"تلاش می‌کنند در جنگ جهانی سوم خلق کورد را قتل‌عام کنند/ خلق کورد باید با گریلا متحد و یکپارچه گردد"

خطیب دجله سیاستمدار کورد اعلام نمود که حملات جدیدی علیه خلق کورد طراحی شده و صورت گرفته‌اند. در مقابل این حملات لازم است خلق کوردستان با گریلا همگام و متحد شود.

از ۲۴ آوریل دولت اشغالگر ترک حملات گسترده‌ای را علیه مناطق حفاظتی میدیا آغاز کرده است. نیروهای مدافع خلق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای گریلا مقاومتی تاریخی را به پیش برده و در این رابطه اظهار داشت که در جریان این حملات شمار فراوانی از نیروهای دشمن به سزای اعمال خود رسیده و به چند هلیکوپتر نیز آسیب جدی وارد ساخته‌اند.

خطیب دجله از سیاستمداران کورد در شمال کوردستان، طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار اعلام کرد که عملیات گسترده دولت اشغالگر ترک علیه مناطق حفاظتی میدیا در سالگرد نسل‌کشی ارمنیان روی داده و در این باره اظهار داشت: حمله نابودی همه جانبه خلق کورد را آغاز کرده‌اند. خطیب دجله در این گفتگو با اشاره به ابعاد تاریخی هجوم به منطقه حفاظتی میدیا اعلام کرد: رویدادهایی که امروز مشاهده می‌کنیم از ریشه‌های تاریخی برخوردارند. اگر این واقعیت دیالکتیکی را درک کنیم، درس‌های بزرگی از تاریخ  یکصد ساله اخیر وجود دارند که باید آن را یاد بگیریم. محورهای عملیاتی در مناطق حفاظتی میدیا گسترش پیدا کرده‌اند. ۲۴ آوریل تصادف مهم تاریخی است. سالگرد نسل‌کشی ارمنیان، آسوریان و پونتوس‌ها به دست نیروهای اتحاد و ترقی است و این پیام را برای خلق کورد نیز دارد. همانگونه که خلق ارمنی را در این سرزمین قتلعام کردند، اعلام می‌کنند که اکنون نوبت کورد رسیده است. پیام اینست که به شیوه ارمنیان کورد را نیز قتلعام می‌کنیم.

در این گفتگو دجله تاکید کرد که باید این نکته درک شود که دولت ترک درصدد انجام چه کاری برآمده است؟ باید به تاریخ رجوع کرد. اتحاد و ترقی در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ دست به چه کاری زده است؟ در این زمان تمام روشنفکران و سیاستمداران ارمنی و خانواده‌های آنان خصوصا در استانبول را در عملیاتی در نصف شب جمع کرده و اکثر آنان را بدار کشیدند. برخی از آنان بعدا به قتل رسیدند. در زمان جنگ جهانی اول، نزدیک به ۱ میلیون و پانصد هزار ارمنی، آسوری-سریان و پونتوس-یونانی به قتل رسیدند. برنامه حزب اتحاد و ترقی در آن زمان برای بقیه خلق‌های مسلمان چه بود؟ برنامه این بود که خلق‌های مسلمان و خصوصا خلق کورد را از طریق ژنوساید فرهنگی به ترک تبدیل کرده و در سرزمین آناتولی و مزوپوتامیا به تمامی از میان بردارند.

فعال‌سازی مجدد برنامه اصلاحات شرق توسط دولت ترک

خطیب دجله در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که در قانون اساسی سال ۱۹۲۴ و بعد از آن، با برنامه اصلاحات شرق در سال ۱۹۲۵، حملات نابوگرانه علیه خلق کورد آغاز شدند. قتل‌عام کوچگیری در ۱۹۲۱، قتل‌عام‌های بعد از قیام شیخ سعید در ۱۹۲۵، و قتل‌عام درسیم ۱۹۲۸-۱۹۳۷ بخش‌هایی از این حمله بودند. نباید هیچوقت گمان کرد که برنامه اصلاحات شرق به عنوان قانون اساسی پنهان دولت ترک عمل می‌کند. در این چارچوب است که سیاستهای خود را به پیش می‌برند.

خطیب دجله در ادامه افزود: برنامه فروپاشی و از میان برداشتن خلق کورد که از سال ۲۰۱۴ مجددا طراحی شده است، ادامه همان سیاستهای اصلاحات شرق است. از این طریق تلاش می‌کنند تا قتل‌عام و نسل‌کشی کورد را به نتیجه برسانند. قتل‌عام کورد صرفا از طریق فیزیکی امکان‌پذیر نیست. بر این اساس نابودی فرهنگی و سیاسی را نیز در نظر دارند. برای نمونه یکصد سال است که دولت ترک تلاش می‌کند زبان و فرهنگ کوردی را از میان بردارد. کسانی که در شمال کوردستان هستند با آسیمیلاسیون فرهنگی و زبانی همه جانبه‌ای مواجه شده‌اند، بدون تردید در سی سال اخیر کورد گام‌های بلندی را برای پیگیری سیاستهای دمکراتیک برداشته است. در مقابل این گام‌های بلند، سیاستها و عملیاتهای بزرگی از سوی دولت برداشته شده‌اند. غیر از قتل‌عام فرهنگی و سیاسی، در زمان‌های لازم قتل‌عام‌های فیزیکی را نیز گسترش داده‌اند و سیاستهای خود را تحقق بخشیده‌اند.

خطیب دجله در ادامه افزود: اما حمله برای نابودی که امروز از سوی دولت ترک در پیش گرفته شده است، نه فقط به منظور نابودی خلق کورد در شمال کوردستان است، با دست زدن به چنین عملیاتهایی، تمام کوردها در جنوب کوردستان، روژآوا و روژهلات را هدف خود قرار داده‌اند. این وضعیت باید به خوبی درک شود. برای نمونه؛ بولنت اجویت همیشه می‌گفت که مرزهای ما با عراق اشتباهی هستند. لازم بود که این مرز در عمق ۲۰ تا۳۰ کیلومتری قرار داشت. وی با این سخنان بسیار صریح اعلام کرده بود که چنین طرح‌هایی وجود دارند و حتی باید موصل و کرکوک و تمامی جنوب کوردستان را نیز باید اشغال کرد.

بزرگترین دشمنی در زمان برگزاری رفراندوم استقلال کوردستان

خطیب دجله سیاستمدار کورد، ضمن واکنش به سخنان مسرور بارزانی در تلویزیون الجزیره که گفته بود 'ترک تنها مخالف پ.ک.ک است' نیز اظهار داشت: از آنها می‌پرسم که کدام کشور به دلیل بیانیه استقلال کوردستان و برگزاری رفراندوم استقلال کوردستان بزرگترین دشمنی را با آنها کرد؟ مگر دولت اردوغان و ترک نبودند؟ فراموشی تاریخی تا این حد خودفریبی است و این خودفریبی و فراموشی شایسته یک سیاستمدار کورد نیست. حملات امروز نظامی بخشی از طرح کلی برای نابودی کلیت خلق کورد است.

خطیب دجله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که باید عملیات نظامی علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها به عنوان بخشی از طرح نابودی همه جانبه کورد دیده شود و در این باره گفته شود. طرح حمله علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها، براساس رویدادهای مصادف با حمله داعش به کوبانی بوده و عملیاتی سیاسی محسوب می‌شود. باید این مسئله را حمله‌ای همه جانبه ببنیم و بر همین اساس اتحاد ملی تمام کوردها را در نظر داشته باشیم و  از این طریق مانع از قتل‌عام کورد شویم. این حرکت درست است. کسانی که این مسئله را نمی‌بینند، در مقابل تاریخ مسئول خواهند بود. زیرا خلق کورد امروز در تمام بخش‌های کوردستان با تهدید نابودی روبرو است.

خطیب دجله در خصوص حملات دولت ترک به بخشهای دیگر کوردستان و خصوصا روژاوا نیز اظهار داشت: روژآوا مدت زیادی است که زیر حملات دولت ترک و تبهکاران وابسته به ان قرار دارد. مگر از روژآوا حتی یک سنگ هم به ترکیه پرتاب شده است که اینگونه دست به حمله می‌زنند؟ باید تمام این موارد به خوبی تحلیل شوند. لازم است جنبش‌های کورد علیه این حملات و نابودی خود متحد شوند. ما کوردها تنها از طریق اتحاد و انسجام با هم می‌توانیم در جنگ جهانی سومی که در خاورمیانه ادامه دارد، به موقعیت سیاسی دست پیدا کنیم. در غیر اینصورت همانگونه که در جنگ جهانی اول تحت نظارت آلمانی‌ها، قتل‌عام ارمنیان صورت گرفت، امروز هم با سکوت مجامع جهانی و امریکا و اتحادیه اروپا، دولت ترک تلاش می‌کند در جنگ سوم جهانی کورد را قتل‌عام کند.

دجله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تمام جهان در مقابل حملات نابودگرانه‌ای که دولت اشغالگر ترک علیه خلق کورد به پیش می‌برد، سکوت کرده است. از یک طرف بایدن نسل‌کشی ارمنیان را به رسمیت می‌شناسد و از طرف دیگر نسل‌کشی کورد را به رسمیت می‌شناسد. بدون تایید آمریکا، هواپیماهای اکتشافی و بدون سرنشین نمی‌توانند در آسمان جنوب کوردستان پرواز کنند. باید دست از این موضع و برخورد برداشته و ما نیز باید از این اقدامات و موضعگیری‌ها درس بگیریم. اگر این موضوع را درک نکنیم، باید بدانیم که خلق کورد با خطر بسیار بزرگی مواجه است.

از این حمله گسترده اطلاع داشته‌اند

خطیب دجله در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت: موضع و برخورد دولت عراق و جنوب کوردستان در مقابل این حملات اشغالگرانه، نشان می‌دهند که آنها نیز در این حملات دست دارند. کسانی که در مقابل این حملات سکوت می‌کنند، صراحتا همکار هستند. دولت ترک می‌گوید که این حملات با تایید و همکاری نیروهای منطقه‌ای صورت گرفته است. به آمریکا و ناتو و اتحادیه اروپا اشاره می‌کنند. نیروهای منطقه‌ای چه کسانی هستند؟ بدون گمان حکومت عراق و جنوب کوردستان هستند.

دجله در ادامه افزود: طرح نابودی خلق کورد که از سال ۲۰۱۴ وارد مرحله جدید شده است، اکنون علیه خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان ادامه دارد و در ادامه افزود: محاصره علیه مخمور، تهدیدها علیه شنگال، حملات اخیر، اعملیات ایذایی گروه‌های تبهکار دفاع الوطنی در قامشلو، حمله به عین عیسی و تل تمر، همگی بخش‌هایی از یک طرح هستند. بدون قرار دادن تمام بخش‌های این پازل درک مجموعه امکان ندارد که واقعیات را مشاهده کرد. لازم است که ما درس‌های لازم را از عدم اتحاد ملی خود بگیریم که یکصد سال است در دست‌یابی به آن دچار شکست شده‌ایم. در غیر اینصورت نمی‌توانیم بدیل دیگری برای حراست و حفاظت از خود بیابیم. وضعیت خلق کورد اینگونه است. وجود کوردستانی فدرال در جنوب کوردستان، دستاورد و پیروزی برای تمام کوردها است. اگر ما همچون کورد در رابطه با اتحاد ملی گام برنداریم، باید باور کنیم احتمال بسیار بزرگی برای اشغالگری در سطوح بسیار گسترده مانند یکصد سال گذشته وجود دارد. به حملات امروز نگاه کنید، ما در مرحله‌ای بین پیروزی و شکست بزرگ قرار داریم به همین علت همه در مقابل این تحولات و رویدادها ناگزیر هستیم که در مقابل تقدیر خلق کورد به شیوه تاریخی عمل کنیم. این مسئله برای خلق کورد مسئولیتی تاریخی به شمار می‌رود.

خلق کورد ناگزیر است که با گریلا متحد و یکپارچه گردد

خطیب دجله سیاستمدار کورد در خاتمه گفتگوی خود اظهار داشت که خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان باید با نیروهای گریلا متحد و یکپارچه شود. در مقابل حملاتی که در جنوب کوردستان، شمال و شرق کوردستان و روژآوا روی می‌دهند، لازم است خلق کورد با گریلا متحد شود. همانگونه که گریلا با فداکاری‌های بزرگ به این حملات پاسخ‌های مناسب می‌دهد. خلق کورد و دوستان خلق کورد نیز باید از گریلا حمایت کنند. گریلا می‌خواهد که خط‌مشی پیروزی را به نتیجه برساند. رهبر آپو همیشه گفته است که اگر نمی‌توانید کاری انجام دهید، حداقل دعا کنید. این کار که از دست بر می‌آید. خلق در جنوب کوردستان با فداکاری‌های بزرگ موقعیت سیاسی را کسب کرده است. هزینه‌های سنگینی را برای این کار داده است. ممکن نیست که خلق کورد در جنوب کوردستان سکوت کند. من اعتقاد دارم که خلق کورد از تمام فعالیتها و مبارزات پ.ک.ک اطلاع دارد و می‌داند که پ.ک.ک تا آخرین قطره خون مبارزه خود را ادامه می‌دهد. در شنگال این را دیده‌ایم. خلق جنوب کوردستان مشاهده کرده است که تبهکاران داعش چگونه به جنوب کوردستان حمله می‌کنند. نیروهای پ.ک.ک آخرین نیرویی بودند که از کرکوک عقب‌نشینی کردند. نیروهای پ.ک.ک اکنون در مرکز انقلابیگری در جنوب کوردستان قرار دارند. لازم است که خلق و گریلا یکپارچه شوند.