کژار: تداوم حیات ذهنیت‌ تک‌‌محور هلبجه‌های تازه‌ای را رقم خواهد زد

جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان با گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی هلبجه، روز ١۶ مارس را «روز تصمیم‌گیری برای نابودی کوردها» خوانده و می‌گوید تنها راه جلوگیری از قتل‌عام احتمالی آینده پایان دادن به ذهنیت تک‌محور است.

شورای اجرایی جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) به مناسبت ١۶ مارس، سالروز بمباران شیمیایی هلبجه بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه کژار آمده است که:"روز ١۶ مارس، هواپیماهای جنگنده غباری زردرنگ را مثل هواپیماهایی که محصولات کشاورزی را سم‌پاشی می‌کنند بر هلبجه باراندند. هواپیماهایی که بمب‌هایی را از بغداد با خود آورده بودند، پس از رهاسازی این بمب‌‌ها بر سر شهر هلبجه دوباره به بغداد برگشتند."

'روز تصمیم‌گیری در مورد نابودی کوردهاست'

در ادامه بیانیه آمده است:"غباری سرخ رنگ هوا را فراگرفت، سپس به رنگ سبز درآمد. سپس آسمان و زمین را بوی بادام، بوی پیاز گندیده، بوی گیاهان قطع شده و بوهایی دیگری که در هم آمیخته شده بودند.

بدون شلیک حتی یک گلوله، بدون انفجار بمب، بدون شلیک تانک‌ها، بدون ویرانی منازل، بدون شکستن شیشه‌های پنجره‌ها، بدون ریزش دیوار منازل شهروندان هلبجه تمامی مردم این شهر به استقبال مرگ رفتند.

این روز، روز قیامت بود که انتظار انسان را می‌کشید. ستاره‌ها دیگر نمی‌درخشیدند و به زمین افتاده بودند. کو‌ه‌ها راه کوچ بودند، دریاها سوختند، آسمان پاره شد، زمین شکافته شد، صدا ساکت شد و اسرافیل در سور دمید.

در این روز صدام تصمیم گرفته بود قیامت را بر کوردها تحمیل کند. آنانی که این بو را استشمام کردند خون استفراغ کردند، آتشی در بدن خود احساس کردند، پوستشان تاول زد.

آنانکه زنده ماندند حتی فرصتی برای دفن عزیزان جانباخته، برای شیون بر جنازه‌های آنان نداشتند. راه کوه‌ها را پیش گرفتند. این غبار همچون سیل از کوه‌ها به پایین می‌آمد و سراسر منطقه را فرامی‌گرفت، مردم به دامنه پناه می‌بردند و سپس دوباره به ارتفاعات می‌رفتند.

شهرک‌ها، روستاها و بستان‌ها تخلیه شدند. گروه گروه دوباره بهم پیوستند. بسوی چشمه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها پناه بردند، به رود زاپ، به رود هیزل، به رود دجله و به رود فرات مبدل شده بودند. بسوی باکور، به هر جایی که امکان داشت راه افتادند."

'یاد آنان را در کوردستان آزاد زنده نگاه می‌داریم'

بیانیه می‌افزاید که در ماه مارس علاوه بر اینکه قیام‌ها و مقاومت‌های بزرگی روی داده‌ است، اما خلق کورد در این ماه با قتل‌عام‌های بزرگی روبرو شده است. بیانیه می‌افزاید:"سنگین‌ترین قتل‌عام، قتل‌عام هلبجه بود که هزاران انسان با سلاح شیمیایی به قتل رسیدند. در سالگرد این حمله، با ادای احترام یاد و خاطرن شهیدان هلبجه را زنده نگاه می‌داریم. پیمان خود را برای تحقق کوردستان آزاد و اتحاد ملی با زنده‌ نگاه داشتن یاد آنان تجدید می‌کنیم."

'با گسترش مبارزات می‌توان از قتل‌عام‌های تازه جلوگیری کرد'

در بیانیه خاطرنشان شده است که برای اینکه قتل‌عام‌های همچون هلبجه روی ندهند باید ذهنیت دولت-ملت تک‌پرست از میان برداشته شود، بیانیه می‌افزاید:"پایبندی به یاد و خاطره شهیدان هلبجه، تنها با مبارزه علیه ذهنیت تک‌محور ممکن است. از اینرو بسیار مهم است که خلق کورد پیشاهنگی ذهنیت دمکراتیک را بر عهده گرفته و در روند دمکراتیزاسیون خاورمیانه به وظایف تاریخی خویش عمل کند."

در پایان بیانیه شورای اجرایی جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان آمده است:"خلقمان و خلق‌های دیگر منطقه برای اینکه قتل‌عام‌هایی همچون هلبجه، سردشت، کوبانی و جزیره تکرار نشوند، امروز نیز همچون گذشته باید با مبارزه دمکراتیک نمودن خاورمیانه به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل نمایند."