ک.ژ.ک: ۹ ژانویه باید به روز شکوفایی مبارزه تبدیل شود

جوامع زنان کوردستان به مناسبت سالگرد قتلعام پاریس بیانیه‌ای را منتشر کرده و اعلام کرد باید سال ۲۰۲۱ به سال حسابرسی از پدرسالاری، متجاوزان، شکنجه‌گران و قاتلان تبدیل شود. باید ۹ ژانوبه به روزی برای شکوفایی مبارزه تبدیل شود.

در بیانیه شورای اجرایی جوامع زنان کوردستان (KJK) آمده است:

"ما وارد هشتمین سالگرد قتلعام قتلعام انقلابی بزرگ سارا- ساکنیه جانسز- که هویت زن آزاد را در درون خود تجسم بخشیده است و روژبین-فیدان دوغان- و روناهی -لیلا شایلمز می‌شویم که علیه واقعیت کاپیتالیسم که انسان را از ذات خود به دور می‌کند،  انسان را به ذات خود فرا می‌خواند. این حمله علیه از میان برداشتن ایدئولوژی آزادی زنان و واقعیت رهبر آپو خنثی گردید. این قتل‌عام در چارچوب جنگ جهانی سوم از سوی نیروهای سرمایه‌داری که از سوی تبهکاران میت اردوغان سازماندهی شده بود، صورت گرفت. با اراده‌ای نستوه این قتل‌عام را مورد حسابرسی قرار داده و با درود به رفیق سارا، روژبین و فیدان، سیوه دمیر، پاکیزه نایر و فاطمه اویار که در ۵ ژانویه ۲۰۱۶ به قتل رسیدند، با درود به رفیق زین جزیر و لیلا آگری، یاد و خاطره تمامی شهدای را گرامی می‌داریم.

قتلعام پاریس صرفا حمله تبهکاران ترک و میت نبود

تنشهایی که مدرنیته سرمایه‌داری برای تسلط بر آزادی زنان و خلق‌های سازمان یافته دچار آن شده است، به نسبت جنگ‌های دیگر از تاکتیکها و فرم‌های متغیری برخوردار بوده و دچار تغییر شده است. پارادایم دمکراتیکی که رهبر آپو نمایندگی آن را بر عهده دارد و جنبش آزادی وظیفه تحقق آن را بر دوش گرفته است، بر اساس ملت دمکراتیک خلق کورد و خلق‌های دیگر منطقه خود را تجدید سازمان نموده است. پدرسالاری حاکمیت محور و دولت محور با سیستم شکنجه امرالی تلاش می‌کند که رهبری ایدئولوژیک را به محاصره درآورده و شمال کوردستان را به تمامی در اختیار یک رژیم فاشیستی قرار دهد و انقلاب روژآوا را به عقب‌نشینی واداشته و اجازه بدهند که حملات به شنگال و شمال کوردستان ادامه پیدا کند. واقعیت جنگ جهانی سوم و اقداماتی که انجام داده می‌شوند، همانگونه که رهبر آپو اعلام کرده است، همه چیز را از میان برمی‌دارند، زیرا امری محلی در همان زمان امر جهانی است. بر این اساس ما اعلام می‌کنیم که قتل‌عام پاریس نه فقط توسط تبهکاران ترک و میت، بلکه همزمان علیه واقعیت زنانی که پیشاهنگی مدرنیته دمکراتیک را بر عهده دارند، علیه زنان آزاد و انسان‌های آزاد و کورد آزاد بوده است.

این حمله علیه ذات استراتژیک و پیوند رهبری و زنان است

رفیق سارا یکی از اعضای موسس جنبش آزادی کورد، از همان قدم نخست خواهان قرار گرفتن آزادی زنان در مرکز بوده و بر این اساس با حراست و صیانت از اعتقادات علوی تلاش می‌کند تا آن را به یک مبارز زن و آزادیخواه رادیکال تبدیل کند. تمامی عمر خود را بر این اساس پیموده است و همانگونه که رهبر آپو نیز می‌گوید او پیشاهنگ زنانی است که جنبش آزادی زنان و مبارزه آن را نمایندگی کرده است. این قتلعام با هدف قرار دادن رفیق سارا، علیه ذات استراتژیک پیوند رهبری و زنان صورت گرفته است. رهبر آپو  به دلیل نحوه پیوند ایدئولوژیک و سازمانی و رفاقت با وی گفته بود که 'چه ساکینه را کشته باشند چه من را' و این معنای واقعی رفیق سارا و هدف جنایت را نشان می‌دهد.

رهبر آپو گفته بود که "درسیم در سال ۱۹۳۸ قتلعام شد. زمانیکه من به درسیم رفتم فکری به ذهنم متبادر شد که باید فرهنگ خلق در این منطقه بار دیگر احیا شود. بعد از آن را نیز می‌دانید. یکی از شاهدان زنده این فکر نیز ساکنیه است. زمانیکه ساکینه کشته شد، من گفتم این تکرار سال ۱۹۳۸ است." سیاستهای فاشیستی قتلعام و محاصره درسیم در بعد آسیمیلاسیون و اعتقادات بود و همین امر یکی از اهداف این جنایت به شمار می‌رود.

رفیق سارا واقعیت ذهنیت مردسالاری را دریافته و از نقش و مسئولیتی استراتژیک برخوردار بوده است که همانا ایدئولوژی آزادی زنان است. با چنین واقعیتی است که سده بیست و یکم از اهمیت زنان کوردستان، خاورمیانه و زنان جهان آگاه شده است. شعار «زنان جهان را آزاد می‌کنند»، شعاری بسیار مهم است و حاکمیت مردان را به واهمه وا می‌دارد. مسئله‌ای که در شخصیت رفیق سارا تحقق یافته است، رهبری انقلاب جهانی زنان است. رفیق روژبین و روناهی نیز که مبارز و رزمنده ارزش‌های رفیق سارا را نمایندگی می‌کنند، به همین دلیل به شهادت رسیدند.

فرانسه مسئول این جنایت است

این قتلعام در پاریس روی داد، محاکمه ماشه‌کش عمر گونای در آن زمان اعلام شد، اما پیش از روند دادرسی مشاهده می‌شود که با توطئه‌ای عامل این جنایت می‌میرد، و این نیز نشان می‌دهد که فرانسه نیز با این مسئله در ارتباط بوده است. علیرغم آنکه مدارک اثبات شده‌ای در دست هستند، و مسئولان میت نیز اعتراف کرده‌اند، فرانسه دولت ترک را در این باره مجرم نشناخته است و در مقابل حملات فاشیستی که دولت ترک در شمال کوردستان انجام می‌دهد، سکوت کرده است. فرانسه ارتباطات اقتصادی و سیاسی خود را با دولت ترک همچنان ادامه داده است، برای حاکمیت دولت ترک بر شنگال از دولت عراق حمایت کرده است، تحت تاثیر تبلیغات تحریک کننده پارت دمکرات کوردستان مستقیما پ.ک.ک را به اتهام تروریستی متهم نموده است. اگر فرانسه در این قتل‌عام از نقش مستقیمی برخوردار نبوده است، باید واقعیات را ارائه کرده و در مقابل خلق کورد، سیاستهای خود را تغییر دهد. فرانسه در مقابل خلق کورد و زنان مسئول این جنایت محسوب می‌شود. سندیکای همبستگی بیانیه‌ای را صادر کرده و موضع مهم کارگران را مبنی بر رد این جنایت از سوی زنان و خلق فرانسه را اعلام کرده و در مقابل موجودیت خلق کورد سیاستی مایه احترام را در پیش گرفته است، از همین رو باید فشار بیشتری بر حکومت فرانسه وارد آمده و در این باره مبارزه ادامه پیدا کند.

فاشیسم و فرهنگ تجاوزکار و سیاستهای نابودگرانه آن را نابود می‌کنیم

لازم است فرایندی را که اکنون در آن قرار داریم برای آزادی زنان و خلق‌ها به خوبی درک شود. بر اساس این واقعیت عمل کرده و براساس خودمدیریتی و با حفظ آزادی خود مبارزه را تداوم بخشیم و سیستم موجود را به عنوان شیوه‌ای سازمانی و فکری و فرهنگی متجاوز از میان برداریم. یا در غیر اینصورت نمی‌توانیم از امکانات آزادی که روبروی زنان و خلق‌ها قرار دارد، بهره‌مند شویم. واقعیت قتل‌عام ۹ ژانویه نقطه اقتران هر دو واقعیت است. به همین دلیل، ما باید مبارزه علیه فاشیسم را بر اساس واقعیتی که هم آزادی ملی و آزادی زنان، اتحاد خلق‌ها و سازماندهی ملت دمکراتیک را به عنوان بهترین گزینه‌های حیات، رهبری کرده و در سالگرد قتل‌عام ۹ ژانویه به بزرگترین روز برای مبارزه و حسابرسی تبدیل کنیم.

براین اساس لازم است که ما با اتکا بر این اهداف که آینده هر یک از ما را تعیین می‌کند، گردهم آمده و سال ۲۰۲۱ را به سالی لبریز از مسئولیت و مقابله شکوهمندانه علیه فاشیسم، پدرسالاری، تجاوز و نابودگری تبدیل کنیم. بر این اساس لازم است که یاد و خاطره ۹ ژانویه را به عنوان روز مبارزه بی‌امان سازماندهی کنیم. به عنوان ک.ژ.ک از زنان کورد و تمامی زنان جهان و منطقه می‌خواهیم که در این مبارزه همراه شده و با این اعتقاد که فاشیسم تنها از طریق اتحاد زنان و خلق‌ها می‌تواند شکست بخورد فاشیسم، فرهنگ تجاوز، سیاست قتل‌عام، سازمان تبهکار-دولت را در هم شکسته و فریاد زنیم که لکه ننگی که بر پیشانی بشریت زده شده است را پاک می‌کنیم.

رفیق سارا در کتابش با نام «تمامی زندگیم مبارزه بود» می‌نویسد که؛ "بله، اگر زندگی مقاومت و مبارزه باشد، در انزمان است که مقاومت و مبارزه همچنان می‌تواند ادامه داشته باشد. زمانیکه رهبر به کتابم اشاره می‌کند، می‌گوید اکنون می‌توانی رمان خود را با نام زمان پیروزی بنویسی. شاید فرصتی برای نوشتن رمان پیروزی به دست نیاید، اما من شیوه دست‌یابی به پیروزی را در ذهنم طراحی می‌کنم". ما با نوشتن چنین داستانی باید وارد مبارزه زنان و خلق‌ها علیه سیستم دولت-ظلم شده و پیروزی برای دست‌یابی به آزادی را به نتیجه برسانیم. پیوند و ائتلاف رفیق سارا و رهبر آپو را به مرکزی برای مبارزه آزادی زنان تبدیل کرده و مبارزه را ارتقا دهیم. ما می‌گوییم که با هدف حیاتی آزاد، کوردستانی آزاد، زن آزاد و جهانی آزاد، به ساراها ادای دین نماییم. بر این اساس در سال ۲۰۲۱ با عزمی نستوه برای درهم شکستن فاشیسم،  یاد و خاطره سارا، روژبین، روناهی و پیشاهنگان حقیقی، کسانی مانند سیوه، پاکیزه، فاطمه و تمامی شهدای دیگر را گرامی داشته و اعلا می‌داریم که دلیل زندگی کردن باید شایسته یاد و خاطره این افراد باشد.