کارنامه کوردستیزی جمهوری اسلامی ایران در اسفند ١٣٩٩

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان آمار نقض حقوق بشر در روژهلات کوردستان و ایران را منتشر نمود. این مرکز از تداوم احضار و بازداشت شهروندان کورد خبر داده است.

بر اساس آمار گردآوری شده توسط شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان در ماه اسفند دستکم ۱۴ شهروند و فعال کورد در ۷ شهر مختلف ایران دستگیر شده‌اند. از این تعداد ۷ تن برای اجرای حکم زندان و ۷ تن دیگر نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند. همزمان بیشتر از ۳۰ فعال مدنی، مذهبی، فرهنگی، ادبی و هنری نیز توسط دستگاه‌های امنیتی احضار شده و برای چندین ساعت تحت بازجویی قرار گرفتند.

در این ماه همچنین دست کم دو کولبر و کاسبکار با نام‌های ابوبکر محمدی و ابراهیم پور محمد به دلیل غرق شدن در رودخانه و سرمازدگی جان خود را از دست داده و ۸ کولبر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

در اسفند ماه سه شهروند و فعال کورد توسط دادگاه انقلاب رژیم در شهرهای مختلف به ۱۱ ماه تا ۵ سال زندان محکوم شده‌اند. در ماه گذشته ۴ شهروند به دلیل انفجار مین در مناطق مرزی قصرشیرین، سومار و پیرانشار در استان‌های کرماشان و اورمیه مجروح شده‌اند.

همچنین دو زندانی با نام‌های حامد مصطفی اهل هرسین استان کرماشان و ناصر ولی‌زاده اهل بوکان در استان اورمیه در زندان‌های اراک و اورمیه اعدام شدند.

بنابر گزارش‌های ماهانه در سه ماهه زمستان ١٣٩٩، حداقل ١۵٢ فعال و شهروند روژهلات کوردستان از سوی رژیم اشغالگر ایران بازداشت شده‌اند.