کمیته TEV-ÇAND پ.ک.ک: شهید مزگین برای همیشه روشنی‌بخش راهمان است

کمیته پ.ک.ک یاد شهید مزگین را گرامی داشت و گفت، او با صدا و هنر حقیقی خود، به هنرمندی تبدیل شد که شخصیت عمومی داشت. با آوازها و کارهای خود "چمی هزیل"، "گوندینو هاوار" و آثار دیگر شهید مزگین همراه ما زندگی می‌کند.

کمیته‌ی جنبش دمکراتیک حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) به مناسبت سالگرد شهادت هنرمند مزگین "غربت آیدین" بیانیه‌ای منتشر کرده و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مزگین اعلام کرده است؛"شهید مزگین دارای شخصیت والایی بود که امروزه راهمان را روشن می‌کند و به سرچشمه‌ی الهام ما تبدیل شده است."

بیانیه‌ی کمیته TEV-ÇAND پ.ک.ک به شرح زیر می‌باشد:

"یاد شهید مزگین «غربت آیدین» را در ۲۹مین سالگرد شهادتش گرامی می‌داریم و خاطرات او همیشه در مبارزات ما زنده هستند. تا زمانی که آرزوهای این شهید  به پیروزی نرسند، ما به مبارزات خود ادامه می‌دهیم. شهید مزگین به همراه شهید یکتا و شهدای دیگرمان در زمینه‌ی فرهنگ و هنر مانند نمایندگان خط فرهنگی و هنری جنبش ما هستند. روز ۱۱ می که روز شهادت رفیق مزگین است، توسط بخش فرهنگی و هنری جنبش ما به عنوان روز شهدا اعلام شده است.

شهید مزگین علیه ماهیت نظام سرمایه‌داری و بردگی پوپولیسم، خودخواهی و آنهایی که ارزش‌های کومونال و اخلاقی جامعه را زیر پا می‌گذاشتند، با سرود 'جامعه بودن علت وجود هنر است، خودپرستی هنر و هنرمندان را می‌کشد'، هرگونه خودپرستی را در زندگی و مبارزات خود رد کرد و در میان خلق و مبارزات جای مهمی را برای خود باز کرد. شهید مزگین به نماینده‌ی حقیقی سخنان رهبری که می‌گوید 'آنکه می‌جنگد آزاد می‌شود، آنکه آزاد باشد زیبا می‌شود، زیبا می‌شود و مورد علاقه قرار می‌گیرد' تبدیل شد. او با موضع‌گیری، مبارزات و دیسیپلین خود در زندگی به هر جایی که رفته باشد، در دل همه برای خود جای باز کرده و همه او را دوست داشته‌اند.

به شخصیتی پیشاهنگ برای ایدئولوژی آزادی زن تبدیل شد

شهید مزگین با شخصیت خود راه ما را روشن می‌کند. به طور مداوم برای ما سرچشمه‌ی الهام است. قبل از هر چیز به شخصیتی پیشاهنگ برای ایدئولوژی آزادی زن تبدیل شد. او فردی انقلابی است که وابسته به خلق و مورد علاقه میهنش می‌باشد. او با صدا و هنر حقیقی خود مانند یک هنرمند به شخصیتی عمومی تبدیل شد. شهید مزگین با آوازهای «چمی هزیل»، «گوندینو هاوار» و بسیاری از آثار دیگرش با ما زندگی می‌کند. مانند روز اول، مقاومت و احساس انقلابی او زنده است. شهید مزگین با آلبوم «فرمانده‌ی بزرگ عگید» در روح ما مانند گردبادی می‌گردد.

از لحاظ پیشبرد فرهنگ و هنر کورد بر خط آپویی بسیار تلاش نمود

شهید مزگین در سال ۱۹۶۲ در روستای "بلیدر" الیح متولد شد. از سنین کودکی زندگی انقلابی و مبارزات آزادی خلق کورد را شناخته و به آن پیوسته است. در بسیاری از عرصه‌ها به کار و تلاش پرداخت است. وی پس از کودتای ۱۲ سپتامبر در شرایطی بسیار خطرناک در شمال کوردستان آغاز به کار نموده است. در زندان‌ها به دیدار رفیق مظلوم دوغان رفته تا بتواند ارتباط وی با خارج از زندان را ایجاد کند. زمانی که شرایط کار کردن باقی نمی‌ماند، به اروپا می‌رود. در آن جا به مبارزات فرهنگی و هنری می‌پردازد. به همراه شهید سفقان در تأسیس «هنر کمو» و «جمعیت مقاومت» شرکت می‌کند. وی در پیشبرد فرهنگ و هنر کوردی بر خط آپویی بسیار تلاش کرده و رنج بسیار کشیده است. رفیق شهید مزگین در اروپا مدت زیادی به مبارزات فرهنگی و هنری می‌پردازد و سپس پیش رهبری رفته و در آن جا آموزش می‌بیند.

شهید مزگین با نیرویی که از آموزش رهبری می‌گیرد، به کوردستان بازگشته و در شرایطی بسیار سخت به مبارزات می‌پیوندند. او به اولین فرمانده‌ی زن که در منطقه‌ی مردین کار کرده تبدیل شده و سپس به منطقه‌ی خرزان می‌رود. در عرصه‌ی تاتوان ارتباط خود با خلق را بسیار تقویت می‌کند. شهید مزگین ابتدا با زنان و سپس با همه‌ی مردم بسیار ارتباط خوبی داشت. وی برای مبارزات خلق کورد بسیار تلاش کرد. او در ۱۱ می ۱۹۹۲ در نتیجه‌ی جنگی علیه اشغالگران ترکیه تا آخرین گلوله قهرمانانه می‌جنگند و به کاروان شهدا می‌پیوندد. شهید مزگین در طول زندگی و مبارزات خود قهرمانانه مقاومت کرد و با شهادتش در میان خلق به طور کامل جای باز کرد. هزاران کودک کورد با نام او مزگین نام نهاده شده‌اند. با صدای زیبا و تاثیرگذار او هزاران جوان کورد به صفوف مبارزات پیوستند.

ما یک بار دیگر یاد شهید مزگین را گرامی می‌داریم و تجارب و زندگی مبارزاتی او را در زمینه‌ی فرهنگ و هنر و در زمینه‌ی زندگی انقلابی برای خود نمونه قرار می‌دهیم.