خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

لینچ، ابزار سلطه دولت است

... انگیزه‌های لینچ چیزهای شخصی یا خانوادگی نیستند. قانون و بروکراسی و رسانه‌ها و همچنین خصوصیات آموزش ملی مبتنی بر اصول ترکی بودن، راه را برای این سیستم نژادپرستانه-قومی هموار کرده و آن را قانونی، عادلانه و عادی می‌دانند ...

طی روزهای اخیر سه حمله جداگانه در افیون، قونیه و آنکارا صورت گرفته است. حملات نژادپرستانه در ۳ سال گذشته باعث کشته شدن ۴ جوان و زخمی شدن بیش از ۱۰ کورد شده است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر(IHD) در سال ۲۰۲۰، ۱۴ حمله نژادپرستانه به کوردها صورت گرفته است. در این حملات ۷ نفر از جمله ۳ کودک سوری کشته شدند. ۳۲ نفر زخمی شدند. از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۲۸۰ حمله نژادپرستانه رخ داده است. در این حملات ۱۵ نفر کشته شدند. ۱۰۹۷ نفر نیز زخمی شدند. اخیراً در ۲۱ ژوئیه، ۶۰ نفر به یک خانواده کورد در منطقه مرام قونیه حمله کردند. حکیم دال ۴۳ ساله به قتل رسید. در ۲۱ ژوئیه در منطقه آلتینداغ در آنکارا به یک خانواده کورد حمله شد. ۲ نفر ۴ نفر را به شدت مجروح کرد. در ۱۹ ژوئیه کارگران کورد در شهر دره‌چین منطقه سلطانداغی در آفیون مورد حمله قرار گرفتند. ۷ کارگر کورد زخمی شدند. در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱، یک ساختمان حزب دمکراتیک خلق‌ها(HDP) در ازمیر مورد حمله قرار گرفت. دنیز پویراز ترور شد. در ۱۲ مه ۲۰۲۱، کوردها در منطقه مران قونیه مورد حمله قرار گرفتند. در ۴ سپتامبر ۲۰۲۰ ، ۱۶ کارگر در ساکاریا مورد حمله قرار گرفتند. در ۱۲ مه ۲۰۲۱ در منطقه مران قونیه حمله شد.

حمله سازمان یافته است

جامعه‌شناس و نویسنده آزاد باریش در مورد حملات نژادپرستانه به کوردها و سایر هویت‌ها به روزنامه خوه‌بون مصاحبه کرد. آزاد باریش با بیان اینکه قبل از درک علت این حملات، آنها باید شخصیت رژیم ترکیه و نحوه ساخت آن را درک کنند ، افزود: "ما ابتدا باید به سده‌ای که دولت ترکیه تأسیس شده است، نقش آن و چگونگی یک ماموریت بر روی مردم / ملت / جامعه بارگیری می‌شود. گفتمان وحدت دولت-ملت چگونه به ثمر نشست و چگونه تُرک‌شدن را ایجاد كرد؟ در اینجا یک روند کلی وجود دارد. از یک طرف ابزارهای دولتی که راه را برای این سیستم هموار می‌کنند، از سوی دیگر شخصیت جامعه خود نقشی اساسی و موثر در این روند بازی می‌کند. بهتر است آنچه اتفاق می‌افتد را به عنوان "حمله" تعریف نکنید. اتفاقاتی که رخ می‌دهد فراتر از "حملات" با اتکا به یک واقعیت سازمان یافته، با رضایت و تشویق دولت یا مقامات دولتی است. از آنجا که مردم از اصطلاح "لینچ" به جای "حمله" استفاده می‌کنند، این موضوع را بهتر روشن و توضیح می‌دهد.

۲ دلیل برای حملات وجود دارد

آزاد باریش به دلایل لینچ علیه کوردها اشاره کرد و توضیح داد: البته دو عامل لینچ وجود دارد. عامل اول به واقعیت نژادپرستی ساختاری بنیادگرایانه و فاشیسم متکی است. در آغاز قرن دولت ملی ترکیه بر اساس یک فرمول واحد ساخته شد. او فقط ترک و سنی بود. غیر از این وجود هیچ یک از افراد و مولفه‌ها پذیرفته نشد. دیگران ابتدا با تبعید، جرم انگاری نابود شدند. سپس سیاست‌های سازمان یافته نابودی واقعی، همانند‌سازی صورت گرفت. اما در این روند کوردها مقاومت کردند.

عامل دوم نیز به شرایط فعلی بستگی دارد که این نیز به تحولات سیاسی شکل می‌گیرد و متناسب با جو زمان تغییر می‌کند. ارمنی‌ها در آغاز قرن، رومی‌ها در دهه ۱۹۵۰، کمونیست‌ها و علوی‌ها در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، کوردها و پناهندگان در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ مورد حمله، تهاجم و لینچ قرار گرفتند و امروزه هم ادامه دارد.

لینچ شخصی و خانوادگی نیست

آزاد باریش با اشاره به اینکه سابقه لینچ در ترکیه به طور کلی مبتنی بر نژادپرستی است افزود: ما به خوبی می‌فهمیم که چگونه و چرا کوردها امروز لینچ می‌شوند و کشته می‌شوند. به خصوص امروز اتحاد آ.ک.پ-م.ه.پ از این پتانسیل "قدرت مردم" استفاده می‌کند. اما این یک مسئله اساسی است که ج.ه.پ نیز درگیر آن است. زیرا ما از تجربه نازی‌ها در آلمان می‌دانیم که لینچ بخشی از دولت است، ابزاری برای کنترل و سلطه.

آزاد باریش با اعلام حمایت از خواهری و برادری ترک و کورد افزود: به عنوان یک گفتمان، خواهر و برادری چیز بدی نیستند. اما روابط ملت‌ها بر اساس اصول برادری و خواهری قابل ساخت نیست. وقتی انسان به باستان شناسی این گفتمان (خواهران و برادران) نگاه می‌کند، می‌بیند که این گفتمان در تداوم سلطه نقشی اساسی دارد و برای استتار سلطه استفاده می‌شود. انگیزه‌های لینچ چیزهای شخصی یا خانوادگی نیستند. قانون و بروکراسی و رسانه‌ها و همچنین خصوصیات آموزش ملی مبتنی بر اصول ترکی بودن، راه را برای این سیستم نژادپرستانه-قومی هموار کرده و آن را قانونی، عادلانه و عادی می‌دانند. حملات سیستماتیک به کوردها، پناهندگان و عناصر غیر ترک بر اساس متفاوت بودن این مولفه‌ها است. زیرا وقتی صحبت از کوردی می‌شود، ه.د.پ است، به موسیقی کوردی گوش می‌دهد، واقعاً حمله‌های منظم و لینچ انجام می‌شود. این بزرگترین نشانه شخصیت اجتماعی و نژادپرستانه است.

به عنوان مثال، وقتی شخصی به جزئیات و محتوای لینچ در ترکیه نگاه می‌کند، می‌بیند که این نیز بخشی از رژیم و ابزاری برای حکمرانی است. برای او، در ترکیه، کلماتی مانند "هر ترک یک سرباز متولد می‌شود" این دیدگاه و عمل را تقویت می‌کند. کسانی که با این انگیزه این آموزش را می‌گذرانند، خود را بخشی از یک ملت "جنگجو" می‌دانند و با همه مولفه‌ها خصمانه هستند. برای او، امروز در شهرهای کوردستان یک "خانواده" یا "فرد" ترک بخاطر تعلقات ملی خود، به دلیل زبان ترکی‌شان، لینچ، تبعید یا کشته نمی‌شود. جالب است که کوردها، علوی ها، ارمنی‌ها، پناهندگان ، LGBT یا غیرترک‌ها و اقلیت‌ها مورد لینچ قرار می‌گیرند.

واکنش‌های مخالف کافی نیست

باریش همچنین در مورد نقش سازمان‌های اجتماعی صحبت کرد و گفت: "هم افکار عمومی، جامعه مدنی و آموزش ملی و هم نهادهای ترکیه متأسفانه بخشی از آگاهی بنیانگذار حاکمیت دولت در امر لینچ و سیستماتیک هستند. حملات و واکنش‌های آنها ناکافی است و جنبه سازمان یافته و سیستماتیک حملات را پنهان یا دستکاری می‌کند. نگرش آنها با حقیقت مغایرت دارد. این امر همچنین به وضوح هماهنگی دولت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی و احزاب "مخالف" را نشان می‌دهد. به این ترتیب آنها حملات را امری عادی، خارج از نظم و بخشی از زندگی جامعه می‌کنند.

باریش همچنین در مورد قدرت کوردها صحبت کرد و ادامه داد: البته پس از تشدید مبارزات کوردها در ترکیه‌، برخی احزاب دمکراتیک، برخی سازمان‌های حقوق بشری و برخی جنبش‌ها و احزاب اجتماعی در حال مبارزه مشترک با کوردها علیه این سیستم هستند. حملات انجام می‌شود، اما مبارزه آنها هنوز غیرممكن است. بویژه در سال‌های اخیر، تقریباً در هر شهر ترکیه، کوردها مورد حمله قرار می‌گیرند. سازوکار لینچ 'توافق سکوت' به عنوان یک امر قانونی و روزمره پذیرفته شده است.

باندهای مافیایی و نیروهای کثیف به وضوح در ترکیه حضور دارند

در ترکیه، مافیا، مزدورها و نیروهای عمیق و کثیف اکنون به وضوح حضور دارند. در نتیجه پیامدهای آن بر جامعه بسیار خطرناک است و زمینه را برای این حملات سیستماتیک هموار می‌کند. احزاب مخالف اظهار داشتند که در انتخابات میان دوره‌ای شرکت نخواهند کرد. در مقابل این مسلماً باید همه امکانات مشترک در برابر این سیاست‌ها ایجاد شود.

باریش همچنین در مورد موضع قوه قضائیه اظهار داشت: موضع قوه قضائیه در مورد مسئله لینچ و حملات سازمان یافته نیز به موقعیت و سیاست دولت بستگی دارد. هنگامی که ما به حملات سازمان یافته‌ای که منجر به مرگ برخی افراد می شود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مرتکبان این حملات همیشه توسط دستگاه قضایی محافظت شده‌اند. پس از پایان روند صلح و در ۶ سال گذشته‌، عاملان حمله به کوردها و در نتیجه کشته شدن کوردها مجازات نشدند. آنچه توسط ارتش و پلیس در شهرهای کوردنشین انجام می‌شود توسط جامعه و گروه‌های موجود در شهر ترکیه انجام می‌شود. کوردها به دلیل هویت ملی خود مورد حمله قرار می‌گیرند، بنابراین باید مخالفت خود را با این اساس بر او قرار دهند. موقعیت احزاب کورد متأسفانه ضعیف است‌، زیرا نمی‌تواند از حملات جلوگیری کند.

احزاب کورد باید نه تنها در مسئله لینچ و حمله سیستماتیک بلکه در تمام مسائل ملی خود به صورت یکپارچه عمل کنند.