خبرنگاران بازداشتی باکور پس از هشت روز به دادگاه ترکیه اعزام شدند

٢٢ نفر از جمله ٢٠ خبرنگار بازداشتی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های باکور پس از هشت روز نگهداری در سلول‌های انفرادی اداره امنیت ترکیه امروز به دادگاه شهر آمد اعزام شدند.

خبرنگارانی که یک هفته پیش در حمله پلیس ترکیه به منازل‌ مسکونی و دفاتر خبرگزاری‌های کوردی در شهر آمد ربوده شدند امروز به دادگاه اعزام شدند. نهادهای مطبوعاتی و خانواده بازداشت شدگان در مقابل دادگاه تجمع کردند و خواستار آزادی فوری آنها شدند. رئیس فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا نیز بازداشت خبرنگاران در ترکیه را محکوم کرده است.

٢٢ نفر از جمله ٢٠ خبرنگار بازداشتی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های باکور پس از هشت روز نگهداری در سلول‌های انفرادی اداره امنیت ترکیه امروز به دادگاه شهر آمد اعزام شدند.

جمع کثیری از روزنامه‌نگاران، نمایندگان سازمان‌های مدنی و خانواده بازداشت‌شدگان در مقابل دادگاه تجمع کردند.

قدری اسن صاحب امتیاز روزنامەی "خوه‌بون" و دجله مفتی‌اوغلو، رئیس مشترک جمعیت روزنامه‌نگاران "دی‌اف‌جی" طی سخنرانی در این تجمع اعلام کردند رسانەهای آزاد سرخم نخواهند کرد، همانطور که در گذشته سرخم نکرده اند.

آنها خواستار آزادی فوری روزنامه‌نگاران دربند شدند. قدری اسن در سخنرانی خود آنچه که انجام شده را سرکوب زبان و هویت کوردی بیان کرد و گفت پیام آنها به ما این است که حقایق را کتمان کنید. ولی ما این کار را نخواهیم کرد و آنچه در کوردستان اتفاق می‌افتد را پوشش می‌دهیم. برای همین با عملیات پلیسی خواستند ما را ساکت کنند.

دجله موفتو اوغلو هم در سخنرانی خود گفت:"بازداشت‌شدگان خبرنگارانی بودند که حقیقت را بازتاب می‌دادند. منازل و محل کار آنها مورد یورش پلیسی قرار گرفت تا آنها را مجرم نشان دهند. با بمباران، ویران‌سازی و کشتن نتوانستید رسانەهای آزاد را ساکت کنید و از این پس نیز نخواهید توانست."

رئیس فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا نیز در اینباره اعتراض خود را بیان کرده و گفته مدتهاست فشار بر خبرنگاران و شرایط دشوار آنها در ترکیه را پیگیری می‌کنند.

مایا سِوِر دستگیری بیست روزنامه‌نگار کورد را نقض آزادی مطبوعات خوانده و حمایت خود از خبرنگاران دربند را اعلام کرده است.