کاروان گزنه‌ای نماینده مجلس اقلیم: ماهیانه ۳۵۰ میلیارد دینار از درآمد نفت اقلیم ناپدید می‌شود

یک نماینده‌ی پارلمان اعلام کرد، حدود ۳۵۰ میلیارد دینار در ماه از پول نفت اقلیم گم می‌شود. وی همچنین می‌گوید، ما این مسئله را پیگیری کردیم اما تاکنون حکومت هیچ پاسخی به ما نداده است.

کاروان گزنه‌ای نماینده‌ی پارلمان اقلیم کوردستان در فیسبوک خود اعلام کرد، در حال حاضر به بهانه‌ی آمدن و یا تأخیر ۲۰۰ میلیارد دیناری ماهیانه‌ی بغداد، حکومت اقلیم هر روز حقوق و دستمزد یک وزارتخانه را تقسیم می‌کند. در حقیقت این فقط یک بهانه است.

این نماینده‌ی پارلمان اعلام کرده است، در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت نزدیک ۸۱ دلار است. با هرگونه بررسی و بر اساس گزارش‌های شرکت دلویت از این پول ۵۴ درصد برای مخارج و ۴۶ درصد برای حکومت اقلیم کوردستان است. یعنی حکومت اقلیم باید از هر بشکه نفت ۳۷ دلار و ۶۰ سنت درآمد داشته باشد.

وی همچنین گفت: حکومت اقلیم که خود ۴۷۰ هزار بشکه تولید می‌کند و خود آنها نیز می‌گویند، ۴۳۰ هزار بشکه را در هر روز می‌فروشند. یک روز درآمد نفت اقلیم ۱۶ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار و یک ماه ۴۸۰ میلیون دلار که به دینار معادل ۷۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دینار است.

گزنه‌ای همچنین گفت: در حال حاضر درآمد داخلی بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دینار برای هر ماه است. کمک مالی ائتلاف به وزارت پیشمرگ نیز حدود ۲۰ میلیارد دینار برای هر ماه می‌باشد.

این نماینده پارلمان مجموعه درآمدها که شامل پول نفت و درآمد داخلی و تحویلی ائتلاف است را حساب کرده است که حدود یک تریلیون و ۳۰ میلیارد دینار می‌باشد.یعنی حکومت اقلیم باید دارای یک تریلیون و ۳۰ میلیارد دینار باشد آن هم بدون احتساب کمکی که از بغداد روانه اقلیم می‌شود.

در حالی که دستمزد حقوق‌بگیران حدود ۹۰۰ میلیارد دینار است که همراه با ۲۰۰ میلیارد دینار بغداد، تفاوت آن حدود ۴۰۰ میلیارد دینار می‌شود.

وی همچنین اعلام کرده است که حکومت می‌تواند هم حقوق و دستمزد کارمندان را پرداخت کنم و هم درهای استخدامی‌ها را باز کند، هم تمامی مسائل و خدمات و پروژه‌ها را نیز حل نماید. در مجموع حدود ۳۵۰ میلیارد دینار ماهیانه از پول نفت گم می‌شود. ما همه‌ی پیگیری‌های لازم را در پارلمان انجام دادیم و ده‌ها یادداشت و پرسش را در این رابطه به حکومت ارائه کرده‌ایم، اما تاکنون حکومت هیچ پاسخی به ما نداده است.