جنوب کوردستان، پناهگاه میت

سازمان استخبارات ملی ترکیه با نام میت، اکنون بر تمامی عرصه‌ها در جنوب کوردستان از هیمنه برخوردار است تا جاییکه در مسئله‌ای حیاتی مانند آموزش کودکان و جوانان کوردستان نیز از طریق سازمانی به نام TÎKA دخالت می‌کند.

آژانس همکاری و هماهنگی ترک با نام تیکا در جنوب کوردستان با هدف دور کردن جوانان و کودکان کورد از فرهنگ کوردی تاسیس شده است که علاوه بر انجام دادن این مهم، درصدد ایجاد شبکه‌ای جاسوسی و آماده سازی جوانان کورد برای کار در این شبکه جاسوسی برآمده است. در گزارش‌های جسته و گریخته‌ای که از وضعیت اقتصادی جنوب کوردستان منتشر می‌شوند از استیلای HAKSÎAD  بر تمامی عرصه‌های بازرگانی و تجارت در جنوب کوردستان و ایجاد شبکه‌ای از جاسوسی برای میت سخن به میان می‌آید، آژانس همکاری و هماهنگی ترک با نام تیکا نیز در حوزه آموزشی همان نقش HAKSÎAD در اقتصاد را ایفا می‌کند و این به معنی هیمنه کامل ترک‌ها و سازمان میت بر دو عرصه حیاتی جنوب کوردستان، یعنی اقتصاد و آموزش است.

تیکا در بسیاری از کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، آفریقا و کوردستان در ظاهر به همکاری‌های آموزشی دست می‌زند اما در اساس این سازمان برای تحقق اهداف آ.ک.پ و دولت ترک فعالیت می‌کند. گزارش‌های منتشر شده در رابطه با این سازمان تاکید می‌کنند که تیکا مستقیما از رجب اردوغان دستور می‌گرفته و در انطباق کامل با میت با این سازمان همکاری می‌کند. زیرا هاکان فیدان رئیس سازمان میت برای مدتی ریاست تیکا را بر عهده داشته است و هزینه‌های این سازمان نیز مستقیما از سوی دولت ترک تامین می‌شوند.

استفاده از ترکمن‌ها

تیکا از سال ۲۰۱۵ در شهرهای جنوب کوردستان و خصوصا در میان ترکمن‌ها خود را سازماندهی کرده است، خصوص در کرکوک و هولیر. این سازمان از طریق مسئولان جبهه ترکمنی در کرکوک ITC و خصوصا آیدین معروف و فتحی ییلدیز، کنسول ترک در عراق، تلاش می‌کند تا در تلعفر، خانقین و مناطق دیگر کوردستان، خصوصا مناطق ترکمن‌نشین، خود را گسترش داده و سازماندهی کند. آیدین معروف همزمان در کابینه کوردستان سمت وزارت را برعهده داشته و بر امور هویتهای دیگر در کوردستان رسیدگی می‌کند.

دشمنی با جنبش آزادیخواهی

طبق گزارش وبسایت لیکولین، در شهرک قوش تپه که در مجاورت هولیر قرار دارد، مسئولان میت-پاراستن همراه با رئیس تیکا به نام سردار چام به صورت ویژه دیدار کرده‌اند. گفته می‌شود که در کمپ قوش تپه، برای فراگیری اقدامات خرابکارانه، سوءقصد، ربودن، اقدامات کنترا گریلایی، اعتراف گیری و نظارت و کنترل آموزش‌های لازم در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد. این آموزش‌ها که توسط افراد میت صورت می‌گیرد، بیشتر متوجه کسانی هستند که عضو جنبش آزادیخواهی کوردستان بوده یا از آن حمایت و طرفداری می‌کنند.

تیکا به منظور دست‌یابی به اهداف خود، در جنوب کوردستان نیز دست به ایجاد شبکه‌ای جاسوسی زده است و در این راستا مبالغ سنگینی را هزینه می‌کند. طبق اطلاعات منشتر شده در وبسایت لیکولین، ۱۵ مدرسه در جنوب کوردستان  توسط تیکا مدیریت می‌شوند. مدارسی که تحت عنوان ایشیک در تملک موسسات وابسته به فتح الله گولن بودند اکنون تحت مدیریت تیکا قرار گرفته‌اند. همچنین تیکا توانسته است در دانشگاه صلاح‌الدین، دپارتمان زبان و ادبیات ترکی نیز نفوذ کرده و در آنجا نیز به شبکه‌سازی خود دست بزند.

دست زدن به جاسوسی

کودکان خانواده‌هایی که با جنبش آزادی کوردستان در ارتباط هستند در اولویت پذیرش این مدارس قرار گرفته و با دادن امتیازاتی تلاش می‌کنند که بر خانواده‌های این افراد تاثیر گذاشته و در عوض اطلاعاتی را از جنبش آزادیخواهی کوردستان کسب کنند. از سال ۲۰۱۷ تیکا هزینه‌های یک مهد کودک و مدیریت آن را در هولیر برعهده گرفته است. طبق اظهارات رسمی حکومتی در جنوب کوردستان، ۷۰ کودک در این مهد کودک به سر می‌برند. کامل کولاباش مشاور رئیس تیکا در زمان استانداری هولیر توسط نوزاد هادی و آیدین معروف در مراسم گشایش این مهد کودک حضور داشتند.

بنابه اجازه مسئولان اقلیم جنوب کوردستان

بازار تاریخی شهر کرکوک در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ به شیوه‌ای مشکوک به اتش کشیده شده بود. جبهه ترکمنی و تیکا در انزمان مستقیما وارد عمل شده و آن را براساس معماری دوره عثمانی بازسازی کردند. یعنی تیکا تلاش می‌کند که در تمامی زمینه‌ها حتی بازسازی بناها نیز مداخله کرده و در این رابطه حتی تغییراتی در قلعه تاریخی هولیر نیز ایجاد کرده است. تیکا تلاش می‌کند در داخل قلعه هولیر بخشی را تحت عنوان خانه‌های عثمانی ایجاد کند. نگاهی به اقدامات تیکا از سال ۲۰۱۵ تا کنون نشان می‌دهد که این سازمان تحت عناوین همکاری در امور آموزشی، مستقیما دست به اقدامات جاسوسی، کسب اطلاعات از مردم نیز دست زده و همزمان با آن دست با اقدانات استراتژیک برای پذیرش هر چه بیشتر فرهنگ ترک دست می‌زند.