کاراییلان: آوارگی و فرار در مقابل دشمن بدترین چیز است، خلق نباید کوچ کنند

کاراییلان اظهار کرد: نە نظامیان و نە غیر نظامیان، همە باید در مناطق خودشان بمانند، من باور دارم کە بر اساس شنیدەهایم، تلاش‌هایی در این رابطە صورت گرفتە است. نظامیان تحت عنوان عقب نشینی نباید مناطق خود را ترک کنند

مراد کاراییلان عضو کمیتە رهبری حزب کارگران کوردستان در ادامه گفتگو با خبرگزاری فرات بە ارزیابی روند رسیدگی به پرونده خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست ترور' اروپا و مواضع نژادپرستانه دولت آلمان، تهدید شمال و شرق سوریه به اشغالگری تازه از سوی رژیم فاشیست ترک و شرکت جاش‌ها در کوردکشی پرداخت. بخش سوم و پایانی این گفتگو به شرح زیر است

فرات نیوز: روزهای گذشتە وکلا برای خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور بە وزارت امور خارجە آلمان مراجعە کردند. سخنگوی وزارت مستقیما گفتە بود کە این مسئلە در دستور کار ما قرار ندارد. بە عنوان یکی از طرف‌های این دادخواست کە شما باشید، در رابطە با این مسئلە چە نظری دارید؟

مراد کاراییلان: وکلای ما زحمات بسیاری کشیدەاند. بە نحوی فداکارانە، در پیش گرفتن راهکارهای شایستە همچنان مشغول کار هستند، بە آنان درود می‌فرستم. باید بدانیم کە وکلا فقط در رابطە با یک پروند کار نمی‌کنند، بلکە آنها از ملتی کە در طول تاریخ بە ملتی بدون دفاع شناختە شدە است، دفاع می‌کنند. همانگونە کە پیش از این هم در رابطە با این موضوع گفتە شد، ملت بدون مدافع است. امروز آنها در عرصە بین‌المللی برای خلقی چنین زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند. این مسئلە تلاشی ارزشمند است کاری در راستای ارزش‌های انسانی است. کاری انسانی است. برایشان در این کار آرزوی موفقیت دارم. پ.ک.ک در کوردستان مبارزەای مشروع را بە پیش می‌برد. خلق کورد در منطقە مزوپوتامیا از جملە کهن‌ترین خلق‌های منطقە است. از فرهنگ، زبان و غنای خود برخوردار است. اما امروز همە چیز این خلق ممنوع شدە است. و محدودیت‌ها بە ممنوعیت فرهنگ و زبان ختم نشدە است. تلاش می‌شود سیاست نابودی را بر کوردستان تحمیل کنند. پ.ک.ک. در مقابل ژنوساید و ترور دولت ترکیە از حق دفاع مشروع خود استفادە می‌کند. پ.ک.ک سازمان تروریستی نیست. اگر امروز آلمان اشغال شود، فرانسە اشغال شود، میهن‌دوستان این کشورها هم همان کار می‌کنند. و این کاری است کە پ.ک.ک انجام می‌دهد. حزب کارگران کوردستان از حق فرهنگ، زبان و موجودیت دفاع می‌کند. اما دولت ترکیە خلق کورد و پ.ک.ک را ترور می‌کند. ما علیە هر گونە تروری هستیم. نگاە کنید، در خاورمیانە، چە کسی بیش از همە در مقابل ترور داعش مقابلە کرد. مگر حزب کارگران کوردستان نبود؟ این پ.ک.ک بود کە در میان خلق کورد از کرکوک گرفتە تا کوبانی خود را بسیج کرد. پ.ک.ک در مقابل هرگونە تروری بودە است. علیە ترور دولت ترک بودە است، علیە ترور داعش بودە است. علیە ترور النصرە بودە است. پ.ک.ک در مقابل هر گونە تروری بودە است.

 با ترور دولت ترک مقابلە کردە است و این واقعیت است. اما در مقابل، منافع دولت‌های سرمایەداری چگونە عمل کردە است؟ پ.ک.ک را در لیست ترور قرار دادەاند. بیعدالتی بزرگی است. این مسالە اجازە می‌دهد کە دولت ترکیە در کوردستان دست بە قتل‌عام بزند، بە خشونت دست بزند. حزب کارگران کوردستان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دادەاند، این اقدام بە معنای تایید کاربرد خشونت از سوی ترکیە است. ماندن پ.ک.ک در لیست ترور بە معنای حمایت از قتل‌عام دولت ترک است. ما می‌خواهیم کە هیچ دولتی با قتل‌عام دولت ترک همکاری نداشتە باشد. پ.ک.ک آرمان‌های یک ملت را بە دوش می‌کشد کە آرمان روای اجتماعی و مشروع بە شمار می‌رود. دولت ترک امروزە بە اقدامات خشن دست می‌زند. ما جنگ‌طلب نیستیم. دولت ترکیە جنگ‌طلب است، دولت ترکیە می‌خواهد کە از راە خونریزی، خشونت مسئلە کورد را حل کند. ما می‌خواهیم مسئلە کورد از راە دیالوگ حل شود. رهبر آپو در این رابطە چە گفتە است؟ گفت کە شرایط را برای من مهیا کنید، ظرف یک هفتە مسئلە را حل می‌کنم. مگر اینگونە نگفتە است؟ دولت ترک قبول کرد؟ خیر! این ما نیستیم کە خواهان نابودگری و ویرانگری هستیم. این دولت ترک است. بە همین دلیل لازم است کە این دولت‌ها این مسئلە را درک کنند. این دولت‌ها هیچگونە درک درستی از مسئلە را نمی‌خواهند داشتە باشند. پیش از این میهن ما را بە ۴ بخش تقسیم کردەاند و همزمان استفادە از خشونت از سوی ترکیە را هم قبول می‌کنند. ما می‌گوییم دیگر بس است. نمی‌توانید خلق کورد را نابود کنید، نمی‌توانید دست بە قتل‌عام ما بزنید، یکصد سال است کە در کوردستان دست بە قتل و کشتار می‌زنید. بە نتیجەای دست پیدا نکردەاید. باید در نهایت این کشتار و قتل‌عام خاتمە پیدا کند. اگر دولتی می‌خواهد مسئلە کورد از طریق گفتگو حل شود، لازم است پیش از هر چیز پ.ک.ک از لیست گروه‌های تروریستی خارج شود. هر دو طرف بە شیوەای برابر، برای حل مسئلە کورد از طریق سیاسی حاضر شوند. اگر نیرویی می‌خواهد کە بە راە حل سیاسی دست پیدا کند. لازم است تلاش کند تا پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود. زیرا قرار گرفتن پ.ک.ک در این لیست، بە معنای پذیرش قتل‌عام از سوی دولت ترک است. اگر کسانی نمی‌خواهند کە در کشتار و قتل‌عام دولت ترک شراکت و همکاری داشتە باشند. باید تلاش شود کە این سیاست‌ها را تصحیح کنند. پ.ک.ک را از لیست خارج کنند. بە همین دلیل است کە بە دادگاە و حقوق اروپایی متوسل شدەایم. درست است کە این پروندە با نام من و هوال دوران کالکان گشودە شدە است، وکلای ما تلاش می‌کنند، و ما هم فعالیت‌ها را پیگیری می‌کنیم. ما آرمانی مشروع را بر دوش گرفتەایم. وزیر کشور آلمان پیگیری این پروندە ر رد کردە است. این مسئلە چندان مهم نیست. پیش از اعلام نظر رسمی، وکلا می‌دانستند کە رد می‌شود. اما مهم گشودن دروازە حقوقی نسبت بە این مسئلە است. بە جاهای دیگر هم مراجعە می‌شود. در واقع دادگاە عالی اتحادیە اروپا پیش از این از دولت‌های اتحادیەی اروپا درخواست کردە بود کە بە چە دلایلی پ.ک.ک را در لیست ترور قرار دادەاند؟ از آنها درخواست ادلە کردە بود. زیرا هیچ دلیلی ندارند کە پ.ک.ک را در این لیست قرار دادە باشند. و در این بارە دادگاە بلژیک حکم مثبتی را صادر کرد. اگر عدالت اجرا شود، حق با ماست و ما در این پروندە موفق می‌شویم. ما اطمینان داریم.

فرات نیوز: دولت ترکیە، آشکارا روژآوا را تهدید می‌کند، در رابطە با این تهدیدها چە می‌گویید؟

مراد کاراییلان: در پاسخ بە سوال قبلی هم بە این مسئلە اشارە کردم. دولت ترکیە بر اساس اصولی کە برای خود مشخص کردە است عمل می‌کند. بر اساس آن می‌خواهد روژاوای کوردستان را اشغال کند. رسما می‌گوید کە بە عمق ٣٠ کیلومتر منطقە حائلی را ایجاد می‌کند. اعلام کردە است کە یک میلیون انسان را در این منطقە مستقر می‌کند، و این مسئلە را رسما اعلام کردە است. یعنی می‌خواهد تمام روژاوای کوردستان، حتی بخش عربی سوریە، مرزی کە از آن بە عنوان مرز میثاق ملی از حلب تا پشت حسکە کشیدە شدە است، را اشغال کند. چنین طرحی در سر دارد. بە نفت این منطقە چشم دوختە است. بە نفت رمیلان و غنای سرزمینی این منطقە چشم دوختە است. تلاش می‌کند از این منطقە راهی بە عراق بیابد، یک خط اهن قبلی در این منطقە وجود دارد. بە همین دلیل است کە شنگال را هم هدف قرار دادە است. یعنی چنین نظری دارد. دولت ترک بر اساس این اصل عمل می‌کند. در این رابطە است کە باید منتظر حملە بود. و شمال-شرق سوریە- روژاوای کوردستان برای آنکە همچنان بتوانند موجودیت خود را حفظ کنند، باید ارادە خود را نشان دهند و بر اساس این ارادە دولت ترک را متوقف کنند. انقلاب روژاوا نیازمند این مسئلە است. همزمان برای آنکە برای حل بحران سوریە هم راهی گشودە شود چنین مسئلە‌ای لازم است.

 بدون شک سوریە دست‌یابی نیازمند راە حل اساسی است. اما تجاوزگری‌های ترکیە باید پاسخ دادە شود. بە همین دلیل است کە خلقمان در روژاوا و شمال-شرق سوریە، می‌تواند از تجربە نیروهای گریلایی بهرە‌مند شوند. می‌توانند از تجارب خود در عفرین، سریکانی، تل الابیض بهرەمند شوند. از تجارب کنونی خود در شهبا بهرەمند شوند. ما در نبردهایمان راهکارهای جدیدی را شکل دادەایم. مثلا سە سال است کە ما در نبردهایمان از رویکردهای جدیدی بهرە می‌گیریم، برای نمونە، در هفتانین ما عقب‌نشینی نکردیم. هوالان ما هم در آنجا هستند. سال گذشتە در آواشین، در بخشی از زاپ و قاشورا همین مسالە روی داد. هم اکنون هم یک ماە و نیم است کە نبردها ادامە دارند. رویکرد جدیدی در پیش گرفتە شدە است. این رویکرد و خط مشی جدید بە چە معناست؟ چگونە می‌توان سلاح‌های هوایی در دست دشمن را خنثی کرد؟ یعنی در مقابل حملات هوایی دشمن چگونە باید تدابیر لازم را اتخاذ کرد؟ یعنی تا زمانیکە بتوان در مقابل سلاح‌های هوایی و شیمیایی دشمن تدابیر لازم را اتخاذ کرد، می‌توان مقاومت کرد. می‌توان ارادە خود را بر دشمن تحمیل کرد. ما بە این مسئلە اعتقاد داریم. اگر انقلاب روژاوا، شمال-شرق سوریە بتواند از تجارب چند سالە اخیر استفادە کند، نبرد خلق انقلابی را بە شیوەای درست بە پیش ببرد، می‌تواند دولت ترک را شکست بدهد. نبرد خلق انقلابی مسئلەای عادی نیست. برای نمونە، اوکراین هم تا اندازەای از این رویە پیروی کردە است، دولت روسیە کە از این امکانات وسیع برخوردار بود را دچار دشواری کرد. شاید این نبرد همچنان ادامە پیدا کند، نمی‌توانیم در این رابطە هم اکنون چیزی بگوییم، اما هیچ کس نباید از محاصرە هراسی بەدل راە بدهد. خلق نباید آوارە شود، لازم است کە همکاری بکنند. یعنی تمام احاد خلق باید مانند نظامیان عمل کنند، نە با اسلحە، بلکە در جای خود ماندە و از این طریق مبارزە کنند. آوارگی و فرار در مقابل دشمن بدترین چیز است، یعنی نباید کە خلق کوچ کنند، اگر خلقمان نمی‌خواهد کە سرزمین خود را از دست بدهد، نمی‌خواهد کە عفرین جدیدی رقم بخورد، نمی‌خواهد کە از خاک و سرزمین مقدس خود آوارە شود و تبهکاران پلید در آن مستقر شوند، خانەها و مزارع آنها مصادرە شوند، اگر کە نمی‌خواهند کە در این فضای تهدید‌آمیز نمی‌خواهند کە با خطر مواجە شوند، در روستاهای خود بمانند. کوچ نکنند. نە نظامیان و نە غیر نظامیان، همە باید در مناطق خودشان بمانند، من باور دارم کە بر اساس شنیدەهایم، تلاش‌هایی در این رابطە صورت گرفتە است. نظامیان تحت عنوان عقب نشینی نباید مناطق خود را ترک کنند. شاید تغییر تاکتیک در برخی جاها، متغیر باشد و از یک روستا بە روستای دیگر در تحرک باشند. اما در کل باید در منطقە خود عمل کنند. صراحتا اعلام می‌کنم، اگر از من پرسیدە شود، ما راهکاری را کە در عفرین شکل گرفت، در سریکانی شکل گرفت، در تل ابیض شکل گرفت، در خاکورک عملی شد قبول نمی‌کنیم. آن را درست نمی‌بینیم. اشتباە می‌بینیم. در نبرد خلق انقلابی تو خود صاحب این منطقە هستی، باید در جای خود بمانی. باید از خود دفاع کنی. خلاصە کنم، هم اکنون اگر راهکاری کوتاە مدت را بکار ببندیم، در روی زمین، در زیر زمین، بکار گرفتە شود و راهکارهای جنگ کوتاە مدت را در نظر بگیرند، می‌توانیم بە پیروزی برسیم. همانگونە کە گفتم، تجاربی کە از نبرد در کوه‌ها گرفتەایم، می‌توان از آنها هم سود گرفت.

در این بارە تجاربی داریم. اگر از تمام این تجارب سود گرفتە شود، من اعتقاد دارم کە خلقمان بە پیروزی می‌رسد. عفرین دوم دوبارە شکل نمی‌گرد. رویداد سریکانی تکرار نمی‌شود، و نباید هم شکل بگیرد. باید بە این رویە گفت بس است! برای این نیازمند همکاری افکار عمومی هستیم. این مسئلە مشروعیت دارد، باید خلقمان و جنبشمان در اینجا، تا جایی کە حتی اگر از کشورهای دیگر هم استفادە کنند، خوب است، اما باید بە هیچ کس متکی نباشند. زیرا در این دورە نمی‌توان بە هیچ کس متکی بود. باید تنها بە خود اتکا داشت. بە خلق تکیە کرد. از یاد نبرید، خلق بزرگترین نیرو است. بزرگترین نمونە آن را در اوکراین و افغانستان می‌توان دید. خلق قدرت است. سازمانهایی کە بە قدرت خلق اتکا ندارند، در نهایت بە دولت‌ها پناە می‌برند، با دولت‌ها همکاری می‌کنند. در کوردستان این برخوردها بر این اساس شکل گرفتەاند. یعنی اگر بە قدرت و نیروی خلق باور نداشتە باشند، با دولت‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. نە، باید بە نیروی خلق اتکا کرد. بر همین اساس اگر بە خود اتکا داشتە باسند، خود را سازماندهی کنند، عمل کنند، می‌توانند بە پیروزی برسند. خلق ما هم اکنون فعال است، اما گاهی کە بە این مسئلە نگاە می‌شود می‌بینیم کە فعالیت‌ها مانند اروپا است. تو در میدان نبرد هستی، باید وارد روستاها شد و عمل کرد. مناطق و محلات را سازماندهی کرد، تونل درست کنی، خود را برای نبرد آمدە کنی. برپایی تظاهرات و راهپیمایی برای بیان آلام و مطالبات خود لازم و مفید است. باید ادامه یابد. مثلا اکنون رهبر آپو تحت ظلم و شکنجه قرار دارد، خلقمان رهبر آپو را الگو و رهبر خود می‌داند، خلق عربمان و خلق کوردمان از وی صیانت می‌کنند. این ارزشمند است. اما در راهپیمایی‌ها بدست گرفتن پرچم‌های حزبمان، یا پرچم‌های ه.پ.گ مثل اروپا اشتباه است. ما این راه نمی‌پذیریم. تا آنجا که من اطلاع داشته باشم گردانندگان حزبمان نیز خواستار چنین چیزی نیستند. اما با این موضوع رفتاری احساسی می‌شود، در نتیجه این احساسات چنان عمل می‌شود که گویا خواستار اعلام همبستگی است. درست است، ما از روژاوا حمایت کردیم، روژاوا نیز اکنون می‌خواهد از ما حمایت کند. این مقدس و ارزشمند است، همبستگی خوبی می‌باشد. اما هر کس باید به رنگ خود حرکت کند. با رنگ خود عمل کند. با پرچم خود حرکت کند. یعنی این اشتباهات باید تکرار نشوند. در این رابطه باید هر کسی بر أساس خودویژگی‌ها عمل کرده و خود را سازماندهی کند. خلقمان باید در این زمینه تدارکات خود را فراهم کرده باشند. تدارک لازم را به خوبی اخذ نمایند، به هیچ کسی تکیه نکند. باید به خود تکیه داشته باشد. اذعان دارم که نیروهای دفاعی آنان هم می‌توانند به نقش خود عمل کنند. آنچه تاکنون دیده می‌شود این است. تجربه‌ای کسب شد. اگر بر این مبنا عمل شود، جنگ خلق انقلابی را مبنای عمل خود قرار دهند دولت ترک با بن‌بست روبرو شده و شکست خواهد خورد. بزرگترین نمونه آنرا همه ما در زاپ می‌بینیم.

فرات نیوز: آخرین سوال ما در رابطە با جاش‌هاست. در روزهای گذشتە این مسئلە بسیار در دستور کار قرار گرفتە است. در رسانەهای ترک هم بە این مسئلە پرداختە شدە است. در این جنگ جاش‌ها چە نقشی دارند؟

مراد کاراییلان: در سنت دولت ترکیە، این دولت همیشە تلاش‌ها کردە است سرهلدانهای کورد را توسط خود کورد از میان بردارد. یعنی همیشە خواستەاند کە کوردها را توسط خود کوردها بە قتل برسانند. آنها به زبان خود می‌گویند 'iti ite kirdirtma'. دولت ترک توجە ویژەای را بە سیاست مبذول می‌کند. هم اکنون تبهکاران را بر أساس خط اخوان المسلمین، بر أساس تفکر داعش بە حرکت در می‌اورد. این تبهکاران هم اکنون در سوریە هستند. تلاش می‌کند از آنها بهرەبرداری کند. از آنها علیە ما استفادە می‌کند. برخی أوقات دولت ترکیە در اخبار می‌گوید کە ما علیە داعش دست بە عملیات زدەایم. تا کنون چند داعشی را دستگیر کردە است؟ دروغ می‌گویند. با داعش ائتلاف و همکاری دارند. داعشی‌هایی کە بدون محابا در حرکت و فعالیت هستند را دستگیر می‌کند. یعنی تاکنون بە دلیل فعالیت‌های داعش، حکومت کدام داعشی را مورد حملە قرار دادە است؟ چنین مسئلە‌ای وجود ندارد. دولت ترکیە می‌خواهد کە تبهکاران عرب را علیە ما مورد استفادە قرار بدهد. یعنی قوریجی‌ها، جاش‌ها را علیە ما بکار بگیرد. هم اکنون دولت ترکیە در کوه‌های کوردستان در مقابلە با ما با شیوەهای جنگی جدید ما در تنگنا قرار گرفتە است. حملە بە هوالان نیازمند جسارت است. نیازمند ارادە است. و نظامیان آنها فاقد این دو هستند. بە همین دلیل می‌خواهند از آنها استفادە کنند. با عرض پوزش، از سگ‌ها ودوربینهایی را بروی سر سگها نصب می‌کنند، لامپی را روی سر آنها قرار می‌دهند و بە جنگ می‌فرستند. تا ببینند کە در میدان نبرد در داخل چە چیزهایی وجود دارند؟ دوم؛ سگهای دو پا را می‌فرستند، اینها چە کسانی هستند؟ اینها بە ویژە کورد هستند. یعنی کوردهایی کە را آموزش داده‌ و گسیل کرده‌اند. انسان کورد از عیب‌هایی برخوردار است. در گذشتە سلطان عبدالحمید از آن سخن گفتە است. گفتە است کە من ساعتم را بە آنها می‌دهم و می‌توانم سالها آنان را مورد بهرەبرداری قرار بدهم. انسان کورد از چنین ضعفی برخوردار است. برای نمونە اگر یک ژنرال یا یک وزیر دست بر شانەاش گذاشت و بە او آفرین گفت، دیگر خود را گم می‌کند. مگر همین نبودە است کە باعث شدە است کورد تا کنون در چنین وضعیتی باشد؟ بە همین دلیل است کە کوردستان هم اکنون بە چهار بخش تقسیم شدە است.

یعنی با یک آفرین دولت چنان سرخوش می‌شود کە می‌تواند در مقابل خلق خود بجنگد، بە هر کاری دست بزند. یعنی برای یک آفرین دشمن، در مقابل خلق خود نباید قرار بگیرد، باید این مسئلە از بین برود. ما هم می‌خواهیم مانند ملت‌های دیگر روی زمین، با فرهنگمان، هنرمان، زبانمان و موجودیتمان زندگی کنیم. نباید بە دشمن خدمت کنیم. از تمام قوریجی‌ها، کە می‌دانم بیشتر آنها انسانهای خوبی هم هستند، و بە دلیل فشار بە این کار تن دردادەاند، مجبور بە انجام آن شدەاند می‌خواهم دست از این کار بردارند. برخی برای پول بە این کار دست می‌زنند، اما هیچ کس نباید پول خون را بە فرزندانش بدهد. چنین پولی حرام است. پول حرام را نباید بە فرزندانتان بدهید. کار درست و حسابی پیدا کنند. بر روی خون، فرزندانتان را پرورش ندهید، برای پول خون کوردها را نریزید. با یک آفرین پیشاپیش قوای دشمن حرکت نکنید. یعنی نباید قوریجی‌ها وارد عملیات شوند. بە ویژە کە هم اکنون در تمام باکور کوردستان دست بە عملیات زدە است، جاش‌ها را هم بە جنگ فراخواندە است. در باشور کوردستان هم انها را وارد عملیات کردە است. جاش‌ها را از همە جا می‌اورد. بخشی از آنها را از مردین می‌اورد، از آمد می‌اورد. از گارزان و چولیک و بوتان آنها را بە منطقە زاپ اعزام می‌کند. از مزدوران عرب استفادە می‌کند، و فردا و پس فردا می‌خواهد بە روژاوا حملە کند، اینگونە کە نمی‌شود، اینان بە سربازان بدون جیرە و مواجب تبدیل شدەاند. مانند کبک هستند کە همنوعانشان را اسیر می‌کنند. کبک چکار می‌کند؟ همنوعان خود را در قفس بە دام می‌اندازد. آنها هم مانند کبک می‌خواهند همنوعانشان را بە دام بیاندازند. بە ملت خود خیانت می‌کنند. از تمام جاش‌ها درخواست می‌کنم کە از احساسات انسانی برخوردار هستند، با پول حرام کودکانشان را بزرگ نکنند، انسان‌های خوب، میهن‌دوست با شما هستند. کسانی با شما هستند کە احساس انسانی دارند، در مقابل ظلم از حساسیت برخوردار هستند، از تمام این جاش‌ها می‌خواهم کە در عملیات‌ها شرکت نکنند. در عملیات‌های باشور کوردستان، باکور کوردستان و روژاوا شریک نشوند، این مسئلە خیانت است. نباید اینگونە عمل کنند، مگر در اساسنامە قوریجی‌ها نیامدە است کە مسئول حفظ روستای خود هستند؟ بسیار خوب، از روستای خودتان دفاع کنید. هر کاری کە می‌کنید بکنید، کسی بە شما آسیبی نمی‌رساند. برخی از قوریجی‌ها در رسانە‌ها گفتە‌اند کە در عملیات هدف قرار دادە نمی‌شوند. هوالان ما آنها را هدف قرار نمی‌دهند. باید در عملیات‌ها هم مشارکت نکنند. حتی اگر شرکت هم می‌کنند، لباس نظامیان ترک را نپوشند. ارتش می‌خواهد کە لباس خود را بر تن آنها بپوشاند تا انها هم هدف قرار دادە شوند. در خط مقدم قرار نگیرند. خصوصا در نبرد تونل‌ها در صف جلو قرار نگیرند، بگذارند خودشان بیایند، فرماندهانشان بیایند. بگذارند نژادپرستان، کسانی کە می‌خواهند کە خون کوردها را بر زمین بریزند، بیایند. اجازە ندهند کە با یک دست بر پشت زدن آنها را بە جلو بفرستند، اینگونە عمل نکنند، از تمام جاش‌ها همین را می‌خواهم.

از طرف دیگر روسای قوریجی‌ها هستند، همە آنها را بە خوبی می‌شناسیم، حتی هم اکنون می‌توانم نام تک تک آنها را هم بگویم، اما لازم نیست. من هم اکنون می‌شنوم کە برخی از آنها هم وارد عمل شدەاند، بر افرادی فشار می‌اورند تا آنها را بە زور وارد جنگ کنند. بە کارهایی دست می‌زنند، نکنید! فردا تنها خواهید ماند، از تک تک شما بازخواست می‌شود. کسانی کە دست بە چنین جنایاتی می‌زنند، از آنها بازخواست می‌شود. همیشە مانند اکنون نخواهد بود. بە الان فکر نکنید کە یک وزیر کشور، یک تبهکار وجود دارد، کە حتی نمی‌خواهم نامش را هم بر زبان بیاورم. او همیشه می‌گوید این تعدادشان باقی مانده است. اما او چه می‌داند که ما تاکتیکی عمل کرده‌ایم. ما می‌خواهیم با حداقل نیروهایمان وارد شویم و با نیرویی کم باکور را مدیریت کنیم. آیا این مسئلە را تاکتیک می‌داند؟ کە حتی اگر آن را هم بداند بر زبان نمی‌اورد، و پشت چنین اقداماتی پنهان شدە است. او می‌خواهد حاکمیت خود را ایجاد کند. بە همین دلیل همیشە می‌گوید بە موفقیت دست یافتەام. دروغ می‌گوید. هیچگونە موفقیتی در کار نیست. یعنی نباید روسای جاش‌ها خودشان را فریب بدهند، در مقابل جنبشمان، در مقابل ملتمان دست بە اقدامات سوء نزنند، از تمام جاش‌ها درخواست می‌کنم کە وارد بازیهای دشمنان خلق کورد نشوند. ما نباید وارد این بازی شویم، ما باید با هم این بازی را خنثی کنیم. ما بە آنها حملە نمی‌کنیم، نباید وارد عملیات‌ها شوند. ما با هم این بازیها را باید خنثی کنیم و آیندەای درست و سربلندانە را برای خلقمان ایجاد کنییم. این درخواست من است.

فرات نیوز: در پایان سخنی دارید؟

مراد کاراییلان: مسائل لازم را همە می‌دانند. بطور کلی، حملە همە جانبەای علیە ما در جریان است. رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ رهبری این حملات را بر عهدە دارد. و در همان حال می‌خواهند اصول دولت را عملی کنند و هم جنگ همە جانبە علیە کوردها را بە پیش ببرند. بر اساس دشمنی با کورد، تلاش می‌کنند جنگ با کورد را بە بهانەای برای گسترش نفوذ فاشیسم در ترکیە تبدیل کنند. فشارهایشان را افزایش بدهند، و بە نقض هر چە بیشتر قوانین دست بزنند. و با ایجاد جو جنگی در ترکیە، کاری کنند کە هیچ کس بە هیچ مسئلەای فکر نکند. تا جاییکە اگر جنگی روی دهد، هیچ کس نگوید کە ما گرسنە هستیم، نگوید کە حکومت و دولت سیاست‌های اقتصادی را بدرستی ادارە نمی‌کند. انتقاد می‌کند. هیچ کس اعتراضی نکند، از این طریق می‌خواهند کە موج فاشیستی را براە بیاندازند و از این طریق وارد مرحلە انتخابات شوند، یعنی هم اکنون اپوزیسیون در داخل سیستم است و این واقعیت را نمی‌بیند، جنگ کنونی علیە ما، در زاپ، در آواشین و مینا در واقع جنگ آ.ک.پ/م.ه.پ برای دستیابی بە قدرت است. یعنی برخودان ما در مقابل موج حملات دشمن، در همان زمان برخودان دمکراسی در ترکیە است. زیرا، اگر آ.ک.پ/م.ه.پ در برابر ما بە پیروزی برسد، وارد انتخابات شدە و در انتخابات بە پیروزی می‌رسد. اما اگر شکست بخورد، همانگونە کە در گارە شکست خورد، ضربە خورد، و شکست آنها مشخص شد، اینبار هم اگر شکست بخورد این بار بە تمامی شکست می‌خورند. این جنگ همزمان نبرد برای ازادی و موجودیت خلق کورد است. همزمان نبرد برای دمکراسی و آزادی در ترکیە هم بە شمار می‌رود. جنگ دمکراسی و آزادی خلق‌های منطقە است.

 باید بدانیم کە آ.ک.پ/م.ه.پ محاسبە کردە است کە در ترکیە با شدت عمل وارد شود. سیستم فاشیستی را هم توسعە بخشد. در مقابل ما هم بر شدت جنگ بیفزاید و در میان گرد و خاک برخاستە از این جنگ وارد انتخابات شدە و از این طریق بە نتیجە دست پیدا کند. لازم است این واقعیت را بدانند. در این مرحلە لازمترین مسئلە برای خلقمان، گرفتن موضعی ملی است. ما خواهان اتخاذ این موضع شدەایم. ما بە عنوان جنبش، برای منافع ملی خودمان، برای حراست از ملت کوردستان، برای دفاع از ارزش‌های دمکراسی خلق‌های منطقە هر چە را کە در توان داشتە باشیم انجام می‌دهیم. در این رابطە فداکاری لازم است و آن را در عمل انجام می‌دهیم. بر همین اساس، برخودان زاپ، آواشین و متینا همزمان فراخوانی برای همە است. لازم است کە همە بر اساس این فراخوان عمل کند. اگر حرکت و واکنشی اینگونە شکل بگیرد، در مقابل موج‌های فاشیستی اتحاد و ترقی، ارادە خلقمان، ارادە خلق‌های ما بە پیروزی می‌رسد. بر همین اساس نوزدهمین سالگرد رخداد اول ژوئن را بە همە شادباش گفتە و برای همە آرزوی موفقیت می‌کنم.