لحظه‌ای از زندگی گریلایی در شاهو

وقتی که گریلاها به دلایل امنیتی ناچار به عدم تحرک و ماندن در یک جا می‌شوند زمان خود را با مطالعه کتاب و آموزش سپری می‌کنند و در کنار این‌ها برای رفقایشان هدیه می‌سازند. تسبیح با دانه‌های درخت ون یکی از هدایای آنان است.

گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان هر چقدر هنر میدان جنگ را خوب می‌دانند به همان اندازه نیز در هنرهای دستی نیز مهارت دارند. گریلا برفین می‌گوید:"گریلا کارهای بسیاری را انجام می‌دهد. از زیبایی‌های کوهستان الهام می‌گیرند. طبیعت کوردستان به زندگی گریلایی رنگ و روح می‌بخشد. گریلاها برخی مواقع برای رفقایشان چیزهایی را هدیه می‌کنند که دست‌ساز خودشان هستند. این گریلا نیز هدیه‌ای را که از رفیقش گرفته به عنوان هدیه به یک رفیق دیگر می‌دهد. یعنی مهمترین معیار برای آنان معیار رفاقت است. زیرا روحیه رفاقت ارزشمندترین معیار زندگی گریلاییست."

گریلا برفین در مورد ساخت تسبیح و دست‌بند گفت:"ما دانه‌های درخت ون را جمع می‌کنیم و تا آنان را تا وقتی رنگشان به قهوه‌ای تغییر پیدا کند در روغن سرخ می‌کنیم. سپس با یک سوزن آنان را سوراخ می‌کنیم، بعد آنان را همراه با مهرە‌های رنگی ریز با نخ به همدیگر می‌بافیم. طرز ساخت یک تسبیح زیبا این است. برای دست‌بند‌ها هم از نخ‌های رنگی استفاده می‌کنیم و با طرح‌های جداگانه آنان را می‌بافیم."

گریلا برفین در مورد این فعالیت خود می‌گوید:"برای این کار زمان تعیین شده‌ای نداریم، یعنی مشخص نمی‌کنیم که چه زمانی تسبیح و دست‌بند بسازیم. ما همچون گریلا برخی مواقع به دلیل مسائل امنیتی باید کمترین تحرک را داشته باشیم، این زمان‌ها را بیشتر صرف مطالعه و آموزش می‌کنیم و برخی مواقع هم برای سرگرمی این‌ها را می‌سازیم. زندگی گریلا متنوع است. البته که در موقع جنگ با تمام نیروی خود در میدان حاضر است اما در صورت نیاز نیز با طبیعت همخوان می‌شود. این ویژگی‌هاست که ما را به گریلا مبدل می‌کند. این هم تصویر دیگری از زندگی گریلاییست."