خانواده‌های جانباختگان روبوسکی: اگر باباجان دلسوز است باید صراحتا حقایق را فاش کند

خانواده‌های داغدیده واقعه روبوسکی با ابراز واکنش علیه سخنان علی باباجان، رئیس حزب DEVA اعلام کردند که: اگر باباجان در اظهارات خود صمیمت دارد، باید پیش از هر اقدامی، حقایق را با افکار عمومی در میان بگذارد.

علی باباجان دبیرکل حزب DEVA در ۶ آوریل امسال در نخستین کنگره عادی این حزب در شرنخ در جریان یک سخنرانی اعلام کرده بود که شهروندان و نزدیکان افرادی که در جریان روبوسکی جان خود را از دست داده‌اند منتظر عدالت هستند. هیچ کس از انها عذرخواهی نکرد. ما نمی‌خواهیم چشمان مادران را اشکبار ببنیم.

خانواده‌های روبوسکی در مقابل این گفته‌های علی باباجان واکنش نشان داده و خاطرنشان ساختند که اگر علی باباجان دلسوز و مشفق است، در گفته‌هایش صمیمت دارد، باید حقایق را با افکار عمومی در میان بگذارد.

حلیمه انجو که فرزندش سرحات انجو را در واقعه قتل‌عام روبوسکی از دست داده است اعلام کرد که هیچگونه راستی و صمیمتی را در گفته‌های باباجان مشاهده نکرده و در این باره اظهار داشت: ۹ سال از واقعه روبوسکی گذشته است، اما هنوز نیز قاتلان محاکمه نشده‌اند. علی باباجان دبیرکل حزب دَوا در کنگره خود در شرنخ سخنرانی کرده و اظهار داشته است که لازم است دولت از خانواده‌های روبوسکی عذز خواهی کند. ما در اینجا از بابا جان می‌پرسیم که تو چرا عذرخواهی نمی‌کنی؟ اگر وی در رابطه با سخنانش صمیمیت دارد، آیا تا کنون برای احقاق حق و عدالت به روبوسکی رفته است؟ زمانیکه باباجان در حزب عدالت و توسعه بود چرا چیزی نمی‌گفت؟ چرا از خانواده‌های کشته‌شدگان عذرخواهی نکرد؟ باید وی به وجدان خود رجوع کند، و حقایق موجود در خصوص رویداد روبوسکی را منتشر کند. اقدامات امروز انان مایه شرم بوده و پذیرفته نمی‌شود. ۹ سال از رویداد روبوسکی گذشته است اما هنوز دردهای ما مانند دیروز تسکین نیافته است. لازم نیست با خون فرزندان ما سیاست‌ورزی کنند. حقایق را بگویند کافی است. داود‌اوغلو به وجدان خود رجوع کند و در این باره سخنرانی کند. قاتلان این رویداد لازم است سخن بگویند. کسانی که از ما طلب بخشش نکرده‌اند لازم نیست بعد از ۹ اسل از ما درخواست بخشش کنند. مگر این قتل‌عام را می‌توان با درخواست گذشت و بخشش از یاد برد؟ لازم است واقعیات را بازگو کنند. ما خواهان عدالت هستیم.

غزال اونجو نیز که فرزندش را در جریان رویداد روبوسکی از دست داده است، در واکنش به سخنان علی باباجان اعلام کرد: زمانیکه که قتل‌عام روبوسکی روی داد علی باباجان در حزب حاکم بود. زمانیکه در حزب حاکم بود چرا دهان خود را بسته بود؟ اکنون با این سخنان چه چیزی را دنبال می‌کند؟ هدف آنها اینست که با این سیاست آرای خلق کورد را به سوی خود جلب کنند. اکر سخنان باباجان واقعی باشد باید سر حرف خود بایستد. این سخنان را فقط در شرنخ تکرار نکند. اگر سخنان وی ذره‌ای از حقیقت را در خود داشته باشند، باید این سخنان را در همه جای ترکیه بر زبان بیاورد. مگر ما راضی هستیم که فرزندانمان برای ۵۰ لیر کشته شوند؟ نه سال است که خانواده‌های روبوسکی خواهان عدالت هستند. تا زمانیکه جان در بدن داشته باشیم، خواهان احقاق حق و عدالت هستیم. با فرزندانمان سیاست‌ورزی نکنند. اگر درست می‌گویند، اگر صادق هستند، باید تمامی حقایق را بازگویند. باید رویدادها را انگونه که روی داده است بازگویند تا به انها اعتماد پیدا کنیم.

با این گفته‌ها نمی‌توانند ما را فریب دهند

قدریه انجو نیز که فرزندش را در جریان رویداد روبوسکی از از دست داده است خاطرنشان ساخت که در زمان این رویداد باباجان در ا.ک.پ بود. اکنون از آن زمان ۹ سال گذشته است و دولت در این خصوص هیچ اقدامی انجام نداده است. حتی یکبار نگفته‌اند که ۳۴ جوان چگونه به قتل رسیدند؟ کسانی که در ان زمان فرزندانمان را تروریست اعلام کردند، از ما طلب بخشش نمی‌کنند. قتل فرزندانمان کافی نبود و ما را هم زندانی کردند. علیه ما پرونده گشودند. نمی‌گویند که ما فرزندانشان را کشته‌ایم، لازم است که از آنها درخواست بخشش کنیم. اما چرا دامنه ستمکاریهای خود را همچنان گسترش می‌دهند؟ ۹ سال از قتل‌عام گذشته است. اما زخم‌ها و آلام ما مانند روز اول تازه است. این ۳۴ جوان را هیچگاه فراموش نمی‌کنیم. چه کسی فرمان این قتل‌عام را  صادر کرده است باباجان آن‌ها را مخاطب قرار دهد. تا زمانیکه عدالت برقرار نشود، ما خواهان بخشش آنها نیز نخواهیم بود و ان را نمی‌پذیریم. هیچ کس به ظالمان اعتماد نمی‌کند. ما را می‌کشند، ما را دستگیر می‌کنند و ما را متهم هم می‌کنند. با این گفته‌ها نمی‌توانند نه ما و نه خودشان را فریب دهند. تا زمانی که جان در بدن داریم هیچگاه بلایی را که بر سر ما آورده‌اند، ظلمی را که بر ما روا داشته‌اند از یاد نمی‌بریم.