کاراییلان: مبارزه آزادیخواهی کوردستان در قدرتمندترین مرحله خود به سر می‌برد (بخش دوم و پایانی)

ما پیش از این نیز مشخص کرده‌ایم که در زندانها، در شهرها و کوه‌های کوردستان، در همه عرصه‌ها نبردی بزرگ و بی‌امان در جریان است. باور داریم که در این نبرد به پیروزی می‌رسیم. دولت ترک با تبلیغات سوء خود تلاش می‌کند واقعیات را وارونه جلوه دهد.

بخش دوم مصاحبه مراد کاراییلان با رادیو دنگ ولات به شرح زیر است:

رادیو دنگ ولات: در منطقه هفتانین گریلاهای کوردستان هر روز دست به عملیات زده و دولت ترک به شمار کشته‌شدگان خود اشاره‌ای نمی‌کند....

مراد کاراییلان: درست است، در هفتانین رفقا تصاویر عملیانهای خود را مستند کرده و منتشر می‌کنند. در این تصاویر همه چیز شفاف و صریح است، برای نمونه در یکی از فیلمها، مشاهده می‌شود که ۵-۶ نظامی ترک در یک سنگر حضور دارند، نیروهای گریلا آن را به محاصره درآورده و نابود می‌کنند، تا جاییکه هیچ چیز باقی نمی‌ماند. فیلمها و تصاویر این فعالیتها منتشر می‌شوند اما دشمن در این رابطه اظهار نظر نمی‌کند. هیچ کس نمی‌پرسد که نظامیان کشته شده کجا هستند. دولت اکنون دیگر هیچ کارکردی ندارد، بر دروغ‌های خود اصرار می‌کند. دروغ‌های خود را به عنوان واقعیت به مردم نشان می‌دهد. پیش از بقدرت رسیدن آ.ک.پ وضعیت اینگونه نبود. پیش از بقدرت رسیدن آ.ک.پ در صورتیکه دشمن مورد حمله قرار می‌گرفت، در مقابل انظار عمومی در مقابل افکار عمومی آن را مطرح می‌کردند، اگر چه آن را در ابعاد خود بازتاب نمی‌دادند، اما حداقل آن را بازتاب می‌دادند. اکنون در این رابطه کاملا به نحو دیگری عمل می‌کنند. می‌گویند که بازتاب ان در راستای منافع سازمان بوده و ان را انکار می‌کنند.

توجه کنید؛ نه فقط در جنگ، در مسائل دیگر نیز به همین نحو برخورد می‌کنند. اکنون ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است. حتی در رابطه با شیوع این ویروس نیز اطلاعات درست را در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهند. مشخص شده است و ثابت نیز شده است که وزیر بهداشت هر روز دروغ می‌گوید. آمارها را دستکاری می‌کنند.

در رابطه با اقتصاد نیز همین مسئله مطرح است. امار دروغ منتشر می‌کنند. این دولت خود را به انکار و دروغ متکی کرده است. رژیم فاشیست دروغپردازی می‌کند. با دروغ‌های خود تلاش می‌کند تا جامعه را براساس منافع و نیات خود اداره کند. به همین دلیل جامعه را فریب می‌دهد. اگر به بخشی از حقیقت نگریسته شود، می‌توان دید اقدامات انجام شده توهینی بزرگ به جامعه محسوب می‌شود.

اکنون به هیچ وجه مشخص نمی‌کنند که در هفتانین واقعا چه روی داده است. در هفتانین متحمل ضربات سنگین شده‌اند اما گویی که چنین چیزی روی نداده است، اینگونه ان را بازتاب می‌دهند. برنامه‌های تبلیغاتی انان به گونه‌ای است که گویا فقط گریلا به شهادت رسیده است. و همزمان با چنین کاری، آمار آن را نیز بالا می‌برند. حتی در مواردی اگر خبر شهادت گریلاها درست نیز باشد، آمار آنها درست نیست. اگر یک گریلا در نبردها به شهادت رسیده باشد، آن را دو برابر اعلام می‌کنند. گاهی می‌گویند بمباران کرده و ۸ گریلا به شهادت رسیده‌اند. در رابطه با مناطق حفاظتی میدیا چنین خبرهایی را منتشر می‌کنند، بعدا مشخص می‌شود که اصلا چنین چیزی روی نداده است. تبلیغات و برنامه‌های انها به گونه‌ای است که گویا فقط گریلا به شهادت می‌رسد. پ.ک.ک را ضعیف نشان داده و در حال نابودی کامل به تصویر می‌کشند. تلاش می‌کنند که این تصویر و ذهنیت را در میان جامعه گسترش دهند.

در سال‌های اخیر وزیر دفاع و کشور در این راه پیشقدم شده‌اند. یکی از وزراتخانه‌ها می‌گوید که ما امسال این تعداد را از میان برداشتیم و در جریان یک ماه این تعداد از آنها را به قتل رساندیم. در رابطه با قتل فرزندان کورد، می‌خواهند زمینه‌ای برای موفقیت خود ایجاد کنند. این دولت اینگونه عمل می‌کند. یعنی تبهکار است. امار می‌دهند که با این تعداد تانک و توپ و ... عملیاتی را آغاز کرده‌ایم، این تعداد را کشته‌ایم. تمایم این موارد دروغی بیش نیست. امار اعلام شده آنها هیچگاه درست نبوده است، از این طریق می‌خواهند که به نتیجه خاص خود دست پیدا کنند. می‌توان مشاهده کرد خودشان دروغهای خودشان را برملا می‌کنند.

رادیو دنگ ولات: چگونه چنین چیزی امکان دارد؟

مراد کاراییلان: مشاهده می‌کنید که می‌گویند 'پ.ک.ک می‌خواهد دولت ترور و ارعاب را ایجاد کند، تلاش می‌کند که در روژآوا درصدد تشکیل دولت است، مثلا این گروه‌ها و این کشورها نیز با آنها همکاری می‌‌کنند. پ.ک.ک بر جنوب کوردستان مسلط شده است، می‌خواهد هولیر را زیر سلطه خود بکشد. پ.ک.ک شنگال را هدف خود قرار داده است'، از یک طرف این را می‌گویند. مگر نه اینکه در مرحله‌ای ادعا می‌کردند که پ.ک.ک فقط ۴۰۰ گریلا دارد؟ این ۴۰۰ گریلا چگونه می‌توانند دولتی را تاسیس کنند!؟ از طرف دیگر نیز می‌گویند که پ.ک.ک فلان تعداد نیرو را به ارمنستان اعزام کرده است تا علیه آذربایجان دست به جنگ بزند. امروز نیز خبر دیگری از این دست در رسانه‌ها مطرح شده بود. تمامی این اخبار دروغی بیش نیستند. با این گفته‌ها خودشان دروغ‌های یکدیگر را بر ملا می‌کنند. از یک طرف می‌گویند که آنها را نابود و تضعیف کرده‌ایم از طرف دیگر می‌گویند که آنها در حال تاسیس دولت هستند، دهها هزار نفر نیرو دارند. به ارمنستان کمک می‌کنند. با این گفته‌ها خودشان اعتراف می‌کنند که دروغ می‌گویند.

نه اعزام نیروهای گریلا به ارمنستان درست است و نه نابودی و حذف جنبش آزادی کوردستان صحت دارد. در مرحله‌ای که در ان قرار داریم، مبارزه آزادیخواهی کوردستان در قدرتمندترین مرحله خود به سر می‌برد. به همین علت دولت ترک مانند سگی هار عمل می‌کند، نمی‌داند که چکار کند. از یک طرف می‌گوید که نابود می‌شوند و از طرف دیگر می‌گوید در حال تاسیس دولت هستند. مشخص است که ترکیه با خطر بزرگی مواجه است، زیرا از سر ترس چنین کارهایی را می‌کند. در واقع در هراس و رعب به سر می‌برد. در بعد پیشرفت مبارزه آزادی کوردستان، شاهد نهادینه شدن این رویه هستیم. بدون گمان جنگ در جریان است. ما پیش از این نیز مشخص کرده‌ایم که در زندانها، در شهرها و کوه‌های کوردستان، در همه عرصه‌ها نبردی بزرگ و بی‌امان در جریان است. باور داریم که در این نبرد به پیروزی می‌رسیم. دولت ترک با تبلیغات سوء خود تلاش می‌کند واقعیات را وارونه جلوه دهد.

رادیو دنگ ولات: اخیرا در رابطه با برخی از افراد شرکت کننده در صفوف جنبش شما اخباری منتشر شده است که افرادی را قانع کرده و از صفوف جنبش خارج می‌شوند. همانگونه که شما در رابطه با آمار شهدا نیز اشاره کردید، هدف از این اقدامات و اخبار چیست؟

مراد کاراییلان: ما ارتشی بزرگ هستیم. در مواردی مشاهده می‌شود که خصوصا در خط جنوب کوردستان، افرادی صفوف ما ار ترک می‌کنند. اما در دو سال اخیر چنین موردی روی نداده است. و اگر نیز روی داده باشد بسیار کم بوده است. لازم است خلقمان و رفقایمان به خوبی از این مسئله اطلاع داشته باشند که کسانی که پیش از این در صفوف ما قرار داشته و به جنوب کوردستان رفته‌اند؛ توسط نیروهای پ.د.ک در تنبل‌خانه‌ها نگهداری می‌شوند. کسانی که از صفوف ما خارج شده اند را جمع می‌کنند، به آنها حقوقی می‌دهند و با حقارت در آنجا زندگی می‌کنند. حتی وارد بحران‌ها و تنش‌های شخصیتی می‌شوند. بعد از ان است که با خانواده و میت ارتباط برقرار می‌شود. به آنها گفته می‌شود که در صورت بازگشت، دستگیر نمی‌شوید. اعترافات خود را بنویسید و به خانه خودتان بازگردید. خانواده‌های انان را نیز به مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها کشانده و در این رابطه تصویرسازی می‌کنند. بسیاری از خانواده‌هایی که در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها تحصن کرده‌اند، نیز از این خانواده‌ها هستند. نمی‌دانم این افراد را از کجا جمع می‌کنند؟ از طرف دیگر افراد تسلیمی در دهوک نیز وجود دارند که انها را به مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌کشانند. در واقع اگر حتی این افراد را مستقیما به پ.ک.ک نیز تحویل بدهند، پ.ک.ک حاضر به قبول آنها نیست. این افراد بدون باور و اعتقاد را پ.ک.ک هرگز قبول نمی‌کند. پ.ک.ک ارتش افراد متکی به خود است، افرادی که از اعتقادات راسخی برخوردارند. بسیاری از افرادی که صفوف ما را ترک می‌کنند بعد از مدتی پشیمان می‌شوند، اما نمی‌توانند بار دیگر به صفوف ما برگردند. برخی نیز برای پذیرش مجدد باز می‌گردند. این افراد نیز می‌دانند که حتی در صورت بازگشت نیز با ما نخواهند بود، به همین علت می‌روند و در صفوف ما باقی نمی‌مانند.

رادیو دنگ ولات: وقتی که از صفوف جنبش خارج می‌شوند به کجا می‌روند؟

مراد کاراییلان: بعد از اینکه از صفوف ما خارج می‌شوند مدیران تبلغاتی به آنها می‌گویند که باید حتما وارد صفوف کنترا گریلا شوند، زندگی آنها به جهنمی تبدیل می‌شود و به کنترا تبدیل می‌شوند. و این روند را به گونه‌ای نشان می‌دهند که گویا میت خود را به صفوف جنبش رسانیده است و از درون جنبش آنها را قانع کرده است که از صفوف ما خارج شوند. اما در واقعیت چنین چیزی در جریان نیست. در صفوف گریلا، هیچ کس به چنین کاری دست نزده است. پیش از آغاز عملیات سرحد، شخصی به خیانت دست زده بود. در رسانه‌ها نیز این مسئله مطرح شده بود. خیانتهایی از این دست می‌توانند روی دهند. اما اینکه میت بیاید و آنها را در درون جنبش قانع کند، چنین چیزی وجود ندارد. در صفوف گریلا در همین اواخر، تصمیمی قاطع گرفته شده است، ترک صفوف جنبش آنگونه که در رسانه‌ها دامن زده شده است، هیچگاه واقعیت ندارد. در رابطه با آمار نیز دروغپردازی می‌کنند.

در این مرحله جنگ را در بعد اطلاعاتی و تبلیغاتی انجام می‌دهند. در تمامی جهان به این شیوه است. اما چون نیروی زمینی دولت ترک قدرت و کارایی ان تضعیف شده است، نمی‌تواند سینه به سینه نیروهای گریلا به نبرد دست بزند. تمرکز خود را بر تمامی بر اطلاعات و تکنولوژی قرار داده است. در مناطقی که از آنجا اطلاعاتی کسب کرده است، واحدهای ما را بمباران می‌کند. در مواقعی مشاهده می‌شود که یک تیم از نیروهای ما یا یکی از رفقای ما دچار صدمه شده است، چرا چنین چیزی روی می‌دهد؟ براساس اطلاعات چنین مسائلی روی می‌دهند. برای نمونه در رابطه با عملیاتها آماری را منتشر می‌کنند. اگر عملیاتهای آنها بر اساس اطلاعات کسب شده آغاز نشود، به نتیجه‌ای دست پیدا نمی‌کنند. این عملیات به بن‌بست می‌رسد. عملیاتهایی که وزارت کشور از آن دم می‌زند، در آن آمار می‌دهد، جزو عملیاتهایی هستند که در آن به نتیجه‌ای دست نیافته‌اند. اگر نیز نیروهای گریلا دچار خسارتی شده باشند از این خسارات اطلاعاتی را چند برابر منتشر می‌کنند.

این خلاها و آسیبها چرا روی می‌دهند؟

ما در این رابطه بسیار تمرکز و دقت داریم. علیرعم تمرکز و دقت ما نیز در برخی از مناطق خساراتی روی می‌دهند. دشمن نیز براساس این خلاها و خسارات، برخی از مناطق را مورد حمله قرار داده و در نتیجه رفقایمان به شهادت می‌رسند. اما نه به اندازه آمار منتشر شده از سوی دولت هستند. در مناطقی که از راهکارهای اشتباه بهره بگیرند، در مناطقی که به اشتباه مستقر شده باشند، یکی از رفقا، دو نفر از آنها، یا در مواقعی یک تیم به نبرد دست زده و به شهادت می‌رسند. در مناطقی شاهد چنین رویدادهایی بوده‌ایم و اسامی این شهدا را نیز اعلام کرده‌ایم. خلقمان باید بداند که ما شهدایمان را مخفی نمی‌کنیم. اما در مواقعی انتشار اسامی شهدا به تعویق می‌افتد.

رادیو دنگی ولات: چرا؟

چون ما منتظر گزارش نهایی هستیم. دشمن در مواقعی می‌گوید که رفقا به شهادت رسیده‌اند، اما ما نمی‌توانیم که به دشمن اعتماد داشته باشیم. ما منتظر اطلاعات رسمی از سوی رفقایمان هستیم. همچنین رویدادهایی که رخ می‌دهند، براساس ویژگی‌های تحقیقاتی و پژوهشی گسترده صورت می‌گیرند تا در این باره اطلاعات گسترده نیز کسب شوند. در چنین وضعیتی در مواقعی کسب اطلاعات به تاخیر می‌افتد و صرفا بعد از اطلاعات دقیق و مشخص شدن هویت شهدا، اسامی آنان منتشر می‌شود.