کمیته شهیدان پژاک یاد و خاطره سیوان بیستون و شاهو دجله را گرامی داشت

پژاک از میهن‌دوستان روژهلات کوردستان بویژه زنان و جوانان دعوت به عمل آورده است تا یاد و خاطره شهیدان راه آزادی را زنده نگاه دارند و از دستاوردهای مبارزه آزادی صیانت به عمل آورند.

کمیته شهیدان پژاک به مناسبت سالگرد شهادت زاهد حسامی و محمدعلی سیدی، دو پیشاهنگ جنبش آپویی در روژهلات کوردستان بیانیه‌ای منتشر کرده و با گرامی داشت یاد و خاطره آنان بر تداوم مبارزه تا تحقق آرمان‌های شهیدان تأکید کرده است.

متن بیانیه کمیته شهدای پژاک به شرح زیر است:

"شهید شاهو دجله؛ روشنفکر، روزنامه‌نگار و رزمنده‌ای آپویی

بیست‌وچهارم ‍ژوئن، شانزدهمین سالگرد شهادت دو تن از پیشاهنگان جنبش‌ آپویی در شرق کوردستان به نام‌های زاهد حسامی با کد سازمانی «شاهو دجله» و محمدعلی سیدی با کد سازمانی «سیوان بیستون» است. به همین مناسبت یاد و خاطره‌ای این دو شهید پیشاهنگ و تمامی شهدای ماه ژوئن را گرامی می‌داریم.

شهید محمدعلی سیدی معروف به سیوان بیستون سال ۱۹۸۱ در شهر کرماشان، در دیار دلیران و دلاوران و در خانواده‌ای میهن‌دوست، چشم به‌ جهان گشود. رفیق سیوان از همان اوان جوانی وضعیت نابسامان خلق کورد و جامعه‌ی تحت‌سیطره‌ی رژیم اشغالگر ایران را احساس و درک نمود، از همین رو، همواره در تکاپو و جستجویِ راه مبارزه و رهایی از استبداد و استثمار بود. بعد از آشنایی با جنبش‌ آزادی‌خواهی خلق کورد و اندیشه‌های رهبر آپو، در سال ۱۹۹۸ به صفوف مبارزین آزادی‌خواه پیوست. سال ۱۹۹۹ با شور و شوقی انقلابی و کم‌نظیر، جهت تداوم مبارزه راهی شمال کوردستان شد. شهید سیوان مبارزی مصمم، متین و متواضع بود که در هر شرایط و مکانی وظایف انقلابی خود را به‌نحو احسن به انجام می‌رساند. در بسیاری از عرصه‌ها‌ی مبارزاتی و در مناطق مختلفی از کوردستان عملکرد و کارنامه‌ای موفق و مؤثر از خویش به یادگار گذاشت. این فرمانده‌ی جوان و جنگاور نستوه، سال ۲۰۰۶ و در جریان درگیری با نیروهای رژیم فاشیست و اشغالگر ترکیه در دره‌ی زاپ، بعد از چند روز مقاومت حماسی و باشکوه، به درجه‌ی رفیع شهادت نائل گشت.

شهید زاهد حسامی معروف به «شاهو دجله» نیز سال ۱۹۸۰ در شهر جوانرود چشم به جهان گشود. رفیق شاهو یکی از جوانان میهن‌دوست و دلاور منطقه‌ی جوانرود بود که بعد از توطئه‌ی بین‌المللی علیه رهبر آپو در سال ۱۹۹۹، در جریان قیام باشکوه و حماسی خلق کورد در شرق کوردستان، نقش پیشاهنگی را ایفا نمود. شهید شاهو در راستای ارتقا مبارزه و مقاومت، همان سال به صفوف گریلاهای آزادی ملحق شد. جوانی روشنفکر و خلاق بود که به درکی عمیق از افکار و اندیشه‌های رهبر آپو رسیده و بدون‌وقفه جهت عملی نمودن آن در تلاش و تکاپو بود. در بسیاری از عرصه‌های مبارزاتی به‌ویژه در عرصه‌ی مطبوعات و کار روزنامه‌نگاری حضوری پُرشور و فعال داشت. وی یکی از اولین رفقای مرکز مطبوعات و اطلاع‌رسانی حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) بود. ایشان در بسیاری از نشریات و رسانه‌های حزبی فعالیتی چشمگیر و ماندگار از خویش نمایش گذاشت. شهید شاهو روشنفکر، روزنامه‌نگار و رزمنده‌ای آپویی بود که به دلیل جدیت در کار و فعالیت مستمر، بارها از سوی حزب و رفقایش مورد تقدیر قرارگرفت. رفیق شاهو دجله‌ نیز در سال ۲۰۰۶ و در جریان درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه در دره‌ی زاپ، بعد از چندین روز نبرد و مقاومت تاریخی همراه با ۶ تن از رفقای دیگر به شهادت رسیدند.

ضمن گرامی داشت یاد و خاطره‌ی این دو شهید پیشاهنگ و حماسه‌ساز، و همچنین تمامی شهدای ماه ژوئن، بار دیگر عهد می‌بندیم که تا دستیابی به اهداف و آرمان‌های شهدا که همان برساخت‌ جامعه‌ی اخلاقی و سیاسی است، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نورزیم. همچنین از تمامی اقشار میهن‌دوستِ خلقمان به‌ويژه جوانان و زنان می‌خواهیم که با شیوه‌های مختلف، یاد و خاطره‌ی این شهدا را زنده‌ نگه ‌داشته و از دستاوردهای آنان صیانت به‌عمل آوردند.

یادشان گرامی و راهشان پُررهرو"