جوتیار پیشوا: الفبای وطندوستی با طبیعت‌دوستی است

جوتیار پیشوا ضـمن بیان تسلیت به مناسبت سالگرد جانباختن شریف باجور و یارانش، این روز که در کنگره کودار به عنوان «روز محیط زیست» نام‌گذاری شد را به عموم مردم تبریک گفت و از جوانان روژهلاتی خواست از دسترنج شهدای محیط زیست پاسداری کنند

جوتیار پیشوا عضو کمیته محیط زیست جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کوردستان طی سخنانی در سالیاد شریف باجور و یارانش گفت که همه ما به آنان که برای حفاظت از زیست ‌بوم وطنمان جان خود را بخشیدند بدهکاریم و نباید بگذاریم که این دین بر گردن ما بماند. او گفت وطندوستی جدای از طبیعت‌دوستی نیست.

جوتیار پیشوا  یاد و خاطره شهدای انجمن سبز چیای مریوان به اسامی شریف باجور، امید حسین‌زاده، محمد پژوهی و رحمت‌ حکیمی‌نیا را گرامی داشت و گفت ما به آنان ادای احترام می‌کنیم و خود را مدیون آنان می‌دانیم.

او همچنین از مختار خندانی، یاسین کریمی و بلال امینی اعضای انجمن ژیوای پاوه که در جریان اطفای حریق در مناطق حفاظت شده‌ی بوزین و مره‌خیل پاوه جانباختند یاد کرد و ضمن ابراز تألم از شهادت آنان گفت برای همین است که ما دوست داشتن طبیعت و زیست‌بوم سرزمینمان را یک وظیفه می‌دانیم و به راه این شهیدان ادامه می‌دهیم.

عضو کمیته محیط زیست کودار الفبای وطندوستی را با طبیعت‌دوستی عنوان کرد و گفت این جای بسی خوشحالی است که در وطنمان کوردستان چنین پیشگامانی در زمینه حفاظت از محیط زیست داریم که برای حفظ یک درخت یا یک جاندار، حاضرند جانشان را فدا کنند.

جوتیار پیشوا تصریح کرد: می‌باید که روح هریک از این شهیدان در هر خانه‌ای تکثیر شود و به هر کودکی آنرا فرا دهیم که راهشان خالی نشود. آنان جوانانی بودند که بی هیچ طمع و چشمداشتی، شبانه روز با آتش‌سوزی و اشغالگری و چپاول وطنشان مبارزه می‌کردند. بنابراین یکایک ما به آنها بدهکاریم.

او پیشقدمی اقدامات زیست محیطی در سطح ایران را بر دوش مردم شرق کوردستان عنوان کرد و گفت سال ٢٠١٨ در مریوان چهار نفر و امسال در پاوه ٣ فعال زیست‌محیطی شهید شدند و همچنین شهدایی در لرستان و مهاباد داشتیم.

جوتیار پیشوا ضـمن بیان تسلیت به مناسبت سالگرد جانباختن شریف باجور و یارانش، این روز که در کنگره کودار به عنوان «روز محیط زیست» نام‌گذاری شد را به عموم مردم تبریک گفت و بار دیگر از جوانان روژهلاتی خواست که شهدای محیط زیست را فراموش نکنند و از دسترنج آنان پاسداری کنند.

او به مانع‌تراشی حکومت ایران و احضار و بازداشت آنان به نهادهای امنیتی در زمان حیات اشاره کرد و گفت شهادت شریف باجور و یارانش بنظر مشکوک و برنامه‌ریزی شده بود. پس از آن بود که دیدیم جنگل‌های مریوان را به چه شکل ویران کردند و به چه شکل زمین‌خواری و تجارت زغال افزایش یافت.