کاراییلان: پ.ک.ک جنبش حسابخواهی و تحقق عدالت است، حساب یک به یک موارد را باید پس دهند

مراد کاراییلان اعلام کرد که دولت ترک همراه با آغاز جنگ همه جانبه، از تجاوز گرفته تا قتل و نژاد‌پرستی جنگ ویژه، جنگ را به تمامی شیوه‌ها گسترش داده است. کاراییلان با اشاره به رویدادهای کرجوس نیز گفت: به تمامی این موارد رسیدگی و حسابرسی خواهد شد.

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان به پرسشهای رادیو دنگ ولات پاسخ داد.

کاراییلان در ابتدای گفتگوی خود با اشاره به کارزار آزادی برای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان گفت: کارزار «زمان آزادی فرا رسیده است»، کارزار مهمی است. زمان آزادی برای رهبر آپو و کوردستان رسیده است. بدون شک این مرحله نیز بدون تلاش شکل نگرفته است، نیازمند مبارزه‌ای بزرگ و مهم  است. شرایط زمانی برای مبارزه گسترده مهم هستند. مقابله در برابر انزوا به معنای مبارزه علیه فاشیسم است.

کاراییلان در این گفتگو اظهار داشت که تا زمانیکه رهبر آپو به آزادی دست پیدا نکند، نه جنگ خاتمه می‌یابد و نه خلق کورد به آزادی دست پیدا می‌کند و نه ترکیه به دمکراسی می‌رسد. به همین دلیل مسئله آزادی رهبر آپو به صلح و آزادی خلق‌ها پیوند خورده و مسئله دمکراسی است. به این دلیل لازم ست که همه در چارچوب آزادی برای رهبر آپو عمل کنند. برای آنکه در ترکیه، راه برای آزدی، دمکراسی و حقوق بشر هموار شود، لازم است که سیستم شکنجه امرالی که به گره کوری تبدیل شده است از میان برود. در این چارچوب کارزارهایی که معرفی و صورت می‌گیرند، از اهمیت برخوردارند. این مرحله را رفقای زندان‌ها آغاز کرده‌اند.

کاراییلان در این گفتگو اعلام نمود که هدف اصلی مقاومت در زندان‌ها، آزادی رهبر خلق کورد بوده و در این باره افزود: اما آزادی رهبر آپو به معنای آزادی تمامی زندانیان، به معنای آزادی کوردستان و دمکراتیک شدن ترکیه است. آزادی وی تمامی این موارد را در خود می‌گیرد. به همین دلیل است که فعالیتهای رفقا در زندان‌ها بسیار معنادار و حایز اهمیت است. کاراییلان همچنین افزود که در این رابطه  افراد خارج از زندان نیز مسئولیت داشته و لازم است که شرایط مبارزه و قیام را ایجاد کنند.

کاراییلان در ادامه اظهار داشت که در این رابطه موضع خلق ما بسیار مهم است. خانواده‌های زندانیان، میهن‌دوستان و نهادهای دمکراتیک و همه لازم است که با قدرت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی دفاع و حمایت کنند. یعنی فعالان و خلقمان باید بیش از پیش با قدرت باید از آنها حمایت کنند. وضعیت و شرایط برای همگان واضح است. اگر به این شیوه قدرتمندانه عمل شود، آن زمان است که می‌توانیم این کارزار را با پیروزی به نتیجه رسانده و نتایج مهمی را از ان کسب کنیم. مقاومت تنها از این طریق است که می‌تواند به پیروزی برسد.

پنجمین سالگرد مقاومت خودمدیریتی

مراد کاراییلان عضو کمیته مرکزی حزب کارگران کوردستان به مناسبت پنجمین سالگرد مقاومت خودمدیریتی نیز اظهار داشت: در جزیر، سور، شرنخ، نصیبین، گور، هزخ، سیلوپی و بسیاری از مناطق و شهرهای دیگر، در آن زمان قهرمانی‌های بی‌نظیری خلق شدند، رویدادهای قهرمانانه‌ای رقم خوردند. با ادای احترام و گرامیداشت یاد و خاطره چیاگر، زری، خباتکار، محمد تونچ، روکن، آخین و چکو و ایسلام، به تمامی شهدای این مرحله حساس تاریخی درود فرستاده و یاد و خاطره تمامی این شهدا را گرامی می‌داریم، پیمانی را که با این قهرمانان بسته‌ایم بار دیگر تجدید می‌کنیم. مسیری را که برایمان معین کرده‌اند، مقاومت آنها برای ما به افق اساسی مبارزه تبدیل شده است. ما با گسترش مبارزه آزادیخواهی کوردستان، از یاد و خاطره این شهدا صیانت خواهیم کرد. با مقاومت تاریخی، آنها صفحات درخشانی را در تاریخ مبارزه برای ازادی کوردستان گشوده‌اند. باید این صفحات را بدرستی خواند، زیرا تا کنون نیز افرادی نتوانسته‌اند این صفحات تاریخ را به درستی قرائت کنند.

کاراییلان در ابن بخش از گفتگوی خود خاطرنشان ساخت که ۶۰ جوان قهرمان در شهر آمد با رهبری چیاگر، ۱۰۳ روز با مقاومتی تاریخی داستانی سرشار از قهرمانی خلق کردند، همین قهرمانی در جزیر، شرنخ، گوَر، هزخ و نصیبین نیز خلق شد. این مقاومت بیش از هر چیز علیه نابودی بود. اگر این مقاومت روی نمی‌داد، تمامی کوردستان با وضعیتی بسیار دشوارتر از آنچه که اکنون وجود دارد، روبرو می‌شد. این مقاومت در مقابل این توطئه بزرگ برای نابودی بود و توطئه را نیز از میان برداشت.

کاراییلان در ادامه گفتگوی خود با رادیو دنگ ولات گفت: در جزیر، سور، شرنخ و شهرهای دیگر کوردستان دشمن نتوانست به پیروزی دست پیدا کند. برعکس، این مقاومت تاریخی بود که به پیروزی رسید و به نتیجه دست یافت. تلاش می‌شد جامعه ما را در این مناطق به تسلیم شدن وادارند، اما به دلیل این مقاومت تمامی توطئه‌های آنان از میان رفتند. نتوانستند سر تسلیم را بر آنان فرود بیاورند.

روح مقاومت در درون این جامعه کاشته شد، از آن زمان تا کنون ۵ سال است که دشمن تلاش می‌کند، تمامی کوچه‌ها و محلات با نیروهای دشمن پر شده است، سور را به تمامی ویران کردند و رفت و آمد را ممنوع کردند. هم اکنون نیز بسیاری از محلات نصیبین مشمول مقررات منع آمد و شد هستند. اما در نهایت نتوانستند خلقمان را تسلیم کنند. ما شهید دادیم، داستانهای قهرمانانه خلق شدند، اما  توطئه‌های دشمن نیز با این مقاومت خنثی شدند. و این بسیار معنی‌دار است. این مقاومت، شرف و مایه شکوه و سربلندی خلق کورد است. آینده خلق کورد را رقم می‌زند. موضع کورد را شفاف و قاطع کرده است. نشان داد که آینده خلق کورد تنها از طریق مقاومت است که رقم می‌خورد.

نه فقط رهبران سیاسی، بلکه باید رهبران دینی و اجتماعی ایزدیان نیز باید مبارزه کنند

کاراییلان در ادامه گفتگوی خود با رادیو دنگ ولات با اشاره به توافق بغداد-هولیر در رابطه با شنگال نیز اظهار داشت: نوع برخورد دولت ترک با خودمدیریتی کورد در همه جا به یک گونه است. در شنگال نیز همینگونه رفتار می‌کنند. نمی‌خواهند که جامعه ایزدی به خودمدیریتی دست یابند، خودمدیریتی در قوانین عراق فدرال نیز وجود دارد. یعنی چیزی را که ایزدیان خواهان آن هستند، خارج از قوانین عراق نیستند. دولت ترک اما در همه جا مخالف خودمدیریتی کوردهاست. کورد در هر جایی از جهان خواهان دست‌یابی به حقوق خود برآید، دولت ترک ادعا می‌کند پ.ک.ک است و به همین علت با آن مخالفت می‌کند. اما واقعیت اینگونه نیست. خلق کورد خواهان دست‌یابی به موقعیت سیاسی خود است، می‌خواهد خودمدیریت باشد. برای نمونه جامعه ایزدی همیشه از سوی اسلام سرکوب شده است، هیچ کس از آن حمایت نکرده است. این حق مشروع جامعه ایزدی است که واجد نیرویی از ان خود شود، خود را محافظت کند و خود را مدیریت کند. در این رابطه نه فقط پیشاهنگان و رهبران سیاسی ایزدی، بلکه باید رهبران جامعه دینی و اجتماعی ایزدی نیز برای دست‌یابی به این هدف مبارزه کنند. اکنون آنها سکوت کرده‌اند، اما باید خلق شنگال در چارچوب قوانین عراق و حکومت فدرال کوردستان عراق، به خودمدیریتی دست پیدا کنند، باید ایزدیان بتوانند از خود محافظت کرده و خود را مدیریت کنند و این خواسته‌ای مشروع است. زیرا دولت ترک علیه این مسئله موضع گرفته و در این رابطه فشارهایی را وارد می‌کند، بغداد و هولیر نیز در این رابطه پیمانی را بین خود منعقد کرده‌اند و خلق شنگال را بی‌نصیب از خودمدیریتی خود گذاشته‌اند.

توافق شنگال به هیچ عنوان بر اساس منافع کورد نیست

در اینجا حکومت عراق با رهبری کاظمی نتوانسته است موضعی قدرتمند از خود نشان دهد. اگر موضعی قدرتمند از خود نشان می‌داد و به ترکیه اعلام می‌کرد که ترکیه نباید نباید در امور داخلی عراق دخالت کند، من مسئله شنگال را بر اساس منافع عراق و قوانین عراق حل می‌کنم، وضعیت به اینجا ختم نمی‌شد. در واقع دولت کاظمی به شیوه‌ای ضعیف در این رابطه عمل نمود. در مقابل این دولت مشکلات عدیده‌ای وجود دارند که باید حل شوند. به جای تمرکز بر این مسئله و کسب امتیازی از طریق مسئله شنگال، لازم بود مسائل دیگری را حل می‌کرد. کاظمی خود می‌گوید که نیازمند پیروزی و موفقیت است، و بر این اساس است که ۱۰ هزار نیروی نظامی را به منطقه شنگال اعزام کرده است. یعنی می‌خواهد که موفقیت خود را از طریق  فرمان دیگری بر خلق آزاد شده شنگال محقق کند.

در این رابطه کورد نیز یکی از طرف‌های دیگر این معادله است. ایا در این توافق منافع خلق کورد مورد توجه قرار گرفته است؟ یعنی در کدام بند و نقطه منافع خلق کورد مورد توجه قرار گرفته است و مبارزه کوردایتی را به پیش می‌برد؟ برعکس، تلاش می‌شود از طریق ین توافق خودمدیریتی کوردهای ایزدی از آنان سلب شود. هدف از این توافق همین است. یعنی در این توافق کورد هیچگونه منفعتی ندارد. از مشارکت پ.د.ک در این توافق این مسئله آشکار می‌شود، که اگر من در این توافق حضور نداشته باشم، مهم نیست، این توافق، این خودمدیریتی باید از میان برود. غیر از این نوع برخورد با چه نیتی در آن مشارکت کرده است؟ در این توافق کوردها هیچگونه منفعتی ندارند، و تمامی دستاوردهای کورد در این منطقه به دولت مرکزی عراق مسترد شده است. یعنی در وقاع مخالف هر گونه خودمدیریتی جامعه ایزدی هستند. تلاشهایی به این منظور در جریان است. اما این تلاشها در راستای منافع کورد نیستند. با این وجود سیاستهای عراق و بسیاری از نهادهای دولتی عراق این سیاست را تصویب نکرده و نپذیرفته‌اند.

در کوردستان دشمن از طریق راهکارهای جنگ ویژه به جامعه کوردستان حمله می‌کند

در رابطه با حملات، قتل‌عام‌ها و نقض حقوق بشر در شمال کوردستان که از سوی دولت ترک صورت می‌گیرد، کاراییلان افزود: در کوردستان، دشمن نه فقط به گریلا و فعالان سیاسی، بلکه با راهکارهای جنگ ویژه به جامعه کوردستان نیز حمله می‌کند. قشرهای مختلف جامعه کوردستان و خصوصا زنان و جوانان را هدف قرار می‌دهد. می‌خواهد که جامعه هیچگونه مقاومتی از خود نشان ندهد، تسلیم شود و صحنه را ترک کند. برای دست‌یابی به این هدف نیز جنگ روانی ویژه‌ای را به پیش می‌برد. در مقابل این سیاستها، جنبش زنان آزاد با شعار ما از خودمان دفاع می‌کنیم، برای دفاع از خود موضعگیری کرده است. این موضع بسیار مهم و معنادار است.

گروهبان‌ها اگر کورد باشند خائن هستند و اگر ترک باشند، استعمارگر هستند

کاراییلان در رابطه با تعدی و تجاوز در کرجوس نیز اظهار داشت: رویداد تجاوز و تعدی در کرجوس، در رسانه‌ها بازتاب داشته است، این رویداد وحشیگری است. این وحشیگری چیزی است که بیش از هر چیز در این رویداد قابل مشاهده است. فاعلان اصلی این رویداد گروهبان‌های ویژه هستند،  معلوم است که دولت نه فقط برای جنگ نیروهای نظامی خود را به این منطقه گسیل و گروهبان‌های ویژه را برای مدیریت جنگ اعزام کرده است. بلکه همزمان برای بازی کردن با حیا، ناموس و سربلندی خلق کورد، برای سیاه‌نمایی جامعه کورد گروهبان‌های ویژه را به این مسئولیتها گمارده است. در همین رابطه از خلق کورد، جوانان و دختران کورد درخواست می‌کنم که در مقابل گروهبان‌های ویژه هوشیار باشند، این افراد، افرادی عادی نیستند، بسیار غیر انسانی رفتار می‌کنند. اگر کورد باشند خائنند، اگر هم ترک باشند، نمایندگان استعمارگری هستند. باید در میان جامعه و از سوی جامعه رسوا شوند. ایزوله شوند. این افراد دنبال پول هستند. برای خونریزی، برای بازی با شکوه اجتماعی جامعه کوردی، پول می‌گیرند. خلقمان باید علیه این موارد هوشیار بوده و در مقابل آنان قیام کنند.

کاراییلان با اشاره به سکوت اجتماعی علیه این رویداد افزود: نباید سکوت کرد، جنبش زنان آزاد تا سطحی می‌تواند مبارزه کند، اما باید جامعه به تمامی در صحنه حاضر شده و مبارزه کند و اعتراض خود را نشان دهد. همه باید بدانند که این افراد نمایندگان استعمارگری ترک بوده و به هیچ نحوی نباید جوانان کورد، زن یا مرد به آنان نزدیک شوند. آنها می‌خواهند که جوانان کورد را منحرف کنند. تلاش می‌کنند آنان را به جاسوسی وادارند. با این تعدی و تجاوزها می‌خواهند که جامعه را از اخلاق بدور کنند.

کاراییلان در این رابطه خاطرنشان ساخت که اکنون در ترکیه رژیم آپارتاید و نژاد‌پرستی بیش از هر زمان دیگری جلوه یافته است. هر زمان کوردی کشته می‌شود، نخست بیانیه‌ای را منتشر کرده و تلاش می‌کنند واقعیات را وارونه جلوه دهند. سپس کل صورت مسئله را پاک می‌کنند. کوردها را از هلیکوپتر به زمین پرت می‌کنند، اما مشاهده می‌شود که کسی که مقام وزارت را برعهده دارد، در مجلس از عاملان آن حمایت می‌کند. یعنی کورد را از هلیکوپتر به زمین پرت می‌کنند، به وحشیگری دست می‌زنند و این وحشیگیری‌ها را نیز مشروع جلوه می‌دهند.

تمامی این موارد یک به یک حسابرسی می‌شوند

کاراییلان در بخش دیگری از گفتگوی خود با رادیو دنگ ولات اظهار داشت که دولت ترک در کوردستان سیاست نژادپرستانه‌ای را به اجرا درآورده است و با شیوه‌های مختلف این نژادپرستی را پرده‌پوش می‌کند. در این باره مراد کاراییلان افزود: به تمامی این موارد یک به یک رسیدگی می‌شود. پ.ک.ک اساسا به همین دلیل دست به مبارزه زده است. پ.ک.ک برای گرفتن انتقام از چنین اقداماتی حضور دارد. خلقمان بداند، ما در مقابل این اقدامات دشمن سکوت نکرده و آنها را مورد حسارسی، اکنون و آینده، قرار می‌دهیم.

کاراییلان در ادامه افزود: پ.ک.ک برای حسابرسی تاریخی از استعمارگری و کلنیالیسم ترک مبارزه خود را آغاز کرده و این مبارزه، در نوع خود مبارزه‌ای برای حسابرسی، تحقق عدالت و تحقق آزادی است.

در سال ۲۰۲۱ این مبارزه قدرتمندتر می‌شود

مراد کاراییلان در خاتمه گفتگوی خود با رادیو دنگ ولات اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ گریلاهای مدرن به هر نحو ممکن وارد عرصه شده و در این باره افزود: سال ۲۰۲۱ مصادف با چهل و سومین سالگی حزبمان است. سال ۲۰۲۱ برای مبارزه ما سالی عادی نخواهد بود. رویدادهایی که در حال وقوع هستند از هم اکنون نشان می‌دهند که سال ۲۰۲۱ سالی اضطراری و غیر عادی و مهم خواهد بود. عزم راسخی داریم که با نیرویی که از شهدایمان گرفته‌ایم، سال آینده را به سالی سرشار از پیشرفت و تحول مبدل کنیم.