کنفدرالیسم جوامع کوردستان: بازداشت لیلا گووَن چهره واقعی حاکمیت را آشکار کرد

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان با صدور بیانیه‌ای بازداشت لیلا گووَن نماینده ه.د.پ از حوزه انتخابیه جولمرگ و ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک توسط رژیم فاشیست ترک را محکوم کرد.

ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در واکنش به بازاداشت لیلا گووَن از سوی رژیم ترکیه بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه ک.ج.ک آمده است:

"نمایندگان مجلس، روئسای مشترک شهرداری‌ها، صدها نفر از گردانندگان ه.د.پ و هزاران سیاستمدار دمکرات دستگیر شده‌اند. دشمنی حکومت علیه نیروهای دمکراسی‌خواه و علیه خلق کورد با بازداشت ده‌ها هزار سیاستمدار آشکار شده است. دستگیری این همه سیاستمدار تنها در زمان کودتای فاشیستی که از سوی حکومت فاشیست صورت گرفته انجام شده است. در تاریخ ترکیه این اولین بار است که این تعداد سیاستمدار دستگیر شده‌اند. ترکیه به نسبت جمعیت خود رکورد تازه‌ای در تعداد زندانیان سیاسی در جهان ثبت کرده است. این واقعیت به تنهایی بیانگر چهره قاتل و فاشیست دولت ترک است.

در ترکیه از یک سو برای به انحراف کشیدن جامعه و جهان از رفرم سخن به میان می‌اورند و از سوی دیگر افراد را به بهانه جرم سیاسی دستگیر می‌کنند. دستگیری لیلا گووَن نماینده مجلس ه.د.پ از حوزه انتخابیه جولمرگ و ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک یکبار دیگر چهره واقعی حاکمیت در ترکیه را به تمامی جهانیان نشان داد. هدف آنان از تغییر دستگیری سیاستمداران است. هدف انان از تغییر تحکیم قوانین تازه فاشیسم است. البته برای فریب هم که باشد موارد کوچکی را انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا فشارهای فاشیسم بر جامعه را پنهان کنند. پس از دستگیری ١٠٠ نفر ۵ نفرشان را آزاد کردند و منظور آنان از تغییر این مورد است. ترکیه در سطح جهان رتبه نخست بی‌عدالتی را داراست. خوب می‌دانند که نتیجه این بی‌عدالتی خوب نخواهد بود، از این هراس دارند، به همین سبب گاهی اوقات از تغییر دم می‌زنند و اینگونه جامعه و افکار عمومی جهان را به انحراف می‌کشند.

'لیلا گووَن به دلیل پافشاری بر فعالیت‌های سیاست دمکراتیک دستگیر شد'

حکومت آ.ک.پ علیه تمامی احاد جامعه اعلام جنگ ویژه کرده، به تبلیغات دست زده و می‌گوید، یا باید به این حکومت مشروعیت دهید یا فشار بیشتری را بر شما وارد می‌کنم. ه.د.پ و سیاستمداران دمکراتیک را تحت فشار قرار می‌دهد و آنان را وادار به تسلیم می‌کند، زمانی که سر تسلیم خم نکنند آنان را به زندان می‌فرستد.

لیلا گووَن به این دلیل که دارای اراده‌ای آزاد و پایبند به سیاست دمکراتیک بود دستگیر شد. هر فردی که در مقابل سیاست‌ خصمانه آ.ک.پ نسبت به دمکراسی و خلق کورد قیام کند از سوی رژیم آ.ک.پ هدف قرار داده می‌شود. آشکار است که لیلا گووَن به این دلیل که در سال ٢٠١٨ علیه حصر امرالی به اعتصاب غذا دست زده و در اعتصاب غذای مرگ شرکت کرده بود و با تکیه بر اراده خود مقاومت را به نتیجه رساند از سوی حاکمیت مجازات می‌شود. دلیل بازداشت وی این موارد می‌باشند.

زمانی که وی را آزاد کردند برای این بود که در مرحله‌ای مناسب دوباره بازداشتش کنند. هدف از سلب حق نمایندگی مجلس وی نیز برای این منظور بوده است. پس از مدتی تصمیم به بازداشت وی کردند. گووَن به دلیل اینکه به رهبر خلق کورد پایبند بود و برای آزادی ایشان فعالیت می‌نمود بازداشت شده است. بنابراین بازداشت لیلا گوون تهدید تمامی زنان و جامعه کورد پایبند به رهبری می‌باشد.

معیارهای دادگاه‌های ترکیه مطابق معیارهای جامعه و جهان نیستند. افراد با توجه به حس انتقام‌جویی اردوغان و درخواست دولت باخچلی دستگیر شده و مجازات می‌شوند.

 می‌دانیم که صلاح‌الدین دمیرتاش و عثمان کاوالا را چگونه در زندان نگه داشته‌اند. در زمانی که دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار آزادی دمیرتاش شده بود اردوغان آشکارا اعلام کرد که ما عکس‌العمل نشان می‌دهیم و آزادش نمی‌کنیم. واقعیت چگونگی دستگیری زندانیان سیاسی به این شکل است. اردوغان اعتراف کرده است که معیارهای حقوقی جهانی، قانون اساسی و حقوق را نمی‌پذیرد، آنان دارای قوانین مختص به خود هستند. به لیلا گووَن اعلام کرده‌اند که اگر علیه حصر امرالی اعلام موضع نموده و از رهبر آپو صیانت کنی، تو را نیز به همین روز می‌اندازیم. از اینرو باید تمامی زنان، نیروهای دمکراتیک و خلق کورد از لیلا گووَن صیانت به عمل آورند و برای پایان دادن به حصر و انزوا که خواسته‌ی اصلی لیلاست مبارزه باید گسترش یابد. تا زمانی که علیه حصر امرالی مبارزه گسترش نیابد پاکسازی سیاسی متوقف نمی‌شود و این حملات پایان نخواهند یافت. باید دستگیری لیلا گووَن را بهانه‌ گسترش مبارزه علیه حصر و انزوا قرار داد.

'علیه فاشیسم و حصر باید مبارزه نیرومندتری را به پیش بریم'

تا زمانی که به فاشیسم در ترکیه پایان داده نشود نه خلق کورد و نه زندانیان آزاد نخواهند شد. بنابراین زمان زمانِ مبارزه علیه فاشیسم و حصر است، مبارزه برای آزادی را باید گسترش داد. باید دمکراسی و آزادی را بصورت یکپارچه در ترکیه قطعی نمود. نه راه نجات و نه فرصت چاره‌یابی منفک از یکدیگر وجود دارند. دمکراتیزاسیون ترکیه و حل مسئله کورد بر مبنای مبارزه علیه حصر و فاشیسم با فروپاشی فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ حتمی می‌باشد. تا زمانی که این حکومت فرو نپاشد هیچ مسئله‌ای در ترکیه حل نخواهد شد. انتظار رفرم هر چقدر کوچک از این حاکمیت خودفریبی بیش نیست. چشم‌ انتظار این حکومت ماندن تنها طول عمر آنرا افزایش می‌دهد. به همین دلیل از تمامی نیروهای دمکراسی‌خواه، زنان، جوانان و آحاد خلق کورد می‌خواهیم که مبارزات را گسترش داده و به فاشیسم و حصر پایان دهند."