جوانا سنه: ایران با اعدام زنان جامعه را به دار می‌کشد

جوانا سنه عضو شورای اجرایی جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) اعلام کرد که رژیم ایران با سیاست اعدام زنان درصدد رعب و وحشت در جامعه است و با اعدام زنان در واقع جامعه را به دار می‌کشد

جوانا سنه عضو شورای اجرایی کژار در گفتگو با خبرگزاری فرات اعدام زنان از سوی رژیم ایران را مورد ارزیابی قرار داد

عضو شورای اجرایی کژار در آغاز سخنان خود به ویژگی‌های مدل دولت-ملت در ایران و نقش شریعت به عنوان نقاب حاکمیت اشاره کرد. وی در این رابطه گفت:"رژیم ایران برای تداوم حیات خود سیاست ضعیفه‌سازی جامعه را به پیش می‌برد و آنرا مبنای عمل خود قرار داده است. برای تضعیف جامعه به قتل زنان و جوانان دست می‌زند و می‌توان روزانه شاهد این وضعیت به شیوه‌ای آشکار در ایران بود."

قتل زنان و جوانان در ایران افزایش یافته است

جوانا سنه در ادامه گفت:"وقتی رژیم با وضعیتی نامساعد روبرو شده و از لحاظ سیاسی در فشار قرار می‌گیرد قتل زنان و جوانان از سوی رژیم افزایش می‌یابد. زنان برای نجات از اسارت نمایندگان ذهنیت رژیم که همانا به نام پدر، برادر و یا همسر بر وی حکم می‌کنند دست به خودکشی می‌زنند."

اعدام افزایش یافته است

جوانا سنه با خاطرنشان کردن تشدید سرکوب شهروندان از سوی رژیم ایران گفت که در یک ماه و نیم گذشته بیش از ١۴٠ شهروند کوردستانی توسط رژیم بازداشت و زندانی شده‌اند، شمار زنانی که به خودسوزی دست زده‌اند افزایش یافته و تعداد اعدام‌ها هم به همین دلیل با روند تصاعدی روبرو شده است. به گفته‌ی وی رژیم ایران در روژهلات کوردستان و بلوچستان موج تازه‌ای از حمله به حقوق اولیه و انسانی شهروندان را به مرحله اجرا گذاشته است و این امر بازگو کننده وضعیت بسیار نامساعد رژیم ایران در داخل است. جوانا سنه هدف از این کار را ایجاد ترس در میان مردمی می‌داند که هیچ دل خوشی از نظام جمهوری اسلامی ندارند و رژیم هم به این واقعیت آگاه است. در واقع رژیم با اعدام شهروندان می‌خواهد از آغاز قیام سراسری و فروپاشی خود جلوگیری کند.

رژیم طی سه ماه ١١ نفر را اعدام کرد

جوانا سنه به آمار اعدام در سه ماه اخیر اشاره کرده و می‌گوید:"طی سه ماه ١١ شهروند را اعدام کردند. در قرون وسطی زنان زیرک و جسور را تحت عنوان "سحرباز" اعدام کرده و یا می‌سوزاندند. اکنون ایران هم همان رویه را در پیش گرفته است. یعنی رژیم ایران امروز در مرحله قرون وسطی بسر می‌برد. به عنوان مثال یک زن به نام زهرا اسماعیلی را به اتهام قتل همسرش به ١۶ بار اعدام محکوم کرده‌اند، زهرا با شنیدن این حکم دچار سکته قلبی شد و درگذشت، اما با این همه در اوج وحشی‌گری جنازه بی‌جان وی را باز هم به دار کشیدند."

با اعدام زنان در واقع جامعه را به دار می‌کشند

جوانا سنه در ادامه اظهار کرد که باید مسئله اعدام در ایران مورد ارزیابی ریشه‌ای قرار گیرد، زیرا رژیم ایران با اعدام این افراد در واقع گفتمان اعدام جامعه را به پیش برده است. وی افزود:"همسر زهرا عضو سازمان اطلاعات رژیم ایران بود و همیشه هم زهرا و هم دخترش را مورد شکنجه قرار داده است."

جوانا سنه رفتار جمهوری اسلامی با زنان را سیاست ترور دولتی عنوان کرد و گفت؛ کشتار زنان از سوی جمهوری اسلامی را باید به حساب اقدامات تروریستی رژیم ایران بگذاریم. عدم حضور زنان در عرصه سیاسی و عرصه‌های دیگر زندگی خود نوعی تروریسم است. کشتن اراده زنان به شیو‌ه‌ای موذیانه با هدف پایان دادن به حیات جامعه است. سیاست اعدام با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان جامعه صورت می‌گیرد. همچنین رژیم با اعدام زهرا اسماعیلی پیامی به ٨ مارس، روز جهانی زنان مبارز- می‌دهد، تا اینگونه از قیام زنان علیه خود جلوگیری کند و اینچنین با وحشیگری زهرا را اعدام کردند."

زنان باید همصدا علیه خشونت، قتل‌عام و اعدام بپاخیزند

جوانا سنه عضو شورای اجرایی کژار در پایان سخنان خود با خطاب قرار دادن زنان گفت:"زنان هیچگاه در مقابل سیاست‌های جنگ ویژه رژیم ایران سر تسلیم خم نکرده‌اند و همیشه‌ علیه سیاست کشتار زنان و اعدام صدای خود را بلند کرده‌اند. اکنون هم زنان همچون یک وظیفه باید علیه کشتار زنان و اعدام صدای اعتراض خود را بلند کنند. زیرا رژیم ایران بیش از هر چیز از صدای زنان می‌ترسد. به همین دلیل باید هم بعنوان خلق‌های ساکن در ایران و هم به عنوان زنان باید همصدا باشیم و با اعلام نارضایتی عمومی، سیاست‌های رژیم ایران را خنثی کنیم."