کاراییلان: عملیات زمستانه شکست خورد

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان اعلام نمود که حاکمیت ترک با تبلیغاتی گسترده خبر از عملیاتی با نام "ارن" داد، اما از این عملیات نتیجه‌ای نگرفتند.

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان اعلام نمود که دولت ترک با دروغی تحت عنوان مبارزه علیه ترور و پیشتیانی ناتو و نیروهای بین‌المللی به جنبش آزادیخواهی خلق کورد حمله کرده و در این باره افزود: این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بیشترین میزان ترور و نژاد‌پرستی در کوردستان در حال وقوع است. میهن ما تحت اشغال است، به تاراج رفته است، زبان ما دچار ممنوعیت شده است و شکوه ما زیر پا له شده است.  علیرغم این اقدامات ما با انسانی‌ترین شیوه مقاومت می‌کنیم. ما به عنوان انسان و یک خلق، از کرامت انسانی و خلقمان دفاع می‌کنیم. ما کرامت و شکوه انسانی و خلقیمان را محافظت میهکنیم. ما برای موجودیتمان دست به دفاع مشروع زده‌ایم. این مبارزه، مبارزه‌ای مشروع است. تنها اقدام ممکن دفاع مشروع است.

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان به پرسش‌های رادیو دنگ ولات پاسخ داد. اما چون این برنامه قبل از حمله اشغالگرانه به گاره ضبط شده است، در رابطه با حمله به گاره پرسشی از وی به عمل نیامده است.

رادیو دنگ ولات: ما وارد بیست و سومین سالگرد توطئه بین المللی می‌شویم. در سالگرد چنین روزی می‌خواهید چه بگویید؟

مراد کاراییلان: روز ۱۵ فوریه برای خلقمان و جامعه انسانی یک روز سیاه تاریخی است. با دست زدن به چنین توطئه‌ای علیه رهبر آپو، در واقع علیه آینده خلق و جنبش ما دست به توطئه‌ای خائنانه زدند. این توطئه به اسارت رهبری منجر شد. به همین دلیل برای خلقمان به روزی سیاه مبدل شد. من تمامی نیروهای بین‌المللی را که به این توطئه بین المللی پیوسته‌اند به شدت محکوم می‌کنم. یاد و خاطره تمامی فداییانی را که با شعار نمی‌توانید روز ما را تاریک کنید، بدن خود را به سپری از آتش بدل کردند و قهرمانانه در مقابل توطئه بین‌المللی موضعگیری کردند، گرامی می‌دارم و در مقابل آنان سر تعظیم فرود می‌آورم. با آنان تجدید پیمان می‌کنیم. شکست توطئه فرمانی است که از سوی شهدا به ما داده شده است و این مهمترین وظبفه ماست. تا زمانیکه این وظیفه را به نتیجه نرسانیم نمی‌توانیم خودمان را پیروز بدانیم. بر این اساس از عزمی نستوه در تحقق پیمانی که بسته‌ایم داریم. مبارزه خود را بر مبنای خط مشی قهرمانی ادامه می‌دهیم.

توطئه‌ای که به شکلی خائنانه و غیر قانونی صورت گرفت، در مقابل خلقمان جرم به شمار می‌رود. در درجه نخست آمریکا و تمامی نیروهایی که این توطئه را شکل دادند، در مقابل خلقمان مرتکب جرم شده‌اند. ۲۲ سال از آن گذشته است، تاریخ ابعاد آن را مشخص کرده است. به این معنا که باید نیروهای توطئه‌گر موضع خود را تغییر داده و به دلیل اقدامات غیر اخلاقی و غیر حقوقی خود از خلق کورد پوزش بطلبند.

اکنون به گونه‌ای از توطئه حرف می‌زنند که گویا این توطئه فقط علیه رهبر آپو و جنبشمان بوده است. حتی اکنون معلوم شده است که یکی از بخش‌های این توطئه بر دوش بخشی از گروه‌های کورد بوده است، اما آنچه که مهم است اینست که این توطه علیه خلق کورد صورت گرفته است. رهبر آپو تلاش می‌کرد مسئله کورد را حل کند. به همین دلیل اعلان آتش‌بس نموده بود. برای حل مسئله کورد به اروپا رفت، اما در مقابل تلاش‌های وی برای دست‌یابی به راه حل، حمله‌ای خائنانه را آغاز کردند. یعنی نخواستند که مسئله کورد را حل کنند به همین دلیل است که توطئه، توطئه‌ای است علیه تمامیت خلق کورد. توطئه حمله‌ای است برای نابودی خلق کورد. بر این اساس باید این مسئله به درستی درک شود. توطئه بین‌المللی توطئه‌ای علیه آینده خلق کورد و موجودیت آن است. شاید در دوره‌ای عده‌ای آن را به خوبی درک نکرده باشند، اما امروزه باید آن را درک کنند و در مقابل آن موضع بگیرند.

بر اساس مبنای فکری و مقاومتی که رهبر آپو تا امروز ادامه داده است، مبارزه‌ای که کادرهای جنبش ما با رهبری و فداکاری خلقمان و دوستانمان به پیش برده‌اند، در کل توطئه بدون نتیجه بوده است. نیروهای توطئه‌گر تصور می‌کردند که در طول ۶ ماه خط مشی رهبری به تمامی از میان برداشته می‌شود و جنبش ما نابود می‌شود، اما با مقاومتی که صورت گرفت و موضعی که گرفته شد، اجازه داده نشد که توطئه به نتایج چندانی دست پیدا کند. به همین دلیل می‌گویم که توطئه بدون نتیجه ماند.

دنگ ولات: یعنی توطئه به تمامی شکست خورده است؟

مراد کاراییلان: توطئه به تمامی با شکست مواجه نشده است. اکنون تلاش می‌کنند بار دیگر توطئه را احیا کنند. خط توطئه بین‌المللی حملات خود را به جنبش ما همچنان ادامه می‌دهد. احتمال دارد که امروزه مانند گذشته قدرتمند نباشد، اما فرایند توطئه همچنان ادامه دارد. تلاش دارند تا خط توطئه را قدرتمند کنند. این مسئله مهم است. لازم است که ما در این باره موضع و ایستاری را که رهبر آپو گسترش داده است به خوبی درک کنیم. نخست رفقای ما، تمامی خلقمان و دوستانمان این مسئله را به خوبی درک کنند. تلاش شد تا این توطئه با هدف قرار دادن رهبر آپو به نتیجه برسد. به همین دلیل نه فقط دولت ترک، بلکه تمامی نیروهایی که در این توطئه مشارکت کرده بودند، زندانی ویژه را برای رهبر آپو تدارک دیدند و تلاش کردند که با در حصر قرار دادن وی، مانع از تفکر و سلامتی رهبری ما شوند و بر این اساس مانع از اندیشه‌ورزی رهبری شده و جان خود را از دست بدهد. سیستم امرالی در واقع سیستم امحا و نابودی است. این سیستم، سیستمی است که آن را در مقابل رهبر آپو علم کرده‌اند، اما رهبری ما با خلاقیتی بزرگ، صبر و عقلانیت، پیشرفتی مبتنی بر عقلانیت و تفکر را گسترش داده و پارادایم ملت دمکراتیک را توسعه بخشیده است. جنبشمان با تغییر پاردایم که از طریق دفاعیات رهبر آپو به خارج رسید، روحی تازه کرده و مسیر جدیدی بروی آن گشوده شد. از این طریق جنبشمان توانست بیش از پیش گسترش پیدا کند. همراه با آن رهبر آپو ۲۲ سال است با نیرویی فوق انسانی به مبارزه دست زده است و اکنون در مقابل شکنجه‌ای چند جانبه مقاومت می‌کند. رهبری با موضع خود، با مقاومت تاریخی خود این توطئه را خنثی نمود. در خنثی نموده توطئه نقش مقاومت خلقمان و جنبشمان نیز عظیم است. ما تاکنون هزاران شهید تقدیم کرده‌ایم. خلقمان ۲۲ سال است که رنج‌ها و دشواری‌های بزرگی را تحمل کرده است. تمامی این اقدامات در مبارزه علیه توطئه جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده‌اند. اما بدون گمان این رهبر آپو است که رهبری این مبارزه را بر عهده داشته است. رهبری در شرایط دشوار شکنجه، با صبر، اراده‌ای بزرگ و دور اندیشی و باریک بینی نقش رهبری خود را ایفا کرده و فرصت مبارزه و نبرد را در مقابل توطئه برای ما خلق کرده است. به نتیجه رسیدن توطئه برای خلق کورد به معنای امحا و نابودی خلق کورد است. به همین دلیل مبارزه در برابر  توطئه همزمان به معنای مبارزه برای موجودیت و آزادی ملی است.

فرایند مبارزه و مقاومت ۵۰ ساله اجتماعی که رهبر آپو نه فقط در خارج از زندان، بلکه در زندان پیش برده است، برای خلقمان موجب دستاوردهای بسیاری بوده است. مانع از نابودی خلقمان شده است. دشمن ما را عقب مانده و درمانده کرده بود. مدت ۲۰۰-۳۰۰ سالی که به عقب رانده شدیم، بر اساس افکاری که رهبر آپو توسعه داده است، را جبران کرده‌ایم. با افکار معاصر و مترقی، خلقمان نوسازی شده است. ایدئولوژی مبارزه‌ای که با رهبری رهبر آپو پیش برده شده است، فقط خلقمان را به رهایی نمی‌رساند، بلکه همزمان خلق‌های دیگر خاورمیانه را به سطح رهبر و پیشاهنگ برکشیده است. خلقمان که در منطقه از استراتژی برخوردار بوده است اکنون به سطح بازیگری مهم دست یافته است. اگر امروزه خلق کورد در خاورمیانه به چنین نیرویی تبدیل شده است. در اساس به دلیل نقشی است که خط‌مشی رهبری ایفا کرده است و در ان راه رنج کشیده است. در صورتیکه چنین خط مشی و اندیشه‌ای وجود نداشت، آیا دختران و پسران کوردستان با این روح فدایی می‌توانستند دست به مبارزه بزنند و داعشی را که در سطح جهانی هیچ گروهی قادر به شکست آن نبود، تارومار کنند؟ پایتخت آنان را تصرف کرده و خلق کوردستان را حراست کرده و افسانه خلق کنند؟ اکر افکار رهبر آپو وجود نداشتند، این الهام از کجا می‌آمد؟ یعنی مسائلی را که رهبر آپو  با ارائه به خلق کورد، به تمامی خلق‌های خاورمیانه بخشیده است،  باعث شده است که بزرگترین ارزش‌ها اکنون آفریده شوند.

رهبر آپو پارادایم مدرنیته دمکراتیک را در دوره زندان ارائه داد و مرزهای اندیشه را در سطح جهانی در نوردیده است. همانگونه که اطلاع دارید بعد از فروپاشی سوسیالیسم رئالیستی، جهان چپ در بعد نگرشی خود در جستجوی بدیل‌هایی جدیدی بود. رهبر آپو با پارادایم مدرنیته دمکراتیک و قرار دادن آن در مقابل مدرنیته سرمایه‌داری انچه را که لازم بود انجام داد و چگونگی تحقق و اجرای آن را در جستجوهای فکری خود پاسخ داد. یعنی مشخص نمود که در مقابل مدرنیته سرمایه‌داری باید چکار کرد و بدون بدیل نبود، ایستار کنفدرالیسرم دمکراتیک و سوسیالیسم دمکراتیک را بر اساس پاردایم مدرنیته دمکراتیک به عنوان راه دست‌یابی حل و فصل مسئله معرفی کرد. بر همین اساس بود که بن‌بست موجود در میان چپ را درنوردید. از این طریق بود که در سطح جهان، در چارچوب مبارزه اجتماعی و مبارزات کارگری در مقابل مدرنیته سرمایه‌داری، مبارزه را شفافیت بخشید.

مدرنیته دمکراتیک را که در مقابل سیستم دولت-ملت مدرنیته سرمایه‌داری توسعه بخشیده بود و بازتاب دهنده فرم جدیدی از راه حل بود  بنا نهاد. اکنون در انقلاب روژآوا  پیشرفت نوعی پاردایمی مشهود است. همه در مقابل این مدل شگفت زده هستند. در کنار این، رهبر آپو ژنولوژی و خط مشی آزادی را نیز پیش برده است و هم نیروی زنان کورد را نیز نمایان ساخته است و هم نیز در رابطه با رهایی زنان در سطح جهانی، خطوط جدیدی را ترسیم کرده است. این هم در سطح جهانی ایفای نقش کرده است.

همچنین امروزه اطلاع دارید که بشریت به دلیل شیوع کرونا و بیماریهای مختلف با مسائل و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. این بیماریها به نوع نشان از برهم خوردن تعادل اکولوژیک در سطح زمین به شمار می روند. رهبر آپو ۲۰ سال پیش از این پارادایم خود را خاطزنشان ساخته و اظهار داشت: به انقلابی اکولوژیک نیازمندیم. رهبر آپو با چنین نگرشی پیشگامی خود را در سطح جهانی به اثبات رسانده است.

بدون تردید امروز بنابه دلایلی در تمامی جهان، خصوصا کارگران، سندیکالیست‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی از رهبر آپو حمایت می‌کنند. رهبر آپو پارادایمی را به پیش برده است که صرفا برای خلق کورد نبوده است، بلکه پارادایم وی برای حل مسائل و مشکلات جهانی است. ما پارادایم رهبری خودمان را در همان زمان در سطح جهانی منتشر نکردیم. در واقع در این باره تاخیر داشتیم، اما تمامی افرادی که افکار رهبر آپو را می‌شناسند، می‌بینند که در این تفکر ابعاد جدیدی حضور دارند. به همین دلیل است که امروز در بریتانیا، نوروژ، اسپانیا، سویس، در آفریقای جنوبی، آلمان و بسیاری از مناطق دیگر جهان، از سوی اقشار مختلف، برای آزادی رهبر اوجالان کارزارهایی آغاز شده‌اند. در این رابطه کاملا مشخص شده است که رهبر آپو نیز مانند ماندلا خود یک جریان است.

نلسوون ماندلا با مبارزه خود در مقابل رژیم آپارتاید در اواخر سده بیستم در تمامی جهان به عنوان چهره و نمادی جهانی تبدیل شد. امروز رهبر آپو نیز با مبارزه خود در مقابل فاشیسم ترک همانند ماندلا در تمامی جهان به نماد تبدیل شده است. امروزه رژیم ترک با رهبری آ.ک.پ/م.ه.پ ارگنگون و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اداره می‌شود اما در اصل این رژیم از رژیم آپارتاید نیز نژادپرست‌تر است. آپارتاید به عنوان سیستم تمایز و تبعیض نژادپرستانه سفید‌پوستان بر سیاه‌پوستان استوار بود. در این معنی این نژادپرستی در سطح جامعه کاملا آشکار بود. امروز رژیم فاشیست و نژادپرست ترک، به همان شیوه و بلکه بسیار شدیدتر نژادپرستی خود را نشان می‌دهد. برای نمونه در ماده ۶۶ قانون اساسی ترکیه صراحتا نوشته است: هر شهروند ترکیه، ترک است. به این معناست که می‌خواهند به زور ما را به ترک تبدیل کنند. نژادپرستی بیش از این تصور می‌شود؟ نژادپرستی رژیم ترک نیز مانند نژادپرستی رژیم آپارتاید است. به طور خلاصه امروزه در شخصیت اردوغان و باغچلی، رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در ترکیه حضور دارد. و نشانه مبارزه در مقابل این آپارتاید نیز حضور و مبارزه رهبر آپو است. به همین دلیل رهبر آپو ماندلای سده ۲۱ است. رهبر آپو نه فقط رهبر خلق کورد است، بلکه همزمان رهبر پارادایم مدرنیته دمکراتیک است. با پارادایمی که بسط داده است، مرزهای کوردستان و خاورمیانه را در نوردیده است، و به سطح رهبران جهانی رسیده است. رهبر آپو با مبارزه و پارادایمی که مطرح کرده است، این واقعیت را بازتاب داده است.

در رابطه با ویژگی‌های رهبر آپو در سطح جهان کتابها و مقالاتی از دانشمندان شناخته شده جهانی منتشر می‌شود، این افراد با مطالعه کتاب‌های رهبر آپو، مقالات خود را در این رابطه منتشر می‌کنند. این مقالات و نوشته‌ها در رسانه‌های کوردی نیز بازتاب می‌یابد. اظهار نظرات جالبی را در این باره مشاهده می‌کنیم. رهبری اکنون ویژگی‌های یک رهبر جهانی را یافته است. باید این واقعیت مشاهده شود و براساس آن با آن برخورد شود. بیش از کورد، سندیکالیستها و سازمان‌های جامعه مدنی خلق‌های دیگر برای آزادی رهبر آپو کارزار براه انداخته‌اند. در این رابطه ما اعلام می‌کنیم که این مسئله نیز در نتیجه کاستی‌های ما بوده است.

دنگ ولات: آیا تلاش‌هایی را که برای آزادی رهبر خلق کورد صورت می‌گیرند کافی می‌دانید یا خیر؟

مراد کاراییلان: در واقع در این رابطه کاستی‌هایی داریم. منظور کاستی‌هایی جنبش ما در این رابطه هستند. همانگونه که می‌دانید در بعد انتشار افکار و نگرش‌های رهبر ما و هم در بعد پیشبرد مبارزه برای آزادی رهبر آپو کاستی‌هایی داشته‌ایم. آزادی رهبری و خلق کورد به هم پیوند خورده‌اند. پیروزی ما به آزادی فیزیکی رهبر آپو منجر می‌شود. در این رابطه ما هر اندازه مبارزه را به پیش ببریم، به همان اندازه آزادی رهبری آپو نزدیکتر می‌شود. همانگونه که من اعلام کردم، در این رابطه کاستی‌هایی داریم. ما در وضعیت خود انتقادی به سر می‌بریم. ما به عنوان جنبش، در چنین موقعیتی هستیم، اما برای گسترش دادن این مبارزه تلاش می‌کنیم. در این رابطه یک خلأ مشهود بوده و اخذ موضع در این رابطه واجد اهمیت است. از یک طرف روحیه‌ای فدایی نیز در این باره مشهود است که حضور دارد. از  طرف دیگر می‌توانم بگویم که برای آزادی رهبر آپو فرزندان این خلق تا کنون زحمات بسیاری را از سر گذرانده‌اند. بسیاری به شهادت رسیده‌اند. ما مشاهده کرده‌ایم؛ در فرایند مبارزه سال ۲۰۱۹ فقط در زندان‌ها ۷ نفر و در مجموع ۹ نفر به شهادت رسیدند. زحمات بسیاری را کشیده‌اند. اکنون نیز بار دیگر در زندان‌ها اعتصاب غذا آغاز شده است. در کمپ پناهندگان شهید رستم جودی مخمور و در کمپ لاورینو در یونان نیز اعتصاب غذا آغاز شده است. به همین وسیله به تمامی اعتصاب کنندگان درود می‌فرستم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

در این مرحله، لازم بود که ما همچون افرادی که در خارج از زندان قرار داریم وظیفه پیشاهنگی را بر عهده داشته باشیم. همانگونه که مستحضر هستید، کازار زمان آزادی فرا رسیده است، که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ از سوی جنبشمان آغاز شده است، کارزاری مهم در نظر گرفته شده است. اما باید مشارکت عمده‌ای را در این این کارزار رقم بزنیم. لازم است برای این مسئله تلاش شود. اکنون زندان‌ها، اروپا، روژآوا و مناطق دیگر نیز در این راستا ایفای نقش می‌کنند؛ بدون شک در این باره تلاشهای مهمی در جریان هستند. اما در واقع در شمال کوردستان واجد وزنه است. در شمال کوردستان نه فقط برخی از سازمان‌ها، بلکه باید تمامی خلق میهن دوستمان باید وارد این فرایند شود. در این رابطه می‌توان از کاستی‌هایی نام برد. در واقع فشارهای فاشیسم وجود دارند، خشونت و شدت عمل پلیس وجود دارد، عملیات نیروهای اطلاعاتی برای رصد و دستگیری افراد وجود دارد. اکنون در شمال کوردستان خصوصا افراد نزدیک به ما که اعلام می‌کنند میهن‌دوست بوده و دارای اصول هستیم، باید در مقابل تلاش‌های جاسوسی دشمن باید اگاهی و هوشیاری داشته باشند. همه باید در این باره خود را مسئول بدانند. یعنی باید این مسئله متوقف شود، از این طریق تاثیر دشمن خنثی شده و خلق نیز با روحیه‌ای انقلابی و مبارز، با سازماندهی، به صورت خیزش قدرت خود را به نمایش بگذارد. انتظار چنین حرکت‌هایی را از انقلابیون و میهن‌دوستان شمال کوردستان داریم. از آمد تا وان باید  در تمامی شمال کوردستان، خلقمان به میادین و خیابانها بیایند. قیامهای سال‌های ۹۰ تحت فشارهای فراوان شروع شدند؛ امروز نیز با همان شیوه می‌توانند این قیامها آغاز شوند. خلق میهن‌دوستمان و رفقای ما بیش از این می‌توانند بر این مسئله متمرکز شود. از این طریق این کارزار می‌تواند به کارزاری حماسی و پرشور و گشترده تبدیل شود. در همان زمان نیروهای گریلا نیز وارد عمل شده و در این کارزار می‌توانیم نیروهای بیشتری را در این راستا به این کارزرا جلب کنیم.

گسترش این پیشرفتها و تحولات در تمامی جهان نیز موضوع گفتگوهاست. در تمامی اکناف جهان، سازمان‌های مختلف اعلام می‌کنند که به این کارزار می‌پیوندند. همزمان این کارزار از یک ویژگی جهانی نیز برخوردار می‌شود. این مسئله اهمیت بسیار دارد. در مقابل دولت فاشیست ترک در تمامی جهان موضعی مشترک اتخاذ می‌شود و در این کارزار مسئله کورد به مسئله‌ای جهانی تبدیل می‌شود. دولت نابودگر ترک تا کنون در مقابل ما با حمایت نیروهای توطئه‌گر علیه ما به جنگ پرداخته است. در واقع دولت ترک هیچگاه خود راسا علیه ما نتوانسته است به پیروزی دست پیدا کند. همیشه از ناتو کمک گرفته است. هم اکنون نیز با پشتیبانی نیروهای توطئه‌گر می‌خواهد که علیه ما جنگ را ا ادامه دهد. تلاش می‌کند این جنگ را با نام مبارزه علیه ترور به پیش ببرد. در واقع بزرگترین ترورها در کوردستان روی می‌دهند. بزرگترین نوع نژادپرستی در کوردستان جریان است. ما در مقابل ترور دولت ترک بزرگترین مقاومت و مبارزه را ادامه می‌دهیم. ما به عنوان شخص و خلق از موجودیتمان دفاع می‌کنیم. ما خود شرف و شکوه خلقمان را محافظت می‌کنیم. ما برای موجودیت و حقوقمان، بر اساس حقوق خودمان می‌جنگیم. این حق حقی مقدس است. میهن ما به اشغال درآمده است. تاراج شده است، زبان ما ممنوع اعلام شده است، تمامی شکوه و شان ما زیر پا له شده است و ما در مقابل این مسئله موضع گرفته‌ایم و می‌خواهیم موجودیتمان به رسمیت شناخته شود. تنها چیزی که می‌خواهیم اینست. این دولت ترک است که دست به ترور می‌زند. اما کنون این مسئله وارونه شده است و در تمامی جهان علیه ما و رهبری ما توطئه‌ای در جریان است. به همین دلیل همزمان نیازمند سازماندهی مبارزه‌ای جهانی هستیم.

دنگ ولات: در این چارچوب در رابطه با فعالیتهایی که در اروپا صورت می‌گیرد چه نظری دارید؟

مراد کاراییلان: در واقع خلقمان در اروپا همواره نقش خود را ایفا کرده است و اکنون نیز فعالیتهایی آنها بسیار اهمیت دارند. در واقع اگر امروز مبارزه خلق کورد و مبارزه برای آزادی رهبر آپو در سطح جهانی گسترش یافته است، به دلیل ایفای نقش خلقمان در اروپا و سازمان‌های خلقی ما بوده است. در این رابطه رنج کشیده‌اند، مبارزه کرده‌اند و ایفای نقش کرده‌اند. ما جنبشی هستیم که امروز در سطح جهان گسترش پیدا کرده‌ایم. هدف ما، مسئله ما مسئله‌ای جهانی است. در این مرحله نیز باید فعالیتهای ما بیش از پیش گسترش پیدا کند. باید بر افکار عمومی جهانی تاثیر بگذارد. برای نمونه، فعالیتهایی در روز شنبه و یکشنبه صورت می‌گیرند، بیش از پیش این فعالیتها متوجه خلقمان است. باید از این به بعد این فعالیتهای متوجه خلق‌های غیر کورد باشد. برای نمونه؛  تظاهرات جوانان در جریان بود. ما رسانه‌ها را پیگیری می‌کنیم. این فعالیتهای بسیار ارزشمندند، جوانان در سوز سرد زمستان، به راهپیمایی دست زدند. این فعالیتی مهم است. به تمامی تظاهر کنندگان درود می‌فرستم. برایشان آرزوی موفقیت دارم. شمار بسیاری از انترناسیونالیستها در میدان حضور دارند. و این درست است، یاید این مبارزه به عنوان مبارزه‌ای فراملی و انترناسیونالیستی نشان داده شود.  به همین دلیل باید سمت وسوی فعالیتهایمان را تغییر دهیم. برای نمونه؛ از طریق اخبار مطلع شدیم که نامه‌نگاری به سازمان ملل متحد از طریق ایمیل براه افتاده است. این بسیار مهم است. باید بیش از پیش بر چنین فعالیتهایی متمرکز شد. یعنی باید بیشتر بر سازمان‌های بین‌المللی یعنی سازمان ملل متحد متمرکز شد. برای نمونه؛ سازماندهی ملاقات و دیدار با نمایندگان در برنامه‌های تلویزیونی یا هیاتهایی که از حمیاتهای مردمی گسترده‌ای برخوردارند، بسیار سودمند است. باید ما افکار عمومی جهانی را متوجه این مسئله کنیم. باید مسئله آزادی کوردستان و رهبر آپو را با افکار عمومی جهانی در میان بگذاریم. براین باورم که اگر فعالیتهای ما در اروپا از این طریق به پیش بروند، به نتایج بیشتری دست می‌یابیم.

دنگ ولات: مدتی است که در دانشگاه بُغازیچی اعتراضاتی در جریان است، در این رابطه چه نظری دارید؟

مراد کاراییلان: دانشجویان دانشگاهی برای نشان دادن مطالبات خود دست به اعتراض زده‌اند. دولت ترک از این مسئله بسیار ترسیده است. سریعا به سرکوب دانشگاهیان دست زده است. اردوغان و باخچلی نیز دست به تلاشهایی زده‌اند تا اتهام تروریستی را به این اعتراضات بچسبانند. باید در مرحله نخست این نکته نشان داده شود که این اعتراضات با رهبری دانشگاه بُغازیچی پتانسیل جوانان در ترکیه را نشان داده است. در واقع دولت نیز از این مسئله در هراس بود. این اعتراضات در وهله اول در تمامی استانبول، سپس در آنکارا گسترش پیدا کردند و سپس به جاهای دیگر نیز رسیدند. احتمال گسترش آن در جاهای دیگر نیز وجود دارد. رژیم را به هراس افکنده‌اند. زیرا رژیم دچار ضعف شده است و به همین لیل بسیار در هراسند.

مبارزه و جنبش جوانان در ترکیه بار دیگر نشان داد که روح دنیز گزمیشها، ماهر چایانها، ابرهیم کایپاک‌کایاها، کمال پیرها همچنان زنده است. این اعتراضات، استقلال جوانان ترکیه را نشان می‌دهد. به تمامی تظاهر کنندگان درود می‌فرستم. میهن‌دوستان کوردستان و سازمان‌های کوردستانی باید از جوانانی که موضع گرفته‌اند حمایت کنند.

اکنون رزمندگان HBDH دست به فعالیت و مبارزه می‌زنند. به تمامی این رزمندگان درود می‌فرستم. اقدامات آنان بسیار ارزشمندند. استقلال انقلابیون در ترکیه امروز خود را در مبارزه این جوانان نشان میهدهد. ما به عنوان جنبش همان نظری را که پیش از این در رابطه با جوانان انقلابی سوسیالیست در ترکیه داشتیم هم اکنون نیز داشته و از این باور خود دور نشده‌ایم. موضع و تلاش‌های جوانان در بُغازیچی نشان می‌دهد که این اعتماد و باور تا چه اندازه درست بوده است. جنبش جوانان رژیم ترکیه را در تنگنا قرار داده است. اعتقاد دارم که  این موضعگیری‌ها گسترش پیدا می‌کنند و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

دنگ ولات: اخیرا دولت اشغالگر ترک عملیات زمستانه‌ای  را با نام Eren آغاز کرده است. رسانه‌ها مطالب فراونی را در این رابطه منتشر کرده‌اند. اخیرا اعلام شده است که در امانوس نیز عملیاتی آغاز شده است. آیا این عملیات به نتیجه‌ای دست یافته است؟

مراد کاراییلان: امروز سالگرد شهادت رفقایی است که در جریان مقاومت خودمدیریتی جزیر، در زیر زمینها جان خود را از دست داده‌اند. با ادای احترام به محمد تونچ و آسیا یوکسل، به تمامی شهدای مقاومت خودمدیریتی ادای احترام می‌کنم و با آنها تجدید پیمان می‌کنیم.

 عملیات آمانوس که شما به آن اشاره می‌کنید، هشتمین عملیات اشغالگرانه زمستانی دولت ترک است که در شمال آن را آغاز کرده است. این عملیاتها تا کنون هیچگونه پیروزی و دستاوردی را برای آنها به دنبال نداشته است. با شکست مواجه شده‌اند. طبق اطلاعات بدست امده در کوه‌های اگری نیز ضربات مهلکی را خورده‌اند. این رویدادها را از افکار عمومی مخفی می‌کنند. دولت ترک شکست‌های خود را در رسانه‌های مطرح نمی‌کند. مگر در موارد معدودی که مجبور شوند، آنهم به صورت محدود به آن اشاره می‌کنند. در منطقه لیجه، آمد، نیز در این باره بسیار مانور دادند و عملیاتی را در این منطقه آغاز کردند در آنجا نیز ضربات مهلکی دریافت کردند. عملیات نیروهایمان در لیجه بسیار ارزشمند است.

خلاصه کنم؛  این عملیات زمستانه با شکست مواجه شد. در تبلیغاتشان اعلام می‌کنند که سه نفر از رفقایمان به شهادت رسیده‌اند. منظورشان گروه رفیق ریبر است که در ماردین به شهادت رسیده‌اند. این رفقا در عملیات زمستانه به شهادت نرسیده‌اند. از آنجا که این رفقا حساسیتهای لازم را در نظر نگرفته بودند، با حمله دشمن روبرو شده بودند. این سه رفیقمان در زمان عملیات رسمی به شهادت رسیده‌اند. در عملیاتی که مورد نظر ماست تا کنون هیچ آسیبی متوجه نیروهای ما نشده است. کاملا مشخص می‌شود که با تدابیر اتخاذ شده از سوی رفقای ما و در کمپهای آنان، تکنولوژی دشمن را خنثی کرده است. هم اکنون عملیات در آمانوس در جریان است. در واقع زمانی که به عملیات دست می‌زنند،  رسانه‌هایی که در محل هستند اطلاعات دقیقی را اراه نمی‌کنند و نمی‌توان گفت که آیا عملیات واقعا خاتمه پیدا کرده است یا خیر؟ به همین دلیل است که در این رابطه نمی‌توان چزی گفت. در رابطه با آمانوس هم به چیزی اشاره نکرده‌اند. این مسئله نیز نشان می‌دهد که در این عملیات نیز نتایجی را کسب نکرده‌اند.

مدتی پیش در آمانوس در اوسط اکتبر برخوردهایی روی داد و برخی از رفقایمان به شهادت رسیدند. چون دشمن اطلاع یافته بود که شهدای ما از سطوح  بالای رهبری بوده‌اند، می‌خواهد وارد منطقه شود و در این رابطه دستاوردی داشته باشد. به همین دلیل به این منطقه بسیار حمله  می‌کند.

به همین مناسبت در مقابل رفقا دلشیر هَرَکُل و رفیق فداییمان، هارون فرات، دیگر شهدایمان در آمانوس ادای احترام می‌کنم. شهادت رفیق دلشیر مایه تاسف فراوان بوده است. این رفیقمان بیش از دو سال بود که مجروح شده بود و توان حرکت نداشت. زمانیکه رفیق دلشیر را از منطقه خارج می‌کنند دشمن متوجه شده و به رفقا حمله می‌کند و آنان را به شهادت می‌رساند. رفیق هارون از جمله رفقایی بود که می‌بایست رفیق دلشیر را از منطقه خارج می‌کرد. رفیق هارون از اعضای تیم شهید زیلان و از جمله رفقای فدایی بود. زمانیکه رفیق هارون مشاهده می‌کند که رفیق دلشیر به شهادت رسیده است و نمی‌تواند وی را از منطقه خارج کند، همراه با رفیق زنار به منطقه پیانوس رفته و بعد از انکه برخوردهایی روی می‌دهد،  به اسکندرون رفته و طی یک عملیات فدایی شهید می‌شوند. رفیق زنار نیز در به رویارویی پرداخته و به شهادت می‌رسد. رفقای ما با روحیه‌ای فدایی مبارزه می‌کنند و این موضعگیری بسیار ارزشمند است.

رفیق دلشیر از رفقای بسیار مهم ما بود. برخی از افراد هستند که در طول تاریخ نقش‌های استثنایی را بر عهده می‌گیرند. نقش‌هایی که این افراد بر عهده می‌گیرند راه را بر تحولات بزرگ می‌گشاید. رفیق دلشیر از حمله این افراد بود. از جمله افرادی بود که در جریان عملیات ۱۲ سوار درویش عبدی به شنگال رفته بود. اگر این گروه ۱۲ سواره درویش عبدی باشند، رفیق دلشیر فرمانده معاصر این گروه بوده است. خلق شنگال این رفیمان را به این نحو می‌شناختند و زمانیکه از شهادت وی مطلع شدند، مراسمی را برای یادبود وی برگزار کردند. این اقدام موضعی بسیار درست بود. از همان روز نخست عملیات از میان برداشتن داعش در شنگال تا امروز، وی نقشی تاریخی ایفا کرده است. مانند رفیق عگید جفیان تاثیر بسیاری در این فرایند داشته است. براستی از جمله رفقای بسیار ارزشمند ما بود که به شهادت رسید. نحوه شهادت این رفیق نیز ما را بسیار تحت تاثیر قرار داد و ما را غمگین نموده است. جنبشمان تلاش کرد تا وی را از منطقه خارج کند، اما متاسفانه این رفیقمان به شهادت رسید و به کاروان همیشه جاودانان آزادی رسید. ما اعلام می‌کنیم که بر پیمانی که با این رفقا بسته‌ایم همچنان پایبند بوده و انتقام خون شهید دلشیر و دیگر شهدا را می‌گیریم. به خانواده محترم این شهیدمان و خلق میهن دوستمان مراتب تسلیت خود را ابراز می‌داریم.