کودار: کارزار شهید شریف باجور و رفقایش انسانی و اخلاقی بود

کودار می‌گوید: "برهمگان عیان است که حفاظت از محیط‌زیست زاگرس در هر چهاربخش کوردستان به یک بعد مبارزاتی روزانه مبدل‌گشته و موجودیت حیاتی آن مستقیما به موجودیت خاک و جامعه‌مان گره ‌خورده است."

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت شریف باجور، امید کهنه‌پوشی و رفقایشان در جریان اطفای حریق جنگل‌های مریوان، آحاد خلق بویژه مدافعان محیط زیست را به صیانت از جنگل‌های زاگرس دعوت نموده است.

متن بیانیه کودار به شرح زیر است:

"حفاظت از محیط‌زیست امروز در سطح جهانی همانگونه که به یک بحران گسترده بشریت مبدل‌شده، در کوردستان ابعاد مبارزاتی مرتبط با میهن‌دوستی هم به خود گرفته است. حفاظت از محیط‌زیست زاگرس امروز بصورت یک وظیفه انسانی و اخلاقی اهمیت حیاتی یافته و شهدایی نیز در راه آن تقدیم گشته. نامگذاری سوم شهریور بعنوان «روز شهدای محیط‌زیست» از سوی «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان(کودار)» به پاس جانفشانی‌های آن شهداست. یاد شهید شریف باجور و رفقایش را گرامی‌می‌داریم.

بی‌شک مقوله حفاظت از محیط‌زیست به‌دلیل بحران‌های فزاینده و انباشته‌شده ناشی از سرمایه‌داری که تمامی مناطق مختلف قاره‌ای جهان را به مخاطره انداخته، امروز به یک وظیفه اساسی در اولویت برنامه‌ها جایگاه عظیم یافته. آنچه تحت نام پدیده «دولت ـ ملت» در مسیر هوس‌انگیزی نظام سرمایه‌داری جهانی در همه کشورها با استفاده از سه‌گانه «صنعت‌گرایی، ملی‌گرایی و دولت‌‍پرستی» با محوریت انباشت جنون‌آمیز سرمایه انجام می‌گیرد، تنها منتج به نابودی محیط‌زیست و به خطر‌افتادن جدی موجودیت انسان و جوامع می‌گردد. این روند پرمخاطره بهره‌کشی از طبیعت و غارت آن اگر هم‌اکنون مهارنگردد و چاره‌ای اندیشیده نشود، فردا بسیار دیر خواهد بود. بنابراین جفای بی‌رحمانه نظام سرمایه و سرمایه‌داری در حق محیط‌زیست در اقصانقاط جهان آن هم به دست یک دولت‌- ملت در هر کشوری منجر به گرمایش بی‌سابقه زمین، نابودی جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی و لذا قرارگرفتن انسان در معرض بی‌سابقه‌ترین وضعیت نابودگر شده.

سرزمین‌مان زاگرس  نیز خارج از این وضعیت کائوتیک و بحرانی جهانی نیست. چه‌بسا به دلیل اشغالگری دشمن و برنامه‌های آنان برای تاراج منابع آن و نابودی محیط‌زیست زیبای زاگرس، وظایف هر فرد کورد برای حفاظت بی‌وقفه از محیط‌زیست آن سنگین‌تر شده. موجودیت محیط‌زیست زاگرس هم همانند موجودیت خلق‌ کورد به خطر افتاده و گرفتار بدترین سیاست‌ها در راستای بیابانی‌کردن شده. برهمگان عیان است که حفاظت از محیط‌زیست زاگرس در هر چهاربخش کوردستان به یک بعد مبارزاتی روزانه مبدل‌گشته و موجودیت حیاتی آن مستقیما به موجودیت خاک و جامعه‌مان گره ‌خورده است.

شهادت «شریف باجور» و رفقایش در جریان حفاظت از جنگل‌های مریوان که در حین اتفای آتش‌ و به ظن قوی به سبب توطئه‌گری دشمن به درجه شهادت نایل شدند، وظایف انسانی و اخلاقی یکایک‌مان در قبال حفاظت از محیط‌زیست را به همه ما یادآور شده. محیط‌زیست به دلیل اینکه محل تبلور حیات و زنده‌بودن پرمعنا و زیبا برای انسان شده، برای شهدایی چون باجورها اهمیت انسانی یافت و آنها با تمام وجود تا پای جان آن را درک نمودند.

همچو «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان(کودار)» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید «شریف باجور و رفقایش» عموم دوستداران محیط‌زیست خاصه زاگرس سربه‌فلک‌کشیده را به حفاظت کامل از آن محل حیات دعوت می‌نماییم تا خون و رنج آن شهدا پایمال نشود. چراکه بر خلقمان است که به آن امر خطیر به ‌مثابه یک وظیفه انسانی، اخلاقی و سیاسی بنگرند و در راستای آن به بزرگترین کارزار‌های مبارزاتی دست زنند. یاد و خاطره شهدای سوم شهریور، شهدای محیط‌زیست، گرامی‌باد."