کاراییلان: در گاره تارومار شدند، فرار کردند

کاراییلان: ارتش ترک در تنگنا قرار گرفت، از اسلحه شیمیایی استفاده کرد، از راهکارهای پلید استفاده کرد، ۴ روز تلاش کرد وارد کمپ شود. اطلاع پیدا کردند که در محاصره نیروهای ما قرار گرفته‌اند و احتمال دارد که تارومار شوند.

مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) خاطرنشان ساخت که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ و ارگنکون در بحران قرار گرفته و با امید پیروزی در انتخابات پیش وقت ریسک کرده و تلاش کرد تا گاره را به تصرف درآورد.

در سطح بسیار بالا این طرح آماده شده بود، اما علیرغم آنکه می‌دانستند که این عملیاتی خارج از عقل بوده و خطرناک است، به آن دست زدند. اردوغان دست به قمار زد. برای اشغالگری آمده بود. نتوانست دست به اشغال بزند، به جای آنکه اسرا را نجات دهد، کشت، و در نهایت تارومار شدند.

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در برنامه ویژه "سترک تی‌وی" شرکت کرده و به حملات اشغالگرانه ارتش ترک در گاره و نتایج آن اشاره کرد.

کاراییلان در ابتدا به هر ۱۵ نفر از شهدای گریلا که در گاره به شهادت رسیده بودند ادای احترام کرده و اعلام نمود که این شهدا در گاره افسانه‌ای را رقم زده‌اند. کاراییلان همچنین افزود: ما مدیون این شهدا هستیم. این شهدا با فداکاری افسانه‌ای را رقم زدند. با یاد و خاطره این شهدا زندگی می‌کنیم.

مراد کاراییلان در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد مقاومت گاره در تاریخ مبارزه آزادیخواهانه خلق کوردستان، مقام و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. شهدا که با مبارزه، جسارت و فداکاری خود این افسانه را رقم زده‌اند. کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که در زمان حمله اشغالگرانه به گاره هیچ عملیات دیگری روی نداده است، این عملیات نیز در بالاترین سطح سازماندهی طراحی و از بالاترین سطح برای اجرای ان دستور صادر شده است. رئیس جمهور، وزرا و فرماندهای کل مسئول اجرای آن بوده و بر آن نظارت داشته‌اند. ماهها مشغول طراحی و برنامه‌ریزی برای این حمله بوده‌اند.

علیرغم استفاده از تمامی امکانات و فرصت‌ها شکست خوردند

مراد کاراییلان اظهار داشت: طی ۶ سال اخیر با اشغالگریهای دولت ترک نبردهای دشواری را انجام داده‌ایم، علیرغم آنکه از تمامی امکانات و فرصتها استفاده کرده‌اند، دولت ترک شکست خورده و به نتایج خود دست نیافته است. به همین دلیل است که بحران سیستماتیک ایجاد شده است. رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ و ارگنکونی ایجاد و در بحرانی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی به سر می‌برد. آینده آنان در خطر است. خواستند تا از شرایط زمستان بهره‌برداری کنند تا در این مرحله از فرصت بهره‌برداری کرده تا چند زمان بیشتر در مسند قدرت باقی بمانند.

در صورتیکه به پیروزی می‌رسیدند انتخابات پیش از موعد را برگزار می‌کردند. به همین علت وارد عمل شدند. در طول یک سال و نیم در شمال کوردستان، از سرحد گرفته تا  ماردین و درسیم ۱۰ عملیات نظامی را آغاز کردند. هیچ نتیجه‌ای بدست نیامد. ما در هیچ منطقه‌ای شهید ندادیم. فقط در ماردین سه نفر از رفقای ما به شهادت رسیدند. حمله به گاره نیز به عنوان عملیات در بالاترین سطح طراحی و برنامه ریزی شده بود. می‌خواستند گاره را به تصرف در بیاورند. می‌خواستند در استراتژیک‌ترین منطقه مستقر شوند. از این طریق تلاش می‌کردند تا هم به ما و هم نیروهای دیگر نشان بدهند که در موضع برتر قرار دارند.

می‌خواستند با این حمله خودنمایی کنند

در همان منطقه اسرای جنگی نیز وجود داشتند. در این رابطه اطلاعات داشتند، ما نیز اطلاع داشتیم که از این مسئله با خبر هستند. می‌خواستند وارد جنگ شوند، یا کشته می‌شدند یا آنها را زنده می‌گرفتند، می‌توانستند از این طریق با آنها به خودنمایی دست بزنند، همچنان در مسند قدرت بمانند، در تلاش برای انجام این شوی سیاسی بودند

برای اشغالگری آمده بودند، نتوانستند؛ گفتند اسرا را نجات می‌دهیم، تارومار شدند

هر چند در عالیترین سطوح این عملیات را طراحی و برنامه‌ریزی کرده بودند، اما عملیات عاقلانه‌ای نبود. هیچ منطقی را نداشت، خطرات را پیش بینی کرده بودند. در واقع اردوغان دست به قمار زد. اما قمار را باخت. به تمامی این قمار را باخت. برای اشغالگری آمده بودند، اما نتوانستند. می‌گفتند که برای نجات اسرا آمده‌اند، اما حتی قادر به نجات آنها نیز نشدند. تارومار شدند.

تلاش کردند تا از فرصت بهره‌برداری کنند. همه می‌دانند، که در زمستان عملیات اکتشافی نتایج بهتری به دنبال دارد. در این شرایط دوربین‌های دید در شب بسیار کاربردی تر است. هوا سرد است و برگی روی درخت‌ها وجود ندارد. در این شرایط می‌توانند عملیات اکتشافی بهتری را نجام دهند. کاملا معلوم است که در جنوب گاره رفقای ما در این رابطه تدابیر لازم به تمامی اتخاذ نکرده و از آمادگی برخوردار نبودند، تدابیر چندانی اتخاذ نشده بود. آنها نیز اینگونه تصور می‌کردند که رفقای ما همیشه نسبت به سمت شمال موضع می‌گیرند. حتی این مسئله را پیش‌بینی کرده بودند. آنها نیز از این نقطه ضعف استفاده کرده با استفاده از تکنولوژی به حمله دست زده‌اند. خواستند از این مسئله بهره‌برداری کرده و نتیجه شگفت زده‌ای را برای خود رقم بزنند.

در تنگنا قرار گرفتند، نامردانه جنگیدند و از اسلحه شیمیایی استفاده کردند و فرار کردند

با پیشاهنگی شورش، روژهات و سیفیان مقاومتی بسیار مهم صورت می‌گیرد، رفقای ما در همان مرحله اول با شدت آنها زیر ضربه قرار دادند، ارتش ترک در تنگنا قرار گرفت. خودشان نیز اطلاع پیدا کردند که در تنگنا قرار رفته‌اند. به همین دلیل دست به اقدامات غیر انسانی زدند. از اسلحه شیمیایی استفاده کردند و مانند یک ترسو جنگیدند. دست به کارهای پلید زدند. ۴ روز تلاش کردند تا وارد کمپ شوند. اما اطلاع پیدا کردند که در محاصره نیروهای ما قرار گرفته‌اند، در ادامه این وضعیت تمامی نیروهایشان تارومار می‌شدند. از این مسئله اطلاع پیدا کرده و از سلاح شیمیایی استفاده کرده و سریعا فرار کردند.

هر چند مانند یاشار بویوک آنیت که گفته بود مانند اینکه مویی را از روغن بیرون آوریم؛ سخنی نگفتند، اما این بار نیز اینگونه بود. دست به سر وصدا زدند، حملات هوایی فراوانی را انجام دادند تا در رسانه‌ها نیز از آن بهره‌بردرای کنند؛ که بگویند عملیات وسیعی را صورت دادند. اما سرانجام در این میان بود که فرار کردند. این وضعیت برای آنها شکست و باخت بسیار سنگینی بود. اردوغان بار نخست مجبور شود بگوید متاسفانه ما به پیروزی نرسیدیم. قهرمانان ما اردوغان را ناچار کردند به شکست خود اذعان کند.

من صراحتا اعلام می‌کنم،  اگر در شرایط تابستانی قرار داشتیم و چند ساعت هوا ابری می‌بود، حتی یک نفر از آنان به سلامت نمی‌توانست برگردد. اینبار نیز قهرمانی رفقایمان ضربه‌ای مهلک را بر آنان وادار ساخته است. اما می‌بایست ضربه‌ای بسیار سهمگین تر بر آنان وارد می‌شد.

گریلاهای معاصر

کاراییلان اعلام کرد، آنها مشاهده کردند که با تیمهای نظامی حرفه‌ای خود به چه نتایجی می‌توانند دست پیدا کنند. وی در این باره اعلام کرد که گریلاها در هفتانین این تجارب را اندوختند. با در پیش گرفتن راه‌ها و متدهای لازم در گاره درستی این مسئله تایید شد. کاراییلان در این باره اظهار داشت: طیق اطلاعاتی که نیروهای ما داده‌اند، ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین، هواپیمای اکتشافی و ۴۱ هواپیمای جنگی، در منطقه گاره در حال پرواز بودند. هلیکوپترهای کبری، آتاک و سیکورسکی، طی ۴ روز با ده‌ها تیم ما در حال نبرد بودند. می‌گویند که نزدیک به ۵۰ منطقه را بمباران کرده‌اند. از شمار مناطق بمباران شده به دقت اطلاعی در دست نیست. اما در نتیجه تمامی این بمباران‌های وسیع آنها، فقط یکی از رفقای ما به شهادت رسید. دیگر رفقای ما که به شهادت رسیدند، همگی در میدان نبرد به شهادت رسیدند. سه نفر از رفقای ما در حالیکه مشغول رفتن به خط مقدم نبرد بودند به شهادت رسیدند، نحوه عمل گریلایی درستی ر ا در سطحی مورد پذیرش از خود نشان داده‌اند، با بهره‌گیری از تونل و جنگی گریلایی، با مقاومت گاره، بار دیگر این مسئله عیان شده است. با این مقاومت دوره‌ای جدید آغاز شده است،  شیوه‌ی دستیابی به پیروزی و موفقیت عیان شده است. بر این باورم که در طی سال نیز به مسیر جدید منجر شده و روحی نو را می‌آفریند.

دعوت از هیاتی مستقل برای تحقیقات مستقل

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با اشاره به طرز عملکرد، شیوه حمله و راه‌های مورد استفاده که امکان نجات اسرا به طور زنده وجود نداشت گفت: بعد از ده‌ها بار بمباران، برخورد و حمله، تمامی این حملات با شکست مواجه شدند؛ تمامی سلاح‌های موجود را بکار گرفتند، در آخرین بار از سلاح شیمیایی استفاده کردند. برای زنده ماندن این افراد هیچ تلاشی نکردند، هیچ اقدامی به عمل نیامد، و برعکس از تمامی سلاح‌ها استفاده کردند. برای آنکه آنها را به طور زنده با خود ببرند، نیامده بودند. آنها را قربانی حاکمیت و قدرت خود نمودند.

تا به امروز ما صدها نفر از نیروهای دولت ترک را به اسارت گرفته‌ایم، هیچگاه ما اسرا را به قتل نرسانده‌ایم؛ هر بار به شیوه‌ای اسرا را به نحوی ممکن به خانواده‌هایشان تسلیم کرده‌ایم. در زمان مناسب میانجیگری ایجاد شده است، در تمامی مدتی که این افراد زنده بودند، هیچ کسی را برای میانجیگری نفرستادند. زیرا رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ به هیچ کس اجازه نداد. سازمان حقوق بشر و نهادهای مدنی خواستند که میانجگیری کنند، اما اجازه ندادند.

ما به حقوق بین‌المللی جنگی متعهد هستیم برای حفظ اسرا نیز فداکاری‌های بزرگی انجام  داده شد. ما نسبت به این مسائل آغوشی باز داریم، هیاتهای بین‌المللی، مستقل می‌توانند وارد مناطق ما شوند، جنازه رفقای شهید ما در این منطقه هستند. می‌توانند از پیکر این شهدا نمونه‌برداری کنند. می‌توانند در کمپ نمونه‌برداری انجام دهند. ما از ان‌ها دعوت می‌کنیم تا عازم این منطقه شده و تحقیقات خود را انجام داده و فاشیسم دولت ترک را مشاهده کنند.

مراد کاراییلان در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که بدون هیچ تردیدی آنها برای نجات اسرای جنگی به این منطقه حمله نکردند، دشمن می‌خواست که در مرکز گاره مستقر شود. اما دیدند که محاصره شده‌اند و ناچار به عقب نشینی شدند. یک شخص با کمترین اطلاعات نظامی می‌داند که این عملیات کار عاقلانه‌ای نبوده است. با بمباران یک کمپ در زیر زمین، با استفاده از سلاح شیمیایی آیا امکان دارد که اسرا به سلامت نجات پیدا کنند؟ دقت کنید؛ هر اندازه که به حمله دست زدند، فرمانده شورش و دیگر رفقای وی دشمن را زیر ضربه قرار دادند. ناگزیر به عقب‌نشینی از کمپ شدند، عقب‌نشینی کردند. بعد از آن نیز با حملات هوایی کمپ را بمباران کردند. بعد از بمباران بار دیگر برای ورود به کمپ دست به حمله زدند. اما بار دیگر نیز ناگزیر به عقب‌نشینی شدند. یعنی نه یکبار، بلکه ده‌ها بار دست به حمله زدند و نهایتا از سلاح شیمیایی استفاده کردند. برای آنکه اسرا را به سلامت نجات بدهند هیچ اقدامی به عمل نیاوردند. برعکس، علیه آنان از سلاح‌های کشنده استفاده کردند.

چگونه به خود اجازه می‌دهند که بگویند برای نجات انها به این منطقه رفته‌اند؟ دروغ می‌گویند. چنین چیزی صحت ندارد. اینچنین بی‌وجدان و دروغگو هستند. خواستند کسانی را که برای آنها می‌جنگند را به قتل برسانند.چرا؟ برای مقاصد خود. برای تداوم حاکمیت خود. اسرا را قربانی مطامع خود نمودند. اگر اردوغان ذره‌ای وجدان داشت دست به چنین کاری نمی‌زد. همانگونه که در روبوسکی جوانان ما را بمباران کرد، فرمان قتلعام غیرنظامیان را صادر کرد، در گاره نیز به همان اقدام دست زد. جنبش ما تا کنون هیچ اسیری را به قتل نرسانده است. تا کنون صدها نفر را به اسارت گرفته‌ایم و در نهایت آنها را به خانواده‌یشان تحویل داده‌ایم. پیش از این اشاره کردم، میانجی‌هایی وجود داشتند،  اما برای این اسرا حتی یک نفر را نیز به عنوان میانجی نفرستادند. چرا؟ زیرا خود رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ اجازه نداد. یعنی بدون اطلاع آنها هیچ کس نمی‌تواند وارد مناطق ما شود. طبق اطلاعات سازمان حقوق بشر و نهادهای مدنی، برای میانجیگری هیاتی تشکیل شده بود و چندین بار با نمایندگان دولت در این باره دیدار کرده بودند، اما اجازه‌ای برای این کار صادر نشد. سازمان حقوق  بشر ابتکار عمل بخرج داده و برای این مسئله فراخوانی صادر کرد، اما تنها با فراخوان نتیجه‌ای عاید نمی‌شود.

یعنی برای آنکه اسرا به سلامتی آزاد شوند، هیچ کس با ما همراهی نکرد. لازم است خانواده اسرا به خوبی از این نکته اطلاع پیدا کنند. خلق کورد و خلق‌های ترکیه به خوبی بدانند که برای نجات این اسرا هیچ تلاشی، هیچ اقدامی بعمل نیامد. ما جنبشی هستیم که بر اساس معیارهای جهانی عمل می‌کنیم. هر تعداد اسیر در دست ما باشد، به هرنحو ممکن از آنها حفاظت می‌کنیم. رفقای ما برای حفاظت از اسرا خود را فدا کردند. اسرایی که در دست ما بوده و بعدا آزاد شدند به این مسئله اشاره می‌کنند. برای حفاظت از آنها نیروهای ما خود را فدا کرده‌اند. نمونه‌های فراوانی در این رابطه وجود دارد. ما اسرا را به عنوان مهمان دیده و براین اساس با آنها رفتار می‌کنیم. کسانی که دستور این عملیات را داده‌اند، مسئولین مستقیم قتل اسرا هستند. طیب اردوغان و خلوصی آکار عوامل مستقیم قتل این اسرا هستند. اگر در ترکیه قانون و حقوق وجود داشت، این افراد می‌بایست استعفا کنند یا با تحقیق  بازجویی روبرو می‌شدند. اما هیچگاه امکان ندارد که به دلیل شکست در این عملیات مورد تحقیق قرار گیرند. چرا بازخواست نمی‌شوند؟ زیرا رهبران آنها دستور این عملیات را داده‌اند.

جوتیار محسن از نیروهای ما بود

کاراییلان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: می‌خواهم توجه شما را به مسئله دیگری معطوف کنم.  یکی از نیروهای ما با نام جوتیار نیز در اینجا بود. رفقا در حال آماده‌سازی برای ازادی وی بودند. در حقیقت، با رفقا بود، مهمان نبود، از افراد ما بود. بدون شک ما نیز مسئول هستیم، اما دولت ترک مسئول  قتل وی است. بی وجدانی و نامردی آنها باعث چنین رویدادی شد.

دشمن علیه ما متحد می‌شود اما ما چرا متحد نشویم؟

کاراییلان در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که آنها در مرحله دشوار تاریخی به سر می‌برند. آرمان آزادی کوردستان در مرحله‌ای بسیار مهم قرار دارد. در خاورمیانه کورد صاحب اراده خود شده است. خواست‌ها و مطالبات ملی خود را بهتر و بیشتر بر زبان آورده و نمایندگی می‌کنند. اما دولت ترک به عنوان دشمن اصلی ما از این وضعیت نگرانی دارد و در مقابل این وضعیت وارد عمل شده‌اند. نگاه کنید. ترکیه و سوریه ده سال است که خون یکدیگر را می‌نوشند. ترکیه علیه سوریه در تمامی حوزه‌ها جنگ را آغاز کرده است. اما با هم دیدار می‌کنند، ایران و عراق با یکدیگر دیدار می‌کنند،  مسئله چیست؟ مسئله کورد در میان است. هر یک از این دولت‌ها از اختلافات و مشکلات جدی با یکدیگر برخوردارند، اما تنها مسئله مورد اتفاق آنها مسئله کورد است.

در میان سیستم دولتی ترکیه نیز جناح‌های مختلفی حضور دارند، با هم به توافق نمی‌رسند، نژاد پرست‌ها حضور دارند، ملی‌گرایان حضور دارند، اسلامی‌های ترک هستند، اوراسیا‌ طلب‌ها حضور دارند، طرفداران محور ناتو در میدان سیاست حضور دارند. یعنی در میان بروکراسی سیستم ترک جناحهای مختلفی حضور دارند. هیچیک از این جناح‌ها نمی‌توانند با هم به توافق برسند، با همدیگر اختلاف دارند. تنها مسئله‌ای که بر آن اجماع و توافق دارند، مسئله کورد است. اگر جنگ با کورد خاتمه پیدا کند، این رژیم از میان می‌رود. زیرا اردوغان، دولت باخچلی، دوغو پرینچک، خلوصی آکار نیز علیه کورد متحد و متفق هستند. حول مسئله کورد اتفاق نظر دارند، اما در بسیاری از موارد دیگر با یکدیگر مشکل دارند. وضعیت دولت‌های اطراف نیز اینگونه است. اگر دشمن می‌تواند علیه ما به اتحاد دست پیدا کند، چرا ما کوردها نتوانیم به اتحاد دست پیدا کنیم؟ در این مرحله مهم اگر مای کورد نتوانیم مسائل داخلی را حل کنیم، موضعی ملی نشان بدهیم، در پیشگاه تاریخ محکوم خواهیم بود. خلقمان نخواهد پذیرفت. در این فرایند، چیزی که خلقمان از سیاست کوردی می‌خواهد، اینست که نباید هیچگاه با یکدیگر دشمنی کنیم. برای تحقق انتظارات خلقمان باید متحد شویم. طرح دشمن اینست که کوردها را در مقابل یکدیگر قرار دهد، از این طریق کورد را نابود کند. چنین هدفی را پیگیری می‌کند.

کاراییلان با اشاره به روانشناسی دولت ترک اظهار داشت: عبدالله آغار یکی از کادرهای جنگ روانی است. این شخص در ۶-۷ تلویزیون برنامه داشته است. در زمان گذشته کوردهای بسیاری را به قتل رسانده است، یک قاتل است. اکنون دست به تبلیغات می‌زند، می‌گوید که نیروهای پیشمرگ نیز از پ.ک.ک ناراحت هستند. لباس نظامی می‌پوشند و همگام با ارتش ترک می‌جنگند. چنین چیزی به هیچ وجه وجود ندارد. در این باره ما اطلاعیه منتشر کرده‌ایم. هدف چیست؟ می‌خواهند تبلغیات انحرافی را انجام دهند. می‌خواهند هر دو طرف را نسبت به یکدیگر تحریک کنند. دشمن می‌خواهد که بین کورد جنگ و برخورد روی دهد. هیچ کس نباید در این دام بیفتد در این فرایند تلاش‌ها برای خلق موضعی ملی بسیار مهم و حیاتی هستند. در این باره همه مسئولیت داریم.

ملت ما نیازمند اتخاذ سیاستی مشترک است

ما همیشه اعلام کرده‌ایم، برخی تصور می‌کنند که صرفا پ.ک.ک نیازمند این مسئله است، نه؛ همه ما نیازمند اتحاد هستیم در میان شرایط دشوار نیز می‌توانیم بجنگیم، می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم. آرمانهایمان را دنبال کنیم. اما ملت ما نیازمند سیاستی مشترک است. همه این مسئولیت را  بر دوش دارند. گوران، یکگرتو، کومله، تمامی احزاب روژاوا؛ روژهلات، باکور مسئولیت پیگیری این مسئله را بردوش دارند. اما در این میان مسئولیت ما و پ.د.ک، ارتباط ما نیز بسیار مهم هستند.