ ناتو برخوردار نبود تا الان نمی‌توانست که بجنگد. تصـیم را ناتو می‌گیرد و ترکیه مجری آن است. پ‌.د.ک نیز طبق تصمیم ناتو کنار ترکیه است. مردم ما این را ‌باید خوب بدانند."

اینکه جنگ در زاپ و آواشین را ترکیه یک عملیات نامیده است را وی یک فریبکاری خواند و گفت آنچه رخ می‌دهد یک جنگ بزرگ با ابعاد استراتژیک است که هستی یا نیستی دولت آ.ک.‌پ- م‌.ه‌.پ در قدرت را مشخص می‌کند. برای همین هرچه در چنته دارند استفاده می‌کنند. برایشان مهم نیست چه میزان نظامی و تبهکارشان در این جنگ کشته شود.

رئیس مشترک ک‌.ج.‌‌ک هدف ترکیه را برداشتن مانع پ.‌ک‌.ک برای نسل‌کشی کوردها و احیای مرزهای دوران عثمانی عنوان کرد و گفت: "بنابراین جنگی که پ.‌ک.‌ک در جبهه مقدم آن قرار دارد برای همه خلق‌های منطقه سرنوشت‌ساز است. برای نجات از مخاطرات سیاست اردوغان- باغچلی هزینه‌های سنگینی پرداخته می‌شود. شهیدان زاپ و آواشین شهیدان همه هستند و همه باید از آنها پاسداری کنند. این وظیفه نباید تنها بر عهده پ‌.ک.‌ک، گریلا و خلق کورد گذاشته شود. اگر پ.‌ک‌.ک و کوردها ضربه بخورند، کسی نمی‌تواند سرپا بماند، فاشیسم آ.ک.‌پ- م.‌ه.‌پ گسترش می‌یابد."

باییک با اعلام آنکه ترکیه حتی تبهکاران در لیبی و آذربایجان را بهمراه نظامیان و مزدوران محلی به این جنگ آورده است گفت آنها از انواع جنگ‌افزارهای پیشرفته، هواپیماهای جنگی و تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند. تصور می‌کردند با بمباران هوایی بزودی به هدف می‌رسند اما در برابر آنها گریلاهای قهرمانی وجود دارند که محاسبات را برهم زده ‌اند.

وی گفت: "می‌خواستند با اعلام پیروزی، انتخابات زودهنگام برگزار کنند ولی ضربات مهلک خوردند. در زاپ نمی‌توانند به نتیجه برسند. زاپ به گورستان آنها بدل خواهد شد. دولت آ.‌ک‌.پ- م.‌ه‌.پ شکست می‌خورد. هرکسی حول آنها باشد خواهد باخت. در میان کوردها پ.‌د.ک و در ترکیه ج.‌ه.‌پ و ایی‌پارتی اگر با دولت کنونی همراهی کنند، بازندگان بزرگ خواهند بود."

رئیس‌ مشترک ک‌.ج‌.ک از گریلاهای در جبهەهای جنگ زاپ و آواشین به عنوان قهرمانان انسانیت نام برد و گفت: تلفات دشمن بسیار سنگین است. بیش از پانصد کشته داده‌اند. بله مجروحینی هم دارند. دچار اختلال روانی شده‌اند. هرکاری می‌کنند تا برنده شوند. جنگ میان گریلاها و نظامیان ترکیه سینه به سینه است. گریلاها تاکتیک جدیدی در برابر فناوری نظامی ترکیه دارند.