کنگره ملی کوردستان: هدف اصلی ما پیشگیری از جنگ میان کوردهاست

هیئت ک.ن.ک که با هدف ممانعت از تنشهها و اقدامات اخلالگرانه‌ی پ.د.ک با طیف‌های سیاسی و سازمان‌ها و گروه‌های جنوب کوردستان دیدار کرده است، عصر روز گذشته کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد.

کنگره‌ی ملی کوردستان ک.ن.ک در کنفرانسی مطبوعاتی تلاشهایشان برای پایان دادن به اختلافات و خطر وقوع جنگ کوردها با یکدیگر را اعلام کرده و گفتند که آنها با همه‌ی طیفهای باشور کوردستان غیر از پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) دیدار کرده‌اند. رئیس مشترک ک.ن.ک اعلام کرد که آنها از پ.د.ک درخواست کرده‌اند تا با هم دیدار و گفتگو کنند اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

هیئت ک.ن.ک در سینما سالم شهر سلیمانیه در مورد اهداف آنها از سفر به باشور کوردستان و تلاشهایشان برای فرو نشاندن آتش جنگ داخلی کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند.

احمد قرموس رئیس مشترک ک.ن.ک در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به عنوان هیئت ک.ن.ک پس از ایجاد تنش‌ها میان پ.د.ک و پ.ک.ک، وظیفه‌ی خود دیدیم تا مانع این تنشها شویم و برای این هدف به جنوب کوردستان آمدیم، در ابتدا با رئیس پارلمان اقلیم کوردستان دیدار کردیم و سپس با همه‌ی طیفهای سیاسی، سازمان‌ها، روشنفکران، سیاستمداران و با اقشار مختلف جنوب کوردستان بجز پ.د.ک دیدار کرده و گفتگوهای مثبتی انجام دادیم.

وی همچنین اشاره کرد: ما هدف خود را که پایان دادن به اختلافات و بازگرداندن نیروها به محل پیشین خود و زمینه‌سازی برای دیالوگ است، برای همه‌ی طیفها روشن کردیم. خوشبختانه همه‌ی طیفها بجز پ.د.ک مخالف جنگ بوده و در این رابطه با کنگره‌ی ملی کوردستان موافق بودند.

وی همچنین گفت: از پ.ک.ک برای گفتگو در این رابطه درخواست کردیم اما به دلیل شرایط نامناسب کنونی موفق به گفتگوی رودررو نشدیم، اما پ.ک.ک طی پیامی پاسخ ما را داده و موضع خود برای صلح و آشتی را اعلام کردند. پ.ک.ک همچنین اعلام کرد که آنها با ک.ن.ک موافق و همراه هستند و می‌خواهند مسائل با گفتگوی ملی حل شوند.

وی در ادامه گفت: در همین چهارچوب تلاش کردیم تا با مسعود بارزانی رئیس پ.د.ک و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم و مسرور بارزانی رئیس حکومت اقلیم کوردستان دیدار و گفتگو کنیم، برای این منظور به طور رسمی درخواستی تقدیم نمودیم اما تاکنون پاسخی از طرف آن‌ها دریافت نکرده‌ایم، امیدواریم که پاسخ ما را بدهند.

وی در پایان اعلام کرد: این گام اول ماست، اگر به نتیجه‌ی مطلوب نرسیم گام دوم را آغاز خواهیم کرد که افزایش تلاش‌ها و دیدارهایمان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود تا برای گفتگو و چاره‌یابی صلح آمیز مسائل فشار ایجاد کنیم.

سپس آسیه عبدالله عضو ک.ن.ک به سخنرانی پرداخت و گفت: در مرحله‌ی حساس و مهمی قرار داریم، دستاوردهای بزرگی در مقابل ما هستند، اما باید موضع گیری مشترک داشته باشیم و با سیاست و نیروی ملی با اشغالگران و تهدیداتی که خلقمان را تهدید می‌کنند، روبرو شویم.