درخواست کنفدرالیسم جوامع کوردستان از حکومت اقلیم کوردستان برای آزادی فوری دو جوان کورد

ک.ج.ک در مورد حکم اعدام صادر شده از سوی حکومت اقلیم علیه دو جوان کورد خاطرنشان کرده است که چنین حکمی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ک.ج.ک خلق کورد، سازمان‌های دمکراتیک، روشنفکران و هنرمندان را به گسترش فعالیت‌های اعتراضی علیه این حکم فراخوانده است.

ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کوردستان در مورد صدور حکم اعدام دو جوان کورد از سوی حکومت اقلیم به اتهام کشتن مسئول عالیرتبه سازمان اطلاعاتی ترکیه (میت) بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه آمده است:"با ادعای اینکه در ١٧ ژوئیه ٢٠١٩ در رستوران حقه‌باز شهر هولیر یک مسئول میت را کشته‌اند دادگاهی حکم اعدام دو جوان کورد را صادر کرده است.

یک دادگاه در جنوب کوردستان طی جلساتی کوتاه برای کسب رضایت ترکیه احکامی را صادر کرده است. اینچنین وانمود می‌کنند که کشتن اعضای میت که برای قتل سیاستمداران و انقلابیون کورد به جنوب کوردستان اعزام شده‌اند جرمی بزرگ است. این جانی در راستای برنامه‌ریزی برای کشتار کورد به جنوب کوردستان آمده بود و تحت تدابیر امنیتی حکومت اقلیم فعالیت می‌کرد. به رغم اینکه هنوز محرز نشده است که جوانان یادشده این فرد جانی را کشته‌اند یا نه، حتی اگر کشته باشند دلیل این کار چه بوده است. از آنهم اطلاعی در دست نیست. اما خواسته هر جوان کورد این است که قاتلان کوردها به سزای اعمالشان برسند. بویژه قاتلانی از این صنف نباید به آسانی فرصت زندگی به آنان داده شود و یا در آرامش جنوب کوردستان عمل کنند. این امر مایه تحریک جوانان کورد می‌گردد. از اینرو حتی اگر این جوانان فرد مذکور را کشته باشند، خلق کورد و افکار عمومی کوردستان صدور حکم اعدام برای این جوانان را نمی‌پذیرد. بویژه آنانی که تحت نام کوردها وظیفه عدالت را به انجام می‌رسانند نمی‌توانند چنین حکمی را صادر کرده و نمی‌توانند مهر خود را بر چنین حکمی بزنند. بنابراین صدور حکم اعدام برای این جوانان کورد باعث نگرانی خلق کورد در هر چهاربخش کوردستان می‌باشد و اعتراضاتی را به دنبال داشته است."

بیانیه می‌افزاید:"قبل از هر چیز فردی کشته شده حکومت اقلیم کوردستان را فریب داده است. او برای قتل انقلابگران و سیاستمداران کورد با جعل مدارک شناسایی دیپلماتیک اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کرده و برای کشتار برنامه‌ریزی کرده است. دیار غریب، عضو شورای رهبری کل ک.ج.ک در نتیجه چنین برنامه‌ای به شهادت رسید، پس از آن نیز رویداد شهادت رفیق دمهات که به وظیفه دیپلماسی مشغول بود و همچنین شهادت رفیق جمیل که یک پای خود را در جنگ از دست داده بود و در حال مداوا بود با اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی هسته‌هایی از این دست به قتل رسیدند. فردی که در هولیر کشته شد، برای انجام کشتارهایی از این دست در لوای کنسولگری [ترکیه] فعالیت می‌کرد و علیه قوانین باشور کوردستان جرایمی را مرتکب شده است. او با فرصت‌هایی که کوردها برایش فراهم کرده بودند به قتل کوردها می‌پرداخت.

علیه این شبکه‌های جنایتکار که هیچگونه قانون، حقوق، معیار و ارزشی انسانی را به رسمیت نمی‌شناسند، گروهی از جوانان کورد با روحیه‌ای میهن‌دوستانه، با قلبی سرشار از کینه نسبت به دشمنان دست به عملیات انتقامی زده باشند، این امر مایه خوشحالی خلق کوردستان است. خلق کوردستان سربلند و مفتخر است که دارای چنین جوانانیست. هر کوردی اینگونه با چنین رویدادی مواجه می‌شود.

صدور حکم اعدام برای این جوانان بجز با هدف کسب رضایت ترکیه هیچ هدف دیگری ندارد

به عنوان جنبش آزادیخواهی کورد ما در روزهای نخست این رویداد اعلام کردیم که این واقعه هیچ ارتباطی به ما ندارد. به دلیل اینکه جوانانی که به این اقدام دست زده‌اند اهل شمال کوردستان می‌باشند، آنرا به جنبشمان منتسب کردند. این رفتار از سوی هیچ کورد آگاهی پذیرفته نمی‌شود. صدور حکم اعدام برای جوانان کورد در زمانی کوتاه بجز کسب رضایت ترکیه هیچ هدف دیگری ندارد. بدیهی است که برای نخستین بار در تاریخ حکومتی کوردی حکم اعدام به دلایل سیاسی برای دو جوان کورد صادر می‌شود.

مجرمی که در لوای فعالیت دیپلماتیک در جنوب کوردستان برای قتل سیاستمداران و انقلابیون کورد برنامه‌ریزی کرده است، ممکن نیست بتوان به نام قانون از او دفاع کرد. فردی غیرحقوقی بوده و به شیوه‌ای مخفی با هدف سوءقصد و قتل سیاستمداران کورد برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌‌ها را به اجرا می‌گذاشت. از اینرو از اعضای فعال نیروهای دشمن و فردی کوردستیز بود. کشتن چنین فردی از سوی دو جوان میهن‌دوست، باید همچون کشتن یک جانی دیده شود که با هدف کشتار و نسل‌کشی از خاک کوردستان بهره می‌برده است. بنابراین نه تنها صدور حکم اعدام، بلکه این دو جوان کورد نباید حتی چند ماه نیز در زندان بمانند.

دو جوان کورد فورا باید آزاد شوند

نزد خلق کورد، هر دو جوان بر مبنای قوانین جنگ باید فورا آزاد شوند، تأیید و یا اجرای حکم اعدام به معنی عادی کردن فعالیت‌های این قاتل عضو سازمان میت خواهد بود، به معنی مشروعیت بخشیدن به حکم اعدام می‌باشد. میهن‌دوستان کورد و وجدان بزرگ خلق کورد قاطعانه چنین چیزی را نخواهند پذیرفت. از اینرو حکومت جنوب کوردستان، سازمان‌های مربوطه یا دادگاه باید فورا این دو جوان را آزاد کنند.

از سوی هیچ کوردی مایه پذیرش نیست که حکومتی کوردی دو جوان کورد را محکوم به اعدام کند، این امر نباید مورد پذیرش واقع شود که این دو جوان کورد حتی یک روز نیز به دلایل سیاسی در معرض تهدید و یا در زندان باقی بمانند. این امر مایه رنجش وجدان افکار عمومی و خلق کورد خواهد شد. چنین چیزی به معنی عمل به خواسته‌های دولتی می‌باشد که سردسته دشمنی با کوردها را بر عهده گرفته و به هیچ عنوان از سوی خلق کورد مایه قبول نخواهد بود.

علیه این حکم به میدان بیایید

خانواده هر دو جوان، خلق کورد و افکار عمومی کوردستان خواستار آزادی این دو جوان هستند. از اینرو خلق کورد، سازمان‌های دمکراتیک کوردها، سیاستمداران و روشنفکران باوجدان خلق کورد، سیاستمداران میهن‌دوست کورد باید علیه چنین تصمیمی که در تاریخ سیاسی کورد زخم عمیقی را به دنبال خواهد داشت برای آزادی دو جوان کورد فورا به میدان بیایند.

لازم است بخشی از کارزار «حصر، فاشیسم و اشغالگری کافیست؛ زمان آزادی فرارسیده است» آزادی این جوانان باشد.

اگر پ.د.ک برای رضایت خاطر رژیم ترک به چنین اقدامی دست بزند اشتباه تاریخی بزرگی را رقم می‌زند، از اینرو موضع صحیح آزادی این دو جوان کورد است.

ممکن نیست ما چنین تصمیمی را بپذیریم. ما اذعان داریم که نیروهای سیاسی کورد و در رأس آن‌ها خلق جنوب کوردستان و تمامی خلق کورد و افکار عمومی کورد این تصمیم را نمی‌پذیرند، ما برای بازگشت این دو جوان به آغوش خانواده‌های خویش از همه می‌خواهیم به وظایف خود عمل کنند."