"خواسته‌‌های زندانیان اعتصاب غذا باید فورا عملی شوند"

حبیب أکسیک نماینده مجلس ه.د.پ درخواست نمود تا هر چه سریعتر مطالبات زندانیانی که برای محکوم نمودن حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد، اعتصاب کرده‌اند، پذیرفته شود.

حبیب أکسیک نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها(ه.د.پ) در مجلس ترکیه اعلام کرد، پایان دادن به سیاست جنگ و ایجاد صلح پا پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد ممکن می‌شود و درخواست نمود، باید هر چه سریعتر مطالبات زندانیانی که اعتصاب کرده‌اند، پذیرفته شود.

عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد از ۱۵ فوریه‌ی ۱۹۹۹ در زندان فوق امنیتی نوع F امرالی در جزیره‌ای به همین نام محبوس شده است و ۲۲ سال است که در حصر سنگین به سر می‌برد.

دیدار خانواده و وکلای وی به بهانه‌های مختلف مانند بدی وضعیت آب و هوا، خرابی کشتی، تخلف انضباطی و غیره قطع شده و اجازه‌ی دیدار داده نمی‌شود. حق تماس تلفنی پس از ۲۲ سال برای اولین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ به وی داده شد.

همه‌ی درخواست‌ها برای دیدار با اوجالان از ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۰ به بهانه‌ی اینکه در سال ۲۰۰۹ "نقشه راه" خود را به همراه دفاعیاتش به دادگاه حقوق بشر اروپا فرستاده است، ممنوعیت دیدار با وی را به مدت ۶ ماه اعلام کردند.

اعتصاب غذای زندانیان پ.ک.ک و پاژک از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ علیه حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز شده است.

'هدف حصر همه‌ی خلق‌ها است'

حبیب أکسیک نماینده ه.د.پ همچنین اعلام کرد، حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد مخالف با قوانین ملی و بین‌المللی است و روی دیگر جنایت علیه بشریت می‌باشد.

أکسیک از حکومت درخواست نمود دست از این جنایت بکشد، چون در شرایط کنونی حصر امرالی خلق‌ها را هدف قرار می‌دهد. أکسیک در ادامه گفت، می‌خواهند مبارزات احزاب سیاسی را با نیروهای امنیتی سرکوب کنند، آنهایی که از حکومت انتقاد می‌کنند، دستگیر شده و زندانی می‌شوند. وی گفت،"شکنجه می‌شوند، کشتار رخ می‌دهد و قاتلان مشخص نمی‌شوند. در نمونه زندان امرالی همه‌ی جامعه و خلق کورد را منزوی می‌کنند. از این لحاظ باید علیه حصر مبارزه کرد."

'سلامت اوجالان در خطر است'

أکسیک در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد،"زندانی نمودن فردی مسن که بیماری‌های بسیاری دارد و در زندان نیز او را منزوی کرده‌اند، قابل قبول نیست. باید در این رابطه وزارت دادگستری اقدام کند، حکومت نیز باید دست از این سیاست اشتباه بردارد، چون حصر اوجالان سلامت وی را به خطر می‌اندازد. فردی که منزوی می‌شود، ساکت نخواهد شد نمی‌توانند مانع افکار وی شوند. از لحاظ سلامت نیز باید فورا شرایط اوجالان عادی شود، به خانواده و وکلایش اجازه داده شود تا با او دیدار کنند. من این را هم به عنوان یک پزشک و هم به عنوان یک پارلمانتار می‌گویم، این مجازات‌ها انسانی نیستند و باید فورا پایان یابند.

'حکومت مسئول است'

أکسیک به اعتصاب غذای زندانیان اشاره کرد و اعلام نمود، آنها نگران این هستند که مانند اعتصاب غذای سال گذشته افرادی جان خود را از دست بدهند و گفت، سال گذشته در نتیجه‌ی اعتصاب غذا بخشی از حصر برداشته شد اما مسئولین حکومت به وعده‌ی خود عمل نکردند و حصر را ادامه دادند.

در شرایط شیوع ویروس کرونا به جای آنکه زندانیان آزاد شوند، مجبور به اعتصاب شده‌اند. باید زندانیان فورا آزاد شوند. وزارت دادگستری باید در رابطه با خواسته‌های زندانیان اطلاعاتی منتشر کند. حصر خود در تضاد با زندگی است. در این مورد همه‌ی مسئولیت به عهده‌ی حکومت است."

وی در پایان از همه‌ی سازمان‌های دمکراتیک و احزاب سیاسی خواست، از یکدیگر حمایت کرده و هشیار باشند.