کنگره ملی کوردستان: محافظت از زبان کوردی وظیفه ملی کوردها و کوردستانیان است

کمیته زبان، فرهنگ و آموزش ک.ن.ک به مناسبت ١۵ می، روز زبان کوردی در پیامی ضمن شادباش این روز اعلام کرد:"محافظت از زبان کوردی وظیفه ملی کوردها و کوردستانیان است."

کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در پیامی ضمن تبریک روز زبان کوردی از آحاد کوردستانیان دعوت به عمل آورده است که همچو یک شهروند کورد برای تبدیل شدن زبان کوردی به زبان رسمی آموزش در تمامی سازمان‌ها و احزاب به وظایف خود عمل کنند و برای این منظور مبارزات خود را گسترش دهند.

پیام کنگره ملی کوردستان به این شرح است:

"١۵ می روز جشن زبان کوردی است. امسال در وضعیت متفاوتی این جشن گرامی داشته می‌شود. دولت‌های ترکیه، ایران و سوریه ظلم بر ملت کورد را تداوم بخشیده و نمی‌خواهند به آن پایان دهند. کوردها و کوردستانیان نیز برای دستیابی به حقوق اولیه خود علیه این دولت‌های اشغالگر به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

خلق کورد سالهاست که برای تداوم موجودیت خود مبارزه‌ای نیرومند را در پیش گرفته است. در اثنای این مبارزه سنگر زبان کوردی همیشه در اولویت قرار داشته است.

شکست و نابودی ملت کورد از سوی اشغالگران منوط به از بین‌ بردن زبان آنهاست. از اینرو واجد اهمیت است که کوردها در مورد آموزش به زبان کوردی تلاش نموده و مقاومت نمایند. زبان ما خورشید درخشان آسمان کشورمان است. اگر این خورشید افول کرده و به پایان رسد موجودیت ما کوردها در این سرزمین بی‌معنی خواهد بود. با این نگرش و در این روزهای صعب ما باید با شیوه‌‌های گوناگون عید زبان شیرین کوردی را گرامی بداریم و آگاهی و هوشمندی فرهنگی و زبانی را در میان خلقمان نیرومندتر کنیم.

لازم است راه آموزش به زبان کوردی هموار گردد و برای این منظور نخست احزاب و سازمان‌های ما و همچنین تمامی شهروندان کورد خود را موظف بدانند، برای این هدف هر کوردها در کوردستان موظف هستند با تمامی توان خود مبارزات را نیرومندتر کرده و گسترش دهند.

کنگره ملی کوردستان در این خصوص همیشه توجه نیروهای ملی را به سوی این مسئله حیاتی جلب کرده و خواهد کرد. کمیسیون زبان و آموزش ک.ن.ک با این فکر و عقیده امسال جشن روز زبان کوردی را با شعار «محافظت از زبان کوردی وظیفه ملی کوردها و کوردستانیان است» آغاز کرده است."