خطیب دجله: اردوغان با فشارهای ارگنکون و م.ه.پ فرایند صلح را خاتمه داد

خطیب دجله عضو هیات صلح امرالی خاطرنشان ساخت که اردوغان با فشارهای ارگنکون و م.ه.پ مرحله راه حل مسئله کورد را خاتمه داده و در این باره اظهار داشت: با حاکمیتی که برخاسته از ذهنیت اتحاد و ترقی است، دست‌یابی به راه‌حل صلح آمیز امکان‌پذیر نیست.

طیب اردوغان رییش جمهوری ترکیه چند روز قبل در ۹ ژوئیه به شهر آمَد سفر کرد. در گفته‌های اردوغان در آمد، هیچ نشانه‌ای حاکی از تغییر دیده نمی‌شد. وی با همان تهدیدات و همان ذهنیت پیشین علیه کورد و احزاب کوردی سخنرانی کرد. اردوغان در سخنرانی خود حزب دمکراتیک خلق‌ها را متهم به پایان دادن فرایند صلح کرد. اما اردوغان سخنان خود در سال ۲۰۱۵ را که گفته بود 'فرآیند حل مسئله کورد را به تعویق می‌اندازیم' از یاد برده و بار دیگر در آمَد، حزب دمکراتیک خلق‌ها را مسئول خاتمه دادن به فرایند صلح عنوان کرد. سخنان اردوغان بار دیگر چگونگی فرایند حل مسئله کورد و خاتمه دادن به ان را در صدر تحلیلهای روز قرار داده است.

اردوغان در سخنرانی خود در آمد، تفاهمنامه دولما باخچه را رد کرده بود و با عدم پذیرش آن، انزوای تحمیل شده را بر رهبر خلق کورد تشدید کرده بود. فرایند حل مسئله کورد بعد از قتل‌عام پرسوس در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ و به قتل رسیدن ۲ نیروی پلیس در منطقه سریکانی روحا در ۲۲ ژوئیه خاتمه یافت و جنگ بار دیگر آغاز شد.

خطیب دجله عضو هیات صلح امرالی که با اوجالان دیدار کرده بود در گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا به تکذیب اظهارات اردوغان پرداخت.

کورد چهره حقیقی آنها را به خوبی می‌شناسد

خطیب دجله در گفتگوی خود اظهار داشت که اردوغان بار دیگر درصدد فریب کوردها برآمده است و به همین دلیل است که به آمد عزیمت کرد. آمدن وی به این شهر از پیش طراحی شده بود و در این باره افزود: عزیمت وی به آمد به این علت بود که بیشتر از همه می‌داند که با چه مسائل و مشکلاتی روبرو است. در این مرحله، کورد چهره واقعی وی را به خوبی شناخته‌اند. ما می‌بینیم که در آینده به چه سرنوشتی مبتلا می‌شود. از کوردهای عضو آ.ک.پ می‌خواهیم که بروید با افراد ما صحبت کنید که پیش از این از طریق آنان گام‌هایی را به پیش برداشتیم. بروید آنها را متقاعد کنید که مبارزه کنند. آنزمان است که مشخص می‌شود که در چه تنگنایی قرار دارند.

در آمد دروغپردازی کرده و رفت

خطیب دجله در بخش دیگری از گفتگوی خود با مزوپوتامیا در خصوص عزیمت اردوغان به آمد و سخنرانی وی اظهار داشت: مشاهده می‌کنیم که بعد از انکه اردوغان وارد این این شهر شد، تاکتیک جدید را به مرحله عمل درآورد. این تاکتیک که ۶ سال بعد از خاتمه فرایند امرالی صورت گرفته است، جالب توجه است که اردوغان و هیچیک از اعضای آ.ک.پ اعتراف نکردند که چرا واقعیت را نگفته است، مستندات و مکتوبات امرالی در دست هستند. این مستندات واقعیت را نشان می‌دهند. به همین دلیل عزیمت اردوغان به آمد را باید بخشی از تاکتیک جدید فریبکاری اردوغان دانست.

دجله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار  داشت که خلق کورد می‌داند که آ.ک.پ مانند م.ه.پ دشمن خلق کورد بوده و در ادامه اظهار داشت: به همین دلیل گفته‌های اردوغان نمی‌تواند بر خلق تاثیرگذار باشد. اردوغان مانند گوبلز دروغپردازی‌های خود را ادامه می‌دهد. خواهیم دید که آیا خلق کورد با این دروغ‌پردازی‌ها فریب می‌خورد یا نه.

اردوغان با فشارهای ارگنکون و م.ه.پ فرایند صلح را خاتمه داد

خطیب دجله در پاسخ به پرسش خبرنگار مزوپوتامیا  مبنی بر چگونگی خاتمه دادن به فرایند صلح نیز اظهارداشت: همکاری فتح‌الله گولن و اردوغان در عملیات ۱۷-۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ خاتمه پیدا کرد. یعنی بعد از آن با هم روبرو شدند. بین این دو جنگ قدرت آغاز شد. اردوغان با نیروی فتح‌الله گولن به جنگ علیه ارگنگون رفت. همین مسئله اردوغان را دچار تنگنا قرار داده و بر نگرانی‌های او افزود. اردغان سپس عقب گرد کرد. دیدارهای ما و دولت همچنان ادامه داشتند، در مواردی گفتگوها ادامه داشتند. اما بعد از مدتی همه چیز آشکار شد. ارگنکون و م.ه.پ فشارهای خود را بر اردوغان ادامه داده و با از سر راه برداشتن جماعت گولن، تصمیم گرفتند که کورد را نیز از سر راه برداشته و در نهایت برای از میان برداشتن پروسه راه حل اقدام کردند. با اقتداری که برخاسته از ذهنیت اتحاد و ترقی است، راه حلی برای حل مسئله کورد امکان پذیر نیست. زمانیکه این ذهنیت از میان برود، مسئله کورد نیز به نحوی دمکراتیک می‌تواند حل شود.