خودمدیریتی شنگال خواستار محاکمه عاملان و آمران حمله ۵ ژوئیه به ایزدیان شد

خودمدیریتی شنگال با صدور بیانیه‌ای خواستار محاکمه خاطیان و مسئولین حمله ۵ ژوئیه به شهرک خانه‌سور، که در آن ارتش عراق به سمت معترضین آتش گشوده بود، شد.

اداره خودمدیریتی دمکراتیک شنگال در بیانیه‌ای به موضوع مداخله و حمله ارتش عراق به تظاهرات ۵ ژوئیه در شهرک خانه‌سور اشاره کرده است.

در این بیانیه یادآوری می‌کند که راهپیمایی ۵ ژوئیه در اعتراض به حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه به جنوب کوردستان برگزار شده و به واقع حمایت از صیانت عراق فدرال بوده است.

خودمدیریتی شنگال می‌افزاید که طبق قوانین جمهوری فدرال عراق، ارتش اجازه مداخله در اعتراضات اجتماعی را نداشته و در صورت لزوم، این نیروهای پلیس هستند که باید در منطقه حضور داشته باشند.

اما با توجه به آماده‌سازی‌های قبلی صورت گرفته و انتقال یک نیروی بزرگ نظامی به خانه‌سور، احتمال آن می‌رفت که هدف این نیروها حمله به معترضین و آشوبگری باشد.

در این بیانیه آمده است: ارتش عراق با استقرار یک واحد از نیروهای ویژه در محل، جمعیت معترض را محاصره کرده و زمینه هرج و مرج و آشوب را فراهم کرد. این نیروها در عوض ایجاد آرامش و حل مشکلات پیش آمده اقدام به تیراندازی بسوی معترضین کردند و در این حین یک روزنامه‌نگار نیز زخمی شد.

خودمدیریتی شنگال در ادامه آورده است که تصاویر ضبط شده در هنگام حمله نشان می‌دهد که سربازان عراقی به عمد معترضین را هدف گرفته و هدف شلیک قرار داده‌اند.

خودمدیریتی شنگال می‌افزاید؛ اگر این واقعه تشدید نشد و عواقب جدی و وخیم را به همراه نداشت تنها به دلیل صبر، تحمل و احساس مسئولیت مردم و مسئولین اداره خودمدیریتی شنگال بوده است."

اداره خودگردان شنگال در ادامه بیانیه از دولت بغداد و نخست‌وزیر عراق، مصطفی کاظمی می‌پرسد که حمله به ایزدیان در سالگرد فرمان (نسل‌کشی) به چه معنایی بوده است و آیا نخست وزیر از نظامیانی که بسوی غیرنظامیان شلیک کرده‌اند خواستار پاسخگویی بوده است یا نه؟

اداره خودگردان شنگال می‌افزاید که این حمله توسط ارتش عراق انجام شده و شخص نخست‌وزیر مسئول این حمله است. اداره خودگردان شنگال بر این اساس خواستار تشکیل فوری کمیسیون تحقیق در مورد این حمله است و شناسایی آمران و عاملان این حمله می‌باشد.

اداره خودگران شنگال نسبت به عدم پاسخگویی دولت عراق هشدار داده و از سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهند تا علیه حملات نظامی دولت عراق به ایزدی‌ها موضع خود را نشان دهند.