کودار: ترور شهید رِبین سنه را به شدت محکوم می‌کنیم

کمیته اجتماعی کودار با صدور بیانیه ترور بهروز رحیمی در روز ٢٣ تیر ماه را بشدت محکوم کرده است و خواستار شفاف سازای در مورد ترور میهن‌دوستان روژهلات کوردستان در باشور کوردستان شده است.

مرکز مطبوعات کمیته اجتماعی کودار در بیانیه‌ای با اشاره به ترور رِبین رحیمی در سلیمانیه می‌گوید: از دستگاه‌های امنیتی باشور کردستان به ویژه نهادهای مسئول در استان سلیمانیه می‌خواهیم که هر چه زودتر تحقیقات خود در مورد این  ترور را اغاز کرده و با شناسایی عاملین آن، تروریستها را تحویل نهادهای قضایی داده و آنها را مجازات کنند.

متن کامل بیانیه کمیته اجتماعی کودار به شرح زیر است:

"چهارشنبە ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۱ (۲٣ تیرماه) یک فعال مدنی و وطن دوست بە نام بهروز رحیمی معروف به "ربین سنه"در منطقە شهرک صنعتی ژالە در اطراف شهر سلیمانیە باشور کوردستان توسط  افراد ناشناس ترور شده و به شهادت رسید.

ما ضمنا اعلام تسلیت به خانواده رفیق ربین و ملت کورد در روژهلات کوردستان، این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کنیم.

این ترور در حالی انجام گرفت که وضعیت امنیتی باشور کوردستان بخصوص در منطقه سلیمانیه باتوجه به تحولات اخیر صورت گرفته بسیار شکننده بود، اشغالگران از این وضعیت استفاده کرده و به مانند همیشه در راستاه منافع اشغالگرانه خود این وضعیت را برای پیشبرد برنامه های امنیتی به کار گرفتند. اشغالگران همواره سعی میکنند از چنین وضعیتی و با ترور فعالان سیاسی و مدنی، اختلاف مابین احزاب کوردستانی را تشدید کنند. تا به امروز صدها تن قربانی این سیاست ضدبشری و نظام تروریستی ایران شده‌اند.

اگرچه دست‌های پشت پرده این ترور هنوز برای افکار عمومی آشکار نشده است، اما بر اساس اعمال تروریستی که تاکنون در باشور کوردستان انجام گرفت است، نقش رژیم اشغالگر ایران و مزدوران کورد وابسته به این رژیم در این ترور مشهود می‌باشد، اقدامات تروریستی که تاکنون با قربانی کردن صدها فعال سیاسی و مدنی جنبش آزادیخواهی روژهلات کوردستان ادامه داشته است. رژیم استعمارگر ایران می‌خواهد، ملت کورد را با این اقدامات ضدبشری مرعوب کند، آنها را از مبارزه برای آزادی بازدارد و خلق کورد را به سمت خیانت و بردگی سوق دهد.

جدای از اقدامات تروریستی که در باشور کوردستان روی می‌دهند، بیشتر پناهجویانی که به دلیل ظلم و ستم حکومت اشغالگر ایران مجبور به ترک روژهلات کوردستان شده و به باشور کوردستان پناهنده شده‌اند، در وضعیت بسیار سخت و بغرنجی قرار گرفته و نهادهای بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر و حتی حکومت باشور کوردستان نیز اقداماتی حفاظتی از این پناهجویان به انجام نرسانده‌اند، همین عامل باعث شده است که پناهجویان روژهلات کوردستان از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم شده و به عنوان پناهجو مورد حمایت‌های قانونی قرار نگیرند و امنیت جانی آنها تامین نشود. در مقابل عدم توجه و عدم پذیرش مسئولیت قانونی نهادهای حقوق بشری بین‌المللی و حتی حکومت اقلیم باشور کوردستان، پناهجویان بارها دست به اعتراضات قانونی زده و تا مرحله‌ای پیش رفته‌اند که در برخی موارد اقدام به خودسوزی نیز کرده‌اند. عدم مسئولیت‌پذیری حکومت کوردستان باعث افزایش نگرانی افکار عمومی و جامعه کوردستان شده است، منطقه خودمختار کوردستان که باید پناهگاه امن برای این فعالان سیاسی و مدنی آواره باشد، به قتلگاهی برای فعالان سیاسی و مدنی کورد دیگر بخش‌های کوردستان تبدیل شده است.

با وجود وضعیت ناپایدار و بسیار بغرنج امنیتی، اقتصادی و اجتماعی پناهجویان روژهلات در باشور کوردستان، نیروهای مسلح و نظامیان رژیم اشغالگر ایران همواره فعالان سیاسی و مدنی را هدف اقدامات تروریستی خود قرار داده و تاکنون صدها تن از فعالان سیاسی و مدنی و نیروها و کادرهای احزاب روژهلات کوردستان را ترور کرده‌اند، اما مقامات حکومتی باشور کوردستان، سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای امنیتی این منطقه در برابر این سلسله ترورها سکوت کرده و هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای به انجام نرسانده‌اند.

شهید ربین سنه یکی از فعالان مدنی روژهلات کوردستان بود که به دلیل سیاستهای ظالمانه و اشغالگرانه رژیم ایران مجبور به ترک روژهلات شده و با همسرش در باشور کوردستان زندگی می‌کرد. با وجود وضعیت سخت اقتصادی، دوری از خانواده، فشار دستگاه‌های امنیتی و تهدیدهای مکرر حکومت ایران، هیچگاه از مبارزه برای آزادی و برای دستیابی به دمکراسی باز نماند و به عنوان یک فعال مدنی و سیاسی روژهلات، همواره در خدمت به مردم و آزادی کوردستان بود و در راستای دستیابی به این هدف مبارزه می‌کرد.

بر همین مبنا از دستگاه‌های امنیتی باشور کردستان به ویژه نهادهای مسئول در استان سلیمانیه می‌خواهیم که هر چه زودتر تحقیقات خود در مورد این  ترور را اغاز کرده و با شناسایی عاملین آن، تروریستها را تحویل نهادهای قضایی داده و آنها را مجازات کنند. همزمان از همه سازمان های مدافع حقوق بشر و مدافع پناهجویان می‌خواهیم که مسئولیتهای انسانی خود در دفاع از حق زندگی و آزادی پناهجویان روژهلات کوردستان را به انجام برسانند. همچنین لازم است که  ملت و جامعه کوردستان به دفاع از فرزندان مبارز و آزادیخواه خود بپردازد و مبارزه خود را با هدف پایان دادن به سیاست ترور و ارعاب حکومت اشغالگر ایران تشدید کرده و با مبنا قرار دادن مبارزه برای آزادی و دمکراسی به مقابله به سیاستهای استعماری و جنگ ویژه حکومت اشغالگر ایران بپردازد."