لیلا گووَن: با اتحادمان می‌توانیم بازی‌های عثمانی‌ها را بر هم بزنیم

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در شرنخ، در شمال کوردستان اعلام کرد که کوبانی با روح اتحاد ملی مقاومت کرد، ما نیز با روح اتحاد ملی، به جنگ داخلی نه می‌گویم. ما با روح اتحاد ملی، در مقابل بازیهای عثمانیان بپا می‌خیزیم.

هیاتی متشکل از لیلا گووَن، ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و بردان اوزترک و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه شرنخ، نوران امیر و حسین کاچماز، در شهر شرنخ با بازرگانان و اصناف این شهر دیدار کردند.

این هیات در روستای کاتران، منطقه جزیر و شرنخ از سوی اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها مورد استقبال قرار گرفتند و سپس عازم شرنخ شدند. لیلا گووَن به نمایندگی از هیات  کنگره جامعه دمکراتیک در دفتر سازماندهی حزب دمکراتیک خلق‌ها در شرنخ، بیانیه‌ای را قرائت کرد. گوون در بیانیه خود با اشاره به اعتصاب غذای زندانیان، بر لزوم اتحاد ملی  تاکید کرده و از تمامی نیروهای کوردی درخواست نمود که در مقابل جنگ داخلی ایستادگی کرده و تاکید نمود که باید خلق کورد با روح اتحاد ملی، از مقاومت و مبارزه زندان‌ها حمایت نماید.

اراده کورد تسلیم ناشدنی است

گووَن در ادامه سخنان خود اظهار داشت که خلق کورد در مقابل ستمکاری و فشار هیچگاه سر تسلیم فرود نیاورده است و در این باره گفت: خلق‌های بسیاری با قتلعام توسط دولت ترک نابود شدند، همان رفتار و برخورد با خلق کورد نیز صورت گرفته است، اما خلق کورد هیچگاه سر تسلیم فرود نیاورده است و موجودیت خود را تا به امروز ادامه داده است. ظلم و ستم را بیش از همه مادران درک می‌کنند. یا خانه‌هایشان را به تاراج برده‌اند، یا با شکنجه روبرو شده‌اند. همه این مسائل را به خوبی درک کرده‌اید. اما مواردی نیز شنیده می‌شوند که خلق می‌گوید هرکاری را که لازم بوده است انجام داده‌ایم، چیزی نمانده است و تسلیم شده‌اند. اما در بوتان اراده خلق هیچگاه در مقابل ظلم و ستم سر فرود نیاورده است. اراده نستوه زیرزمینهای بوتان را درک می‌کنیم، آن را دیده‌ایم. این اراده را در شخص محمد تونج، سیوه و دیگر شهدا دیده‌ایم که بوتان هیچگاه سر تسلیم فرود نیاورد. از شیخ سعید گرفته تا سید رضا و تا رهبر خلق کورد، آقای اوجالان، هیچ کس در برابر ظلم و ستم سر تعظیم فرود نیاورده است. از ان زمان تا کنون در مقابل ظلم و ستم ا.ک.پ/م.ه.پ ما زنان، جوانان و تمامی آحاد خلق کورد، سر تسلیم فرود نیاورده‌ایم.

خانه‌های ما را ویران کرده اند، قلبهایمان را جریحه‌دار کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند اراده ما را تسلیم کنند. جوانان ما را به خاک سپردند و ما هیچگاه آنان را از یاد نبردیم. امروز ما بار دیگر در بوتان، در قلب کوردستان، فریاد می‌زنیم که در مقابل شهدایمان تعظیم می‌کنیم. می‌گوییم که یاد و خاطره آنان همواره مسیر ما را روشنی می‌بخشد.

حمله به خلق کورد

گووَن در ادامه سخنان خود با اشاره به حمله به کنگره جامعه دمکراتیک و مجموعه عملیات دولت برای نابودی کنگره جامعه دمکراتیک و تروریزه کردن اظهار داشت: ظلم در مقابل خلق کورد با تمامی انحای مختلف ادامه دارد. کنگره جامعه دمکراتیک در سال ۲۰۱۱ ایحاد شده است و از آن روز تا کنون برای حل مسئله کورد به شیوه‌ای دمکراتیک مبارزات خود را ادامه داده است. اما کنگره جامعه دمکراتیک از سوی دولت تروریزه شده است. از روزی که کنگره ما برگزار شده است تا اکنون، تلاش‌های ما در معرض دید همه بوده‌اند. هیچ اقدام و عملی مخفیانه انجام نشده است. این کنگره، کنگره خلق کوردستان است. تبدیل شدن آن به سازمان، جرم نیست. مشارکت در مبارزات کنگره جامعه دمکراتیک، جرم نیست. با این عملیاتها تلاش می‌کنند ما را مجرم قلمداد کنند و کنگره ما را جرم انگاری کنند.

مسئله فقط کنگره جامعه دمکراتیک نیست، یا حزب دمکراتیک خلق‌ها، جنبش زنان آزاد یا حزب مناطق دمکراتیک نیست. مسئله کورد و کوردستان است. همیشه به کوردها حمله کرده‌اند. هدف آنان ایسنت که به صورت جداگانه به بخش‌های مختلف جامعه حمله کرده و ارتباط آنها را با یکدیگر قطع کنند. لازم است به خوبی بر این مسئله واقف باشیم. ما نیز در پاسخ می‌گوییم که برای آنکه ما بتوانیم مبارزه را ادامه دهیم نیازمند سازمان هستیم. و در این رابطه آنچه که مهم است، جسارت ما است. تحت سازمان ما، نهادها و انجمن‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. انها با این حملات نمی‌توانند ما را متوقف کنند. شهرداری‌های ما را غصب کرده‌اند. مصونیت نمایندگان ما را در مجلس لغو می‌کنند و تلاش می‌کنند کورد را تهدید کنند و انتظار دارند که همه سکوت کنند. اما اکنون ما می‌بینیم که در جولمرگ، وان، آمد و در همه جای دیگر که کوردی حضور داشته باشد، در حال مقاومت و مبارزه هستند. اگر اینگونه نبود چرا مرحله جدیدی از کارزار اغاز شده است؟ این گفته که «یا آزادی، یا آزادی» به معنای خواست آزادی برای رهبر خلق کورد و برای تمامی زندانیان است.

لیلا گووَن در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان نمود که افزایش فشارها به معنای از بین رفتن حکومت بوده و در این باره افزود: برای آزادی آقای اوجالان کارزار جدیدی آغاز شده است. ما نیز می‌گوییم که زمان اتحاد، زمان آزادی فرا رسیده است. این مرحله نیازمند چه اقداماتی است؟ بزرگ‌ترین نیازمان در این مرحله، اراده و روحیه است. باید روحیه خوبی داشته باشیم، نباید روحیه‌مان را از دست بدهیم. در اصل، ما روحیه‌امان را نیز از دست نداده‌ایم، در مقابل، دولت ترکیه است که روحیه خود را از دست داده است. رفقای ما به قهرمانی تا آخرین لحظه مبارزه خود را ادامه می‌دهند. امروز کورد در هر چهار بخش کوردستان، برای آرمان‌ها و ایده‌آل‌های خود بپا خاسته است. آ.ک.پ/م.ه.پ در کجای این معادله می‌توانند حضور داشته باشند؟

در بعد اقتصادی نیز آنها دچار شکست شده‌اند. در بعد سیاسی و دیپلماسی نیز با شکست مواجه شده‌اند. اگر امروز انتخاباتی برگزار شود، نتیجه‌ای عاید آنان نمی‌شود. به همین دلیل است که اینگونه دچار وحشت شده‌اند، دست به حمله می‌زنند و ظلم و ستمکاریهای خود را افزایش می‌دهند. مثلی در این باره وجود دارد که می‌گوید زمانیکه دشمن در استانه شکست است، بر ستمکاری خود می‌افزاید.

در مقابل بازی‌های عثمانی‌ها، اتحاد ملی خودمان را گسترده می‌کنیم

لیلا گوون در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که اعتصاب کنندگان در زندانها باید با روح اتحاد ملی مورد حمایت و صیانت قرار گیرند. اکنون مشاهده می‌شود که در زندان‌ها، رفقای ما برای آزادی رهبر آپو دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ما در بوتان به زندانیان درود فرستاده و می‌گوییم که مقاومت زندگی است. رفقای ما در شرایط بسیار دشواری دست به اعتصاب غذ زده‌اند. دست زدن به اعتصاب غذا، امری وجدانی و اخلاقی است. این زندانیان غیر از جانشان چیزی ندارند. در زندان‌ها نیز غیر از دست زدن به اعتصاب غذا فرصت و امکانات دیگری ندارند. این افراد برای کورد و کوردستان جان خود را فدا می‌کنند. لازم است که ما نیز از آنان حمایت کنیم. برای اینکه این اعتصاب به نتیجه دست پیدا کند، ما تلاش می کنیم و مبارزه را گسترش می‌دهیم. ما در سال ۲۰۱۸ دست به اعتصاب غذا زدیم، هزاران نفر در زندان، دست به اعتثاب غذا زدند. زندانیان آزادیخواه در آن زمان با روح فدایی جان خود را از دست دادند. در اینجا با ادای احترام به  زولکف‌ها و آیتنها، یاد و خاطره آنان را گرامی دارم. لازم است که این وظیفه دشوار دیگر بر دوش زندانیان سنگینی نکند.

ما در خارج از زندان، به عنوان خانواده، به عنوان میهن‌دوست و خلق کورد می‌خواهیم که از این افراد حمایت کنیم و آنها را تنها نگذاریم. ما امیدواریم که در کوتاهترین زمان، این اعتصاب غذا گسترده شده و به نتایج خوبی منتهی شود و این روزهای دشوار با روح اتحاد به پایان خود برسد. به همین دلیل است که نیروهای دشمن می‌خواهند که امروز کوردها را در مقابل یکدیگر قرار دهند. در این باره نیز ما بارها اعلام کرده‌ایم و بار دیگر در بوتان نیز اعلام می‌کنیم که کورد نباید وارد بازی‌های کثیف شود. نمی‌خواهند خلق کورد به اتحاد دست پیدا کند. چرا؟ هر زمان که خلق کورد گام در راه اتحاد برداشته است دشمنان آن بیشتر می‌شود. همانگونه که در کوبانی، در روزآوای کوردستان، خلقمان با روح اتحاد ملی دست به مقاومت و مبارزه زد، ما هم اکنون نیز با همان روح مبتنی بر اتحاد ملی به جنگ داخلی نه می‌گوییم. از تمامی نیروهای کورد خواهش می‌کنیم که وارد بازی‌های عثمانیان نشوند. آنها تلاش می‌کنند تمامی کوردستان را اشغال کنند. لازم است که ما در مقابل آنها ایستادگی کرده و در مقابل بازی‌های آنان، اتحاد ملی خود را گسترش دهیم.

بعد از این اظهارات، هیات نمایندگی با اصناف شرنخ دیدار کردند. این هیات به مدت ۱۰ روز در شرنخ حضور داشته و با خانواده‌های شرنخ و منطقه بوتان دیدار می‌کند.

منبع: MA