کنفدرالیسم جوامع کوردستان: پ.د.ک از خدمت به اشغالگران دست بردارد

ک.ج.ک اعلام کرد که هیچ برنامه‌‌ای برای جنگ با گروه‌های کوردی ندارند و افزود:"لازم است خلق و روشنفکران کورد، نیروهای سیاسی این مرحله جدی را ببینند و برای متوقف کردن پ.د.ک اقدام نمایند."

بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان به این شرح است:

"جنگ سختی میان نیروهای گریلا و ارتش ترکیه در متینا، آواشین و زاپ در جریان است، مابین نظامیان پ.د.ک و گریلا نیز تنش‌های وجود دارد که احتمال آغاز جنگ را تقویت می‌کند. مراد کاراییلان، فرماندهی کل ه.پ.گ نیز خاطرنشان کرده بود که نظامیان پ.د.ک درصدد محاصره نیروهای گریلا بوده و احتمال آغاز جنگ وجود دارد. برای جلوگیری از آغاز این جنگ از خلق، روشنفکران، هنرمندان و نیروهای سیاسی کورد درخواست کرده بود که به وظایف خود عمل کنند.

ما معتقدیم که هنرمندان کورد به نقش تاریخی خود عمل کنند

هنرمندان و روشنفکران کورد که وجدان خلق کورد می‌باشند در اروپا به این فراخوان  پاسخ دادند. آنان اعلام کردند که اگر میان نیروهای ویژه پ.د.ک و گریلا جنگ روی دهد زیان بزرگی به مبارزات آزادیخواهانه ملت کورد وارد می‌شود. درخواست کرده‌اند که پ.د.ک نباید مناطق گریلایی را محاصره کند. احساسات هنرمندان کورد، احساس و خواسته تمامی ملت کورد است. ما برای هوشیاری هنرمندان کورد از آنان قدردانی می‌کنیم و اذعان داریم در پیشگیری از جنگی که تنها به نفع دولت ترک است، به نقش تاریخی خود عمل می‌کنند.

شنیدن صدای هنرمندان و روشنفکران کورد از سوی آحاد جامعه مسولیتی ملی است. در این چارچوب خلق و نیروهای سیاسی کورد به مسئولیت‌های خود عمل می‌کنند و به فراخوان مراد کاراییلان فرمانده قرارگاه مرکزی مدافع خلق پاسخ دهند. برای جلوگیری از جنگی که به منافع دولت اشغالگر ترک خدمت می‌کند، افکار عمومی کورد به شکل گسترده‌ای هشیار شده است.

هیچ سیاستی مبنی بر جنگ علیه نیروهای سیاسی و نظامی کورد نداریم

فرماندهی قرارگاه مرکزی نریوهای مدافع خلق به نمایندگی از جنبش ما سیاست‌های ما را اعلام کرده است. ما هیچگونه سیاستی مبنی بر جنگ با گروه‌های سیاسی و نظامی کوردها نداریم. برعکس این پ.د.ک است که از یکسال پیش به ما حمله‌ور شده و ما به دلیل مسئولیت‌پذیری در قبال مبارزه آزادیخواهی خلق کورد از جنگ دوری گزیده‌ایم. به رغم موضع پ.د.ک برای زمینه‌سازی برای حملات اشغالگرانه دولت ترکیه، ما با صبر و مسئولیت‌پذیری عمل کردیم، ما تلاش نمودیم که به بخشی از بازی دولت ترک مبدل نشویم. ما تلاش کردیم از طریق مذاکره، زمینه جنگ را از میان برداریم. اما در این مرحله که حملات اشغالگرانه دولت ترک افزایش یافته‌اند، پ.د.ک نیروهای خود را در مناطق گریلایی افزایش داده و این نیز زمینه روی دادن رویدادهای نامطلوب را افزایش داده است. فرماندهی قرارگاه مرزکی همیشه به نیروهای گریلا گفته‌اند که با صبر رفتار کنند و از جنگ با پ.د.ک پرهیز نمایند. اما موضع پ.د.ک هم جنگ را تحمیل و هم آنرا گسترش می‌دهد. سخنان فرماندهی پ.د.ک مبنی بر اینکه در حال جنگ با گریلاها هستند و تلاش رسانه‌های پ.د.ک برای شعله‌ور کردن جنگ در این چارچوب است. خلقمان و افکار عمومی آگاه باشند که جنبش ما تا آخرین لحظه از جنگ پرهیز خواهد کرد. اما اگر در چنین شرایطی جنگ روی دهد پ.د.ک مسئول خواهد بود.

وزیر امور داخلی پ.د.ک در مورد افرادی که قصد داشتند با آمدن از اروپا به جنوب کوردستان، در مناطق جنگی در مقابل نظامیان پ.د.ک به فعالیت سپر زنده دست بزنند را به اخلالگری متهم کرده است. پ.د.ک با اخلالگری و سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود درصدد پنهان‌کاری است. بدیهی است که روزانه با تبلیغات کذب علیه پ.ک.ک و گریلا شعور جامعه را به تمسخر می‌گیرند. این موضع پ.د.ک جدیت مرحله را نشان می‌دهد. این موضع پ.د.ک بر اهمیت فراخوان فرامندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق می‌افزاید.

در شرایطی که ادهم بارزانی سیاست‌های پ.د.ک و روابط آن با دولت ترک را به باد انتقاد گرفته و از پ.د.ک جدا شده است، زمانیکه مسئولین ی.ن.ک اعلام کرده‌اند که آنان در جنگ داخلی علیه کوردها جای نمی‌گیرند، موضع حزب کمونیست، هشیاری هنرمندان و روشنفکران کورد، بیانیه‌های سازمان‌ها و روشنفکران جنوب کوردستان به معنی خطر آنی جنگ میان نیروهای نظامی پ.د.ک و گریلا دیده می‌شود، این بیانیه‌ها نمونه‌هایی از مسئولیت‌ پذیری هستند.

پ.د.ک از خدمت به اشغالگران دست بردارد

گریلا و جنبش آزادیخواهی کورد در مقابل اشغالگری دولت ترک مقاومتی بزرگ را از خود نشان می‌ذهد و این مقاومت را نیز ادامه می‌دهند. این مقاومت به شیوه‌ای فدایی ادامه دارد و زنان و جوانان کورد در مقابل اشغالگران ایستادگی می‌کنند. برای این منظور لازم است محاصره مناطق گریلایی توسط پ.د.ک به پایان رسد، این مسئولیت تاریخی بر دوش کوردهاست. ما نمی‌خواهیم در جنگ علیه اشغالگران پ.د.ک نقش منفی علیه ما بازی کند. حتی اگر پ.د.ک در این جنگ با ما همکاری نکند لازم است که درصدد تحمیل فشار بر ما نباشد. اکنون شمار زیادی از واحدهای گریلایی که علیه اشغالگران می‌جنگند در مقابل نیروهای نظامی پ.د.ک تدابیر لازم را اخذ کرده‌اند و این امر نیز تأثیری منفی بر مقاومت می‌گذارد. نظامیان پ.د.ک به مناطق گریلایی وارد شده‌اند، ارتباط میان نیروهای گریلا را قطع کرده‌اند و به اشغالگران خدمت می‌کنند. پ.د.ک باید از این موضع دست بردارد. زیرا زمانیکه علیه اشغالگران جنگ در جریان است نباید موضع یک حزب کورد و نظامیانش چنین باشد.

ملت کورد باید بازی دولت ترک را خنثی کنند

باید ملت و روشنفکران کورد، نیروهای سیاسی به جدیت این مرحله آگاه باشند و برای متوقف کردن پ.د.ک تلاش نمایند. در این مرحله لازم است نیروی خود را نشان دهند و بازیهای دولت ترک را خنثی کنند. فوری‌ترین وظیفه کوردها این است. باید از مقاومت جوانان کورد حمایت کنند. باید در مقابل هر سیاستی که تأثیری منفی بر مقاومت قهرمانانه بر جای می‌گذارد موضع خود را نشان دهند. ما اذعان داریم که ملت کورد در هر منطقه‌ای بپامی‌خیزند و برای پیروزی مبارزه آزادیخواهی ملت کورد به وظایف خویش عمل می‌کنند."