کنگره ملی کوردستان: جنگ خط قرمز است، در هر صورت راه حل گفتگوست

کنگره ملی کوردستان نتایج نشست روز ۵ دسامبر را منتشر کرد. ک.ن.ک اعلام کرده است:"در هر حالتی باید مسائل داخلی از طریق دیالوگ حل شوند، جنگ داخلی برای ما خط قرمز است. هیچ نیرویی نباید از خط قرمز عبور کند."

کنگره ملی کوردستان با اعلام حمایت از اعتراضات باشور کوردستان، از حکومت اقلیم می‌خواهد به مطالبات مشروع مردم پاسخ دهد، همچنین تاکید کرد که به همراه اتحادیه‌ی پارلمانتاران برای اتحاد داخلی کوردها به تلاش خود ادامه می‌دهند، همچنین در آینده کنفرانسی در رابطه با روژهلات کوردستان برگزار خواهند کرد.

عصر روز گذشته شورای رهبری کنگره‌ی ملی کوردستان طی بیانیه‌ای نتیجه‌ی جلسات خود را اعلام کرد.

ک.ن.ک اعلام نمود نشست آن‌ها به صورت آنلاین برگزار شده و طی آن شرایط کوردستان بررسی شده است.

در بیانیه آمده است: کوردستان، خاورمیانه و جهان در حال تغییر است، در خاورمیانه تنش و آشفتگی و بحرانهای بسیاری وجود دارد. کوردستان نیز مانند سایر کشورهای منطقه از این جنگ و تنش‌ها در امان نمانده است، حتی می‌توان گفت مسائل و بحران‌های کوردستان از بسیاری از کشورها بیشتر و دشوارتر است، این شرایط هم خطرناک است و هم می‌تواند فرصت آفرین باشد، به همین دلیل باید کوردها با دقت و حساسیت گام بردارند.

"همکاری‌های ک.ن.ک و اتحاد پارلمانتاران ادامه خواهد یافت"

ک.ن.ک اعلام کرد، "در اواخر ماه اکتبر با انتقال نیروهای نظامی پ.د.ک به مناطقی که تحت کنترل گریلاهای حزب کارگران کوردستان است، تنش‌هایی ایجاد شد، این مسئله برای همه‌ی کوردستانیان و برای نیروهای ما نیز در صدر گفتگوها قرار گرفت، به همین دلیل این مسئله نه تنها موضوع اصلی جلسه‌ی ما بود، بلکه تاکنون نیز موضوع اصلی کنگره‌ی ملی کوردستان و همه‌ی خلق کوردستان است."

بیانیه می‌افزاید:"ک.ن.ک از همان روزهای نخستین تنش‌ها با حساسیت در این رابطه موضعگیری کرده و تلاش نمود تا  گفتگوهای داخلی را افزایش دهد، برای این منظور نیز هیئتی تشکیل داده و با همه‌ی طیفهای کوردستانی دیدار کرده است. در همه‌ی بخش‌های کوردستان و خارج از کوردستان در حال کار و فعالیت بوده است، با اتحادیه‌ی پارلمانتاران کوردستان کنفرانسی گسترده برگزار کرد و در سرتاسر کوردستان از این کنفرانس استقبال شد، همکاری با اتحادیه‌ی پارلمانتاران همچنان ادامه دارد، در جلسه هم تصمیم گرفته شد در حال حاضر تلاش‌ها برای پایان دادن به تنش‌ها و افزایش دیالوگ و گفتگو به کار اصلی کنگره‌ی ملی کوردستان تبدیل شود."

"مشکلات باید با گفتگو حل شوند"

ک.ن.ک شرایط کنونی را خطری بزرگ برای دستاوردهای کوردستان می‌داند و معتقد است که این شرایط فقط خدمت به دشمنان است و در این رابطه اعلام کرد،"ما به عنوان یک خلق و ملت در حال گذر از شرایط خطرناکی هستیم. همیشه و بخصوص در چنین شرایط حساسی باید همه‌ی مسائل داخلی با گفتگو حل شوند، جنگ داخلی برای ما خط قرمز است، نباید هیچ نیروی کوردستانی این خط را نقض کند، ما به تلاشهای‌مان برای گفتگوی داخلی ادامه می‌دهیم. ما از همه‌ی رهبران و روئسای کورد می‌خواهیم در کنار هم جمع شده و این شرایط را با گفتگو حل کنند، ما به عنوان ک.ن.ک در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. "

کنگره‌ی ملی کوردستان برای گسترش دیالوگ داخلی از همه‌ی روشنفکران و اساتید، هنرمندان و شخصیتهای سیاسی و همه‌ی خلق کوردستان درخواست همکاری می‌کند و می‌گوید در این راستا وظیفه‌ی سنگینی به عهده‌ی رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

"در باکور مقاومت ادامه دارد"

در مورد شرایط باکور کوردستان، ک.ن.ک اعلام کرد:"در باکور کوردستان جنگ و مبارزات ادامه دارد، دولت ترکیه با همه‌ی توان خود به خلق کوردستان و دستاوردهایش حمله می‌کند، این دولت نه فقط در باکور، بلکه در باشور و روژاوای کوردستان به حملاتش ادامه می‌دهد، در حال حاضر دولت ترکیه دشمن اصلی مردم کوردستان است، علیه خلق کوردستان سایر دشمنان کوردستان را نیز با هم هماهنگ می‌کند، در مقابل حملات دولت ترکیه، مقاومت خلق و مبارزان انقلابی در حال مبارزه هستند، فقط یک راه در مقابل ما وجود دارد، آن هم نیرومند کردن مقاومت و مقاومتگران است".

"در روژهلات کوردستان نقض حقوق بشر ادامه دارد"

در مورد روژهلات کوردستان نیز ک.ن.ک اعلام کرد:"در روژهلات کوردستان نقض حقوق بشر، اعدام زندانیان سیاسی، فشار و حملات دولت ایران علیه خلق کوردستان ادامه دارد. رژیم ایران با سیاستهای اقتصادی، همیشه روژهلات کوردستان را در شرایط دشواری نگه داشته است و این شرایط روز به روز هم بدتر می‌شود. در نتیجه‌ی این سیاست فقیر نگه داشتن، مشکلات اجتماعی، کوچ و مهاجرت، روی آوردن به کارهای خطرناک و طاقت‌فرسایی مانند کولبری، همچنان ادامه دارد. رژیم ایران به بهانه‌ی حفظ مرزها هر روز کولبرهای کورد را می‌کشد. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان‌های حقوق بشری، فقط در سال ۲۰۲۰، ۷۲ کولبر کشته و ۱۶۴ کولبر دیگر هم مجروح شدند. این آمار مدام در حال افزایش است، این افراد هم فقط به علت کورد بودن کشته می‌شوند."

"کنفرانسی در مورد روژهلات کوردستان برگزار می شود"

همچنین اشاره شده است که در این جلسه به طور مفصل در مورد شرایط روژهلات کوردستان گفتگو شده است. بخشی از برنامه‌ریزی جلسه هم در همین مورد بوده است، در همین چهارچوب تصمیم گرفته شد کنفرانسی در مورد شرایط روژهلات کوردستان برگزار شود، برای این منظور هم کمیته‌ای تشکیل شد.

"برای رسمی شدن خودمدیریتی کار می‌کنیم"

همچنین به وضعیت روژاوای کوردستان اشاره شده و اعلام شده است؛"در روژاوای کوردستان نیز شرایط حساس است، جنگ و حملات دولت ترکیه و همکارانش ادامه دارند، ترکیه همیشه به دنبال فرصت می‌گردد تا حملاتش را افزایش دهد و دستاوردهای خلق کوردستان را نابود کند. این خطر همیشه وجود دارد. از طرف دیگر رژیم سوریه بر سر میز مذاکره نمی‌رود و اداره‌ی خودمدیریتی را تهدید می‌کند، علی‌رغم تماس‌های بین‌المللی نیز، دستاوردهای روژاوا توسط سازمان ملل، دستگاههای بین‌المللی به طور رسمی پذیرفته نشده است. باید از هر لحاظ خودمدیریتی تقویت شود، همزمان باید دیپلماسی قوی به کار گرفته شود و تلاش شود تاخودمدیریتی رسمی شود. این کار یکی از وظایف اصلیمان در آینده است".

"دخالت‌های ایران و ترکیه آسیب بسیاری به مردم وارد کرده است"

ک.ن.ک در مورد باشور کوردستان گفت:"ارتباطات باشور کوردستان با حکومت عراق عادی نیست، مشکل نفت و بودجه و معیشت مردم حل نشده است، مسئله‌ی کرکوک و مناطق جدا شده بدتر شده است و شرایط مردم کوردستان در این مناطق دشوار است، حملات در بسیاری مناطق ادامه دارد، اموال مردم را اشغال کرده و آنها را آواره می‌کنند، این مناطق در خطر تعریب هستند، مشکل فقط حکومت عراق نیست بلکه حملات و فشارهای ایران و ترکیه هم روز به روز در حال افزایش است و خسارات بسیار جانی و مالی به خلق باشور کوردستان وارد کرده‌اند".

"درخواست می‌کنیم حکومت پاسخ مطالبات مردم را به صورت مسالمت‌آمیز بدهد"

در ادامه‌ی بیانیه‌ی ک.ن.ک آمده است:"به دلیل مسائل اقتصادی و بدی وضعیت معیشتی مردم و عدم پرداخت حقوق کارمندان، اعتراضات مردم باشور آغاز شد. اکنون شرایط خطرناکی وجود دارد، متاسفانه در برخی مناطق خشونت رخ داد و کار به کشته و مجروح شدن شهروندان کشید. اعتراضات مسالمت آمیز و درخواست عدالت از اصلی‌ترین حقوق مردم است، باید درخواست‌های مردم به شیوه‌ی دمکراتیک پاسخ داده شوند، در این رابطه از حکومت اقلیم می‌خواهیم پاسخ درخواستهای مردم را بدهند و به خشونت و اسلحه متوصل نشوند، همچنین از مردم می‌خواهیم از خشونت و تخریب دوری کنند، ما از مطالبات مردم برای آزادی، دمکراسی و داشتن یک زندگی شایسته حمایت می‌کنیم".

"وضعیت شنگال بدتر شده است"

در پایان بیانیه‌ی ک.ن.ک آمده است؛"مسئله‌ی شنگال روز به روز بدتر می‌شود، بدون آنکه از مردم شنگال نظرخواهی شود هولیر و بغداد توافق می‌کنند، نمایندگان مردم شنگال این توافق را نمی‌پذیرند، این حق آنهاست، چون از آنها نظرخواهی نشده و اراده‌ی آنها در نظر گرفته نشده است. شنگال با گروه‌ها و ویژگیهایش بخشی از کوردستان است، به دلیل همین ویژگی‌ها هم صدها سال است که هدف حملات مختلف قرار گرفته است، آخرین مورد این حملات هم حمله‌ی داعش بود که زخمی عمیق بر تن شنگال به جا گذاشت، باید مردم شنگال و مسئله‌ی شنگال به طور ویژه حل شود، باید اراده و خواست مردم شنگال هم در نظر گرفته شود."