کاراسو: اراده سیاسی شنگال باید به رسمیت شناخته شود، این مسئولیت همه بشریت است

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک اعلام کرد، بشریت در مقابل ایزدی‌ها مسئول است و اعلام نمود، باید جایگاه ایزدی‌ها به رسمیت شناخته شود تا مانع از حملات دولت اشغالگر ترکیه به آنان شوند.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در برنامه‌ی ویژه تلویزیونی میدیا خبر شرکت کرده و پاسخ چندین پرسش را داد.

کارزار زمان، زمان آزادیست

کاراسو در ابتدای سخنان خود به کمپین "زمان، زمان آزادی است" که حدود یک سال است ادامه دارد، اشاره کرد و گفت:"می‌خواهیم این کمپین را تقویت کرده و خلقمان و رهبر آپو را آزاد کنیم. بدون شک حساسیت بسیاری وجود دارد. در هر چهار بخش کوردستان خلق ما در آن شرکت کردند."

کاراسو در ادامه‌ی سخنانش گفت؛"این کمپین را تقویت خواهیم کرد، مشخص است. بدون شک هدف این کمپین فقط پایان دادن به حصر رهبران آپو و برای آزادی فیزیکی رهبر آپو می‌باشد. دیگر آزادی رهبر آپو فقط مسئله‌ی خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه نیست، بلکه مسئله‌ای جهانی است."

کاراسو همچنین اعلام کرد، این کمپین مبارزه علیه فاشیسم را در برنامه‌ی خود قرار داده است و گفت:"اکنون همه می‌گویند آ.ک.پ و م.ه.پ بسیار ضعیف شده و در حال سقوط و فروپاشی است. باید دشمنی اجتماعی با آ.ک.پ افزایش یابد. دیگر نیروهای دمکراتیک و خلق کورد، کارگران و زنان حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ را قبول نمی‌کند. این بسیار واضح و آشکار است."

مصطفی کاراسو اعلام نمود، مقاومت نیروهای گریلا که از بیست و سوم آوریل علیه اشغالگری آغاز شده است، به عنوان بخشی از کارزار «روز آزادی فرارسیده است» انجام می‌شود. وی گفت؛"حکومت آ.ک.پ /م.ه.پ به صورت یکجانبه به کوردها حمله می‌کند. مبارزه علیه این حکومت از لحاظ سیاسی و نظامی و فرهنگی و اجتماعی توسط نیروهای دمکراتیک با روش‌های گوناگون ادامه دارد.

این مبارزات اکنون باید به نتیجه برسد، چون فاشیسم علیه ماست. آنها از همه فرصت‌ها برای حملات خود استفاده می‌کنند. در مقابل آن نیز بدون شک باید نیروهای دمکراتیک و خلق کورد همه فرصت‌های خود را به کار گرفته و علیه فاشیسم مقاومت کنند."

حملات علیه شنگال باید چگونه ارزیابی شود؟

مصطفی کاراسو در ادامه‌ی سخنان خود به حملات دولت ترکیه به شنگال اشاره کرد و گفت:"حملات به شنگال چیزی تازه نیست. دولت ترکیه چندین بار به شنگال حمله کرده است نه حکومت عراق و نه پ.د.ک و نه سازمان ملل و حتی آمریکا که کنترل هوایی عراق را در دست دارد، به این حملات اعتراضی نکرده‌اند. به همین دلیل این حملات عادی‌سازی می‌شوند. دولت ترکیه به آسانی حمله می‌کند. این حملات با اهداف زیادی علیه ایزدی‌ها انجام می‌شوند و آنها را مجبور به پذیرفتن توافق ۹ اکتبر شنگال که میان پ.د.ک و عراق انجام شده بود، می‌کنند. واضح است که معنی آن این است یا این توافق را بپذیرید، یا اینکه دولت ترکیه شما را بمباران می‌کند.

دولت عراق و پ.د.ک خود با این حملات مخالفت نمی‌کنند. آنها ترکیه را برای اجرای این توافق به کار می‌گیرند. حملات ترکیه را به عنوان تهدیدی به کار می‌گیرند. این اولین چیزی است که به فکر مردم می‌رسد. کاظمی خود چند روز پیش از این حملات گفته بود، باید این توافق اجرا شود. مایه شرمساری است این حملات زمانی که کاظمی به آنجا رفته بود، انجام شد. یعنی عراق باید در مقابل آن بایستد و اعتراض کند. نخست‌وزیر عراق به شنگال رفته و شنگال نیز بخشی از عراق است، اما شنگال را بمباران می‌کنند. در حقیقت این حمله علیه کاظمی و بی‌احترامی به وی است. این حمله فقط بی‌احترامی به مردم شنگال نیست، بلکه بی‌احترامی به همه‌ی مردم عراق است."

مصطفی کاراسو اعلام کرد رخ دادن حمله‌های اینچنینی در زمان رفتن کاظمی بسیار جدی بود. وی گفت؛"عدم موضع‌گیری و سکوت پارت دمکرات کوردستان علیه این حملات وضعیت را بسیار جدی‌تر کرده و این سکوت به معنی عادی‌سازی حملات است."

مصطفی کاراسو در ادامه‌ی سخنان خود یاد فرمانده‌ی ی.ب.ش سعید حسن و سایر قربانیان بیمارستان سکینه که در بمباران دولت ترکیه شهید شدند را گرامی داشت.

چگونگی برخورد پ.د.ک در قبال شنگال

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک اعلام کرد، باید روش پ.د.ک در مقابل شنگال ارزیابی شود و گفت:"پارت دمکرات، ایزدی‌هایی را که رهبر آپو دوست دارند، هدف قرار می‌دهد و آنها را به عنوان نیروهای غیرقانونی نام می‌برد. ی.ب.ش در حقیقت فرزندان مردم شنگال هستند. آنها توسط ه.پ.گ، ی.پ.گ و یژا ستار آموزش دیده‌اند. نیروی خوددفاعی ایزدی‌ها هستند. این نیروی دفاعی چه کاری انجام داده است؟ آن‌ها شنگال را از دست داعش نجات دادند. اکنون پ.د.ک با آنها دشمنی می‌کند. اکنون ده‌ها هزار ایزدی آزاد شده توسط این نیروها در کمپ‌های تحت کنترل پ.د.ک زندگی می‌کنند و پ.د.ک مانع از بازگشت آنها به شنگال می‌شود. انگار که در شنگال نیروی غیرقانونی وجود دارد و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا ی.ب.ش اجازه‌ی بازگشت مردم به شنگال را نمی‌دهد. آنهایی که ایزدی‌ها را از قتل‌عام نجات دادند، چگونه مانع از بازگشت آنها به شنگال می‌شوند؟ آنها اگر اکنون زنده هستند، در سایه‌ی ه.پ.گ و ی.پ.گ است و اکنون این نیروها را متهم می‌کنند. چرا؟ چون آنها رهبر آپو را دوست دارند. آنها گریلا را دوست دارند. آنها بدون شک نیروهایی که آنها را از قتل‌عام نجات داده‌اند، دوست دارند. بدون شک به رهبر آپو اظهار علاقه می‌کنند. رهبر آپو نیز قبل از این قتل‌عام خواستار صیانت از ایزدی‌ها شده بود. ایزدی‌ها از حساسیت رهبر آپو در مورد ایزدی‌ها مطلع هستند. آنها می‌دانند که ایزدی ها تا چه حدی پیش رهبر آپو ارزشمند هستند. اکنون پ.د.ک با این امر دشمنی می‌کند. اما حتی به این حد نیز کفایت نکرده و آنها را هدف دولت ترکیه قرار می‌دهد. با گفتن اینکه 'پ.ک.ک در آنجا حضور دارند، نیروهای غیرقانونی در آنجا هستند'، تا دولت ترکیه آنها را هدف قرار دهد. دولتی ترکیه نیز می‌گوید؛ ما ایزدی‌ها را هدف قرار نمی‌دهیم، ما کوردها را هدف قرار نمی‌دهیم، بلکه ما به پ.ک.ک حمله می‌کنیم'. حمله به غیرنظامیان جنایتی بزرگ است، اما پ.د.ک سکوت کرده است. مشخص است که پ.د.ک شریک این حملات است. اگر شریک نباشد در مقابل این حملات می‌ایستد."

باید جایگاه ایزدی‌ها مشخص شود

کاراسو به سکوت دولت‌ها و نیروهای بین‌المللی در مقابل حملات ترکیه به شنگال اشاره کرده و این موضع را با عدم برسمیت شناختن قتل‌‌عام ایزدی‌ها مرتبط دانست و افزود:"اگر در این مورد صحبت شود که قتل‌عامی انجام شده است، باید آن را به رسمیت بشناسند. باید ایزدی‌ها جایگاه خود را داشته باشند. باید ایزدی‌ها بتوانند خود را اداره کنند. باید ایزدی ها از لحاظ قانونی محافظت شوند. شنگال اکنون مرکز ایزدی‌هاست. هر روز به آنها حمله می‌شود. چرا سکوت کرده‌اند؟ این در حقیقت مایه‌ی شرمساری است. از این لحاظ باید اروپا، آمریکا و سازمان ملل موضع‌گیری درستی نشان دهند."

مسئولیت انسانی در مقابل ایزدی‌ها

همه در مقابل ایزدی‌ها مسئول هستیم. بشریت در مقابل ایزدی‌ها مسئول است. در مقابل چشم بشریت تلاش شد تا آنها را قتل‌عام کنند، ۵ هزار زن ایزدی هنوز هم اسیر هستند. چرا این مسئله در صدر اخبار و گفتوگوها قرار نمی‌گیرد؟ اگر ۵۰۰۰ زن آلمانی یا ۵۰۰۰ زن بریتانیایی یا آمریکایی یا از هر جامعه‌ی دیگری توسط داعش به اسارت گرفته می‌شد، آیا این مسئله در صدر موضوع قرار نمی‌گرفت؟ آیا افکار عمومی از آنها پشتیبانی نمی‌کرد؟ اما وقتی مسئله ایزدی‌هاست، باید کوردها سکوت کنند؟ ما می‌دانیم که آنها از منافع خود دفاع می‌کنند، اما حداقل منافعشان را در مورد مسئله شنگال کنار بگذارند. چند هزار انسان در آن جا هستند. حداقل از یکی از قدیمی‌ترین باورها و عقاید جهان صیانت کنند."

ایزدی‌ها باید متحد شوند

کاراسو یادآور شد که ایزدی‌ها بارها قتل‌عام شدند و گفت؛"اگر ایزدی‌ها تلاش کنند، آنگاه خود‌مدیریتی آنها پذیرفته خواهد شد. قتل‌عام توسط همه دولت‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد. بر این اساس می‌توانند ضامن خودمدیریتی و استقلال خود باشند. پس آنها باید حقیقتاً تلاش کنند. همچنین باید با هم متحد باشند. ممکن از دیدگاه سیاسی آنها متفاوت باشند، اما بدون در نظر گرفتن اینکه به کدام حزب نزدیک هستند، همه با هم باید در ارتباط باشند. ایزدی‌ها همه باید اختلافات خود را کنار گذاشته و در گرد هم جمع شوند."

کوردها به مبارزه‌ای عمومی نیاز دارند

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در ادامه سخنانش اعلام کرد، حکومت آ.ک.پ /م.ه.پ هم دشمن کوردها و هم دشمن نیروهای دمکراتیک هستند و گفت:"دشمن همه‌ی خلق کورد در هر ۴ بخش کردستان و دشمن همه نیروهای دمکراتیک ترکیه و خاورمیانه هستند. آنها دشمن هرگونه پیشرفت دمکراتیکی هستند. آنها دشمن زنان، دشمن دینامیک دمکراتیک هستند. باید کوردها موضع‌گیری مشترکی نشان دهند و در باکور، باشور، روژاوا و روژهلات باید موضعگیری مشترکی داشته باشند، تا بتواند فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ را شکست دهند. کوردها باید بیشتر تلاش کنند. دفاع از دستاوردهایمان در روژاوا و باشور و دفاع از مسئله‌ی کورد در سرتاسر خاورمیانه با شکست فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ ممکن می‌شود و گرنه هیچ کدام از دستاوردهای کورد و همین همیشگی نخواهند بود. باید همه این را به خوبی بدانند. باید روژاوا و باشور و همه‌ی کوردها این را بدانند. به همین دلیل باید کوردها علیه فاشیسم موضع‌گیری کنند. باید با موضع‌گیری همه جانبه این کار را انجام دهند. اگر کوردها این مسئله را درک نکنند، آنگاه به تله خواهند افتاد. چون موضع‌گیری‌های مختلفی نشان خواهند داد و در مبارزات علیه فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ تضعیف خواهند شد. اگر کوردها موضع‌گیری مشترکی نشان دهند، عمر حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ کوتاه می‌شود و خیلی زود سقوط خواهد کرد. آنها این تفکر قاتل را شکست خواهند داد. روژآوا، باشور و کوردها در سرتاسر خاورمیانه پیروز خواهند شد. همچنین راه برای حل دمکراتیک مسئله باز می‌شود، اما باید این حکومت سقوط کند.

نباید خلق کورد اجازه دهند که افغانی‌ها در کوردستان ساکن شوند

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک در ادامه سخنانش مسئله افغانستان را ارزیابی کرد و گفت؛"آمریکا با طالبان توافق کرده است. طالبان وعده‌هایی به آمریکا داده‌اند. آمریکا بر این اساس عقب‌نشینی کرد. آمریکا می‌گوید،'عقب‌نشینی می‌کنیم و چین و ایران و روسیه باید با طالبان معامله کنند'، با حساب کردن روی طالبان که بر جامعه اسلامی تاثیر دارند، نقشه‌ای برای ایجاد مسئله طراحی کردند. آمریکا خود طالبان را ایجاد کرده است. بدون شک طالبان فوراً برای ایران و روسیه و چین به مسئله و مشکل تبدیل نمی‌شود. آنها می‌خواهند خود را قدرتمند کنند. اما وجود طالبان تاثیرگذار خواهد بود. مانند جشنی برای تبهکاران دولت ترکیه در ادلب بود. در بسیاری مناطق مسئله اینگونه درست شد. هیچکس ثبات و امنیت را برای آن جا پیش‌بینی نمی‌کند. نیروهای اطراف افغانستان در اساس دشمن و علیه آمریکا هستند. آمریکا نیز فکر می‌کند حالا که مسئله اینگونه است، بگذار طالبان نیز به مسئله‌ای برای آنها تبدیل شود.

اکنون آ.ک.پ و اردوغان برای طالبان تبلیغ می‌کنند. اردوغان و ترکیه اساس داعش را بنیاد نهادند. آنها که اساس القاعده و النصره و این گونه سازمان‌ها را تقویت می‌کنند، آنها با طالبان پیوند حقیقی دارند. آنها می‌خواهند از این وضعیت سود ببرند. باید همه این را ببیند. بدون شک آن چیزی که پیش‌بینی می‌کردند را به دست نیاوردند. می‌خواستند فرودگاه را در کنترل داشته باشند. اگر این کار را می‌کردند از آمریکا پول می‌گرفتند. اما موفق نشدند. اکنون می‌گویند، ما از فرودگاه استفاده می‌کنیم. آنها مانند شغال به دنبال این هستند که چیزی به دست بیاورند. ممکن است به تجارت مواد مخدر برسند.

از طرف دیگر پناهجویان می‌آیند. آنها از این پناهجویان هم استفاده می‌کنند. آنها به وسیله پناهجویان اروپا را تهدید می‌کنند و تلاش می‌کنند از آنها پول بگیرند. من می‌خواهم در این جا بگویم، پناهجویان خواهند آمد. این پناهجویان را در کجا اسکان می‌دهند؟ آنها را فوراً به کوردستان منتقل می‌کنند. کوردها باید این را نبپذیرند. ما با پناهجویان دشمنی نمی‌کنیم، اما این ممکن نیست که آنها فوراً در کوردستان مستقر شوند. نباید افغانی‌ها در تغییر دموگرافی کوردستان به کار گرفته شوند. به همین دلیل همه کورد‌ها باید به پا خیزند. کوردهایی که به ه.د.پ، آ.ک.پ، ج.ه.پ و ای پارتی رای می‌دهند، همه‌ی کورد‌هایی که به احزاب کورد رای می‌دهند، همه باید در مقابل این سیاست بایستند. نباید این را بپذیرند باید اجازه ندهند که افغان‌ها در کوردستان اسکان یابند.

تفسیر بشار اسد در مورد سیستم

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری ک.ج.ک بیانیه‌ی بشار اسد در رابطه با سیستم اداره‌ی سوریه را ارزیابی کرده و گفت؛"ما از این بیانیه مثبت استقبال می‌کنیم. ما اینگونه بیانیه‌ها را می‌پسندیم. قطعاً اینگونه بیانیه‌ها فوراً مسائل را حل نمی‌کنند، اما مهم هستند و باید آنها را با اهمیت نگریست. به عقیده ما باید کوردهای روژاوا و اداره روژاوا و شمال و شرق سوریه این گونه بیانیه‌ها را مثبت ارزیابی کنند. این زمینه مهم است. هیچ راه دیگری وجود ندارد. مسئله در داخل سوریه حل خواهد شد. این مدلی امروزی است، مدلی است که عرب‌ها، کوردها و سریانی‌ها در آن همه متحد هستند. اگر تغییراتی بر این مبنا در اداره کنونی انجام شود، آنگاه می‌توان مسائل را حل کرد".

کاراسو گفت؛"رژیم اکنون باید این را ببیند. هیچ بازگشتی به قبل از سال ۲۰۱۱ وجود ندارد. هیچ راه حلی نیست. به همین دلیل ما معتقدیم که رژیم باید برخی حقایق را ببیند و حقیقت اداره کنونی سوریه را بپذیرد و خود را تغییر دهد و با خلق کورد و جامعه عربی و جامعه سریانی آشتی کرده و پروسه‌ای جدید را آغاز کند. امیدوار هستیم این امر رخ دهد."