جنوب کوردستان؛ حکایت احزاب میلیاردی و حکومت ورشکسته

با اینکه حکومت اقلیم کوردستان در شرایط اقتصادی بسیار بدی قرار دارد و توانایی پرداخت حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های دیگر را ندارد، اما همه معتقد هستند که مسئولان اقلیم و احزاب حاکم دارای میلیاردها دلار هستند که آنها را در بانک‌های غربی نگهداری می‌کنند

اگرچه در حال حاضر حکومت اقلیم کوردستان در شرایط اقتصادی بسیار بدی قرار دارد و توانایی پرداخت حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های دیگر را ندارد، اما همه معتقد هستند که مسئولان اقلیم و احزاب حاکم کوردستان دارای میلیاردها دلار هستند که آنها را در بانک‌های غربی نگهداری می‌کنند. وبسایت (شارپرس-sharpress) در گزارشی به وضعیت اقتصادی اقلیم کوردستان و ثروت‌های گردانندگان و احزاب اقلیم پرداخته است.

پس از سقوط رژیم بعث در آوریل ۲۰۰۳ و رفتن کوردها به بغداد، به ویژه پس از سال ۲۰۰۴ و مشخص کردن سهم ۱۷ درصدی اقلیم کوردستان از بودجه سالانه عراق پول کلانی به اقلیم کوردستان سرازیر شده و به دست احزاب حاکم افتاد. این بودجه کلان سبب شد تا اقلیم بدون هیچ برنامه‌ای این بودجه را پخش کرده به گونه‌ای که در سال‌های ۲۰۰۴ که بودجه از بغداد به اقلیم می‌آمد، بیشتر از ۷۵ میلیارد دلار از بغداد وارد اقلیم کوردستان شده است.

هرچند نوری مالکی در یک دیدار تلویزیونی اعلام کرد، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ بودجه‌ی عراق ۷۱۰ میلیارد دلار بوده است و از این مقدار ۱۱۹ میلیارد دلار به اقلیم کوردستان فرستاده شده است.

در سال ۲۰۰۴ دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار از بغداد به اقلیم کوردستان فرستاده شده است، در سال ۲۰۰۵ حدود ۳ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار از بغداد به اقلیم کوردستان آمده است، در سال ۲۰۰۶ مبلغ سه میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار، در سال ۲۰۰۷ مبلغ ۶ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار، در سال ۲۰۰۸ مبلغ ۸ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار، در سال ۲۰۰۹ مبلغ ۹ میلیارد  دلار، در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۹ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۲ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۱۲ میلیون دلار به اقلیم کوردستان فرستاده شده است که در مجموع مبلغی حدود ۷۴ میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار می‌باشد.

در سال ۲۰۱۴ نیز بیشتر از ۱۴ میلیون دلار سهم اقلیم بوده است، اما به دلیل مسائل هولیر با بغداد، فقط یک ماه این بودجه وارد اقلیم شده است. اینها جدای از درآمدهای مراکز مرزی و همچنین بودجه و درآمدهای داخلی اقلیم کوردستان بوده است.

اما این بودجه‌ی کلان که نوری مالکی در مورد آن صحبت می‌کند و بیشتر از ۱۱۹ میلیون دلار بوده است، در مدت ۱۰ سال  از سهم بودجه ۱۷ درصدی اقلیم و زمینه‌های دیگر وارد اقلیم شده است. اگر از این پول کلان حقوق کارمندان را کسر کنیم که مدت ۱۲۰ ماه بوده و ماهیانه اگر ۵۰۰ میلیون دلار به کارمندان داده شده باشد، در حالی که تعداد کارمندان قبلاً به یک میلیون تن هم نمی‌رسید و در حال حاضر یک میلیون و ۳۹۵ هزار حقوق بگیر وجود دارد، آنگاه در این مدت ۱۲۰ ماهه، حدود ۶۰ میلیارد دلار به حقوق بگیران داده شده است.

اگر ۳۰ میلیارد دلار نیز صرف پروژه‌های خدماتی و خرج وزارتخانه‌ها شده باشد، آنگاه ۲۰ میلیارد دلار باقی می‌ماند و این فقط از سهم بودجه اقلیم کوردستان از بغداد می‌باشد و این جدای از پول گمرک‌ها می‌باشد که طی این ده سال بیشتر از ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشتند و همچنین سایر درآمدها که ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این گونه مشخص می‌شود که چه مقدار از پول اقلیم گم شده است.

بودجه‌های کلان در زیرزمین‌های احزاب

اگر بودجه‌ی اقلیم کوردستان در سنوات گذشته را به دقت مورد بررسی قرار دهیم، به آسانی مشخص می‌شود که سهم بزرگ بودجه اقلیم کوردستان برای احزاب بوده است نه برای کارمندان و حقوق‌بگیران و شهروندان اقلیم یا پروژه‌های خدماتی و یا بنیاد نهادن زیرساخت‌های اقتصادی.

به گفته‌ی عدنان مفتی رئیس پیشین پارلمان کوردستان از سال ۲۰۰۴ تا آغاز سال ۲۰۱۰، اتحادیه میهنی کوردستان و حزب دموکرات کوردستان ماهیانه هرکدام ۳۵ میلیون دلار به خود اختصاص داده‌اند.

یعنی این دو حزب ماهیانه ۷۰ میلیون دلار به خود اختصاص داده‌اند و بر این اساس سالیانه ۸۴۵ میلیون دلار را برای خود برداشته‌اند و طی شش سال نیز ۵ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۲۰۰۴ که بودجه اقلیم کوردستان ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بوده است، اتحاد میهنی و حزب دموکرات کوردستان از مجموع بودجه آن سال ۳۶ درصد بودجه را به خود اختصاص دادند. اگر مجموع این شش سال را با هم جمع کنیم، یعنی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ این دو حزب ۵ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار را برای خود برداشته‌اند که  نزدیک به بودجه برخی از کشورها می‌باشد. با توجه به آنکه مجموع بودجه سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اقلیم‌ کوردستان، ۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار بوده است، به این معنی است که این دو حزب طی این ۶ سال به اندازه بودجه دو سال اقلیم کوردستان را به خود اختصاص داده‌اند.

بودجه اقلیم کوردستان به کجا رفته است؟

نبود نظارت جدی در رابطه با ثروت و درآمد اقلیم و همچنین پاسخگو نبودن گردانندگان حکومت اقلیم، علت‌های اصلی بردن ثروت و درآمدهای کشورها توسط احزاب و کاراکترهای سیاسی می‌باشد. در حال حاضر بسیاری از رسانه‌ها در این مورد صحبت می‌کنند که روسای کورد در سطح افراد دارای ثروت‌های میلیارد دلاری در خاورمیانه قرار دارند. شرکت‌های وابسته به احزاب نیز در شمار شرکت‌های ثروتمند خاورمیانه هستند. بر اساس اطلاعات مسئولین، احزاب و کاراکتر‌های سیاسی دارای پول‌های کلانی هستند.

پیشتر ملا بختیار از گردانندگان اتحادیه میهنی کوردستان اعلام کرده بود که زیرزمین‌ها پر از گونی‌های دلار هستند و بانک‌ها نیز هیچ پولی برای دادن حقوق کارمندان ندارند. اطلاعات برخی دیپلمات‌های غربی نیز به این مسئله اشاره دارد که مسئولین اقلیم و بغداد به شیوه‌ای غیرطبیعی ثروتمند شده و پول‌های آنها میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. اولین گزارش رسانه‌ای در مورد ثروت مسئولین اقلیم توسط روزنامه‌نگاران و سکولار‌های بین‌المللی در سال ۲۰۰۶ منتشر شد که در آن زمان برای مردم کوردستان مانند شوکی بسیار بزرگ بود.

گفته می‌شود که مسئولین اقلیم کوردستان نیاز ندارند از آمریکا درخواست کمک‌های مادی و مالی بکنند، چون تنها شش شرکت عظیم اتحادیه میهنی و پ.د.ک و احزابشان دارای میلیاردها دلار در بانک‌های آمریکایی و اروپایی هستند.

به دلیل نبودن سیستم بانکی و عدم شفافیت در اقلیم کوردستان و عراق تاکنون نمی‌دانیم درآمد مسئولین کورد و عراقی در حقیقت چقدر است، اما هیچ شکی در این مورد وجود ندارد که بیشتر آنها دارای میلیاردها دلار پول هستند.

حتی روسای اتحادیه میهنی این مسئله را پنهان نکرده و اخیراً جانشین دبیرکل اتحاد میهنی درخواست کرد تا برای غلبه بر بحران اقتصادی از راه کمیته‌ای بین‌المللی پول‌های دزدیده شده اقلیم کوردستان بازگردانده شود.

علاوه بر این‌ها به دلیل تجارت مسئولین سیاسی یا به طور مستقیم و یا به طور غیر مستقیم دارای ده‌ها شرکت نفت و همچنین شرکت‌هایی در زمینه‌های دیگر هستند و همگی میلیاردر می‌باشند. بر اساس آمار اتحاد میهنی و تولید کنندگان داخلی اقلیم کوردستان در حال حاضر ۳۰ میلیاردر و ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیونر اقلیم کوردستان وجود دارند که ۱۸ میلیاردر در استان هولیر و پنج میلیاردر در استان سلیمانیه و پنج میلیاردر دیگر نیز در استان دهوک هستند.

از ۱۰۸۰۰ میلیونر نیز ۳ هزار و ۸۰۰ تن در استان سلیمانیه هستند. به گفته محمد کریم رئیس بنیاد توسعه اقتصادی کوردستان همه آنهایی که ثروت آنها به میلیارد دلار رسیده است، یا خود حزبی هستند و یا بستگان‌شان حزبی می‌باشند و یا کسی به صورت ظاهری سرپرستی شرکت را برعهده دارد و چند تن از افراد حزبی در پشت او قرار دارند، چون هیچ کس نمی‌تواند میلیاردر شود، بدون آنکه از پشتیبانی حزب و اشخاص حزبی بهره‌مند باشد. وی همچنین می‌گوید، پس از فروش تولیدات نفتی صدها تن به دلیل نفت میلیونر و میلیاردر شدند.

در حال حاضر حکومت اقلیم کوردستان در شرایط اقتصادی بسیار بدی قرار دارد. بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار بدهکار است و همچنین حقوق ۵ ماه حقوق بگیران را پرداخت نکرده است و توانایی خرج و پرداخت حقوق کارمندان را ندارد. شهروندان از این وضعیت حکومت اقلیم بسیار خسته شده‌اند، اما آنها سخنان مسئولین اقلیم را که می‌گویند پولی ندارند باور نمی‌کنند، چون پس از پروسه آزادی عراق و پرداخت سهم بودجه اقلیم از بغداد و غارت نفت و گاز اقلیم، ثروت بسیاری به اقلیم آمده و کارکترهای سیاسی و بازرگانان اقلیم در نهایت خوشگذرانی و ثروت قرار دارند و بیشتر آنها میلیاردر هستند و پول‌هایشان در زیرزمین‌ها و در بانک‌های غربی نگهداری می‌شود.