لیلا گووَن: همانگونه که دمیرل و چیللر رفتند، اینان نیز می‌روند

لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در مراسم یادبود جانباختگانی که پنج سال قبل در جریان منع مقررات رفت و آمد جان خود را از دست داده بودند شرکت کرده و اعلام کرد که دولت علیه جانباختگان هر کاری را که می‌توانسته است انجام داده است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها و کنگره جامعه دمکراتیک در منطقه جزیر از توابع شرنخ، به مناسبت سالگرد افرادی که در جریان منع رفت و آمد در سال ۲۰۱۵ جان خود را از دست داده بودند، مراسمی را برگزار کرد. در این مراسم، روسای مشترک کنگره جامعه دمکراتیک لیلا گوون و بردان اوزترک، نوران امیر نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از شرنخ، حسن اوزگونش و خانواده‌ها مشارکت کردند. برگزار کنندگان این مراسم، یادبود جانباختگان را در مرکز سازماندهی حزب دمکراتیک خلق‌های شهر جزیر برگزار کردند. این مراسم یادبود، با شعار «ما مقاومت کردیم، ما زانو نزدیم، به ما افتخار کنید» با یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان آغاز شد. سپس فیلمی از افرادی که در زیرزمینهای جزیر جان خود را از دست دادند، اکران شد.

بعد از آن نوران امیر نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان سخنرانی کرده و اظهار داشت که در برخوردهای سال ۲۰۱۵ هدف دولت نابودی نهایی خلق کورد بود و در این باره اظهار داشت: در مقابله با سیاستهای جنگ طلبانه ما تا آخرین نفش مبارزه می‌کنیم.

بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک نیز در این مراسم خاطرنشان ساخت که خلق کورد در مقابله با ستمکاری‌های دولت هیچگاه سر تسلیم فرود نیاورده است.  حکومت آ.ک.پ در ۱۴ دسامبر تصمیم به نابودی همه جانبه کورد گرفت و در این رابطه قدم به قدم با برنامه جلو آمد. مقاومت خودمدیریتی این توطئه را خنثی کرد. امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کسانی که این توطئه را برنامه‌ریزی و پیاده کرده‌اند، همگی از صحنه کنار زده شده و از میان رفته‌اند. این سیستم بر اساس نابودی و عدم درک اراده خلق ایجاد شده بود و امروز نیز این دشمنی ادامه دارد. مشاهده می‌شود که در طول تاریخ همیشه قتل‌عام‌های روی داده‌اند و خلق کورد در بسیاری از موارد ناچار به کوچ و مهاجرت اجباری و آوارگی بوده است. اما خلق کورد برای حیاتی آزاد هیچگاه دست از مبارزه برنداشته است. به همین دلیل تا زمانیکه ما از اعتقاد و باورهای خودمان برخوردار باشیم، می‌توانیم به پیروزی دست پیدا کنیم. با ادای احترام به محمد تونچ، آیسل یوکسل، به تمامی مقاومان و مبارزان مقاومت جزیر درود می‌فرستیم. پیروزی از آن خلق کورد است. خاورمیانه به پیروزی می‌رسد.

هیچگاه تسلیم نشدیم

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک نیز در سخنرانی خود در این مراسم، با اشاره به مقاومت خودمدیریتی اظهار داشت: در جزیر، با پیشاهنگی محمد تونچ و رفقای وی، افسانه مقاومت نوشته شد. به تمامی شهدای مقاومت جزیر درود می‌فرستم. از اینکه این مقاومت را شناخته‌ایم و با آن زندگی کرده‌ایم، احساس غرور می‌کنیم. در دستیابی به اهدافمان هر اندازه که تلاش کنیم، باز هم کم است. زیرا خلق کورد خلقی فداکار است. در خاورمیانه هیچ خلقی به اندازه خلق کورد فداکار نیست. ما در مقابل مقاومت و مبارزه خلق کورد سر تعظیم فرود می‌آوریم.

همه می‌پرسند که کورد چه می‌خواهد؟ کورد چرا همیشه در حال قیام و مبارزه است؟ چرا کودکان کورد، در کودکی می‌میرند؟ در این سرزمین چه روی داده است؟ و ما همیشه به جهانیان گفته‌ایم که ما کوردیم و کوردستان سرزمین ماست. در شهرها، در کوچه‌ها، در زندان‌ها فرزندان ما فریاد می‌زنند که ما کوردیم. در پارلمان رفقای ما هر روز مقاومت می‌کنند. می‌گویند که ما کوردیم. در جریان مقاومت خودمدیریتی در سلوپی، یکی از مادران بپاخاسته فریاد می‌زند: من زنم، من کوردم، من کوردستانی هستم و من تسلیم نمی‌شوم، ما تجسم فریاد این مادران هستیم. ما هیچگاه تسلیم نمی‌شویم. زیرا ما بر انسانیت و ارزش‌های انسانی مبارزه می‌کنیم، مقاومت می‌کنیم. ما را شکنجه می‌کنند، ما را دستگیر می‌کنند و به زندان می‌افکنند. اما نمی‌توانند اراده ما را تسلیم کنند. ما تسلیم نمی‌شویم. روح تسلیم ناپذیری ما آنها را از پای در می‌آورد. قلب و روح ما را به درد آورده‌اند، ما را به آتش کشیده‌اند، اما در نهایت پیروزی از آن ماست. آنها هستند که دچار مشکل شده‌اند، ما بار دیگر خانه‌های ویرانمان را بر پا کردیم، زندگیمان را بار دیگر سر و سامان دادیم، اما راه جانباختگانمان را  همیشه ادامه می‌دهیم. ما هیچگاه تسلیم را نپذیرفتیم و با مقاومت آرمان‌هایمان را تحقق خواهیم بخشید.

بیست و دو سال انزوا

گووَن در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مقاومت جزیر اظهار داشت: خلق کورد در مقابل اقدامات دولت هیچگاه سر تعظیم فرود نیاورده است. با اعمال انزوا بر آقای اوجالان، بیست و دو سال است که تمامی ترکیه را در انزوا قرار داده‌اند. اما با تمامی این موارد، در خارج از زندان، در میهن یا خارج از میهن، در هر جایی که ممکن باشد مقاومتمان را ادامه می‌دهیم. تاریخمان به ما درس مقاومت داده است. از شیخ سعید گرفته تا سید رضا، این مبارزه همچنان ادامه دارد. به همین دلیل است که دشمنانمان همواره نگران هستند، هنوز نیز می‌گویند بگذارید خاک ما را ترک کنند، هنوز نیز می‌گویند همه را می‌کشیم، اما در واقع هیچ اقدامی نمانده است که دولت علیه ما انجام نداده باشد. همه راه‌ها را تجربه کرده‌اند، اما با تمام این موارد، به پیروزی دست پیدا نکرده‌اند. اینان نیز مانند چیللر، دمیرل و اجویت می‌روند. تمامی اینان رفتند و ما ماندیم. زیرا ما خلق هستیم. امکان ندارد که ما در مقابل دشمن سر تعظیم فرود بیاوریم. در نهایت بار دیگر اعلام می‌کنیم که مقاومت بوتان، مقاومتی بی‌نظیر بود. نه فقط جزیر، بلکه نصیبین، گوَر و سور نیز در این مقاومت بی‌نظیر تاریخ شرکت کردند و مقاومت کردند. دشمن در مقابل این مقاومت‌ها در هراس شد و دست به قتل‌عام زد، در زیر زمینهای جزیر دست به قتل‌عام زد. اما رفقای ما تسلیم نشدند و مقاومت را ادامه دادند. همه جهانیان داستان این مقاومت‌ها را شنیده‌اند. ما از داشتن این مبارزان سربلند بوده و به آنان افتحار می‌کنیم.

منبع: MA